Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 IX toiminta periaate

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4987
    • 013

    E34 IX toiminta periaate

    Elikkäs tuossa jo vähän netistä yritin kaivella mutta ei selkeetä vastausta tullu..

    eli mitenkä moinen toimii? Lukot sähköiset vai mitenkä?
    Jossain topikissa oli jotain että leimalla joku sulake otetaan pois että voidaan jarrupenkissä käyttää?
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Originally posted by Janza182
    Jossain topikissa oli jotain että leimalla joku sulake otetaan pois että voidaan jarrupenkissä käyttää?
    Tuntuu olevan aika suuri valtiosalaisuus tuon voimansiirron toiminta, ei siitä liikaa tietoa ole missään. Mutta ainakin keskitasauspyörästössä on jonkinlainen sähkötoiminen lukko. Tämän takia leimalla irroitetaan AKEn ohjeen mukaisesti tietty sulake, jonka jälkeen jarrut voidaan testata rullilla kun lukko ei pääse puremaan kiinni. Takapäässäkin varmaan on lukko, mutta sen tyypistä ei tähän hätään ole mitään muistikuvaa.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Takana on (ainakin yhdessä johon tutustuin) sähköhydraulinen lukko jonka aivot ovat konehuoneessa. Märkä kitkapakka siis puristuu kiinteäksi hydrauliikalla kun "luistonesto" havaitsee pyörimisnopeuseroja.
      ---

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1842
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Originally posted by -Tapi
        Takana on (ainakin yhdessä johon tutustuin) sähköhydraulinen lukko jonka aivot ovat konehuoneessa. Märkä kitkapakka siis puristuu kiinteäksi hydrauliikalla kun "luistonesto" havaitsee pyörimisnopeuseroja.
        Ääni tälle. Sen huomaa kojelaudassa kun tuo värkki puuttuu peliin. Valo tuikkii lukon tarratessa kiinni. Ja sen kyllä tuntee ahterissakin.

        Keskellä on ymmärtääkseni aina viskokytkin toiminnassa. Kertaakaan ei ole omani kohdalla katsastuksessa ruvenneet sulakehommiin. Periaatteessa jarrut vois (ehkä) dynossa kokeilla kun sen tekee nopsasti. Näin ainakin edellisessä nelikossani, eli Subarussa. Bemua ei ole dynoon ajettu.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #5
          Originally posted by 525iiäxä
          Keskellä on ymmärtääkseni aina viskokytkin toiminnassa. Kertaakaan ei ole omani kohdalla katsastuksessa ruvenneet sulakehommiin. Periaatteessa jarrut vois (ehkä) dynossa kokeilla kun sen tekee nopsasti.
          Aiheesta on ihan AKEn virallinen ohje juuri tuolle automallille, taitaa olla peedeeäffänä mullakin jossain tallessa kotikoneella. Sulakkeen irroittamalla jakolaatikossa tapahtuu jotain (veikkaan että lukko ei toimi) ja sen jälkeen jarrut saa testata. Siinä ei muistaakseni ollut edes mitään aikarajaa, toisin kuin esim. 325iX:n testauksessa (siellä on jakolaatikossa juuri se visko jota ei saa pois toiminnasta).
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • hednam
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 959

            #6
            Originally posted by Meisseli
            Aiheesta on ihan AKEn virallinen ohje juuri tuolle automallille, taitaa olla peedeeäffänä mullakin jossain tallessa kotikoneella. Sulakkeen irroittamalla jakolaatikossa tapahtuu jotain (veikkaan että lukko ei toimi) ja sen jälkeen jarrut saa testata. Siinä ei muistaakseni ollut edes mitään aikarajaa, toisin kuin esim. 325iX:n testauksessa (siellä on jakolaatikossa juuri se visko jota ei saa pois toiminnasta).
            Muistaakseni neliveto toimii tietynlaisella solenoidilla joka tunnistaa sen että millon takapäässä "luistaa" ja tarraa etu renkaat mukaan sit, tai ainakin opel vectra 4wd ja tekstien perusteella tuossa tuntuis olevan sama toimintaperiaate ku ooppelissa jos sulakkeen ottaa katsastuksessa irti. Ei muuta ku kytkemään jatkuvaa nelivetoo ja jarrupolkimen tunnistimesta johto että nappaa nelivedon pois ku jarruttaa, muuten voi käydä hassusti

            2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1842
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Sen mukaan mitä itte olen alla ryöminyt ja ETK:ta plärännyt, niin kyllä se jakolaatikko keskellä on ihan mekaaninen. Ei sinne mene sähköjohtoja eikä muitakaan letkuja/putkia. Takapäässä on sähköaivoilla ohjattava lukko.

              Visko hoitelee mekaanisesti sitä, miten voimaa jaellaan.

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by 525iiäxä
                Visko hoitelee mekaanisesti sitä, miten voimaa jaellaan.
                Näin minäkin luulen mutta "meillä molemmilla" on vielä mahdollisuus olla väärässä: Jakolaatikkoon menee sähköjohto/johtoja. Jotakuinkin samaan kohtaan kuin 325iX:n jakolaatikon täyttöproppu sijaitsee mutta "selkäpuolelle". Se voi tosin olla öljynpinta-anturi tai lämpöanturikin..
                ---

                Comment

                • Meisseli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1003
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by -Tapi
                  Se voi tosin olla öljynpinta-anturi tai lämpöanturikin..
                  Mutta jos sinne ei mene sähköohjausta. niin miksi jarrujen testaus vaatii ehdottomasti sen tietyn sulakkeen irrottamista? Meneekö luistonesto sekaisin akselien eri pyörimisnopeudesta tai jotain vastaavaa jos sulakkeen jättää paikoilleen?
                  Eioo penaria alla enää.. :(

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    "Luistonesto" aktivoi takalukon, jolloin jarrutesterissä tulee ainakin tasaiset jarrutulokset kummallekin puolelle..
                    ---

                    Comment

                    • Meisseli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1003
                      • Kotka

                      #11


                      Siinä se mainitsemani pdf. E34 ohjeissa puhutaan jakovaihteiston lukon ohjauksesta, mutta epäselväksi jää onko sellainen vain joissain malleissa vai kaikissa.
                      Eioo penaria alla enää.. :(

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1842
                        • Lappeenranta, Finland

                        #12
                        Jep, tutunnäköinen pumaska. Tuollaista on joskus konttorilla selattu, mutta koskaan ei ole inssin rohkeus/aika riittänyt ruveta nykimään sulakkeita irti. Eivät ole ottaneet riskiä, että joku särkyy kun kyseessä on kuitenkin vippaskonsti.

                        Sitäpaitsi, tuon tekstin kieliasu kertoo, että se on suomennettu (ja aika tökerösti) jostain vieraskielisestä materiaalista. Noissa saattaa lukot/perät/jakolaatikot mennä hyvinkin kääntäjältä sekaisin. Alkuperäiskielinen olisi kiva nähdä.

                        Loistava esimerkki on kakkosmitsuni käyttöohjekirja. Siinä sattuu olemaan englannin- ja suomenkielinen teksti rinnakkain niin on saanut nauraa maha kipeänä. Mm. turbocharger on suomennettu "turbolaturi"... et silleen...

                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        • eeki
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 1966
                          • HKI

                          #13
                          Tuossa alkuperäinen teksti ilman kuvia:

                          Vorgaben zur Bremsenprüfung für E34 (Allrad)
                          Produktionszeitraum: ab 05/1990 (Modelljahr 91) Fahrzeuge mit GSA (Geregelte Sperren Allrad)

                          Hinweis:
                          Das GSA-System ist am zusätzlichen Sicherungskasten im Motorraum bzw. an den Hydraulikleitungen am Hinterachsdifferenzial erkennbar.

                          GSA-System vor der Bremsenprüfung außer Betrieb setzen: In dem separaten Sicherungskasten, im Motorraum vorn links, befinden sich 2 Sicherungen (1) und (2) für das GSA-System. Um das GSA-System außer Betrieb zu setzen, ohne dass der Fehlerspeicher des Steuergerätes aktiviert wird, darf nur die 5-A- Sicherung (2) herausgezogen werden.

                          Produktionszeitraum: ab 09/1991 bis 12/1995 (Modelljahre 92 - 96) Fahrzeuge mit ASC+T (Automatische Stabilitäts-Control plus Traktion)

                          Ansteuerung der Sperre im Verteilergetriebe vor der Bremsenprüfung verhindern: Vielpoligen Elektronikstecker vom ABS-Steuergerät (A7) bzw. ABS/ASC-Steuergerät (A52) abziehen. ABS Steuergerät (A7) ABS/ASC Steuergerät (A52) EGS Steuergerät (A8500) ABS Getriebesteuergerät (A8600)

                          Hinweis:
                          - Fahrstabilitätssysteme (z. B. ASC) sind passiv zu schalten, da es sonst bei der Prüfung auf dem Rollenprüfstand zu gefährdenden Regeleingriffen kommen kann.
                          - Die Fahrstabilitätssysteme sind in der Regel nach jedem Neustart wieder aktiv. Wenn der Motor während einer Bremsenprüfung abstirbt, müssen sie beim Folgestart wieder abgeschaltet werden.
                          - Bei Rollengeschwindigkeiten über 5 km/h kann es aufgrund von Plausibilitätsprüfungen und Zeitfiltern zu ABS-Abschaltungen kommen, erkennbar an der aufleuchtenden ABS-Signalleuchte. Diese sind mit Fehlerspeichereinträgen verbunden. Nach einem Motorneustart ist das System wieder aktiv.
                          Ducati 998 -02 //

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Eli sähköhydraulinen lukko olisi 525iX:ssa:
                            -Takaperässä kaikissa.
                            -Keskitasauspyörästössä vasta 9/1991-alkaen (onko näitä valmistettu aiemminkin??)
                            ---

                            Comment

                            • BMW 325I avo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 832
                              • Tampere

                              #15
                              Terve!

                              Itsellä hakusessa E34 525iX ja kysäisempi tässä, että onkos tuo neliveto nyt sitten mistään kotoisin (kuullut niin paljon huonoa esim. volvon ADW:tä ym muista vajaanelikoista?

                              Eli onko tuon nelivedon ohjaus miten hyvin toteutettu. Esim. jos lähtee talvella paikaltaan pienellä kaasulla, niin lähteekö etupyörät vetämään jouheasti heti takapyörien alkaessa pyörimään hitaasti tyhjää vai pitääkö polkasta kaasua kunnolla ennenkuin neliveto herää. Onko käyttäjäkokemuksia?

                              Kestävyys vissiin on ihan ok?

                              t. Captain

                              edit. löysinkin searchillä topikin http://www.btcf.fi/forum/showthread....eto+kokemuksia

                              Mutta saa toki tuoreetkin kommentit heittää.
                              Last edited by BMW 325I avo; 30-08-2007, 13:42.
                              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎