Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turvavarusteen poistaminen: tapaus E34 airbag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • XBimmer
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 8
    • Nurmijärvi

    Turvavarusteen poistaminen: tapaus E34 airbag

    AKE on tehnyt ohjeet, joiden perusteella voi turvavarusteen poistaa jälkeenpäin:


    Tämähän saattaisi houkutella esim. kun vanha airbag alkaa oikkuilla ja korjaaminen saattaa maksaa paljon. Aiheesta on tälläkin foorumilla keskusteltu paljon. Koska aihe tuli itsellenikin ajankohtaiseksi, niin selvitinpä asiaa, ja ajattelin kirjoittaa tämän artikkelin muillekin tiedoksi.

    Autoni on 525iX Touring vm. 1993 ja katsastusmies löysi siitä pimeän airbag-valon... itse olin sen verran kuuno näiden uusien laitteiden suhteen etten sellaista osannut edes kaivata. Ja edellisessä katsastuksessa siitä ei sanottu mitään, vaikka aivan varmasti se ei silloinkaan palanut. No, lamppuhan oli kärähtänyt, mikä kuulemma on "tyyppivika" käytetyissä tuontiautoissa... ole sinä siis viisaampi kun ostat sellaisen (ja kannattaa toki olla tarkkana myös suomiautojen kanssa).

    Mutta takaisin aiheeseen. AKEn ohjeissa on kaksi vaatimusta turvavarusteen poistamiselle: pitää olla rinnakkaismalli jossa ko. varustetta ei ole, ja poisto tulee tapahtua maahantuojan ohjeiden mukaisesti. Tiedustelin ensin asiaa paikalliselta jälleenmyyjältä, josta kehotettiin soittamaan suoraan Bemarille. Tässä tuloksia:

    BMW Suomi kieltäytyy laatimasta vaadittavaa ohjetta. AKEn kanta oli, että sellainen ohje pitäisi tarkoitukseen olla jotta poisto kelpuutetaan, mutta sanoivat että luotettava selvitys poistosta ja jäljelle jääneiden turvavarusteiden testaamisesta saattaisi riittää. Viime kädessä asia riippuu katsastusmiehestä.

    Sitten tuo rinnakkaismalliasia. BMW:n varaosamyynnistä voi pyytää oman auton sarjanumeron perusteella listauksen autossa myytäessä olleista varusteista. Jos ko. listassa airbag on lisävarusteena, edellytys sen poistamiselle on olemassa. Mitään rinnakkaismallitietokantaa tms. ei ole vaan tuo varustelistaus on se peruste jolla asia BMW:n tapauksessa hoidetaan. Omassani ei tuo edellytys täyttynyt, löysin myös tiedon että -92 jälkeen airbag on tosiaan ollut vakiona E34:ssä.

    Lopuksi, toivomus oli että nämä asiat hoidettaisiin jälleenmyyjän kanssa, ja jälleenmyyjä keskustelee BMW Suomen kanssa.

    Jos muilla on aiheesta kokemuksia niin eiku tähän jatkoksi vaan.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Sen tiedän että tulee 100% varmuudella kalliimmaksi poistaa tuo 50€:n airbag(romiksilla nämä vanhat systeemit oikeastaan jo ongelmajätettä), kuin korjata päällä oleva vika. Kalliiksi tämän tekee se että poistettavia osia tulee jonkin verran jotka sitten on korvattava bagittömän version orggisosilla.
    Mikäli näitä korvaavia orggisosia ei osteta virallisen maahantuojan kautta, ei he myöskään kirjoittele mitään todistuksia asennettavien rinnakkaisosien oikeellisuudesta. Pahimmassa tapauksessa vaihtoon menee ratti, kojelauta, vyönkiristimet/vyöt, sähköjohtoa, osa rattiputken toiminnoista,ym.
    Kyse on siis siitä että ko.auto on kaikilta osiltaan muutettava vastaamaan bagitöntä rinnakkaismallia. Käytännössä tämän AKE:lle toteaminen/todistaminen muuttuu lähes mahdottomaksi, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa....

    Comment

    • ankkuli
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 938
      • Hyvinkää

      #3
      en tiedä paljonko on konttoreiden käytännöissä eroa, mutta sukulaismies sai useampi vuosi sitten kilvet corollaan, jossa alunperin oli ollu bägi. auto tuli AVK:lta bägi levällään, ja käsittääkseni siihen vaihdettiin muun korjauksen yhteydessä bägittömän ratti ja rattiputken suojaheebelit purkuautosta-> konttorin kautta kovaan ajoon, perusteluna se, että mallia sai myös ilman bägiä. en tiedä mitä papereita tuosta piti näyttää, mutta kilvet joka tapauksessa tuli. sinänsä tuskin on järkeä alkaa poistamaan systeemiä, jos sellainen kerran on, ja osiakin saa nykyään ihan hyvin. tuon corollan kilvettämisen aikoihin uusi pussi olisi maksanut puolen auton hinnan ja käytettyjä ei ollut tyrkyllä.

      "palanut" bägilamppu on muuten tyyppivika myös käytetyssä suomiautossa
      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎