ostin noin kuukausi aikaa tommosen 535 88 vuoden ja ei tietystikään ilmastointi toimi joten kyselisin vähän sen toiminnasta. edellinen omistaja väitti että on täytetty ja vaihdettu uusi lauhdutin mutta kuivain on kuulemma jääny vaihtamatta ja sen takia ei muka toimi. kytkimestä ei tapahdu mitään ja toimiiko se jotenkin maan kautta se kytkin kun virtaa sinne ei ainakaan tule mutta yleismittarilla ku mittaa niin vaikuttas et se kytkin on ehjä. sit asiaan et mistä kannattas lähtee liikkeelle tässä hommassa? ostanko kuivaimen, paineanturin ja täytän uudestaan säiliön. talvella ajattelin sitä ruveta ihmetteleen jos sais jotain vinkkejä mistä kannattas aloittaa?
e34 ilmastoinnista kysmys?
Collapse
X
-
Aivan ensimmäisenä kannattaa selvittää kylmäaineet. -88 -malleissa on R12 -kylmäaineella oleva ilmastointi. Nykyään kyseinen kylmäaine on kielletty sen järkyttävän otsonikerrosta tuhoavan vaikutuksen ansiosta. 1993 vuosimalleista alkaen BMW:t ovat tuolla "uudella" r134 a -kylmäaineella.
R12-ainetta ei saa enää myydä ja vanhan mallista ilmastointia ei myöskään voi täyttää uudella r134a aineella, koska se kuuleman mukaan tulee tiivisteistä läpi. Tähän on olemassa BMW:ltä saatava muutossarja, mutta sen hinnan vuoksi muutos on usein jätetty tekemättä.
http://www.realoem.com/bmw/showparts...25&hg=64&fg=95
Kysymys kuuluukin, että onko tuo muutos tehty? Jos ei ole, niin missä ja millä entinen omistaja on ilmastoinnin täyttänyt? Näissä eri versioissa on myös erilaiset täyttöventtiilit, joten täyttö nykyisillä "perus" ilmastointihuoltolaitteilla ei pitäsi olla ihan hephep-juttu.
Tuo on melkein sellainen asia, mikä kannattaa ensin selvittää, koska sen napin toiminnallakaan ei ole merkitystä, jos järjestelmä on tyhjä.
EDIT: Siinä etuvalojen välissä moottoritilassa on yleensä sellainen vihreä tarra, josta selviää kylmäaineen laatu. Tosin liekö sitä vaihdettu, vaikka muutostyö olisikin tehty.Last edited by Happo; 19-10-2006, 23:53.Ford S-Max 2.0
Kilpuri VW Golf III VR6
ex:
F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20
Comment
-
Mutta nykyaikana löytyy R-12:sta korvaavia aineita että turha ruveta vaihtamaan osia!- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
Niin, sitten puuttuu enää se tieto, että mistä sitä kuka sitä täyttelee. Aika monta kylmäkonetta on tyhjänä odottamassa tuota tietoa.Ford S-Max 2.0
Kilpuri VW Golf III VR6
ex:
F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20
Comment
-
Korvaavia aineita käyttää lähes jokainen kylmäkone-asentaja tässä maassa
R-12 sitten asia erikseen
- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
Kyllä löytyi Oulusta ainakin ihan Wetterin kautta R413A (joka siis korvaa R12) ainetta täyttävä kaveri. Omaan autoon ainetta pistettiin 1600g, vaikka lappu autossa näytti 1925g. Samantien rupes kylmää pukkaamaan.
Oma E34 on 1/90 ja automaatti-ilmastoinnilla.
Comment
-
Pari vuotta sitten laitatin exään vuotaneen R12 -kylmäaineen tilalle ISCEON 49 -kylmäainetta.
Espoon Jorma Nikkola Oy
Kahisevantie 11 02710 ESPOO
Puh. (09) 598 698Last edited by Leka; 20-10-2006, 20:35.BMW Z3 2.8 E36/7 -00 M52B28TU
HNF XD2 Urban s-pedelec
Ex: BMW 116i E87 -08 N43B16
Ex: BMW 523iA E39 -99 M52B25TU
Ex: BMW 525i E34 -89 M20B25
Comment
-
Originally posted by HOXAHA View PostPari vuotta sitten laitatin exään vuotaneen R12 -kylmäaineen tilalle ISCEON 49 -kylmäainetta.
Espoon Jorma Nikkola Oy
Kahisevantie 11 02710 ESPOO
Puh. (09) 598 698
On totta Isceon 49 on R12 täysin korvaava aine mutta tilavuus on aineissa eri. Tämän takia täytössä täytyy huomioida että korvaavaa ainetta laitetaan n.15% vähemmän R12 täytösmäärästä.
R134a ainetta ei voi laittaa suoraan järjestelmään sen takia että aineet käyttävät eri öljyä ja paisuntaventtiilin mitoitus on erilanen teholtaan.
Mikäli autoon on tehty oikeaoppinen muutostyö (R12 -> R134a), on konehuoneessa selvät tarrat josta toimenpide ilmenee. Tämän lisäksi huoltoventtiilit ovat ns. pikaliitos malleja.Last edited by Leka; 20-10-2006, 20:35.J.Tuomi
www.ac-carsystems.fi
Comment
-

Comment