Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 alustan päivitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bme535
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 105
    • Jkl

    #16
    Juu kyllä pitäis tosiaan toimia.

    Mulla oli edellisessä E34 ssä 225/50 17 kumit 8 x 17" aluilla ja nykyisessä on 235/45 17 kumit myös 8 x 17" vanteilla ja et on muistaakseeni nyt 18 ja hyvin toimii, kunhan alustan helat ja nivelet, sekä pyöränsuuntaukset on kunnossa.
    E34 535 tic

    Ex:
    E34 525 tds Touring
    E30 320i Touring
    E34 535i
    E30 325i
    E12 518
    E30 316 -> 318i

    Comment

    • Mosse535i
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 72
      • Ähtäri

      #17
      Itselläni vanteet 18x8" 245/40 18 nakeilla ja vanteiden et jos en aivan väärin muista on 18 ja pyörimisen kanssa ei minkäänlaista ongelmaa

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #18
        Originally posted by HIPO302 View Post
        Kah, eli puslat kuntoon siis... silläkö mennään?
        Originally posted by HIPO302 View Post
        Joo, ohjaus näyttää 70- luvun vehkeeltä kopsatulta.
        Jos on siellä klappian, niin täristää edestä, tuskin takaa?
        Tuli tuossa viikolla kokeiltua 195/60-15 renkailla 15x7 vanteilla, kuin myös 225/60-15 kombinaatiolla. Auto toimii näillä kuin unelma tappiin asti. Sitten 235/45-17 kumit ja 17x8 vanteet ja oli aivan hirveä ajettava. Vrt. 80- luvun jenkki jopa parempi.
        Sääli vaan kun noi 17'' vanteet istuu autoon nätisti, niin olisi mukava käyttää....
        Mä en nyt oikein ymmärrä sun juttuja? Missähän se vika voisikaan olla jos parilla rengassatsilla menee hyvin ja yhdellä ei? Ettei vaan renkaissa? Millaiset 235/45/17 kumit olivat? Loppuunajetut, epätasaisesti kuluneet + epätasapainossa?

        Tutkit ne alustan väljyydet tarkkaan, mikä on kohtuullisen haastavaa koska väljyydet eivät aina vaan tunnu muuta kuin ajossa. Simpukan oikea kireys parantaa suuntavakautta leveillä renkailla myös.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • HIPO302
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 43

          #19
          **Mä en nyt oikein ymmärrä sun juttuja? Missähän se vika voisikaan olla jos parilla rengassatsilla menee hyvin ja yhdellä ei? Ettei vaan renkaissa? Millaiset 235/45/17 kumit olivat? Loppuunajetut, epätasaisesti kuluneet + epätasapainossa?**

          No niin, on tullut vuosien varrella tehtyä noita autoja ihan riittävästi, en tarvitse e.m. kommentteja. Ajattelin avata keskustelua E34 alustan tiimoilta ja hieman vertailla miten rengastus vaikuttaa dynamiikkaan ja ajettavuuteen.
          Lyhyt vastaus edelliseen postaukseen/kommenttiin: KAIKKI UUTTA. Loppuunajetut renkaat on persaukisten yksinoikeus.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #20
            Originally posted by HIPO302 View Post
            Joo, ohjaus näyttää 70- luvun vehkeeltä kopsatulta.
            Jos on siellä klappian, niin täristää edestä, tuskin takaa?
            Tuli tuossa viikolla kokeiltua 195/60-15 renkailla 15x7 vanteilla, kuin myös 225/60-15 kombinaatiolla. Auto toimii näillä kuin unelma tappiin asti. Sitten 235/45-17 kumit ja 17x8 vanteet ja oli aivan hirveä ajettava. Vrt. 80- luvun jenkki jopa parempi.
            Sääli vaan kun noi 17'' vanteet istuu autoon nätisti, niin olisi mukava käyttää....
            70-luvulta ja jopa aiempaa periaate, kyllä. Kiristä sitä ohjausimpukkaa (vielä toinen linkki) ja vaihda apusimpukan hela niin ainakin ohjaustuntuma paranee takuulla.

            E34:ssa käy valitettavan usein niin kun vaihtaa matalamman profiilin renkaat, niin sitten auto rakennetaan siihen ympärille...

            Ne heittotähtivanteet on just passelit E34:een.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • HIPO302
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 43

              #21
              Niin. Onko sitten kyseisen 5 -sarjalaisten alusta "viritetty" niin tarkasti, ettei juurikaan poikkeavuuksia sallita.
              Sinänsä todella onnistunut mallisarja, jolla on mukava ajella.
              Kun vielä sattui kohdalle "hyvä" yksilö, niin oli pakko ostaa talliin.
              Oletko, Leka, sitä mieltä että juuri E34 kohdalla alkuperäinen rengaskoko "imee" itseensä urat siirtämättä voimia alustan komponentteihin, ja kun pistää tukevamman matalaprofiilin alle, niin puslat ja nivelet ovat liian pehmeitä? Ei kai M5- auto käytä poikkeavia puslia muualla kuin reaktiotangoissa?
              Renkaan ulkohalkaisija ei muutu kovinkaan paljon 15=>17 tuuman muutoksella, ainoastaan kumin korkeus ja kitkapinnan leveys. Kaikissa vanteissa ET luku on 20.

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #22
                Originally posted by HIPO302 View Post
                Niin. Onko sitten kyseisen 5 -sarjalaisten alusta "viritetty" niin tarkasti, ettei juurikaan poikkeavuuksia sallita.
                Sinänsä todella onnistunut mallisarja, jolla on mukava ajella.
                Kun vielä sattui kohdalle "hyvä" yksilö, niin oli pakko ostaa talliin.
                Oletko, Leka, sitä mieltä että juuri E34 kohdalla alkuperäinen rengaskoko "imee" itseensä urat siirtämättä voimia alustan komponentteihin, ja kun pistää tukevamman matalaprofiilin alle, niin puslat ja nivelet ovat liian pehmeitä? Ei kai M5- auto käytä poikkeavia puslia muualla kuin reaktiotangoissa?
                Renkaan ulkohalkaisija ei muutu kovinkaan paljon 15=>17 tuuman muutoksella, ainoastaan kumin korkeus ja kitkapinnan leveys. Kaikissa vanteissa ET luku on 20.
                Esim. E34 535 toimii alkuperäisellä 225/60-15" renkailla takuulla paremmin kuin 235/45-17":lla jos alustan ja ohjauksen komponentit eivät ole enää kunnossa. Niinhän siinä yleensä käy kun vaihdetaan matalaprofiilisemmat renkaat että kaikki välykset ym. tulee ilmi paljon paremmin.

                M5:n alustassa/ohjauksessa on jonkin verran eroa tavalliseen E34:een mm. reaktiotakojen puslat, kallistuksenvakaajat, jouset, iskarit, ohjaussimpukka, pyöränkulmat ja etupyörän laakerit noin äkkiseltään muisteltuna.

                EDC-iskarit on taas sitten oma lukunsa.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #23
                  Originally posted by HIPO302 View Post
                  Niin. Onko sitten kyseisen 5 -sarjalaisten alusta "viritetty" niin tarkasti, ettei juurikaan poikkeavuuksia sallita.
                  Sinänsä todella onnistunut mallisarja, jolla on mukava ajella.
                  Kun vielä sattui kohdalle "hyvä" yksilö, niin oli pakko ostaa talliin.
                  Oletko, Leka, sitä mieltä että juuri E34 kohdalla alkuperäinen rengaskoko "imee" itseensä urat siirtämättä voimia alustan komponentteihin, ja kun pistää tukevamman matalaprofiilin alle, niin puslat ja nivelet ovat liian pehmeitä? Ei kai M5- auto käytä poikkeavia puslia muualla kuin reaktiotangoissa?
                  Renkaan ulkohalkaisija ei muutu kovinkaan paljon 15=>17 tuuman muutoksella, ainoastaan kumin korkeus ja kitkapinnan leveys. Kaikissa vanteissa ET luku on 20.
                  Kun nyt mainostit olevasi "autoja tehnyt" tietäjä, niin eihän sen sulle pitäisi mikään uutinen olla, että alustaltaan vanhat ja kuluneet autot käyttäytyvät selvästi huonommin matalilla ja "jäykillä" renkailla verrattuna 225/60-mukavuus kumeihin.

                  Ilmeisesti e34:sen alustan laadulla ja mukavuudella on kolikon kääntö puolena se, että se ei kestä hirveästi vikoja puslissa ja renkaissa ilman että tärinöitä ja muita ongelmia ilmenisi.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • HIPO302
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 43

                    #24
                    Autoissa on eroja, aivan kuten autofoorumeihin kommenttejaan latovilla, näemmä...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎