memebuy23buy

BMW 525ix vannekysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dawg-
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 258
    • Vesanto

    BMW 525ix vannekysymyksiä

    Eli foorumilla ollu puhetta ettei uskalla laittaa muutakuin et52 vanteet, mutta osa on käyttäny e36:sen vanteita. Ite olisi meininki ostaa tässä vanteet, mutta onko niiden oltava ET52 vai uskallanko laittaa tuohon muut, jotka alle menevät? Saako jostain levikepaloja tms että tuon et:n saa kohdilleeen?
    Last edited by Dawg-; 03-10-2006, 19:05.
    _____
    BMW - Fahren des Vergnügens



    e34 525ix touring -93
    ex. e36 316i -91
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by Dawg- View Post
    Eli foorumilla ollu puhetta ettei uskalla laittaa muutakuin et52 vanteet, mutt osa on käyttäny e36:sen vanteita. Ite olisi meininki ostaa tässä vanteet, mutta onko niiden oltava ET52 vai uskallanko laittaa tuohon muut, jotka alle menevät? Saako jostain levikepaloja tms että tuon et:n saa kohdilleeen?
    No et ainakaan levike paloilla saa et 52 aikaan. Se on aika sisään vetävä, joten e36:sen vanteet tuo vaan ulommas pyörää. Näyttää paremmalta ja on parempi ajaa, jos ei ota kaariin kiinni...

    Comment

    • Tozi
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2056
      • Epsoo

      #3
      Siirretty Tekniikka osioon...hieman tarkkuutta nyt niihin postauksiin!

      BMW varaosat, tuning & styling!

      E92 335i -06
      ex E46 330Ci -02
      ex E46 328i Coupe -99
      ex E36 325i Coupe -92

      Comment

      • Dawg-
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 258
        • Vesanto

        #4
        Originally posted by Bmw Master View Post
        No et ainakaan levike paloilla saa et 52 aikaan. Se on aika sisään vetävä, joten e36:sen vanteet tuo vaan ulommas pyörää. Näyttää paremmalta ja on parempi ajaa, jos ei ota kaariin kiinni...
        Arvelinki ettei levikepaloilla homma luonnistu. Mutta joku väitti että alusta geometria menee hongilleen jos laittaa eri et vanteet ja että laakerit kuluvat myös yms.

        Ja sori, en ollu tosiaan iha varma mihi tää kuuluu, mut teknikkaanhan se
        _____
        BMW - Fahren des Vergnügens



        e34 525ix touring -93
        ex. e36 316i -91

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by Dawg- View Post
          Arvelinki ettei levikepaloilla homma luonnistu. Mutta joku väitti että alusta geometria menee hongilleen jos laittaa eri et vanteet ja että laakerit kuluvat myös yms.
          No tottakai laakerit kuormittuu enemmän kun pyörä kauempana, mutta näkyykö se missään. 500tkm ja laakerit vaihtokunnossa?

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1876
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Ittelläni on talvipyörissä et46 eikä noin pieni heitto tunnu missään. Niin ja E36:sta on vannesatsi peräisin. Oma arvaukseni on, että enemmin tuntuu ajossa kuin laakereissa jos et heittää pahasti. Missä menee raja, en osaa sanoa. Kannattaa varmaan pysytellä aika lähellä alkuperäistä.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • Dawg-
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 258
              • Vesanto

              #7
              Originally posted by Bmw Master View Post
              No tottakai laakerit kuormittuu enemmän kun pyörä kauempana, mutta näkyykö se missään. 500tkm ja laakerit vaihtokunnossa?
              Lähinnä joo meinasin että vaikuttaakose lyhyelläki aikavälillä.. Hyvä tietää, ei tuota tuokaan enää harmaita hiuksia, eikun lippavannetta ettimään :P

              Millähä et:llä tuoho sitte osaa ostaa jokku 10" leveet vanteet taakse ja 8,5" eteen? Joku asiasta tietävä voisi valaista
              Last edited by Dawg-; 04-10-2006, 22:31.
              _____
              BMW - Fahren des Vergnügens



              e34 525ix touring -93
              ex. e36 316i -91

              Comment

              • Dawg-
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 258
                • Vesanto

                #8
                ois tiedossa 10x17 takavanteet et17, mistähä tietäs mahtuuko nuo alle, muutakuin kokeilemalla?
                _____
                BMW - Fahren des Vergnügens



                e34 525ix touring -93
                ex. e36 316i -91

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1876
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Originally posted by Dawg- View Post
                  ois tiedossa 10x17 takavanteet et17, mistähä tietäs mahtuuko nuo alle, muutakuin kokeilemalla?
                  Pullistaa ulospäin kolme ja puoli senttiä orkkikseen verrattuna + leveempi ja suurempi vanne, voi tulla ahdasta. Kokeilemalla selviää, veikkaan ettei mahdu...
                  Last edited by 525iiäxä; 13-12-2006, 21:34.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • Dj Niksperi
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 2435
                    • Salo, Finland

                    #10
                    Originally posted by Dawg- View Post
                    Lähinnä joo meinasin että vaikuttaakose lyhyelläki aikavälillä.. Hyvä tietää, ei tuota tuokaan enää harmaita hiuksia, eikun lippavannetta ettimään :P

                    Millähä et:llä tuoho sitte osaa ostaa jokku 10" leveet vanteet taakse ja 8,5" eteen? Joku asiasta tietävä voisi valaista

                    Jos kyseessä siis on neliveto niin en itse menisi ensimmäisenä laittamaan eri kokoisia renkaita eteen ja taakse--->rasittaa jakolaatikkoa? olenko nyt ihan metsässä?:think
                    BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                    Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                    -Team Pussihousu-
                    Salo///Works
                    sigpic

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1876
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Originally posted by Dj Niksperi View Post
                      Jos kyseessä siis on neliveto niin en itse menisi ensimmäisenä laittamaan eri kokoisia renkaita eteen ja taakse--->rasittaa jakolaatikkoa? olenko nyt ihan metsässä?:think
                      Joo, ehdottomasti samankokoiset joka nurkassa. Enpä tuota huomannutkaan, että aikomus oli tällainen. Toissa syksynä jouduin ajamaan yhden päivän siten, että takana oli talvirenkaat ja edessä kesärenkaat. Voimansiirto päästeli kyllä aika mehevää klunksetta ja ajotuntuma oli suoraan sanoen karmea...

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1652
                        • Pk-seutu

                        #12
                        Originally posted by Dj Niksperi View Post
                        Jos kyseessä siis on neliveto niin en itse menisi ensimmäisenä laittamaan eri kokoisia renkaita eteen ja taakse--->rasittaa jakolaatikkoa? olenko nyt ihan metsässä?:think
                        Ainakin vanhemmat quattro-Audit kuuluvat levinneen aika nopeasti eriparirengastuksella. Niissä tosin neliveto olikin peräisin maastoautosta, joissa yleensä kitka on paljon pienempi renkaiden ja alustan välillä. Bemarin neliveto on tosin tehty erilaisella kytkimellä, joten ei päde kommentit ihan suoraan.

                        Comment

                        • Dawg-
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 258
                          • Vesanto

                          #13
                          Originally posted by Dj Niksperi View Post
                          Jos kyseessä siis on neliveto niin en itse menisi ensimmäisenä laittamaan eri kokoisia renkaita eteen ja taakse--->rasittaa jakolaatikkoa? olenko nyt ihan metsässä?:think
                          Meinaakko että vaikka renkaan koko halkaisija kumin laidasta kumin laitaan on etu- ja takarenkaissa sama, ni silti rasittaa? Eli passaa profiiileilla ja leveyksillä kohilleen! eikai se jakolaatikko tiedä että leveillä vanteilla olevat takarenkaat painaa enemmä ja että myös kumit ovat mahdollisesti leveemmät kun edessä olevat? Jos halkaisija kumminki sama? Tokihan se sekoilee jos renkaan halkaisija on eri, ku pyörivät erinopeutta. Jouduin ite ajamaan <500m liukkaalla tiellä jolloin eturenkaat oli 16" ja takana 15", se jakolaatikkoha sekos täysin, mutta niissä halkaisija ero toki hirmu suuri.

                          Kuluuha renkaat muutenki epätasaisesti, eli ei se nyt voi millin tarkka olla halkaisijastakaan??

                          Kertokaa viisaammat, näin päättelin itse asian, varmaa tietoa ei ole
                          Last edited by Dawg-; 14-12-2006, 15:00.
                          _____
                          BMW - Fahren des Vergnügens



                          e34 525ix touring -93
                          ex. e36 316i -91

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3121
                            • Välisuomi

                            #14
                            Saa ne leveydet olla eriparia, kunhan halkaisija on suunnilleen sama. Muutaman millin ero tekee jo laskemallakin reilua luistoa keskilukolle.

                            Kardaanin RPM 3000, välitys 3,9; renkaan kehänopeus halkaisijalla 500 mm olisi 72,5 km/h ja sama halkaisijalla 496 mm tekee 71,9 km/h. Takaperin laskien kardaanilla pyörimisnopeusero on jatkuva 30 rpm. Sehän kuumentaa viskoa kummasti. Otetaan huomioon että katsastusohjeissakin sallitaan vain 7 sekunnin yhtäjaksoinen jarrutus dynossa ja sen jälkeen yli puolen tunnin jäähdytystauko.
                            ---

                            Comment

                            • Dawg-
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2004
                              • 258
                              • Vesanto

                              #15
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Saa ne leveydet olla eriparia, kunhan halkaisija on suunnilleen sama. Muutaman millin ero tekee jo laskemallakin reilua luistoa keskilukolle.

                              Kardaanin RPM 3000, välitys 3,9; renkaan kehänopeus halkaisijalla 500 mm olisi 72,5 km/h ja sama halkaisijalla 496 mm tekee 71,9 km/h. Takaperin laskien kardaanilla pyörimisnopeusero on jatkuva 30 rpm. Sehän kuumentaa viskoa kummasti. Otetaan huomioon että katsastusohjeissakin sallitaan vain 7 sekunnin yhtäjaksoinen jarrutus dynossa ja sen jälkeen yli puolen tunnin jäähdytystauko.
                              MIkähä ois toleranssi minkä siihe uskaltaa laittaa, ja kuluuha renkaat muutenki epätasaisesti, kai ne inssit on sen ottanu huomioon?
                              _____
                              BMW - Fahren des Vergnügens



                              e34 525ix touring -93
                              ex. e36 316i -91

                              Comment

                              Working...
                              X