Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Tien varrella taas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • d0neh
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 13
    • Helsinki

    E34 Tien varrella taas.

    Eli kyseessä on BMW 525 e34 2.5l 12v -90.
    3 kertaa olen nyt jäänyt koslalla tien varteen:

    1. KERTA (Helsinki - Hämeenlinna):
    Lähdin tosiaan viikonloppua viettämään Hämeenlinnaan ja tällä tietyllä motarilla kun saa ajaa 120km/h nostin tietysti nopeuden kyseiseen vauhtiin. Kerkesin ehkä 3 sekuntia pitää vauhdin 120km:ssä kun tehot katosivat kokonaan. Mikään vaihde ei jaksanut enää liikuttaa autoa.. Auton vauhti hidastui ja yritin eri vaihteita mutta sama juttu. Kierrokset ei noussut enään yli 3000 ja tietysti tien laitaan siitä jouduttiin. Sammutin moottorin ja kun kokeilin hetken päästä uudelleen moottori ääni oli "ryppyinen" =P.. Yritin lähteä liikkeelle mutta autossa oli tehot täysin poissa. Siinä sitten ihmettelin mikä olisi vikana eikä osannut niissä tunnelmissa mitään tehdä. Kokeilin 20min odottelun jälkeen ja kappas.. Kaikki toimi taas. Tämän jälkeen vaihdoin ilmansuodattimen koska vanhaa ei oltu varmaan vaihdettu vuosiin ainakin siitä sonnan määrästä mitä vanhassa oli ja uudet öljyt öljynsuodattimineen. Auto toimi taas hyvin.

    2. KERTA (Oulunkylä - Pasila):
    Noin 4-5 viikkoa edellisen tapahtuman jälkeen olin kiinnittämässä uutta rattia ja kun lähdin testiajolle auto nyki hiukan ja auto ei tuntunut kiihtyvän minnekkään. Noh ajateltiin että kyseessä oli bensansyöttö häiriö kun oltiin siinä otettu akun miinuskaapeli irti ja käynnistelty autoa moneen otteeseen lähtemättä liikenteeseen. Ajateltiin että kyllä se siitä normalisoituu mutta sitten lähdin kohti kotia ajelemaan 40-80km vauhdilla samat merkit antoi kuin viimeksi eli kierrokset ei noussut yli 3000 ja moottori ääni ei ollut normaali. Taas kun odotteli sen 15-20min niin auto toimi taas. Vaihdoin tapahtuman jälkeen uudet tulpat.

    3. KERTA (Helsinki - Espoo):
    Tapahtui siis tänään (2 viikkoa edellisen jälkeen).. Työmatkalla nostin nopeuden n.120km/h ja jälleen tehot veks ja tienlaitaan odottelemaan. 15min odottelun jälkeen takasin matkaan ja auto toimi taas. Vastaavalla nopeudella kotiin tultuani ongelmaa ei jälleen ilmennyt.

    1. & 2. kertaa yhdistää se että konepelti oli auringon paahteessa auki n. 1-3h.
    3. kerralla lähdin suoraan tallista. Kyse siis luultavasti on jonkin osan ylikuumenemisesta mutta minkä? Moottorin lämmöt on ollut mittarin mukaan aivan normaalit. Olen nyt kuullu kavereilta, tutuilta & puolitutuilta jos jonkinmoista teoriaa mutta kaikki arvailuja. Itse luulin ensin bensansuodatinta tai pumppua mutta ei enään siltäkään vaikuta.. Tai mistä enää tietää. Apua kaivataan kovasti. Kysyin tosiaan samasta viasta tuolla "Nykimisviat" threadissä kun en viittinyt uutta alottaa eli jos moderaattori viitsisi sen sieltä poistaa? Kiitos jo etukäteen.
    Datsun Sunny -> Mazda 929 -> Fiat Brava -> BMW 525 -> Chrysler Neon -> BMW 520 -> Mitsubishi Eclipse -> BMW 730 -> BMW 525
  • Bessi
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 697
    • Kitee

    #2
    Mulla oli joskus vastaava ongelma e30 325:ssa. Boksista löytyi vika. Kipinänvahvistimen juotos oli huono.
    Bmw E30
    Audi RS4 B7
    Vw TIGUAN
    Mb W201

    Comment

    • Janza182
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4987
      • 013

      #3
      Itsellä kans moinen vika aikanaan oli E30 320/325/"327" pommis. Kylläkin korjaantu sillä kun otti poksin irti ja suihkutteli jotain ainetta liittimeen.. Toimi sillä taas 1.5kk ongelmitta ja sitten operaatio uusiks.. Tiedä sit mikä oli alunperin vikana

      Comment

      • Make540M60
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 94
        • Kouvola

        #4
        Kannattaishan se bensansuodatin vaihtaa jos et ole sitä vielä tehnyt? Kyllähän pashkanen suodin voisi hyvinkin tuommosen oireiston aiheuttaa. Ja vaihtaahan se kannattaa joka tapauksessa sillon tällöin niin eipä siinä mittään menetäkään.
        *E34 540 -94 ia.*
        *E34 525 -91*
        *E60 530d -03*
        *F10 525d -10*

        Comment

        • Sickness
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 1923
          • Helsinki

          #5
          Mahdollisesti hyödytöntä lätinää, mutta jos olisi jotain apua:

          -3000rpm korvilla kaasuläppä aukeaa täysin ja moottorinohjaus saa tästä tiedon.

          -samoin ilmamäärämittarin tiedot ohitetaan suunnilleen noilla lukemilla ja siirrytään "täyskaasuohjelmaan".

          Voiko ongelma siis liittyä joko ilmamäärämittarin toimintaan tai kaasuläpän asentoanturiin? Ainakin tuo tehottomuus viittaisi siihen että moottorinohjaus on joko pois pelistä tai ei saa oikeita tietoja. Ehkä. Sitä en kyllä keksi miten tuo 15 min jäähtyminen niihin auttaisi...

          Myös huono maadoitus voi olla syynä, mutta jotenkin noissa tapauksissa tuntuisi olevan liikaa säännönmukaisuutta ollakseen maadoitusvika. IMM:n ja kaasuläpän asentoanturin toiminnan mittaamiseen löytyy ohjeet foorumilta ja maadoituspisteet putsailee viidessä minuutissa. Mistään mainituista operaatioista ei pitäisi olla ainakaan haittaa.
          E39 520iA -02

          Comment

          • d0neh
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 13
            • Helsinki

            #6
            Kiitoksia paljon vastauksista. Bensansuodattimen vaihdan ens viikolla kerta se ei nyt paljoa maksa joten ei haittaa vaikka "turhaan" sen vaihtaisin. Pumpun vaihdan luultavammin samalla kun kaverilla sattuu olemaan ylimääräinen varastossaan.. Ystävä hintaan ilmainen. Duunifrendikin epäili ilmamäärämittaria mutta siitä en itse tiedä mitään joten pitää odotella että henkilökohtainen guru palaa takasin lomaltaan suomeen. Boksia tarkastelen viikonloppuna. Laitan tilanne raporttia tänne päin sitten. Kiitos kaikille.
            Datsun Sunny -> Mazda 929 -> Fiat Brava -> BMW 525 -> Chrysler Neon -> BMW 520 -> Mitsubishi Eclipse -> BMW 730 -> BMW 525

            Comment

            • bemari320mies
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 788
              • Suodenniemi

              #7
              Kurkistappa myös virranjakan sisälle, jos kontaktipinnat näyttää huonolta niin vaihtoon kansi ja pyörijä. Voi olla että kipinä huonontuu kun konetta kuormitetaan > tehot häviää.
              Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
              EX: BMW E34 525i -90
              EX: BMW E28 528iA -85
              EX: BMW 320i Taxi -86

              Comment

              • Speedboys
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 545
                • Kurikka

                #8
                Mulla teki 525i -88 samaa ja haisi pensalta oikeen kunnolla startatessa ja vaihdoin moottorin lämpötilantunnistimen termostaattikotelon päältä ja niin rupes toimimaan.
                "hosumalla ei tuu kuin äkkiä valmista"

                BMW 530da
                BMW 530i v8
                BMW 330da
                BMW 320d
                BMW 316

                Comment

                • Arssi
                  Newbiemmer
                  • Apr 2006
                  • 9
                  • Raahe

                  #9
                  Ruiskuboksin juotokset irronneet ajan ja lämpölaajenemisien myötä. Toimiminen riippuu tällöin boksin lämpötilasta. Itselläni e30 bemu talvella ei toiminu yhtään ennenkuin sisälämpötila oli noussut tarpeeksi (boksi hanskalokeron takana).

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Sickness
                    -3000rpm korvilla kaasuläppä aukeaa täysin ja moottorinohjaus saa tästä tiedon.
                    Väärin. Varmaan olet huomannut että voit ajaa 3000rpm osakaasullakin. Eli moottorin kierrosluku ei ole suoraanverrannollinen kaasuläpän asentoon vaan on riippuvainen kuormituksesta jne. Kaasuläpän asento taas korreloi ilmamäärämittarin asentoon... Joka sekään ei ole täysin selällään ellei kaasuläppä ole myös täysin auki. Ja sehän voi olla sitä jo melkein tyhjäkäynnillä kun kaasun polkaiseen pohjaan.

                    Originally posted by Sickness
                    -samoin ilmamäärämittarin tiedot ohitetaan suunnilleen noilla lukemilla ja siirrytään "täyskaasuohjelmaan".
                    Väärin. Ilmamäärämittari ohitetaan vain kun kaasuläppä on täysin auki, mottorinkierrosluvulla ei ole merkitystä.

                    Originally posted by Sickness
                    Voiko ongelma siis liittyä joko ilmamäärämittarin toimintaan tai kaasuläpän asentoanturiin?
                    Tuskin kaasuläpän asentoanturiin. Se pieni lisärikastus joka jää pois WOT moodin toimimattomuuden takia ei vie kuin hieman huipputehoja. Jos taas tyhjäkäyntikytkin jumittaisi katkeaisi polttoaineen syöttö jo 1500rpm kohdalla.

                    Ilmamäärämittariin ehkä, mutta todennäköisemmin moottorinlämpöanturiin tai ecuun.

                    t.Ville

                    EDIT: Sukka pois.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Kyytsis
                      Ilmamäärämittariin ehkä, mutta todennäköisemmin moottorinlämpöanturiin tai ecuun.

                      t.Ville

                      EDIT: Sukka pois.
                      ....Näin.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎