Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 m5:sen tussahtaminen lämmetessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuffisetä
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 53

    e34 m5:sen tussahtaminen lämmetessä

    tervehdys.omistan m5 3.6 tekniikkaisen auton jonka ongelmana on perstuntuva väsähtäminen moottorin lämmetessä. eli kylmänä vääntö ja kiihtyvyys ovat kohdallaan(tiedän ei saisi mutta...), lämmetessä vääntö ja kiihtyvyys heikkenevät huomattavasti. autossa on mikälie lastu ja vapaavirtaussuodin.voisiko efekti
    johtua vapaavirtaussuotimesta joka siis oletettavasti imee kohtalaisen lämmintä ilmaa konehuoneesta? st motors (paja espoossa joka rakentaa myös kilpa-autoja)ehdotti vapaavirtaus suotimen eristämistä muusta konetilasta koteloimalla.onko moisesta kenelläkään kokemuksia? auto tällä hetkellä vajaatehoinen (n 215kw) pistettäisiinkö sekin vvs:n piikkiin? olen myös harkinnut auton varustamista unichipillä kunhan saisi vain ongelman ensin ratkaistua ,toivoisin myös kyseisestä lastusta kokemuksia.ehdottakaa dumatkaa,kertokaa kokemuksia...kiitos ja kumarrus..
  • 131
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 393
    • Siilinjärvi

    #2
    Oisko..

    En jaksaisi uskoa suodattimen syyksi jos aivan ilmiselvästi tehoa katoaa lämmetessä. Menisikö rikkaalle? Eli jos lämpöanturi ei ymmärrä että kone lämpiää ja jatkaa vaan kylmänkoneen ohjelmalla.

    Itsekkin tuota Unichippia ensin harkitsin, mutta onneksi otin Perfect Power SMT 6 jota pystyy säätämään vaikka itse ja hinta kolmasosa.
    Marko

    http://www.uniball.fi/

    BMW E30 S54B32 SS
    Fiat 131 Abarth g.4 historic

    http://www.131abarth.com/
    http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
    https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

    Comment

    • M_Power
      Moderator
      • Jul 2003
      • 2766
      • Espoo, HML

      #3
      1. Poista vapaavirtaussuodatin ja vaihda orginal systeemi tilalle.
      2. Unohda unichip ja muut lastut.
      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
      Team vier Zylinder!

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2553
        • Kirkkonummi

        #4
        Ja älä polje sitä konetta kylmänä..

        Näillä ilmoilla jäähdytysveden lämpötila nousee n. 6 minuutissa käyntilämpöiseksi ja öljyt ainakin omassa M5:ssa (3.8 -92) ovat hiukan vajaa 80-asteisia vajaan 10 km ajolla. Itse en edes mitenkään "lämmitä", kierrokset eivät hirveästi yli 2500 rpm:n mene alkuvaiheessa. Lisäksi pitäisi muistaa (varsinkin talvella), että vaikka moottorin lämpötila olisikin jo lähellä normaalia, niin sama ei välttämättä päde vielä kaikkiin apulaitteisiin.

        Jos S38 B36 koneesta välttämättä halutaan lisätehoa, laitetaan kylkeen tuplaturbot - tällöin vekotinta kutsutaan Alpinaksi
        Last edited by Petteri75; 13-06-2006, 08:54.
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • JPS
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 197
          • Helsinki

          #5
          Ei ihme jos kone nikottelee kun eristämätön suodatin imee lämmintä ilmaa. Vakiokotelo takaisin ja sinne vaikka K&N-paneelisuodatin alkuperäisen tilalle. Näin meinaan itsekin laittaa, alkaa näyttää vähän tuhnulta tuo vanha suodatin..
          G31 -18

          Comment

          • MM-5
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 153
            • Askola

            #6
            Omassa 3.8:ssa on K&N:n paneelisuodatin vakiokotelossa. Eikä ollut merkkejä mistään ylimääräisen öljyn irtoamisesta ilmamassamittarissa kun poistin ilmanputsarikotelon jokin aika sitten tarkistusmielessä. Ajelin jonkun aikaa ilman ilmamassamittarin suojaverkkoja, mutta kaikki mitä sillä sai aikaan oli huonompi moottorin toiminta pienemmillä kierroksilla. Toisethan väittää että tällä saadaan parempi virtaus imupuolelle, mutta M5:ssa ei taida ilmamassamittari olla pahimpana tulppana. Nyt siellä on taas uudet suojaverkot ja moottori toimii paljon jouhevammin.

            Itsekin aluksi ajattelin, että joku kartiosuodatin toisi tehonlisäystä vakiokotelossa olevaan nähden, mutta silloin menee tehtaan suunnittelema imupuolen resonanssiviritys pieleen. Vakiokotelon suodattimen koko on täysin riittävä ja siinähän on jopa imutorvi ennen ilmamassamittaria ja keulalta ilmaa ottavassa päässä. Etulamppu on vaan aika lähellä ilmanottoaukkoa ja mielestäni siellä pitäisi olla enemmän tilaa. Se on varmaa, että moottori saa reilusti kylmempää ilmaa vakiokotelolla kun kartiosuodattimella konehuoneesta.

            Nyt kun on ollut kuumempi ilma, olen huomannut pientä puutumista oman auton kiihtyvyydessä päivällä kun aurinko paistaa. Illalla kun ilma on reilusti viileämpää kulkee auto paremmin. Sama vaikutus on, kun ajaa maantiellä ja ilma vaihtuu paremmin kun ruuhkassa missä ilma "seisoo" konehuoneessa. Ruuhkassa ajon jälkeen kun kuumalla ilmalla kiihdyttää huomaa persdynossa selvän eron. Näin ainakin omalla autolla.

            Vedet ja öljyt pitää aina olla käyntilämmöissä kun poljetaan, muuten menee toi moottori helposti rikki. Öljyt mielellään noin 80 astetta ja vedenlämmöt siinä puolivälissä mittaria. Lisäksi laatikkoöljyt olisi hyvä ajaa lämpöisiksi ennen kovia kiihdytyksiä.
            Pojat me ollaan hävitty tää peli...

            Comment

            • kaitsute
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 79

              #7
              Veikkaisin vuotoa imupuolella. Joku letku murtunut tms.

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Petteri75
                Jos S38 B36 koneesta välttämättä halutaan lisätehoa, laitetaan kylkeen tuplaturbot - tällöin vekotinta kutsutaan Alpinaksi
                Tai sitten ihan vaan tuplaturbo-M5:ksi. Alpina B10 Bi-Turbon perusmoottori on M30B35, joka löytyi 535i:n nokalta.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Petteri75
                  Jos S38 B36 koneesta välttämättä halutaan lisätehoa, laitetaan kylkeen tuplaturbot - tällöin vekotinta kutsutaan Alpinaksi
                  Eikä kutsuta, vaan "316":ksi
                  Originally posted by jussi_r
                  Alpina B10 Bi-Turbon perusmoottori on M30B35, joka löytyi 535i:n nokalta.
                  M30B34...
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Leka
                    M30B34...
                    Hmmm... heitin veikkaukseni H&S-menetelmällä, mutta nyt tarkistettuani BMW-kerhon BMW-tietoutta-osio näyttäisi olevan kanssani samaa mieltä. Sinänsä sielläkin voi olla virheitä. Enempää en jaksa tonkia.
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • Leba
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 2101
                      • Espoo

                      #11
                      Itsellä samanlaisia ongelmia, vikakoodeissa oli MAF vajaatoiminta = eli ilmamäärämittarin vajaatoiminta, eli kait se p*skana on
                      Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                      Comment

                      • tuffisetä
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 53

                        #12
                        jo jeesasi...

                        no niin... ... k&n eristämätön vapaa virtaus nakattu mäkeen,tilalle orkkislaatikko saman lafkan paneelisuodin sisuksin. asetelmasta puuttuvat vielä
                        ottoaukon konetilasta eristävä muovihärpäke sekä ottoboksin sivulle koneen puolelle tuleva kahdesta osasta(laakkoselta sanoivat) vastaava härpäke jonka tarkoitus saattaa olla estää propellin kuuman ilman siirtyminen imuaukolle,(päättelyä, en oikeasti tiedä...)

                        ...silti ero on :huomattava.... kone vääntää huomattavasti väkevämmin varsinkin isommilla vaihteilla ja koneen lämpenemisestä johtuva tussahtaminen on vähentynyt myös tuntuvasti..seuraavaksi kun vähät rahat vain riittävät ,tarkoitus ottaa orkkisboksi testiin ellei joku pääkaupunkiseudulla ole valmis antamaan orkkisboksi kyytejä omallaan, itse kun en koskaan ole ollut moisen kyydeissä!

                        muuten muuttuuko teillä moottorin käyntiääni lämmetessä merkittävästi,omassani kun ääni rupeaa muistuttamaan hiustenkuivaajaa pidemmän ajon jälkeen (propelli, oletin?)

                        jälleen kerran ,kirjuutelkaa,oikaiskaa ,etukäteen kiittäen....adjöö

                        ai niin ja lämmin kiitos kuvan lainasta,siitä on ollut paljon iloa. (jos sen stana saan edes liitettyä...)
                        Last edited by tuffisetä; 14-10-2007, 22:41.

                        Comment

                        • RcMTm5
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 65
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by tuffisetä
                          muuten muuttuuko teillä moottorin käyntiääni lämmetessä merkittävästi,omassani kun ääni rupeaa muistuttamaan hiustenkuivaajaa pidemmän ajon jälkeen (propelli, oletin?)
                          Eiköhän se visko ole ton "volvo"efektin takana..
                          BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.

                          Comment

                          • reddewil
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 3015
                            • West Coast

                            #14
                            Originally posted by Leba
                            Itsellä samanlaisia ongelmia, vikakoodeissa oli MAF vajaatoiminta = eli ilmamäärämittarin vajaatoiminta, eli kait se p*skana on
                            MAF = Mass Air Flow. Eli ilmamassamittari
                            ...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎