Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 -92 3.8 /puolan vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2540
    • Kirkkonummi

    M5 -92 3.8 /puolan vaihto?

    Auto: E34 M5 3.8 -92 / S38 B38 koneella.

    Tänä aamuna sytytyspuola lopetti työsopimuksen, tietenkin hankalimman sylinteri #6 kohdalla. Kaikissa muissa puolanjohdon irroittaminen vaikutti käyntiin, tuossa ei. Auto toimi eilen illalla aivan kiltisti, mutta tänä aamuna tultiin sitten töihin 2h myöhässä, bensa haisten ja muutenkin hidastellen :(

    Kysymyksiä:

    -Kuinka todennäköistä on, että 14 vuotta vanha katalysaattori otti itseensä ja paukahti? 5 sylinterillä ajeltiin pintakaasulla (alle 2000 rpm) n. 20km.

    -Todennäköisesti ko. sylinteriin tuli palamatonta bensa & öljy -seosta ja tulppa (BOSCH Y 6 DC) on entinen.
    a) tarvitaanko erityistyökalu, jotta ko. tulppa saadaan ulos - käytössä olisi Bilteman perussetti?
    b) mikä on oikea kiristysmomentti?

    -Tulpanhattu uusitaan myös, onko jotain mitä tässä tapauksessa olisi myös hyvä vaihtaa / tarkistaa?

    Laakkosella ko. puola 83€, Bemu Oy:ssä "kuutisen kymppiä", tuurilla sen saa ensinmainitusta huomisillaksi. Tämä on selkeästi rangaistus "reippaasta etenemisestä" aamuruuhkissa.. Kulutus ei ole yht'äkkiä kasvanut, itse asiassa päin vastoin. Forssan Pick Nick -reissun jälkeen ajotietokone osoitti 9.8l/100km..jonka kaupunkiliikenne on parissa päivässä korjannut jo 10.2:een.

    EDIT: Kiristysmomentiksi mainittiin Tapiolan Essolla 25Nm, onkohan vekotin kovin tarkka moisesta?

    EDIT2: Samassa paikassa mainittiin myös, että M5:en koneen pitäisi osata kääntää polttoaineenruiskutus pois siitä sylinteristä, missä ei kipinää? Olisikohan toiminut noin??
    Last edited by Petteri75; 10-08-2006, 11:04.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • Rockwell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 1713
    • Helsinki

    #2
    Auton työkaluista löytyy tulpanavain. Niillä ainakin M30B34 vaihdettiin kaikki tulpat. Veikkaisin että maamoottorissa kutospytyn tulppa vielä vittumaisemmassa paikassa.

    Eipä tuosta nyt varmasti hirveästi apuja ollut Itseäkin hirvittää koska omasta lotjasta kosahtaa joku puolista.

    Siksi vanha S38B36 on kivempi Yksi puola = yksi ongelma.
    BMW F31 330d M-Sport -13
    ex. BMW F21 116i -13
    ex. BMW 540i(g) Touring -01
    ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
    ex. BMW 316g -99
    ex. BMW M5 Touring -92
    ex. BMW 535i -91
    ex. BMW M5 -91
    ex. BMW 325i Touring -90

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2540
      • Kirkkonummi

      #3
      Originally posted by Rockwell
      Auton työkaluista löytyy tulpanavain. Niillä ainakin M30B34 vaihdettiin kaikki tulpat. Veikkaisin että maamoottorissa kutospytyn tulppa vielä vittumaisemmassa paikassa.

      Eipä tuosta nyt varmasti hirveästi apuja ollut Itseäkin hirvittää koska omasta lotjasta kosahtaa joku puolista.

      Siksi vanha S38B36 on kivempi Yksi puola = yksi ongelma.
      Jep, niillä työkaluilla sai ainakin sen alumiinisen levyn irti, mutta en alkanut enää irroittelemaan itse puolaa. Ideana vain olisi tietää, täytyykö uuden tulpan lisäksi ostaa vielä uusi tulppahylsy, joka mahtuisi sinne kohtuullisen syvälle pyörimään. Hylsyn saa kiinni varteen jossa olisi kiinni momenttiavain -> 25Nm..

      3.6 on kiva mutta 3.8 on huippukiva
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • RcMTm5
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 65
        • Kotka

        #4
        Ei siihen mitään erikoistyökaluja ainakaan ennen oo tarvittu, ellei ½"räikkää pitkällä jatkolla lasketa erikoistyökaluksi? Hyvä lisävaruste siihen ois joku noin 25-30 cm pitkä silikoniletku, jolla saa tulpan hyvin nostettua pois "kolostaan" ja tietysti hyvin myös paikalleen.

        Tosta Esson -momentista en niin menis väittelemään. Toki jokin momentti siihen varmasti on, mutta eikös se riitä kun on "sopivasti" kiinni, ei löysällä, eikä liian tiukalla..

        Niin, ja kannattaa tutkia se puola huolellisesti ennen uuden ostoa, ettei vaan olis se puolalta tulpalle menevä johdin sanonu sopimustaan irti.. Maksaa meinaan alle 10€ se johdin, eikä muistaakseni uusi puolakaan sitä automaattisesti sisällä(molemmille oma varaosanumero).
        BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2540
          • Kirkkonummi

          #5
          Originally posted by RcMTm5
          Ei siihen mitään erikoistyökaluja ainakaan ennen oo tarvittu, ellei ½"räikkää pitkällä jatkolla lasketa erikoistyökaluksi? Hyvä lisävaruste siihen ois joku noin 25-30 cm pitkä silikoniletku, jolla saa tulpan hyvin nostettua pois "kolostaan" ja tietysti hyvin myös paikalleen.

          Tosta Esson -momentista en niin menis väittelemään. Toki jokin momentti siihen varmasti on, mutta eikös se riitä kun on "sopivasti" kiinni, ei löysällä, eikä liian tiukalla..

          Niin, ja kannattaa tutkia se puola huolellisesti ennen uuden ostoa, ettei vaan olis se puolalta tulpalle menevä johdin sanonu sopimustaan irti.. Maksaa meinaan alle 10€ se johdin, eikä muistaakseni uusi puolakaan sitä automaattisesti sisällä(molemmille oma varaosanumero).
          Noh, kyllähän normikoneissa pitäisi pystyä tulppa vaihtamaan vaikka hampaillaan, mutta mieleen nousee helmikuinen M5-keikka Poriin, jossa paikalliselta Autotohtorilta ei löytynyt tarpeeksi pientä tulppanhylsyä, jotta olisi pystynyt tekemään ohivuototestin..

          Momentista mieleen tulee eräs toinen Tapiolan Esso / Bemu Oy -heitto, jonka mukaan on tärkeää vetää se momenttiavaimella kiinni "oikein", mitä se ikinä tarkoittikaan. Mutta eikös sylinterikansia ole rikottu yleensä liian tiukkaan kiinnivetämisellä?

          Uusi puola ei sisällä ko. "tulpanhattua", olikos se nyt 13€ Laakkosella - meni myös tilaukseen. En päässyt aamulla katsomaan tulpanhattua, kun se 6-sylinteri on niin työskentely-ystävällisessä paikassa mutta hyvin mahdollista. Lähimpänä tulipeltiä se saa eniten kuumuutta ja kaikki tulppapeiton alle menneet moskat (öljy, hiekka, vesi etc) kerääntyvät siihen. Jos selviän tästä 111 eurolla, (puola + johdin + tulppa) niin edullistahan tämä ///M-ajelu on. Mutta kun kyseessä on ensimmäinen DI-sytytyksellä varustettu kiesi, sitä on hiukan huuli pyöreänä..
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • RcMTm5
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 65
            • Kotka

            #6
            Joo, 111€ on todellakin halpa remontti m-sarjalaiseen. Mut kyllä sä saat sen tulpan vaihdettua ilman mitään erikoistyökaluja, usko pois. Siitä bilteman -setistä se pienempi tulppahylsy sopii..

            Btw. itse jo ruuvaillut tällä viikolla 6x koko puola ja tulppa satsin eestaas, eikä vikaa löydy!!!
            BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.

            Comment

            • Mr. Z
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 943
              • Manse

              #7
              Originally posted by Petteri75
              Momentista mieleen tulee eräs toinen Tapiolan Esso / Bemu Oy -heitto, jonka mukaan on tärkeää vetää se momenttiavaimella kiinni "oikein", mitä se ikinä tarkoittikaan. Mutta eikös sylinterikansia ole rikottu yleensä liian tiukkaan kiinnivetämisellä?
              Sitä että sitä momenttiavaintä käytetään oikein, esim. jos sitä avainta "rykäsee" oikein voimalla niin se tulppa menee tiukemmalle kuin pitäisi.
              E38 740ia
              E39 530 dAT
              ex. E34 520i sedan
              ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
              ex. E36 325i sedan
              ex. E36 328i touring
              ex. E36 318 iS qp
              ex. E36 325i qp -R.I.P-
              ex. E21 320i sedan
              ex. E30 318i sedan
              ex. E3 2500 sedan

              Comment

              • -Markus-
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1463
                • Ihan Savossa

                #8
                Petteri, eiks sulla ole auton omia työkaluja tallessa? Niillä vaihtaa tulpat ja puolat hetkessä. En ymmärrä missä kohtaa tässä pitäisi olla jotain ongelmaa...

                Ja en usko että katti tuosta vielä on moksiskaan.
                Last edited by -Markus-; 10-08-2006, 13:35.

                Ford Mondeo Mk3 STW
                VW E-Golf 2015
                BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2540
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by -Markus-
                  Petteri, eiks sulla ole auton omia työkaluja tallessa? Niillä vaihtaa tulpat ja puolat hetkessä. En ymmärrä missä kohtaa tässä pitäisi olla jotain ongelmaa...

                  Ja en usko että katti tuosta vielä on moksiskaan.
                  Jep, omat työkalut löytyvät (vain yksi puuttuu, mutta mikä?) mutta ajattelinkin vain tehdä homman kerrankin oikeaoppisesti momenttiavaimen kanssa. Sellainen kun löytyisi auton työkaluista, pitäisi jo hattua nostaa

                  Toivotaan parasta, katinvaihdosta säästyneillä varoilla ostaa monta..useamman kuin yhden tankillisen bensaa. Jos käynti normalisoituu, niin pitää sitten tehdä pieni nopearytminen "testiajo", manuaalikin suosittelee pienien ajonopeuksien jälkeen useamman minuutin yli 3000 kierroksien käyttämistä..
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Kajakki
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 460
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Petteri75
                    Jep, omat työkalut löytyvät (vain yksi puuttuu, mutta mikä?) mutta ajattelinkin vain tehdä homman kerrankin oikeaoppisesti momenttiavaimen kanssa. Sellainen kun löytyisi auton työkaluista, pitäisi jo hattua nostaa

                    Toivotaan parasta, katinvaihdosta säästyneillä varoilla ostaa monta..useamman kuin yhden tankillisen bensaa. Jos käynti normalisoituu, niin pitää sitten tehdä pieni nopearytminen "testiajo", manuaalikin suosittelee pienien ajonopeuksien jälkeen useamman minuutin yli 3000 kierroksien käyttämistä..
                    Omassani nuo puolat on kiinni M6-muttereilla eli eiköhän kiristysmomentti liene jotain 10Nm:n luokkaa, eli normaali "käsin" kiristys.

                    Ihan kätevää sinänsä että noissa on erilliset puolat ettei yhteen niputettua DI-kasettia joka täytyisi vaihtaa kerralla jos yksi puola rupeaisi kenkkuilemaan.
                    e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2540
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Originally posted by Kajakki
                      Omassani nuo puolat on kiinni M6-muttereilla eli eiköhän kiristysmomentti liene jotain 10Nm:n luokkaa, eli normaali "käsin" kiristys.

                      Ihan kätevää sinänsä että noissa on erilliset puolat ettei yhteen niputettua DI-kasettia joka täytyisi vaihtaa kerralla jos yksi puola rupeaisi kenkkuilemaan.
                      Jepulis, tulppa vaihdettu ihan käsipelillä kun työkalut unohtuivat kotiin. 16-millimetrinen taitaa olla, joten laitoin niin tiukkaan kuin käsin uskalsin (=kiinni + ~1/4 kierrosta). Nyt odotellaan, josko puola tulisi iltapäivän kuormassa Laakkoselle. Vastoin odotuksia sytytystulppa ei näyttänyt kovin kärsineeltä, mutta tuoreeseen puolaan laittaa mielellään uuden tulpan.

                      Nih, Saabin DI-kasetti taitaa olla kaikkien sylinterien/tulppien päälle tuleva laatikko, joka maksaa hirveästi, hajoaa kuitenkin ja jonka hinta nousee joka vuosi. Onhan se varmasti linjalla nopeampaa heittää sytytyspuoli kerralla kiinni, tuossahan joutuu peräti 2 mutteria per puola kiinnittämään.. Mikä vain on halvinta valmistajalle.
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2540
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Vaihdettu!

                        Korvaava puola oli eri numerolla (BERI -tjsp?), mutta toimi hyvin. Itse asiassa kone kuullosti kylmänäkin hiukan paremmalta kuin aikaisemmin, mutta onko tämä mahdollista? Kyllähän se puola taisi hiukan ennen laukeamistaan varoitella, mutta voiko se alkaa katkomaan pikkuhiljaa ja vasta vähän ajan kuluttua lakata toimimasta kokonaan? Itse olen ainakin ennen ymmärtänyt puolan toiminnan on/off-tyyppiseksi, se joko toimii tai ei ilman välimuotoja.

                        15€ sytytystulpasta
                        83€ puolasta
                        11€ tulpanhatusta, vanha olisi ollut aivan OK-kuntoinen, ei mitään murtumia tms.

                        114€ - ei aivan halpaa mutta olisihan se voinut ///Maksaa hiukan enemmänkin?
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • pablo
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 732
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Sen verran olen puolista kuullut että kylmänä toimii mut kun käy lämpimäksi niin ei toimi..Serkun isän mersu seisoi hartikaisella muinoin varmaan viikon kun veti pakosarjaa punaseksi ja ei käynyt lämpimänä.. Sitten tuli joku mersu guru kesälomilta ja sanoi het et puolassa vika ja siinä oli..Mese oli 300 24v w124...

                          Comment

                          • easy_ac
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 452
                            • Tampere

                            #14
                            eikö muka katkase sopan antoo sinne sylinterille automaattisesti jos puola pimee ?

                            Comment

                            • 535SD
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 1068
                              • Lahti

                              #15
                              tietääkö kukaan et pystyykö niitä puolia mittaamaan mitenkään
                              Olleita ja menneitä
                              1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                              Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎