Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 kysymyksiä??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lettu Enska
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 30

    E34 M5 kysymyksiä??

    Moro

    Olen yrittänyt haulla ja googlella yms. etsiä tietoja 3,6 ja 3,8 E34 m5:sta tuloksetta, joten ajattelin löytyskö täältä apua, eli
    -onko moottori remmi vai ketjukone
    - onko 3,6 ja 3,8 välillä eroja joiden perusteella ehdottomasti toinen kannattaisi valita ( muuta kuin 25hv.)
    - millaisia huoltovälejä noissa on
    - mitä erityisesti kannattaa tutkia ostaessa autoa
    - yms. teknistä tietoa toivoisin..

    Tiedän että tälläisiä kyselijöitä piisaa, mutta olisi hienoa jos tietoa löytyisi. Olen alkanut mietiskellä josko keväällä alkaisi vaihdattelemaan avoa-> m5:n, aika näyttää, mutta tästä syystä tietoa kaipailisin.
    326i E 30 cabriolet
    320i E36 sedan
    540iA E39 Touring
  • ana80
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 150
    • Lohja

    #2
    Ketjullahan nuo kummatkin. Noista en osaa sanoa kumpi loppujenlopuksi on parempi kun en ole omistanut kuin isomman 3.8 yksilön. Laatu motteja kuitenkin kumpikin.
    Huoltovälit on periaatteessa huoltovalojen varassa, mutta ite esim. vaihdan öljyt heti kun alkaa menee tummaksi ja likaiseksi eli n. 8000 km välein.
    Toisin sanoen ei voi liikaa huoltamalla noita vehkeitä pilata...
    Kannattaapi ostaessa olla malttia kun noita on kutenkin jonkin verran tarjolla.
    Se halvin voi nimittäin ollakkin äkkiä kaikkein kallein.

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Tuohon E34 M5 saittiin kannattaa tutustua, sisältää paljon hyödyllistä tietoa.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • m5 lemans
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 190
        • espoo

        #4
        Eroista en minäkään valitettavasti voi sanoa (ainoastaan 3.8 Touring Ind'l kokemusta), mutta kokeile http://www.m5board.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=4

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11687
          • Kouvola

          #5
          Samoin kuten kannattaa lukea vaikkapa tuo ketju läpi

          http://www.btcf.fi/forum/showthread....%3Aia+tarjolla

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #6
            Osta ehdottomasti teknisesti ehjä auto. Korjaaminen voi tulla äkkiä kalliiksi. Moottori erityisesti on kallis kunnostaa tai vaihtaa ehjään. Vaihteisto on helposti noin 1000 euroa käytettynä. Vetopyörästöt eli perämurikatkaan ei ole ihan ilmaisia.

            Noissa 3,5 ja 3,8 litraisissa on se selkeä ero, että kaikissa E34 M5 3,8 malleissa on sähkösäätöiset EDC iskarit. Nämä iskunvaimentimet ovat todella kalliit uusia. Etuiskarin hinta on jopa yli 1000 euroa / kappale, eikä takaiskaritkaan ole juuri halvempia. Noissa vanhemmissa 3,5 litraisissa EDC alusta on lisävaruste.

            Akseliston osissa on paljon samoja osia kuin muissa malleissa. Mutta esimerkiksi noiden iskareiden lisäksi jarrut erityisesti edessä on isommat kuin perusmalleissa. Joten jarruosienkin hinnat ovat selvästi kalliimpia.

            Noissa E34 M5 moottoreissa on oma käyntiäänensä. Kannattaa käydä kuuntelemassa ensin muutamaa taatusti ehjää moottoria, jotta osaa paremmin arvioida autoa, jota on ostamassa.

            Ei oikeastaan ole väliä, valitsetko 3,5 vai 3,8 litraisen. Pääasia että ostat ehjän auton. Noissa 3,8 litraisissa on hyvänä puolena se, että ne ovat vuosimalliltaan hieman uudempia. Itse en ostaisi yli 200tkm ajettua autoa, jollei moottoria ole remontoitu.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Lettu Enska
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 30

              #7
              Kiitoksia jo tässä vaiheessa tiedoista joita tullut nopeasti, lisääkin saa laittaa!!

              Teknisesti kunnossa olevaa kaipaisinkin, esim. maalivaurioinen ja teknisesti kunnossa oleva kiinnostaa, kun niihin hommiin rahat riittää paremmin:think
              Täytyy varmaan kesällä käydä miiteissä kuuntelemasa koneiden ääniä, joten eiköhän se ala m5 henki maailma selvitä.

              Täytyy alkaa lukemaan noita linkkejä mitä oli tullut..
              326i E 30 cabriolet
              320i E36 sedan
              540iA E39 Touring

              Comment

              • Juho_P
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 313
                • p-pohjanmaa

                #8
                Heitetäänpä tähän topikkiin yksi kysymys lisäksi tietäjille.

                Vaikuttaako ainakin S38B38 moottorissa oleva ilmapumppu toimintaan millä tavalla?
                Eli onko muuta tarkoitusta sillä kuin se että saa kylmän koneen pakosarjaan pumpattua ilmaa ja nopeutetaan kattien toimintaa ja huijataan päästöjä?
                Ajatuksena oli että laittaisin vain lyhyemmän remmin joka ei kierrä ilmapumpun kautta. Tämähän onnistuisi helposti koska kompura makaa siinä ilmastoinnin kompuran päällä. Kiinnostaisi vain tietää seuraako ko. operaatiosta jotain yllättävää ongelmaa muuta kuin se että saa sen kompuran pois jurraamasta.
                pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2550
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Ilmapumppu pumppaa vain ilmaa, se ei taida ainakaan omassa autossani edes nostaa joutokäyntikierroksia. Tarkoituksenahan on vain päästä läpi USA:n päästötesteistä kylmän moottorin osalta, jenkkiautoissahan noita ilmapumppuja on aina ja yleensä hihnat raksitaan säälittä irti Ei muuta, mutta M5-boardilla oli kerran kuva noista pakosarjan ilmasuulakkeista ja eivät ne todellakaan mitään pieniä ja virtausta-vähän-haittaavia olleet..

                  Itsellekin tuli M5-himo, jopa hiukan järjenvastaisesti - nyt ei tarvittaisi mitään saksan-tuliaista autohallissa, vaan näppärää pikkufarkkua perheenkuljettamiseen. Yhdytään Juhiksen varoitteluun ja lisätään vielä, että jos päädyt hakemaan yksilön Saksasta, niin valitse välittäjä hyvin. Jos luet tuota venähtänyttä viestiketjua, niin huomaat että itse olin ostamassa vähänajettua -94 M5:sta toiselta omistajalta huoltokirjoineen jne (jopa Webastolla!) ja eikä mitenkään edullisesti, niin kaiken maailman vitkuttelujen jälkeen tuli pikkukolhiutunut & huoltokirjaton -92 (ilman webastoa). Showroom-esittely ostoksesta

                  Kannattaa totta vieköön kahlata vanhoja viestiketjuja läpi, M5 & 3.8 auttaa kummasti eteenpäin. Itse halusin 3.8:n uudemman moottorinohjauksen ja ehkä käyttökelpoisemman normiajo-ominaisuuksien takia, mutta esim. Rockwell on ilmoittanut pitävänsä myös 3.6:en fiiliksestä, se on ehkä vieläkin enemmän kierroskone kuin 3.8.

                  Mitä kannattaa testata? No kaikki, mutta sitten pitääkin päättää miten mahd. vikoihin pitäisi suhtautua. EDC-alusta toimii tuurilla, mutta sitten voi olla tukivarsissa vaihtamista ja on siellä muutakin, esim. takapään nestetäytteiset "hydraulipallot", jotka saattavat kaivata vaihtoa. S38B38 -moottoreissa on joskus ollut läppäkoneiston toimimattomuutta, mutta vähemmän kuin 3.6:ssa - se on hyvä testata käyttämällä kaasuvivustoa nopeasti pohjassa ja katsoa, liikkuuko alipaineläppä. Ruoste on vihollinen nro 1.

                  Lopuksi kannattaa muistaa, että E34 M5 on (ainakin allekirjoittaneesta) erilainen auto. Kova alusta, lyhyet välitykset perässä, jhumalattoman paljon kierroksia (punaraja ~7000rpm) ja täysi teho tulee melkein samaan aikaan, lineaarisesti ja iloisesti kiertäen. Koeaja yksiöitä, M5 ei ole välttämättä mikään rento cruising-peli.
                  Last edited by Petteri75; 22-01-2007, 15:07.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Juho_P
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 313
                    • p-pohjanmaa

                    #10
                    Eli voisi surutta laittaa vaan lyhyemmän remmin jolla elimoi sen ilmapumpun ilman että purkaa turhaa mitään muuta pois?
                    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                    Comment

                    • Lettu Enska
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 30

                      #11
                      kiitoksia Petteri 75 kommentista, luin eilen illalla koko viesti ketjun autosi hankinnasta ja aikamoinen oravanpyörä autokauppasi oli.. Hyvä asia on että autosi ilmeisesti on kuitenkin toiminut. Itselleni jos autoa alan keväällä etsimään, niin Yritän löytää tekniikaltaan kunnossa olevan, mutta maalipinnaltaan yms...pientälaittoa vaativan jotta hinta olisi mahdollisesti "ystävällinen"
                      Aika näyttää mihin resurssit riittää ja meneekö cabi kaupaksi..
                      326i E 30 cabriolet
                      320i E36 sedan
                      540iA E39 Touring

                      Comment

                      • Maza
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 4321
                        • Kannus/Kokkola

                        #12
                        Originally posted by Juho_P View Post
                        Eli voisi surutta laittaa vaan lyhyemmän remmin jolla elimoi sen ilmapumpun ilman että purkaa turhaa mitään muuta pois?
                        Ilmapumpulla kiristetään se "ilmapumppu & ilmastointipumppu"-remmi. Eli jos ilmapumpun jättää pois niin milläs kiristät remmin..

                        Sama ajatus on käynyt kyllä mielessä itselläki, vaikka ilmapumppu ei edes pidä pahaa ääntä. Turhaa painoa vaan.

                        Itse aiheeseen. Jonkin verran on kokemusta molemmista moottoreista ja automalleista. Jos jostain löydät erittäin hyväkuntoisen 3.8:n. Mielellään sellaisen johon on tehty kone ylös juuri (tai on muuten vaan vähän ajettu huoltokirjallinen yksilö) ja edc iskarit on uusitty ympäri asti (tai vaihdettu kokonaan toinen alusta) NIIIIN anna palaa. Muuten jättäisin 3.8:n kauppaan ja ostaisin hyväkuntoisen '91-92 3.6:n.

                        Nimim. 3.6:n tyytyväinen omistaja.
                        Last edited by Maza; 22-01-2007, 16:07.

                        Comment

                        • samtheMan
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 4759
                          • Tikkaslovakia

                          #13
                          Myös TÄÄLTÄ voit lukea hiukan infoa M:stä.

                          Erinomainen valinta kaikinpuolin, voisi sanoa.

                          Ja jos vähänkään osaa tehdä itse huoltoja sun muita, ei se niin kalliiksi tule kuin moni antaa ymmärtää - he eivät välttämättä omista/ole omistaneet ämmää. Kuitenkin monet osat menee ihan samalla hintaa ILMAN M-lisää kuin normi E34:ssa.

                          Ja jollei tekniikkaa ole runnottu esim. kylmillä öljyillä, tekniikkahan on periaatteessa ikuinen. Kaikkihan rikki saa mutta hyvällä pidolla pitkäikäinen. Ja tuo öljynvaihto sekä niiden lämmitys ennen runtua on tärkeää! Mieluiten max. 10000 km yksillä KUNNON öljyillä. Ja aina lämpöiseksi asti ennen kovaa ajoa. Noilla pääsee jo pitkälle.
                          Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                          PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                          Comment

                          • Juho_P
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 313
                            • p-pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by Maza View Post
                            Ilmapumpulla kiristetään se "ilmapumppu & ilmastointipumppu"-remmi. Eli jos ilmapumpun jättää pois niin milläs kiristät remmin..

                            Näinpä muuten tosiaan näyttäisi olevan ku silmät auki katsoo.

                            Eli sitten periaatteessa vain pumpun magneettikytkimeltä piuha irti jolloin pumppu ei olisi käytössä- paikoillaan kylläkin.
                            Aloin vain tässä miettimään että mitenkäs se normaali M30issä kiristetään se ilmastoinnin remmi kun ei ollut seiskaa tarjolla että olisi sen voinut tarkistaa. Enkä muista vaikka remmit siihenkin vaihdoin joskus.
                            pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                            Comment

                            • Frendiz
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 501
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Juho_P View Post
                              Näinpä muuten tosiaan näyttäisi olevan ku silmät auki katsoo.

                              Eli sitten periaatteessa vain pumpun magneettikytkimeltä piuha irti jolloin pumppu ei olisi käytössä- paikoillaan kylläkin.
                              Aloin vain tässä miettimään että mitenkäs se normaali M30issä kiristetään se ilmastoinnin remmi kun ei ollut seiskaa tarjolla että olisi sen voinut tarkistaa. Enkä muista vaikka remmit siihenkin vaihdoin joskus.
                              Valaiskaapa nyt tyhmää, mutta miksi se edes pitäisi irroittaa? Eikai tuosta mitään haittaa ole? Kylmänä vaan pörisee vähän aikaa ja jos se ärsyttää niin "varovasti" polkasee kaasua hetkellisesti, niin johan hiljenee... Lämpimänähän se on jo valmiiksi hiljaa
                              BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
                              EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

                              "Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎