E34 525tds perä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumppa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1812
    • Oulu

    E34 525tds perä

    Välitykset omaan makuun turhan harvat, joten onko porukka laittanu tiheämpiä periä ja miten toimii tiheämmällä perällä esim kiihtyykö huomattavasti paremmin tai lähteekö paikaltaan paljon paremmin? Paljonko kierroksia, kun mittarissa 100km/h? itselläni on n. 1500rpm ( aivan sairas aavikkovälitys... )

    Edit: ja autohan on automaattivaihteilla...
    F31 320d LCI
  • jpeltoma
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 600
    • pirkanmaa

    #2
    Ite pähkäilin joskus samaa juttua...tulin sitten semmoseen johtopäätökseen, että ajan kesät talvet automaatti talviasennossa. Ja ainoastaan moottoritiellä loota E - asentoon. Niinkun olet huomannut niin se lykkää vitosen ja muuntimen lukon päälle liian aikaisin, eikä jaksa vääntää 90-100 vauhdissa juuri mitään. Loota Talviasennossa auto on paljon parempi ajaa suomen oloissa.
    __________________________________________________ ________________________
    Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

    Comment

    • kartsan
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 187
      • Kiukainen

      #3
      Originally posted by jpeltoma
      Ite pähkäilin joskus samaa juttua...tulin sitten semmoseen johtopäätökseen, että ajan kesät talvet automaatti talviasennossa. Ja ainoastaan moottoritiellä loota E - asentoon. Niinkun olet huomannut niin se lykkää vitosen ja muuntimen lukon päälle liian aikaisin, eikä jaksa vääntää 90-100 vauhdissa juuri mitään. Loota Talviasennossa auto on paljon parempi ajaa suomen oloissa.
      Juu talviasennossa se laittaa viitosen päälle eikä lukkoa. Lisäksi taitaa olla laiskempi myös vaihtamaan pienemmälle?

      Kesällä tulee käytettyä 4-asentoa. On ainakin riittävästi vääntöä aina ylämäissäkin.

      Tuo perän tihentäminen on kuitenkin ollut mullakin mielessä. Käytännössä tuo lukko on Suomen oloissa aika harvoin käytössä. Pitää olla suora tie ja joku 100km/h nopeus. Vähänkin jos on mäkiä se alkaa pumpata nelosen ja vitosen+lukon välillä mikä on ikävää.

      Tolla sivulla:


      turistaan asiasta. Siinä puhutaan E28:sta mutta samat ajatukset sopii varmaan myös E34:een.

      Suomen oloihin voisi kyllä mielestäni laittaa tiheämmän perän. Tuolla sivulla ehdotetaan jotain 10%:n max-korotusta. 525tds:lle 2.93-perä voisi olla ehkä sopiva? Kun pääsisi kokeilemaan niin tietäisi paremmin..
      Yamaha XJ750 ja XJ900
      E32 730iA
      ex E32 750iAL
      ex E34 525tdsA Touring

      Comment

      • Tumppa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1812
        • Oulu

        #4
        juurikin tuo, että se häslää niitten vaihteiden kanssa pienessäkin ylämäessä..ja E+D asennossa kulutus on kuitenkin viisarin mukaan pienin kunhan laatikko lukittuu. Itse mietin 3.15 tai 3.25 perää jopa jolla äkkiä aateltuna kierrokset vois olla nelosvaihteen luokkaa..


        ja tarkistin niin ne kierrokset olikin 1500rpm@100km/h...
        F31 320d LCI

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11738
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Tumppa
          juurikin tuo, että se häslää niitten vaihteiden kanssa pienessäkin ylämäessä..ja E+D asennossa kulutus on kuitenkin viisarin mukaan pienin kunhan laatikko lukittuu. Itse mietin 3.15 tai 3.25 perää jopa jolla äkkiä aateltuna kierrokset vois olla nelosvaihteen luokkaa..


          ja tarkistin niin ne kierrokset olikin 1500rpm@100km/h...
          No E34 M5 6-vaihteisen perähän voisi toimia varsin mainiosti ja olisi just tolla 3.25 välityksellä ja kaupan päälle vielä lukko...

          Comment

          • Tumppa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1812
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Esko
            No E34 M5 6-vaihteisen perähän voisi toimia varsin mainiosti ja olisi just tolla 3.25 välityksellä ja kaupan päälle vielä lukko...
            M5 perät on "8 pulttisia" ? ja tds:n vakio taas ns 6 pulttinen? ...M5:n perä saattaa jopa olla vähän hintava

            ...mutta kuitenkin olis varmaan todella paljon parempi suomen nopeuksiin jos vitosella lukittuneena kierrokset ois 2000rpm ja 100km/h eli pikkusen yli 2000 kierroksen mentäis jos mittarissa ois vaikka se 110km/h Millähän perällä sitä pääsis tämmöseen lopputulokseen?


            2000 kierroksella "voimaa" ois ainakin tuurilla jo senverran, ettei se turhaa vänkäis pienempää pesään nopeuden ylläpitämiseksi vakionopeudensäädin päällä.
            F31 320d LCI

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11738
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by Tumppa
              M5 perät on "8 pulttisia" ? ja tds:n vakio taas ns 6 pulttinen? ...M5:n perä saattaa jopa olla vähän hintava

              ...mutta kuitenkin olis varmaan todella paljon parempi suomen nopeuksiin jos vitosella lukittuneena kierrokset ois 2000rpm ja 100km/h eli pikkusen yli 2000 kierroksen mentäis jos mittarissa ois vaikka se 110km/h Millähän perällä sitä pääsis tämmöseen lopputulokseen?


              2000 kierroksella "voimaa" ois ainakin tuurilla jo senverran, ettei se turhaa vänkäis pienempää pesään nopeuden ylläpitämiseksi vakionopeudensäädin päällä.
              Ai piru niin taisi ollakkin
              Joops voi tosiaan olla pikkasen hintava mikäli tollasen edes sattuisi käytettynä jostain löytämään...

              Varmaan tykkää laatikkokin pidemmän päälle vähän huonoa noista 1500 matkanopeus kierroksista

              Comment

              • baku
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 347
                • Kausala

                #8
                Välityksiä voi mietiskellä vaikka seuraavasta linkistä:

                F20 116d
                E63 645
                E28 528
                F30 320d x-drive
                F31 335d x-drive

                ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                KTM 1290 Super Adventure
                K1200S
                ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1228
                  • LAHTI

                  #9
                  Perä asiaa

                  Originally posted by Tumppa
                  M5 perät on "8 pulttisia" ? ja tds:n vakio taas ns 6 pulttinen? ...M5:n perä saattaa jopa olla vähän hintava

                  ...mutta kuitenkin olis varmaan todella paljon parempi suomen nopeuksiin jos vitosella lukittuneena kierrokset ois 2000rpm ja 100km/h eli pikkusen yli 2000 kierroksen mentäis jos mittarissa ois vaikka se 110km/h Millähän perällä sitä pääsis tämmöseen lopputulokseen?


                  2000 kierroksella "voimaa" ois ainakin tuurilla jo senverran, ettei se turhaa vänkäis pienempää pesään nopeuden ylläpitämiseksi vakionopeudensäädin päällä.
                  M5 perävälitys on E-34 on 3.91 eli tosi kireä ja se on ns.
                  8-pulttinen ...minulla olisi M 535i perä Lukollinen 25%
                  ja sen välitys on 3.64....ja se on kestävin 8-pulttinen
                  ja sen saa minulta 650€ perä on hyvä kuntoinen.

                  Terveisin 325E

                  Comment

                  • ongelmalapsi
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1062
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    itellä muistaakseni tuo 3.15 välitteinen perse... kierroksia noin 1900-2000rpm ku ajaa 100km/h
                    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                    GMC Topkick C6500 rollback -95
                    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                    E46 330xiA -02
                    Chrysler neon -99

                    Comment

                    • AKSU
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 402
                      • Nivala

                      #11
                      Originally posted by ongelmalapsi View Post
                      itellä muistaakseni tuo 3.15 välitteinen perse... kierroksia noin 1900-2000rpm ku ajaa 100km/h

                      onkohan 325 tds:ssä eri välitys? (omassa "lukkiintuu 120 vauhdissa kierrosten ollessa vain n1800-1900)

                      Comment

                      • #BMW#
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 488
                        • Espoo

                        #12
                        325tds on 2.56 välitteinen perä..
                        E38 pre 740i 4.4l Manual

                        Comment

                        • Gygt
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 371
                          • Kajaani

                          #13
                          Vähänkin jos on mäkiä se alkaa pumpata nelosen ja vitosen+lukon välillä mikä on ikävää.

                          Tolla sivulla:


                          turistaan asiasta. Siinä puhutaan E28:sta mutta samat ajatukset sopii varmaan myös E34:een.

                          onko ihan normaalia toi että alkaa pumpata tota nelosen vitosen ja lukon väliä..??
                          KAJ. SRK. TURBO RACING

                          Comment

                          • Gygt
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 371
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by kartsan View Post
                            Juu talviasennossa se laittaa viitosen päälle eikä lukkoa. Lisäksi taitaa olla laiskempi myös vaihtamaan pienemmälle?

                            Kesällä tulee käytettyä 4-asentoa. On ainakin riittävästi vääntöä aina ylämäissäkin.

                            Tuo perän tihentäminen on kuitenkin ollut mullakin mielessä. Käytännössä tuo lukko on Suomen oloissa aika harvoin käytössä. Pitää olla suora tie ja joku 100km/h nopeus. Vähänkin jos on mäkiä se alkaa pumpata nelosen ja vitosen+lukon välillä mikä on ikävää.

                            Tolla sivulla:


                            turistaan asiasta. Siinä puhutaan E28:sta mutta samat ajatukset sopii varmaan myös E34:een.

                            Suomen oloihin voisi kyllä mielestäni laittaa tiheämmän perän. Tuolla sivulla ehdotetaan jotain 10%:n max-korotusta. 525tds:lle 2.93-perä voisi olla ehkä sopiva? Kun pääsisi kokeilemaan niin tietäisi paremmin..
                            eli onko toi nelosen vitosen ja lukon välin rassaaminen ihan normaalia..??
                            KAJ. SRK. TURBO RACING

                            Comment

                            Working...
                            X