Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34, Miten oikeasti lisätehoa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #16
    Tehoahan ei koskaan ole liikaa...

    Mutta silti voi ennen kuin polttaa tuunauksen alttarilla euroakaan miettiä että mikä on tavoite: Kumia kaikilla vaihteilla polttava monsteri vai riittävästi tehoa tarjoava GT-peli.

    ...ainakin omassa virittelyssä tuo viimeinen on korostunut, eli että autossa on tarpeeksi tehoa maantiellä matkanopeuden ylläpitoon, turvallisiin ohituksiin jne. ja silti niin että kilometrikorvauksilla (0.42€ /km) jää vähän voitonpuolelle.

    t.Ville

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #17
      Originally posted by Kyytsis View Post
      ...Ööö... Ei?

      Tämähän riippuu vain ja ainoastaan siitä lastusta. Lastulla saatavat lisätehot perustuvat siihen, että tehtaalla ohjelmaan jätetään vähän varoja, "turvamarginaalia", jotta voidaan ajaa huonommalla bensalla, kone ei rasitu liikaa jne.

      Virilastuissa ennakoita ja syöttöä on vähän lisätty ja niillä varmaan saa muutaman kilovatin. ST-motorsin säätäjän kanssa tästä juteltiin ja hän oli sitä mieltä, että bemarissa ei noilla kikoilla hirveästi lisää tehoa saa.

      Eri asia ovat jo muuten muuteltuihin koneisiin tehtävät kustomoidut lastut joissa tarkastellaan nimenomaan sitä konetta.

      t.Ville
      Originally posted by Esko View Post
      En tiiä sitte kenen mieltä se piristää jos on lastulla saatu pari kilowattia lisää potkua
      Perstuntumalla sitä et edes huomaa varsinkaan noin painavassa autossa kuin E34
      Te voitte jutella aivan kenenkä uber-säätäjien kanssa, mutta oman kokemuksen perustella täältä foorumilta ostettu lastu on varmasti 50 euron väärti. Autoni tuli selvästi "helpommaksi" ajaa. Jostain tietystä kurvista lähtiessä ennen piti hakea kakkosta, nyt jaksaa kolmosen pintakaasulla jo lähteä vetämään. Enkä väitä että bensankulutus vähenisi, sillä ei sitä tehoa tietenkään tyhjästä tehdä. Ja alempana kaasujalka lepää koska autolla on nyt mukavampi ajaa.

      Se, että teillä tai teidän tutuilla ei lastut ole toimineet, voi hyvinkin johtua siitä, että muualla moottorinohjauksessa on ollut vikaa. Jos esim. lambda oikuttelee, ei paljon lastut auta.

      Kyllä ainakin itse huomaan perseessäni jos auto jostain syystä toimii "liukkaammin". Teillä voi olla perseet puutuneet jostain kumman syystä jos ette huomaa
      Myös öljynvaihto, tulpat, ja suodattimet huomaa auton kulkevuudessa jos tarkkaan tunnustelee millai auto meni ennen huoltoa. Eikä nekään yli 5 kW:a tehoa tuo.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #18
        Jos 40€:n lastulla saa 535:een +12hp ja +14Nm, niin silloin on 3,33€/hp kokolailla kohdallaan... Katsotaan sitten kustannuksia €/hp kunhan jossain vaiheessa saadaan pellin alle muutama koni tuon vakion 211:n lisäksi.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by alspe View Post
          Myös öljynvaihto, tulpat, ja suodattimet huomaa auton kulkevuudessa jos tarkkaan tunnustelee millai auto meni ennen huoltoa. Eikä nekään yli 5 kW:a tehoa tuo.
          Sä varmaan huomaat selvän eron suorituskyvyssä myös kun vaihdat spoilerimallisiin tuulilasinpyyhkijöihin... "Ihan selvästi herkempi peli"

          t.Ville

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #20
            Originally posted by Kyytsis View Post
            Sä varmaan huomaat selvän eron suorituskyvyssä myös kun vaihdat spoilerimallisiin tuulilasinpyyhkijöihin... "Ihan selvästi herkempi peli"

            t.Ville
            Ja sä et vastaavasti vissiin huomaa mitään eroa vaikka olis e34 millä tahansa koneella alla.

            En katos puhunut öljynvaihdon kohdalla SELVÄSTÄ erosta kuten en lastun kohdalla sitä tarkoita. No toisille virittäminen on sitä, että virityksen jälkeen auton pitää keulia kaasusta ja kulkea niin kiihkeästi, että hyvä kun hanskassa pysyy.

            Mutta näytä mulle Kyytsis jokin muu keino kuin lastu, virittää esim. M50-kone HELPOSTI ja HALVALLA kuten alussa pyydettiin.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by alspe View Post

              Mutta näytä mulle Kyytsis jokin muu keino kuin lastu, virittää esim. M50-kone HELPOSTI ja HALVALLA kuten alussa pyydettiin.
              Jos ei tee kunnolla, niin ei kannata tehdä mitään - on mullakin ollut e34:ssa lastu ja suurin hyöty oli, että sillä sai rispektiä kun sanoi huoltoaseman kahvipannulle että "Mul on muuten zippi autossa". Heti vaihtui hodarissa nakki tuunattuun krakovamalliseen..

              Sama periaate kuin että "jos ei ole peltoa, niin ei sillä paskallakaan mitään tee". Eli onko se sitten viritetty kun on lastu, vaikkei mitään käytännön hyötyä olisikaan? Seuraavaksi voikin pahoinpidellä sen insinöörien suunnitteleman ilmanoton ja laittaa kartion tilalle. On viritetty, mutta varmasti huonompi kuin alkuperäinen.

              t.Ville

              EDIT:

              Jotta tästä keskustelusta olisi jotain iloa myös alkuperäiselle kysyjälle, niin oma suositukseni olisi että teet sitten kerralla niin että tuntuu normaalinkin takapuolen alla jotain eroa:
              - Jyrkempi nokka
              - Putkistoa auki
              - Kustomoitu lastu
              - Kaikki kulutusosat kuntoon (moottori, alusta, renkaat)
              - Sisusta sellaiseksi että siellä viihtyy
              Last edited by Kyytsis; 12-10-2006, 11:17.

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #22
                Originally posted by alspe View Post
                Mutta näytä mulle Kyytsis jokin muu keino kuin lastu, virittää esim. M50-kone HELPOSTI ja HALVALLA kuten alussa pyydettiin.
                Oli muuten M30

                Älkääs taas sortuko OT:iin, ettei tarvii ruveta siivoilemaan...
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #23
                  Topicin aloittajalle sanon vaan, että kannattaa testata sitä lastua jos jotain pientä ja erittäin halpaa haluat yrittää. Saat sen lastun varmasti myytyäkin ellei tyydytä.

                  Eipä se Kyytsis tarkoita, että jos sulla ei viritys toiminut kuin Esson baarissa, niin kellään muulla se ei voisi toimia. Ehkä sulla oli autossa muuta vikaa.

                  EDIT: Me Kyytsiksen kanssa haettiinkin hieman eri asioita. Kyytsis näköjään painotti sitä millä autosta saadaa maksimaaliset huipputehot ja samalla normi ajoon autosta tulee huonompi (jyrkät nokat).
                  Mä taas painotin virityksessä sitä, että autosta tulee lastulla entistä mukavampi ajaa normaaleilla kierroksilla.
                  Last edited by alspe; 12-10-2006, 11:26.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • tuffisetä
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 53

                    #24
                    kohta selviää..

                    no tuossa ensi viikolla selviää erään klubilaisen myymän lastun vaikutukset tuohon 3.6 kiukaaseen..edellinen "virilastu"+vapaavirtaus suodin yhdistelmä kun viritti jopa miinus 20 hv vakiosta,ja koneen lämmeteessä päästiin jopa lähelle toisen autoni, 2,5 tdi-iin kiihtyvyyttä . nyt alavääntö tuntuu niin hyvältä persdynossa että uskoisin että päästään jo melko likelle vakiotehoja ellei jopa pari hepoa yli. ellen sitten kilauta tuota konetta kierrostenrajoittimen puuttuessa ennen dynoa..

                    kerron kyllä sitten tuloksen..

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by alspe View Post
                      Eipä se Kyytsis tarkoita, että jos sulla ei viritys toiminut kuin Esson baarissa, niin kellään muulla se ei voisi toimia. Ehkä sulla oli autossa muuta vikaa.
                      No, ei ollut. Ne lastut vaan on melko turhia - paljon melua tyhjästä (eli saa olla aika herkkä takapuolituntuma). Olisi kiva nähdä dynokäyriä jossa on verrattu vakioon. Mulla moiset käyrät on, mutta kone ei ollut vakio - vakiolastu oli parempi.

                      Originally posted by alspe View Post
                      EDIT: Me Kyytsiksen kanssa haettiinkin hieman eri asioita. Kyytsis näköjään painotti sitä millä autosta saadaa maksimaaliset huipputehot ja samalla normi ajoon autosta tulee huonompi (jyrkät nokat).
                      Mä taas painotin virityksessä sitä, että autosta tulee lastulla entistä mukavampi ajaa normaaleilla kierroksilla.
                      Väärä tulkinta. Lastu ei takaa että auto olisi normiajossa mukavampi, nokan vaihtokaan ei oikein säädettynä huononna muuta ajettavuutta. Lisäksi varmaan huomasit että listasin myös asioita joilla nimenomaan on tarkoitus parantaa auton käyttöajettavuutta.

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #26
                        Ei se ole mikään tulkinta jos ajon helppous ja "voima" parani mulla. Kai mä sen itse tiedän, enkä tunnustaudu luulosairaaksi . Jos sulla teholastu ei toiminut, olisiko vika voinut olla siinä juuri, että olit laittanut muutakin viriä ja se "market"-teholastu oli mahdollisesti tarkoitettu juuri aivan vakioon koneeseen?
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by alspe View Post
                          Jos sulla teholastu ei toiminut, olisiko vika voinut olla siinä juuri, että olit laittanut muutakin viriä ja se "market"-teholastu oli mahdollisesti tarkoitettu juuri aivan vakioon koneeseen?
                          :think

                          Kyllä se lastu oli ensin ihan vakiossa koneessa. Sitten totesin että "paskaa" ja siirryin näpläämään konetta kunnolla. Sitten se tuli vasta dynottua..

                          t.Ville

                          Comment

                          • Stinky
                            Newbiemmer
                            • Oct 2006
                            • 9

                            #28
                            Tässävaiheessa kysymys herääkin, että onko pelkkää spekulaatiota vai tietääkö teistä joku oikeasti jotain ainakin vaikuttaisi pahasti lähteneen hanskasta.. tai sitten ei..

                            Itse en tiedä juuri mitään ihan vain selvyyden vuoksi...
                            mutta
                            -Jyrkemmät nokat= lisää kulutusta, huonompi alavääntö, pakokaasuarvojen nousua....
                            -Vakioilmansuodatin on parempi kuin kartiofiltteri joka tietysti olisi tarpeeksi suuri eikä mikään 30mm kanttiinsa joka on mopoon tarkoitettu?

                            Menikö oikein?

                            -Senverran niistä tulpista,öljynvaihdosta ja ilmanputsarin vaihdosta että nykyään käy siistimmin vääntää paremmin ja tehoa tuli lisää, eli se oikeasti vaikuttaa!
                            Last edited by Stinky; 12-10-2006, 17:23. Reason: More informationske
                            VW Touran 1.9TDI, Bmw 535i

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4854
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by Stinky View Post
                              -Vakioilmansuodatin on parempi kuin kartiofiltteri joka tietysti olisi tarpeeksi suuri eikä mikään 30mm kanttiinsa joka on mopoon tarkoitettu?
                              Tässähän on kyse siitä, mikä suodatin jättää roskat pois ja aiheuttaa pienimmän vastuksen virtaukseen. Kartiofilttereissä on haettu isomman pinta-alan kautta pienempää ilman virtausnopeutta (-> pienempi vastus). MUTTA: Jos vain vetäiset sen sinne konehuoneeseen vakiokotelon tilalle ilman sen kummempia muutoksia, on imuilma moottorin lämmittämää. Siispä jos haluaa välttämättä kartiofiltterin, pitää sille varmistaa viileän ilman saanti esim. lämpölevyllä tai jatkamalla imuilmaputkea ja sijoittamalla ilmanotto johonkin heti puskurin taakse.

                              Edit: ja onhan niitä vv-suodattimia saatavana myös vakioilmanputsarikoteloon.
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                #30
                                Vapaastihengittävissä noilla lastu/filtteri/vast. kikoilla ei ole mahdollista saada suuria aikaan mutta tietysti jos homma on halpa ja siitä on edes havaittavaa hyötyä niin mikäs siinä. Turha niistä (pelkästään) on kuitenkaan mitään dramaattista muutosta edes odottaa.
                                Viritys on ihan mukavaa harrastuksena ja tutkimusmielessä... Mutta jos oikeasti voimaa lähdetään hakemaan eikä ole budjettia / halua tehdä ns. kisakonetta viimeisen päälle (käyttöominaisuuksiekin kustannuksella) niin halvin ja helpoin tapa tainnee olla kuitenkin tekniikan vaihto eli käytännössä kuitenkin useimmiten koko auton vaihto tehokkaampaan malliin voi olla siinäkin tapauksessa halvempi ja järkevämpi ratkaisu. Jollei sitten saada jotakin kolari/taxfree/vast. autoa halvalla elintenluovuttajaksi - tällöinhän tv kannattaa yleensä ehdottomasti - varsinkin jos tehdään itselle, ja tehdään kunnolla.
                                Nykyään tuo turbotuskin on muotia ja mikäs siinä harrastellessa, itselleni on kai tullut vuosien myötä laiskuus ja tapa mennä siitä mistä aita on ehkä matalin eli laitetaan sinne pellin alle niin iso kone kuin laki sallii eikä lähdetä sen kummemmin pikkukoneiden kanssa kikkailemaan. Tai sitten vaihdetaan vain automallia, ...toki siitä on tuo harrastaminen sitten jo kaukana...
                                Jos se mallisarjan suurinkaan kone/koko auto ei sitten riitä ja aikaa ja rahaa tuntuu löytyvän niin voipihan sitäkin sitten taas virittää...
                                Tämähän on loputon suo koska nälkä kasvaa syödessä. Itseasiassa halvin virityskonsti taitaa olla hommata kakkosautoksi niin laiska kinneri kuin löytyy ja ajella sillä sitten välillä jottei totuus unohtuisi.
                                Last edited by WSE1; 12-10-2006, 19:10.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎