Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 E34 täyskaasulla ei vetoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RcMTm5
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 65
    • Kotka

    M5 E34 täyskaasulla ei vetoja

    Eli kone S38b38. Ongelmana seuraavaa: kiihdytettäessä täyskaasulla kone puutuu. Osa kaasulla vetoja tuntuu olevan hyvin. Bensankulutus on myös kohtuuttoman kova.

    Moottoriin on tehty mm seuraavia muutoksia, kansi virtaavampi, imunokan ajotusta muutettu. Moottorinohjaus on vakio.

    Epäilyt ainakin näin ensin kohdistuvat ilmamassamittariin tai kaasuläpänasentotunnistimeen. Muistanko väärin vai oliko tohon ilmamassamittarin testaamiseen joku "kotikonsti" olemassa?
    BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Ilmamassamitt. pinnit käsiteltiin tossa hiljan yhdessä topikissa, eli mittailla voi noi perusasiat. Onko imukotelossa (sykeboxissa) alipaine/sähkö ohjatut resonanssiläpät & toimiiko ne? Pitäs vaikuttaa juurikin ylhäällä.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • M5 talviautona
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 242
      • Kokkola

      #3
      Toimiko auto ennen "viritystä" hyvin?
      Ettei ois käynny perinteisesti, viritys onnistunut jos kulutus kasvaa ja teho tippuu 20%?
      Voihan se olla että kannessa menee virtaukset sekasin nytten huippukierroksilla. Käytitkö kannen jossain virtaus penkissä?
      ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

      325e 2,7 e30
      318i e30
      535ia e34
      m5 e34
      525 e34
      316i e30
      524td e28 = Ei savua ilman tulta
      Viimesin bemari 316i e36
      Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

      Comment

      • seidltuning
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1941
        • Vantaa

        #4
        kansi on ollut virtauspenkissä...
        G30 530e Sedan
        E30 325i Cabriolet

        Comment

        • RcMTm5
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 65
          • Kotka

          #5
          Originally posted by M5 talviautona
          Toimiko auto ennen "viritystä" hyvin?
          Ettei ois käynny perinteisesti, viritys onnistunut jos kulutus kasvaa ja teho tippuu 20%?
          Voihan se olla että kannessa menee virtaukset sekasin nytten huippukierroksilla. Käytitkö kannen jossain virtaus penkissä?
          Juu kyllä se kansi on sen verran pätevän ammattimiehen tekemä, että vika tuskin siitä löytyy. Ja myös nokat on ajotettu arvostetun virittäjän ohjeitten mukaan. Muistaakseni kannen huippuvirtaus on nyt 426,5hv imu ja pakoa en just nyt muista.

          Moottori siis käy täyskaasulla noin viidessätonnissa ja sen jälkeen sika rikkaalla. Tuuppaa hyvin mustaa.. Ja kun kaasusta helpottaa, ni sit sitä mennään ja vetoja piisaa

          Täytyy käyttää autoa pistokkeessa ja ihmetellä sitten enemmän. Epäilisin että vakio boksi ei vaan jostain syystä pysy hommissa mukana. Nyt pitäis löytää joku fiksu penkissä säädettävä lastu..

          Kuinkas sen alipaine-toimisen painekotelon säätimen vois mahdollisesti testata??
          BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Toivottavasti joku M5-tietäjä vastailee tuohon imukotelon läppien testaukseen, sillä savutus korkeammilla kierroksilla viittaisi mielestäni ali-ilmamäärään, eli imuilmaa ei tule riittävästi.

            Comment

            • sovpow
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 114
              • Kanta-Häme

              #7
              Avaa konepelti ja laita virrat päälle vai pitikö käynnistää en muista, noh kummiski pitäs "testata" sen toiminta ku laittaa virrat. Se läppä menee on/off jos toimii..

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #8
                Originally posted by RcMTm5
                Kuinkas sen alipaine-toimisen painekotelon säätimen vois mahdollisesti testata??
                Imukotelon sisällä olevien läppien auki-/kiinniolo riippuu moottorin kierroksista ja kaasun asennosta. Kaasun pitää olla täysin auki ja kierroksia oltava joko alle 4120 rpm tai yli 6720 rpm(+/-60 rpm) (oletko tarkistanut että täyskaasu kärjet kytkee kun läpät auki?). Tällöin läppä imukotelossa pitää olla auki (ram air induction). Läppää ohjaa boxi, joka siis sähköventtiilillä päästää alipainetta ohjaamaan... boxi on sähköboxissa releitten alla, moot.tilassa. Sähköinen alip.venttiili on imusrj. alla, öljynkeräimen vieressä. Alipainevaraaja on 5. imukanavan alla (alip. riittää kuuteen läpän liikkeeseen, ilman imusarjan alipainetta)

                Josko joku alipaineletkuista on viallinen eli varaajassa ei ole painetta?

                Kylmä kone: käynnistäessä läppä tekee self-checkin eli läppä aukeaa ja menee kiinni. Linkun liikkumisen näkee siitä päältä. Pitäisi liikkua joka käynnistyksellä.

                Onko linkku jumissa? Koita kädellä liikuttaa. Jonkinlaisella alipainepumpulla voi kokeilla onko linkkua liikuttava mutikka (actuator) kunnossa.

                Virrat päällä pitäisi toiseen venttiilin navoista tulla akun jännite. Toisen navan maadoittamalla pitäisi venttiilin aueta.
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2556
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Tapahtuuko tuo läppäkoneiston itsetestaus jokaisen käynnistyksen yhteydessä kummassakin koneessa, S38 B36:ssa sekä B38:ssa?
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2067
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Petteri75
                    Tapahtuuko tuo läppäkoneiston itsetestaus jokaisen käynnistyksen yhteydessä kummassakin koneessa, S38 B36:ssa sekä B38:ssa?
                    S38B36 ainakin, B38 ei täyttä varmuutta. Luulisin, että uudemmassa olisi sama feature. Joku varmaan pytyy kurkkaamaan & kertomaan?
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • RcMTm5
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 65
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by Lanttu
                      Sillä savutus korkeammilla kierroksilla viittaisi mielestäni ali-ilmamäärään, eli imuilmaa ei tule riittävästi.
                      Niinpä, sehän kuulostais kovin loogiselle, jos kerran paikat virtaa paremmin ja imu on kauemmin auki ja bensan määrää ei ole lisätty. Mutta jotenkin luulis ettei laihalla tupruttais.. . Jos joku viisas tietää, et pöllyttääkö laihalla seoksella, ni se ratkasis jo aika paljon asioita.

                      Ja siihen painekoteloon jos palataan, niin uskoisin 1000km sitten täysin läpikäydyn motin letkut olevan ehjiä (eihän sitä koskaan kyllä 100-varmasti voi sanoo ). Ei se läppien säätöventtiili ainakaan mekaanisesti jumissa ole. Täytyy testata se self-testing, kun pääsee seuraavan kerran auton tykö.

                      Vois luulla, että on molemmissa moteissa samat systeemit, kun kerran varaosanumerot on identtiset noitten komponenttien osalta..

                      Asiaa päästään tutkimaan lisää vasta loppuviikosta. Perhanan työt, kun haittaavat tarkeitä harrastuksia!!
                      BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.

                      Comment

                      • ihi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 243
                        • Kota

                        #12
                        Jokuhan vois vaikka epäillä, että jotkut letkut olis jopa vaikka väärin jos kerran vasta on niputettu tuo kattila.

                        Ja liian laiha seos ei kyllä synnytä savua.

                        Comment

                        • MM-5
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 153
                          • Askola

                          #13
                          3.8:ssa alipaineventtiiliä ohjaa suoraan DME moottorinohjaus ja 3.6:ssa erillinen boksi. Omassa 3.8:ssa ei toimi toi läppä oikein ja ei tee mitään tarkistusta käynnistettäessä, mutta yhden tutun 3.8:ssa toi tarkistus tapahtui aina käynnistettäessä.

                          Ollaan jo pitkään mietitty miksi toi läppä ei mulla toimi. Antaisi mukavasti lisävääntöä kun saisi sen toimimaan. Kaikki ne alipaineletkut on vaihdettu uusiin ja ovat varmasti oikein kasattu ja takaiskuventtiili on oikein päin (se mustavalkoinen). Lisäksi tarkistin ettei alipainevaraajasäiliö vuoda. Yksi syy vikaan voisi olla se, että alipainelinjassa olevasta t-kappaleesta menee myös alipainelinja toiselle samanlaiselle alipaineventtiilille mikä ohjaa alipainetta ilmapumpulle. Voihan se jostain sieltäkin vuotaa, kun niitä ilmapumpulle meneviä letkuja ei ole vaihdettu.

                          Kun kierroksia on yli 5000 rpm toi läppä kääntyy nopeasti auki ja menee samantien uudelleen kiinni, koska se venttiili on auki. On siellä siis vähän alipainetta mutta ei tarpeeksi tai sitten toi venttiili itse vuotaa. Kunhan kesäloma alkaa niin puran ton sykeboksin pois konehuoneesta uudelleen ja vaihdan venttiilin uuteen.
                          Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                          Comment

                          • M5 talviautona
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 242
                            • Kokkola

                            #14
                            Originally posted by RcMTm5
                            Juu kyllä se kansi on sen verran pätevän ammattimiehen tekemä, että vika tuskin siitä löytyy. Ja myös nokat on ajotettu arvostetun virittäjän ohjeitten mukaan. Muistaakseni kannen huippuvirtaus on nyt 426,5hv imu ja pakoa en just nyt muista.

                            Moottori siis käy täyskaasulla noin viidessätonnissa ja sen jälkeen sika rikkaalla. Tuuppaa hyvin mustaa.. Ja kun kaasusta helpottaa, ni sit sitä mennään ja vetoja piisaa

                            Täytyy käyttää autoa pistokkeessa ja ihmetellä sitten enemmän. Epäilisin että vakio boksi ei vaan jostain syystä pysy hommissa mukana. Nyt pitäis löytää joku fiksu penkissä säädettävä lastu..

                            Kuinkas sen alipaine-toimisen painekotelon säätimen vois mahdollisesti testata??
                            Teoriassahan tuo kansi on aivan helvetin hyvin virtaava, mutta kannethan testataan penkissä ylipaineella, eli sinne kanavaan tietääkseni puhalletaan ilmaa tasaisesti, kun taas auton moottori teoriassa toimii "pulssisuhteella" Eli mäntä menee ylös ja alas (jos joku ei tiedä sitä) Periaatteessa minun mielestä siellä tapahtuu aina takasin päin virtausta suuntaan tai toiseen jonkun verran? Ja ajattelin jos ilma menee sitten takas päin imukanavassa? Voi kyllä olla mahdotontakin? Niin se sitten sekottas ton koneen tyystin, mutta se bensa sitten menis taas pyttyihin koska tulee niin kovalla paineella?
                            Ja se tässä ihmetyttää että jos kone toiminut ennen viritystä kunnolla, niin miten se yht äkkiä sais liikaa bensaa jos muut asiat ovat kunnossa?
                            En mää sitä väitä että kansi ois viilattu vitulleen, mutta tiejä sit?
                            Ootko katsonut sytkäpuolen kunnon? Ettei jossain puolassa ois piuhat väärin päin? Menettää aika kivasti kipinätehoa niin.
                            Oletko kokeillut panna nokkaa vakio ajotuksiin?

                            Mites muuten jos seos on todella laiha, ja jos se ei pala/syty kunnolla, niin savuttaako se sillon mustaa?

                            Kaveri teki yhen 2.0ohc eskortin kannen joskus, penkissä lukemat olivat surkeita, mutta todellisuudessa se moottori luovutti eniten tehoa suomessa saadusta ohc koneesta.
                            ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                            325e 2,7 e30
                            318i e30
                            535ia e34
                            m5 e34
                            525 e34
                            316i e30
                            524td e28 = Ei savua ilman tulta
                            Viimesin bemari 316i e36
                            Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                            Comment

                            • Sene
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 925
                              • Enschede, The Netherlands

                              #15
                              Musta savu tarkottaa että siellä on palamatonta joten ei laihalla seoksella pitäisi tulla mustaa muutaku nokea lentää pöntöstä korkeintaan.
                              F11 LCI 535xi


                              Ex.

                              E36 320i sedan
                              E36 LCI 328i coupe
                              E61 LCI 530xi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎