E34 -88. Mikähän mahtaa olla todennäköisin syy kun mitkään taustavalot eivät pala? Valokytkin ja himmennin vaihdettu mutta ei vaikutusta. Mittaristoon vaihdettu akut ja yksi palanut vastus sekä 3 muuta konkkaa. Mittaristo pelaa nyt hyvin mutta valoja ei näy. Sähkölasit asennettu tänään ja niissä taustavalot toimivat. Heiluteltu johtoja yms. voisiko lkm-moduuli vaikuttaa asiaan koska aiemmin toisen puolen ajovalot ja perävalot vedetty saman sulakkeen taakse...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 -88 taustavalot eivät pelaa
Collapse
X
-
Enpä viitsinyt avata uutta ketjua ja etsin tälläisen ongelmalleni. Meikäläisen E34:ssakin on tätä pientä mittaristopulmaa. Eli polttoainemittarin taustavalo ei toimi ja muutenkin mittaristo toimii vain kun polttoainetta on yli 20 litraa. Mikäli bensaa on hieman alle 20 litraa, neula jumittuu eikä laske virtojen ollessa päällä laisinkaan. Sitten kun virrat kääntää pois, neula laskee kyllä nätisti. Kyseessä ei siis ole mekaaninen jumittuminen mittaristossa. Tämä vika on ilmaantunut hiljattain, sillä jokunen viikko sitten tuli ajettua tankki melkein tyhjäksi ja silloin neula laski jopa niin alas, että merkkivalo syttyi palamaan.
Lisäksi käsijarrun merkkivalo ei toimi. Jarruhydrauliikan, vilkkujen, (polttimoiden vaihdon jälkeen tosin), pitkien, sumuvalojen ja öljynpaineen merkkivalot sen sijaan toimivat. Huoltovalot pelaavat, kuten myöskin kilometrilukemat, trip ainoastaan nollautuu välillä.
Olisikohan näin moniongelmaisen mittariston kuntoonlaittamisessa mitään järkeä, vai olisiko viisaampi ostaa kokonaan uusi mittaristo?
Ilmaistaanpa tässä samalla ostohalukkuus kromisiin mittariston koristerenkaisiin, eli jos joltakin sattuu löytymään, tarjoa ihmeessä yksityisviestillä. Samallapa nekin olisi nätti asetella kohdilleen, mikäli mittariston joutuu avaaamaan.
-
-
Originally posted by Harri UKM View PostToimiikos se anturi tankissa? Kai siellä joku sellainen on.
Comment
-
-
Originally posted by Diamond View PostSamaapa mietin itsekin. Ainakin vanhassa, onneksi entisessä, japsiautossani oli samanlainen vika ja siinä se anturin koho jumitti kulumisen vuoksi niin että polttoainemittarin neula pysähtyi aina kun polttoainetta oli vähemmän kuin 1/4 tankkia. Pitänee tarkistaa asia...
E: ja noihin valo-ongelmiin niin eiköhän polttimoiden vaihto riitä, ja jos vielä vaihdat mittariston kondensaattorit.Last edited by ville1b; 23-04-2007, 17:42.
Comment
-
-
Originally posted by ville1b View PostE: ja noihin valo-ongelmiin niin eiköhän polttimoiden vaihto riitä, ja jos vielä vaihdat mittariston kondensaattorit.
Samalla kiitollisuuttani lisäisi, mikäli ajovalokytkimen ja ilmastointipaneelin taustavaloihin käyvän polttimon ostopaikan joku voisi ilmoittaa. Niitä kun ei nimittäin samaisen varaosaliikkeeni listoilta löytynyt. Ajovalokytimen polttimothan olivat kai tyyppiä lasikanta 12V/40mA tai 14V/60mA.
Kaikki nämähän ovat sellaista tavaraa, että tulevat perille vaikkapa pehmustetussa kirjeessä, eli eipä postittaminenkaan paljoa maksa.
Comment
-
-
Kondensaattoreita kannattaa kysellä elektroniikkaliikkeistä, pienemmillä paikkakunnilla ihan vaikka mustan pörssin tai expertin huolloista. Ja kun teet tämän http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=35815 ota huomioon, että elkkojen volttikoot saa olla suuremmat, kunhan mikrofaradit on oikein (välttämättä ei löydy juuri oikeita). Volttikoot tarkoittaa kuulemma vaan elkkojen sisuskalujen kestävyyttä.E39 ja E91
Comment
-
Comment