AKE on tehnyt ohjeet, joiden perusteella voi turvavarusteen poistaa jälkeenpäin:
Tämähän saattaisi houkutella esim. kun vanha airbag alkaa oikkuilla ja korjaaminen saattaa maksaa paljon. Aiheesta on tälläkin foorumilla keskusteltu paljon. Koska aihe tuli itsellenikin ajankohtaiseksi, niin selvitinpä asiaa, ja ajattelin kirjoittaa tämän artikkelin muillekin tiedoksi.
Autoni on 525iX Touring vm. 1993 ja katsastusmies löysi siitä pimeän airbag-valon... itse olin sen verran kuuno näiden uusien laitteiden suhteen etten sellaista osannut edes kaivata. Ja edellisessä katsastuksessa siitä ei sanottu mitään, vaikka aivan varmasti se ei silloinkaan palanut. No, lamppuhan oli kärähtänyt, mikä kuulemma on "tyyppivika" käytetyissä tuontiautoissa... ole sinä siis viisaampi kun ostat sellaisen (ja kannattaa toki olla tarkkana myös suomiautojen kanssa).
Mutta takaisin aiheeseen. AKEn ohjeissa on kaksi vaatimusta turvavarusteen poistamiselle: pitää olla rinnakkaismalli jossa ko. varustetta ei ole, ja poisto tulee tapahtua maahantuojan ohjeiden mukaisesti. Tiedustelin ensin asiaa paikalliselta jälleenmyyjältä, josta kehotettiin soittamaan suoraan Bemarille. Tässä tuloksia:
BMW Suomi kieltäytyy laatimasta vaadittavaa ohjetta. AKEn kanta oli, että sellainen ohje pitäisi tarkoitukseen olla jotta poisto kelpuutetaan, mutta sanoivat että luotettava selvitys poistosta ja jäljelle jääneiden turvavarusteiden testaamisesta saattaisi riittää. Viime kädessä asia riippuu katsastusmiehestä.
Sitten tuo rinnakkaismalliasia. BMW:n varaosamyynnistä voi pyytää oman auton sarjanumeron perusteella listauksen autossa myytäessä olleista varusteista. Jos ko. listassa airbag on lisävarusteena, edellytys sen poistamiselle on olemassa. Mitään rinnakkaismallitietokantaa tms. ei ole vaan tuo varustelistaus on se peruste jolla asia BMW:n tapauksessa hoidetaan. Omassani ei tuo edellytys täyttynyt, löysin myös tiedon että -92 jälkeen airbag on tosiaan ollut vakiona E34:ssä.
Lopuksi, toivomus oli että nämä asiat hoidettaisiin jälleenmyyjän kanssa, ja jälleenmyyjä keskustelee BMW Suomen kanssa.
Jos muilla on aiheesta kokemuksia niin eiku tähän jatkoksi vaan.
Tämähän saattaisi houkutella esim. kun vanha airbag alkaa oikkuilla ja korjaaminen saattaa maksaa paljon. Aiheesta on tälläkin foorumilla keskusteltu paljon. Koska aihe tuli itsellenikin ajankohtaiseksi, niin selvitinpä asiaa, ja ajattelin kirjoittaa tämän artikkelin muillekin tiedoksi.
Autoni on 525iX Touring vm. 1993 ja katsastusmies löysi siitä pimeän airbag-valon... itse olin sen verran kuuno näiden uusien laitteiden suhteen etten sellaista osannut edes kaivata. Ja edellisessä katsastuksessa siitä ei sanottu mitään, vaikka aivan varmasti se ei silloinkaan palanut. No, lamppuhan oli kärähtänyt, mikä kuulemma on "tyyppivika" käytetyissä tuontiautoissa... ole sinä siis viisaampi kun ostat sellaisen (ja kannattaa toki olla tarkkana myös suomiautojen kanssa).
Mutta takaisin aiheeseen. AKEn ohjeissa on kaksi vaatimusta turvavarusteen poistamiselle: pitää olla rinnakkaismalli jossa ko. varustetta ei ole, ja poisto tulee tapahtua maahantuojan ohjeiden mukaisesti. Tiedustelin ensin asiaa paikalliselta jälleenmyyjältä, josta kehotettiin soittamaan suoraan Bemarille. Tässä tuloksia:
BMW Suomi kieltäytyy laatimasta vaadittavaa ohjetta. AKEn kanta oli, että sellainen ohje pitäisi tarkoitukseen olla jotta poisto kelpuutetaan, mutta sanoivat että luotettava selvitys poistosta ja jäljelle jääneiden turvavarusteiden testaamisesta saattaisi riittää. Viime kädessä asia riippuu katsastusmiehestä.
Sitten tuo rinnakkaismalliasia. BMW:n varaosamyynnistä voi pyytää oman auton sarjanumeron perusteella listauksen autossa myytäessä olleista varusteista. Jos ko. listassa airbag on lisävarusteena, edellytys sen poistamiselle on olemassa. Mitään rinnakkaismallitietokantaa tms. ei ole vaan tuo varustelistaus on se peruste jolla asia BMW:n tapauksessa hoidetaan. Omassani ei tuo edellytys täyttynyt, löysin myös tiedon että -92 jälkeen airbag on tosiaan ollut vakiona E34:ssä.
Lopuksi, toivomus oli että nämä asiat hoidettaisiin jälleenmyyjän kanssa, ja jälleenmyyjä keskustelee BMW Suomen kanssa.
Jos muilla on aiheesta kokemuksia niin eiku tähän jatkoksi vaan.
Comment