Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 525i -90 automaatti loota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • blackmoor
    Newbiemmer
    • Jan 2007
    • 17

    BMW 525i -90 automaatti loota

    Moi!

    Minulla tollanen -90 vuoden bemmu. nyt kun on ollut kunnon pakkasia, kylmänä pakin kytkeytyminen on kestänyt. no sen olen ajatellut että on normaalia.

    Mutta viikko sitten huomasin, että laatikko alkoi sirisemään 1 ja 3 vaihteella, kun kierrokset ovat 2000 pinnassa. sirinä loppuu jos pudotan kierroksia tai nostan yli 2000. Tämä meinaa huolestuttaa.

    Autolla on kuitenkin ajettu melkein 350 TKM joten kävin vaihdataan laatikkoöljyt eilen samalla kun vaihdoin moottoriöljyt. sirinää ei kuulunut öljynvaihdon jälkeen, mutta pitää ottaa huomioon, että auto olikin tallissa yli tunnin, joten se kerkesi lämmetä.

    tänään pakkasta oli 23 astetta, ja sama tuttu "sirkkeli" ääni tuli esiin.

    Onko minun nyt siis syytä olla huolestunut, ja viedä tuo wetterille korjattavaksi, ja hakea pankista pari tonnia lainaa? vai onko tuo sirinä kylmällä ihan normaalia?

    Huomautan, että vaihteisto toimii sirinästä huolimatta ihan normaalisti.


    Sitten toinen asia. auto lähtee jääkylmänä heti käyntiin. ja kuumana myös. mutta jos lämmöt laskee sinisen ja "normaalialueen" puoliväliin, saa joskus pyörittäää 20 sekuntia, että lähtee. onko normaalia?

    Kiitos jokatapauksessa!
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Tuohon laatikkoasiaan en osaa kommetoida, mutta tuo puolilämpöisenä sahaaminen tuntuu olevan ominaisuus, etenkin jos sinulla on vielä 12-venttiilinen m20-moottori. Uutenakaan niitä on saanut jonkun aikaa sahata ennenkuin käynnistyy (uusiin autoihin verrattuna). 20 sekuntia on kyllä hieman turhan pitkä aika. Vikana saattaa olla vuotavat polttoainesuuttimet, jotka kastelee tulpat. Hakusanoilla m20 ja käynnistyvyys luulisi löytyvän paljonkin keskustelua aiheesta.

    Comment

    • blackmoor
      Newbiemmer
      • Jan 2007
      • 17

      #3
      No joo, 20 on ehkä liioiteltua, nyt kun ajattelee. tuntuu vain ikuisuudelta jokaien sekunti, ku kone ei heti lähdekkään.

      10 sekuntia on varmaan aika lähellä sitä, kuinka kauan kestää.

      Kiitoksia vastauksesta, joten tuosta ei liene tarvi huolehtia.

      Mutta tuo laatikko homma meinaa huolettaa, siitä ei kuitenkaan halvalla pääse, jos laatikosta lentää kylmärauta ulos.

      Joten onko kellään ollut samanlaisia ongelmia? Typerintähän oli, että ohjekirjassa ei lukenut öljyn tyyppiä, mitä laatikkoon laittaa. mutta sieltä tuli ulos punaista öljyä, ei mustaa, eikä mitään roskia (olin itse mukana auton alla, ku avvas propun). sitten laitettiin, hmm...en nyt muista mitä öljyä, pitä'äpä kattoa auton peräkontista, ku siellä on yksi pullo sitä vielä jäljellä.

      Comment

      • blackmoor
        Newbiemmer
        • Jan 2007
        • 17

        #4
        Eli öljy on Mobil ATF 220 Premium. onko tuo nyt sitten väärää öljyä? Pitääkö taas vaihtaa, ja vaikuttaako se tuohon sirinään ollenkaan.

        Muuten, jos joku ajatteli, että miten voin olla varma, että kyseessä on laatikkovika, en voi olla täysin varma, mutta kokeilin niin, että laitoin ennen liikennevaloja vaihteen N ja pietin kirookset 2000 jossa sirinä esiintyy vaihde päällä -> sirinää ei tullut.

        Comment

        • blackmoor
          Newbiemmer
          • Jan 2007
          • 17

          #5
          Päivitystä tilanteeseen

          Nyt kun pakkaset täällä lapissa on hellittänyt, niin sirinä on vaimentunut, onpa saattanut jopa loppua.

          Voisiko olla mahdollista, että tuo sirinä johtuu siitä, että laatikko ei ole suunniteltu < -20 pakkasille, ja että laatikko ei välttämättä siitä välitä, päästää vaan "mielipiteensä" suomen ilmastosta ilmoille .

          Mutta tosissaan, jos jollakulla on samanlaisia kokemuksia, olisi kiva saada tietää. nyt tuntuu että luottamus on autoon kadonnut, eikä uskalla pitemmälle reissulle lähteä...

          Comment

          • jakusa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 515
            • Lempäälä

            #6
            Mulla oli aikoinaan 12 venttiilinen 525iA 90 ja siinä siis zf4hp22 loota. En muista mitään sirinää, kylmimmillään oli n. -36 astetta. Pari ekaa vaihtoa tapahtu hieman korotetuilla kierroksilla kovilla pakkasilla...
            -after all is said and done more is said than done-


            Comment

            • vitonen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 139

              #7
              Tuo öljy on aivan oikeaa. Laatikkoon käy Dextron II ja III. Mobil ATF 220 on II-luokituksella ja ATF 320 tuolla III-luokituksella. Lämmönkesto III:ssa kuulemma parempi.
              Öljylaadut kyllä löytyy käyttämällä hakua(sekä paljon muuta), ainakin pdf-muodossa.
              Laatikon sirinästä tuskin kukaan osaa sanoa varmaa tietoa korvakuulolta ja aika harva vaikka osat olisi pöydällä levällään. Mitään muuta laatikolle tuskin voi tehdä kuin öljyn ja suodattimen vaihdon, niin kuin teitkin. Ehkäpä sitten kannattaa pitää varalta saldoa hiukan tilillä... :think Toivotaan kuitenkin, että pelaa vielä pitkään.

              Uskallan muistuttaa vielä siitä, että tuolle laatikolle on MYRKKYÄ pitää N tai P:llä ajon jälkeen. Saatikka sitten nostella kierroksia. AINA pari minuuttia kone hiljasena ja N tai P:llä käyntiin. Kuuluisa A-pakka on niin herkkä.

              EDIT: Synteettiset öljyt saattais kyllä auttaa. Maksaa vain ~15e/litra ja pitäisi vaihtaa kaikki kerralla.

              Comment

              • blackmoor
                Newbiemmer
                • Jan 2007
                • 17

                #8
                Käsitinkö oikein?

                "Uskallan muistuttaa vielä siitä, että tuolle laatikolle on MYRKKYÄ pitää N tai P:llä ajon jälkeen. Saatikka sitten nostella kierroksia. AINA pari minuuttia kone hiljasena ja N tai P:llä käyntiin. Kuuluisa A-pakka on niin herkkä."

                Eli nyt pieni kertaus. 1. tarkoitatko tuolla, että käynnistetään P (tai N) päällä? Ja pitääkö odottaa hieman aikaa joko N tai P päällä että laatikossa öljy lhtee kiertämään ennen liikkeelle lähtöä?

                2. saako ottaa liikenne valoissa N:älle? vai pitääkö aina pitää D asennossa?

                3. ajon jälkeen konetta käyttäen D päällä pari minuuttia? vai pari minuuttia N tai P päällä ja sitten sammutus? vai vain suoraan P päälle ja sammutus?

                Ja sitten vielä, saako D päällä ajaa kärry perässä?

                Comment

                • jakusa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 515
                  • Lempäälä

                  #9
                  Tyhjäkäynti N ja P vaihteilla on pahaksi ja varsinkin kierrosten nosto ko. vaihteilla. Liikennevaloissa D päällä. Jos on tarve esim päästömittauksessa huudattaa konetta niin kone sammuksiin, odottelu, sitten kone käyntiin ja vaihdekeppiin koskematta päästöjen mittaus. Oma auto ei onneksi ollut vähäpäästöinen niin ei tarvinnu huudattaa konetta.

                  Kärryn vetoon D käy hyvin.

                  edit: Nii ja onko sinulla nyt siis 12 vai 24 venttiilinen auto? Ja hieman OT: miksi 24 venttiilistä on ollut sekä 4 että 5 vaihteisella automaatilla? 4 vaihteinen vissiin yleisempi USA:ssa.
                  -after all is said and done more is said than done-


                  Comment

                  • blackmoor
                    Newbiemmer
                    • Jan 2007
                    • 17

                    #10
                    lisätietoa

                    Kyllähän tuo 12 venttiilinen on, se on rekisteröity loppuvuodesta -89.

                    Eli tuota autoako ei kestä kylmänä pitää käynnissä, "lämmittää" tyhäjäkäynnillä? vai että voi lämmittää, mutta D päällä, käsijarru ylhäällä?

                    Ohjekirja sanoo, että pitkään seisoessa tulisi siirtää vapaalle. tiedä sitten..

                    Tuossa kun ajelin töistä kotio, kuuntelin tarkasti auton toimintaa. Huomasin, että aina kun jarruttaa lujemmin tai pysähtyy, kuuluu takaa pieni kolahdus. sama pätee liikkeelle lähdössä. Kun vaihdettiin öljyt autoon, asentaja näytti takaallistuksen vakainten alinta päätä, niissä oli kumit täysin lopussa, johtuuko kolahtelu pelkästään siitä? vai onko kardaaniakselissa tai itse perässä välystä.

                    Kokeilin myös että sammutin auton, ja laitoin P:n päälle. sitten työnsin autoa takaoviaukosta tosi hellästi. kun rengas pikkuisen kääntyy taakse, kuuluu sama kolahdus...

                    Auttaako pelkkä puslien vaihto, vai onko kyseesä mahdollisesti suurempikin vika?

                    Muuten, haluan kiittää tästä mahtavasta mahdollisuudesta saada hyvää tietoa alan harrastajilta! Loistavaa!
                    Last edited by blackmoor; 01-02-2007, 17:08. Reason: lisäys edelliseen. taas...

                    Comment

                    • jakusa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 515
                      • Lempäälä

                      #11
                      Itse raappasin lasit aina auto käynnissä, joskus tuuppasin sen liikennevaloissa P:lle. Nuo on semmosia ohjeita, joiden avulla sen lootan elinikää voi pidentää. Haulla löytyy paljon juttua tosta laatikon A kytkinpakan hajoamisesta. Itse ajattelin, että käytän autoani miten haluan ja korjautan jos menee rikki.
                      -after all is said and done more is said than done-


                      Comment

                      • vitonen
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2003
                        • 139

                        #12
                        Tarkoitin siis sitä, että kun kone ei ole ollut käynnissä pariin minuuttiin ja käynnistää koneen ilman, että käytät kertaakaan vaihdetta päällä, kärsii konetta käyttää vaikka tankin tyhjäksi.
                        Sitten jos laitat vaihteen päälle, pidä se myös päällä. Ruuhkassa tai valoissa nykäse käsijarru ja anna turbiinin vatkata öljyjä. Ei ne suomen olosuhteissa liikaa lämpiä. Paitsi jos alkaa tunteja D:llä seisottaan..
                        Tokihan jos on joku pakottava tarve, voi vapaallakin käyttää, mutta en suosittele pitkiä aikoja niin tekemään.
                        Ei ole välttämätöntä käyttää N:llä tai P:llä ennen liikkeelle lähtöä. Kylmemmillä keleillä kuitenkin on tarpeen odottaa hetki vaihteen kytkeytymistä. Siis P->R, hetken odotus ja kaasua.

                        Ja kärryä itsekin vetäisin D-päällä, paitsi isommissa mäissä itse laittaisin 3:sta sisään. Öljyt lämpenee laatikossa huomattavasti vähemmän jos turbiinilukko on päällä. Toisaalta planeettavaihteisto ei tykkää kovasta vedosta (voitelun puutteesta) pienillä kierroksilla ja siksi isot mäet pienemmällä vaihteella.

                        Comment

                        • blackmoor
                          Newbiemmer
                          • Jan 2007
                          • 17

                          #13
                          Tilannepäivitystä jälleen.

                          Moi taasen.

                          sirinä on lakannut aina ku pakkanen laskenu <20 , mutta tullu takaisin yli 25 asteessa. sen kanssa kai pitää vain elää.

                          Mutta tuo perän kolahtelu tuntuu koko ajan pikkuhiljaa lisääntyvän. eli aina kun pysähtyy, kuulu pieni kolaus takaa. sitten liikkeellelähtiessä, ja joskus ku automaatti heittää 1 -> 2. Tosiaan takana koiranluiden eli kallistuksenvakaimien kumit oli aivan lopussa, mutta että riittääkkö pelkkä niiden vaihto?

                          Ja kuinkahan tuolla uskaltaa ajaa vaihtamatta.

                          Niin muuten, muistin muuten että pakoputki on irti siitä keskeltä autoa, takana roikkuu kumeista normaalisti. miten sen pitäisi olla kiinni keskeltä, ihan vain se korvallinen (joka näyttää murtuneelta) hitsata autoon? ei olleskaan kumeja, vai?

                          Comment

                          • skinlab
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 48

                            #14
                            Tuli semmonen mieleen, että voiko automaatin "vaihteita" 1-3 käyttää kun auto on liikkeessä ilman, että laatikko kärsii?

                            Comment

                            • vitonen
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2003
                              • 139

                              #15
                              Tottahan toki. Siksihän ne siinä ovat.

                              ps. ohjekirja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎