Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 jarruongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kuukankorpi
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 634

    e34 jarruongelma

    Hain tuohon projektiin siirtokilvet ja lähdin tielle testaamaan,alku sujui hyvin kaupunkiajoo muutama kilometri ainoastaan tuntui et ei pysähdy niin hyvin kuin on tottunut.No sitten maantietä muutama km ja kevyttä jarrutusta voi perkele ratti rupes vatvoon oikein kunnolla,piti topata ja kattoo onks pyörät kii.tai jotain.Ei löytynyt mitään,testataan lisää jarrut ei ravista kun jarruttelee usein mut kun ajaa muutaman kilometrin ilman jarrutuksia niin ensimmäinen jarrutus sen jälkeen saa taas ravistaan niin pirusti.Eli mistähän vois lähtee vikaa ettiin?
  • Make540M60
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 94
    • Kouvola

    #2
    Jarrulevyt ovat lienee suorat kun ei joka jarrutuksella ravista? Satuloista mäntien puhdistus voisi auttaa tasaisen puristusvoiman takaamiseksi. Jarrupalat uusiks samalla.

    Täristääkö auto muuten ajellessa ja koliseeko etupää jos vaikka nimismiehen kiharalla jarruttelee? Jos näin on, niin etupäästä alkuun alatukivarret vaihtoon ja reaktiotangot puslineen myös. Huonot renkaat/vanteet jos on niin uutta alle!

    Näin minä lähtisin ongelmaa korjaillemmaan
    *E34 540 -94 ia.*
    *E34 525 -91*
    *E60 530d -03*
    *F10 525d -10*

    Comment

    • baku
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 347
      • Kausala

      #3
      Pariin kertaan on käynyt niin, että auto on seisonut vähän turhan pitkään ja jarrut on suurinpiirtein jämähtäneet kiinni. Kun ne on väkisin saanut pyörimään on oireet olleet aika pitkälle kuvaamasi kaltaisia. Jostain kumman syystä oli minulla tilanne kaikkein pahin n. 90 kmh vauhdissa kun jarrua painoi vähän. Alkoi sellainen ravistus, että tuntui auto lähtevän lapasesta.

      Jos vauhtia oli enemmän tai vähemmän, tai jarrutusvoimaa enemmän, ei mitään vatkauksia välttämättä ilmennyt. Asiaan vaikuttaa toki kaikki mahdollinen väljä puslissa ja jumitaminen jarrusatulassa, mutta tuon levyssä olevan ongelmakohdan löytää niin, että nostaa pyörän irti maasta ja lähtee hitaasti pyörittelemään. Minulta ainakin löytyi selkeästi kohta, jossa joko pyöri herkemmin tai sitten jumitteli. Ajelin noin vissiin lähemmäs 5t km, eikä levyt sillä matkalla mitenkään tasaisemmaksi hioutuneet. En viitsinyt lähteä levyjä sorvauttamaan, joten uutta alle ja vatkaukset rauhoittui.
      F20 116d
      E63 645
      E28 528
      F30 320d x-drive
      F31 335d x-drive

      ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

      KTM 1290 Super Adventure
      K1200S
      ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

      Comment

      • asvirkku
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 514
        • Bern

        #4
        Originally posted by kuukankorpi
        Hain tuohon projektiin siirtokilvet ja lähdin tielle testaamaan,alku sujui hyvin kaupunkiajoo muutama kilometri ainoastaan tuntui et ei pysähdy niin hyvin kuin on tottunut.No sitten maantietä muutama km ja kevyttä jarrutusta voi perkele ratti rupes vatvoon oikein kunnolla,piti topata ja kattoo onks pyörät kii.tai jotain.Ei löytynyt mitään,testataan lisää jarrut ei ravista kun jarruttelee usein mut kun ajaa muutaman kilometrin ilman jarrutuksia niin ensimmäinen jarrutus sen jälkeen saa taas ravistaan niin pirusti.Eli mistähän vois lähtee vikaa ettiin?
        Sulla on joku jarrumäntä ruostunut ja jumittuu. Oireen paikantaa helpoiten kattomalla mikä kulma hohkaa kuumana ajon jälkeen = jumissa oleva jarru.
        Nää kannattaa toki vaihtaa pareittain eli etu/takapää kerralla.

        KL-varaosista uusi mäntä ja tiivistesarja, ~40 E per kulma. Ei kannata alkaa hiomaan vanhaa, siirrät oiretta 6kk.

        Onnistuu itse jos osaat palat vaihtaa.

        Nesteet menee tietty vaihtoon samalla.

        Googlella tai foorumista ettimällä löydä kuvalliset ohjeet,

        T AV
        Last edited by asvirkku; 25-08-2006, 20:39.
        e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

        Comment

        • an13
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 260

          #5
          ATE vaihtosatulaa saa tarvikeliikkeistä 120e:llä kun vie vanhan takaisin. Jos ei jaksa pelata mäntien kanssa. Ei kannata ajon jälkeen etsiä sitä jumittavaa levyä paljaalla sormella, ovat aika kuumat.
          ex-535iA E34

          Comment

          • kuukankorpi
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 634

            #6
            Kiitoksia,oon tehnyt nyt muutamia tehojarrutuksia ja alkaa jarrulaikoista löytyy kirkastakin pintaa sen ruosteisen paskan tilalle.Nyt ei kerkii(huvita)tehdä muuta ku on leima maanantaina.

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1848
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Veikkaus on levyt (ja laahaavat jarrut). Ehtivät ajon aikana lämmetä epätasaisesti, ja vedellä kieroon. Oikeasti jarruttaessa sitten lämpenevät tasaisesti ja vatkaus lakkaa. Oma E34 tekee just samaa, eka jarrutuksessa tuntuu että kaikki osat putoo. Ja nimenomaan maantienopeuksista kun ryhtyy jarraamaan. Omassani ei edes sellai laahaa ja silti tekee tuota, ainahan ne palat pikkasen hinkkaa levyyn.

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎