Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lämpenemis juttuja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hökötin
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 62
    • Inkoo

    E34 lämpenemis juttuja

    No joo, tuossa kylillä ajelin hieman raskaalla jalalla. Tiedän että se oli typerää (joo ainakin nyt tiedän) . Ongelmana ilmeentyi nyt ensimmäisen kerran nopea lämpöjen nousu moottorissa kun olin parkissa ja moottori oli käynnissä. Lämpömittarin viisari ylitti keskiviivan oikealla puolella olevan viivan ja lähestyi punaista aluetta (ei kuitenkaan ehtinyt punaiselle alueelle, siis mittarin mukaan, jos siihen nyt voi 100% luottaa). Lähdin siitä melko nopeasti ajamaan hyvin rauhallisesti alhaisilla kierroksilla pelon sekaisin tuntein ja lämpötila näytti laskevan aika nopeasti pois kriittisemmältä alueelta, lämpötila laski siihen viivalle joka on keskiviivan oikealla puolella. Tämän jälkeen ajoin bensa-asemalle ja muistaakseni sen jälkeen lämmöt eivät enää nousseet kovin ylös. Onko vaarana, että joku paikka kuitenkin moottorissa nyt vaurioitui, viittaan siis siihen korkeaan lämpötilaan? En älynnyt tehdä siinä mitään kun se lämpötila nousi.
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #2
    dieseleissä kansi menee helposti halki jos pääsee keittämään

    Comment

    • timppa30
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 259
      • Jaala

      #3
      Yks hyvä hätäapukeino on laittaa puhallin täysille ja kuumaa ilmaa tulemaan.
      Seurailet nyt jäähdytysnesteen kulutusta ja tuleeko öljyä jäähdytysnesteen sekaan. Ehkei mitään ehtinyt tapahtua, mutta seuraile tilannetta. Onko syylärin kunto millainen, toimiiko vesikierto, tuleeko lämmityslaitteesta sekä kuumaa että kylmää?

      -maallikon ohjeita
      Diesel on köyhien polttoaine

      Kesäleluna -06 hayabusa

      Comment

      • pmtk
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1559
        • Iisalmi

        #4
        Mikähän kone kyseessä? Jos nyt ei mitään tullutkaan, kannattaa lämpöjen nousun syy selvittää, ettei mitään tapahtu tulevaisuudessakaan. Olisko viskokytkin? Haulla löytyy näistä lämpöongelmista vaikka mitä.
        E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by Hökötin
          .... Onko vaarana, että joku paikka kuitenkin moottorissa nyt vaurioitui, viittaan siis siihen korkeaan lämpötilaan? En älynnyt tehdä siinä mitään kun se lämpötila nousi.
          En kyllä mitenkään usko että jotain ois kilahtanut, on aikoinaan 520:ssä hujellellut lämpömittari samalla tavalla. Vaikuttaa muuten flektin viskossa olevan vikaa.
          Ei nämä nyt niin herkkiä vehkeitä ole kuin legenda kertoo... Kannet taitaa paukkua enimmäkseen siitä syystä että ilmausta ei osata tehdä ja sitten poljetaan laitetta kun lämmöt on punaisella kun siinä tilanteessa muutenkin vedenkierto on nolla.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Ainakin termostaatti vaihtoon. Ei ole kovin suuri satsaus.

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2016
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by Kentsu
              En kyllä mitenkään usko että jotain ois kilahtanut, on aikoinaan 520:ssä hujellellut lämpömittari samalla tavalla. Vaikuttaa muuten flektin viskossa olevan vikaa.
              Ei nämä nyt niin herkkiä vehkeitä ole kuin legenda kertoo... Kannet taitaa paukkua enimmäkseen siitä syystä että ilmausta ei osata tehdä ja sitten poljetaan laitetta kun lämmöt on punaisella kun siinä tilanteessa muutenkin vedenkierto on nolla.
              Tai sitten poljetaan kun lämmöt on sinisellä, mikä kaikkein pahinta on
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • Hökötin
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 62
                • Inkoo

                #8
                Joo elikäs moottori on M50(b20?), se kaksilitrainen. Pitänee katsoa tarkkaan lähipäivinä, että miten se auto käyttäytyy. Jäähdytin kyllä vuotaa hieman, eli vaatii pienen nesteen lisäyksen aina tasaisin ajoin. Nähtävästi se saattaa olla vajaa. Tarkistan asian nyt ihan pian. Miten sen huomaa, että jos jäädytysnesteessä on öljyä seassa, väri muuttuu? Se paisuntasäiliö on hirveän pimeä. Sitä saa oikein kunnolla mulkoilla, että näkee. Lämmityslaite puhaltaa kuumaa ja kylmää, mutta jostain syystä lämmin ilma tulee kabiiniin kovin vaivalloisesti (=olematon ilman tulo). Miten muuten se viskokytkin edes toimii tai pitäisi toimia?

                Comment

                • Mosse535i
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2006
                  • 72
                  • Ähtäri

                  #9
                  Kannattaa tarkastaa öljyntäyttökorkki ja tikun pää ettei oo vaahtoo. Jos on niin sit on öljyn seassa nestettä ja päinvastoin. Kun paisuntasäiliön korkin ottaa irti ja käyttää niin säiliöön nousee kuplia jos esim kannentiiviste on menny. Ei välttämättä tapahtunu mitään dramaattista jos ei kunnolla kerenny keittämään.

                  Comment

                  • kalyytik
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 77
                    • Espoo

                    #10
                    Koneen lämmittely

                    Originally posted by kot8630 View Post
                    Tai sitten poljetaan kun lämmöt on sinisellä, mikä kaikkein pahinta on
                    Mikäs on muuten peukalosääntö koneen lämmittämiselle kun lähtee ajoon ja sitten moottorin kierrosalueen / tehojen käyttö? Eli millä tavalla käytätte moottoria kylmänä? Mulla on tossa tommonen M51 dieselkone ja oon yrittäny ajaa alle 2000RPM ennen kuin moottorin lämpömittari on keskellä (mihin se jää kun jäähdytys alkaa toimimaan). Tyypillisin työmatkareitti aamulla on sellanen, että moottoritie alkaa n. 500 metriä kotiovelta. Joka aamu jään köröttelee siihen hitaammalle kaistalle raskaan kaluston kanssa ja kiihdytän rauhassa siihen sataseen (vitosella vähän yli 2000RPM).
                    2005 530d(A) touring
                    ex: 1998 325tds touring

                    Comment

                    • IDI
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2005
                      • 20
                      • Finland

                      #11
                      lämmöt?

                      Viskokytkin menossa.Itellä just sama viime kesänä(sama malli), ajaessa saa jäähdytystä, mut parkissa ei.Kokeile tuulettimen siipeä (moottori sammukseissa)pyörittämallä sitä, ei sais pyöriä aivan vapaasti vaan pitäs olla vastusta.Ajaessa pitäs kuulua muhkea humina esim kun kiihdyttää
                      Visko motonetissä n.108€ kannattaa samalla kattoa vesipumppu ja termostaatti.
                      E30 320i Capriolet

                      Tieto lisää tuskaa

                      Comment

                      • hednam
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 957

                        #12
                        [QUOTE=Hökötin;724940 Jäähdytin kyllä vuotaa hieman, eli vaatii pienen nesteen lisäyksen aina tasaisin ajoin. Nähtävästi se saattaa olla vajaa. Tarkistan asian nyt ihan pian. Miten sen huomaa, että jos jäädytysnesteessä on öljyä seassa, väri muuttuu? Se paisuntasäiliö on hirveän pimeä. Sitä saa oikein kunnolla mulkoilla, että näkee. Lämmityslaite puhaltaa kuumaa ja kylmää, mutta jostain syystä lämmin ilma tulee kabiiniin kovin vaivalloisesti (=olematon ilman tulo). Miten muuten se viskokytkin edes toimii tai pitäisi toimia?[/QUOTE]

                        Kannattais varmaan se syylärikin vaihtaa Otat tikun/öljyntäyttökorkin ylös ja katot onko vaahtoa/kermanvärisiä kavereita.

                        2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by IDI View Post
                          Ajaessa pitäs kuulua muhkea humina esim kun kiihdyttää

                          Ei sieltä mitään huminaa pidä kuulua - jos kone on normaalilämmin niin visko ei ota kiinni ja kiidytyksissä ei mitään huminaa... Toki kuumalla koneella polkaisu voi humauttaa hetkellisesti. Jos aina humisee niin sitten se visko on jumissa.

                          t.Ville

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎