memebuy23buy

Kumpaa bensaa (95 vai 98) 540i E34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Pitäisiköhän jo koulussa opettaa mikä merkitys tuolla oktaaniluvulla on? :think
    Pitäisi. Mutta oppimisen olisi ihan hyvä ja jopa suotavaa jatkua myös koulun jälkeen, joten eikun kaikki bensiiniopasta lukemaan. Suomeksi!
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      ...ja sanakirjasta oktaaniluku: http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3399
        • Tre

        #18
        Originally posted by Erich View Post
        Pitäisi.
        Olisi varmasti todella hyödyllinen tieto Helmi Hakkaraiselle joka suuntaa itsensä ompelijaksi. Ehkä ammattikoulun pojille voisi jotain mainita.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Northstar
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 745
          • Järvenpää

          #19
          Originally posted by Erich View Post
          ...oppimisen olisi ihan hyvä ja jopa suotavaa jatkua myös koulun jälkeen, joten eikun kaikki bensiiniopasta lukemaan. Suomeksi!
          Tämä oli ihan helvetin hyvä, kiitos linkistä ainakin omasta puolestani.
          Täälläkin boardilla paskaa puhuttu niin puolesta kuin vastaan, tuolta saa jokainen itse lukea mitä se oktaaniluku ja lisäaineistus vaikuttaa tai miten se saattaa vaikuttaa (jos kustannussyistä taikka muista syistä ei ole jossakin kunnon lisäaineistettua bensiiniä vaikka sama oktaaniluku). Eli bensoilla ON eroa tiivistettynä (vaikkakaan oktaaniluku ei kaikkea eroa kerro tai oikeammin oleellisinta eroa kerro), muu paskanjauhaminen voidaan lopettaa. LUKEKAA!
          Last edited by Northstar; 03-03-2007, 20:53.
          sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #20
            Ja sitten ulkomailt... eiku siis OT:

            Originally posted by alspe View Post
            Olisi varmasti todella hyödyllinen tieto Helmi Hakkaraiselle joka suuntaa itsensä ompelijaksi. Ehkä ammattikoulun pojille voisi jotain mainita.
            No hittoako sillä yleissivistävällä koulutuksella sitten ylipäätään mitään tekee? Mäkin olen ommellut rättikäsitöissä ala-asteella patakintaita ja nallekarhuja, vaan eipä tullut ompelijaa. Samoin on väkisinmakuutettu kärpäsiä ja kaiken maailman öttiäisiä ja sepekuloitu, millä todennäköisyydellä jälkeläisillä on vaaleanpunaiset pallit ja kaksihaarainen kärsä. Vaan ei tullut meikäläisestä sen enempää biologia kuin geenien manipuloijaakaan. Samoin joskus on päntätty ulkoa kaikki vinkuintian, mandariinikiinan ja mustimman afrikan rajajoet, järvet ja vesiputoukset. Silti meikäläisen osalta tutkimusmatkailut rajoittuvat lähinnä satunnaisiin löytöretkiin paluumatkalla baarista kotiin...

            Että mitä opimme tästä? Jos yleissivistävää koulutusta arvotetaan hyödyllisyysnäkökulmasta, niin kyllä sinne sekaan samaan soopaan aina yksi tunti oktaaniluvustakin mahtuis... Jätkät ainakin vois kerrankin seurata?

            Originally posted by Northstar
            Tämä oli ihan helvetin hyvä, kiitos linkistä ainakin omasta puolestani.
            Eipä kestä. hyvä vaan jos meikäläisen jorinoista oli kerrankin jotain hyötyä...
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • Tenox
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1732

              #21
              Originally posted by Tenox View Post
              Kiitoksia. Kokeilen 95E:llä (ekat n. 3000km 98E:llä keskikulutuksena 11,2l / 100km, matka-ajossa 8,5-8,8l / 100km) seuraavat 3tkm. Ilmoittelen sitten, että muuttuiko kulutus.
              95:llä nyt vajaa 1000km ajettu ja kulutus on itse asiassa laskenut. Valitettavasti muuttujia on liikaa, että voisi tehdä yhtään minkäänlaisia vertauksia bensan laadun vaikutuksesta kulutuksen muutokseen. Eli lastun vaihdoin samaan aikaan viristä vakioon ja lisäksi ilmat on lämmenneet selvästi. Iso kasi vie nyt seka-ajossa n. 10,5 - 11 l /100km (vertailukulutusarvo 10,8 viime viestin 11,2:een.) Matka-ajossa ei eroa.

              Jatkan 95E:llä toisinsanoen. (Käynnissä tai kulussa tai missään muussakaan ei mainittavia eroja.)
              Last edited by Tenox; 25-03-2007, 15:55.
              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

              Comment

              • villes
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 439
                • Kirkkonummi

                #22
                Noista bensoista sen verran että ollut tapana tankata usein 95:sta e36 318ti:n tankkiin mutta kulutus nousee sillä n.1-2, ehkä 3 desiä/100km, 98 tulee myös tankattua, en huomaa paljoakaan muuta eroa kuin pienen pieni kulutusero, v-powerista pakko sen verran sanoa että mielestäni kone käy tasaisemmin sen kanssa, tosin en ole huomannut mitään muuta eroa ysikasiin verrattuna.

                Sitten on pakko verrata näitä asioita e90 330i:hin eli normaalisti siihen tankataan 98:sia mutta tuli kokeiltua hieman reilun 2000km matkalla ero 95 ja v-powerin välillä, kulutusero oli 1-1,5 litraa sadalla v-powerin hyväksi! Joku viisaampi voisi kertoa mistä tämä johtuu, tiedän että suurempi oktaaniluku kestää puristusta paremmin syttymättä ja että energiamäärässä ei pitäisi olla juurikaan eroa, eikä ainakaan suurempi oktaanisen hyväksi?? Johtuuko sitten siitä että moottori ei pysty säätämään palotapahtumaa yhtä tarkasti pienemmällä oktaaniluvulla? :think
                M-B C220CDI 4matic amg -13
                ex.
                bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                Comment

                • Stone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 4074
                  • Helsinki

                  #23
                  Nyt ajanut viimeisen tankillisen 98:lla ja kulutus väheni ainakin sen puolilitraa. Käynti on tasaisempaa jne.. Tuolla ajetaan tästä eteenpäin.

                  Ed: Eihän tuo kulutus ihan puoltalitraa ollutkaan laskenut, mutta laski se hieman kuitenkin..
                  Last edited by Stone; 25-03-2007, 21:16.
                  E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                  VW Pornstarter (työjuhta)
                  Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                  Finnmaster T8







                  Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    #24
                    Katsotaas alustavia laskelmia (edelleen liikaa muuttujia myönnän sen, mutta lasketaan kuitenkin):

                    - Kulutus kasvoi 95E:llä noin 0,3l / 100km.
                    - 95E on n. 3c / litra halvempaa.
                    - Ajan noin 15 000km / vuosi.

                    Kulutus 98E 11,2 l / 100km seka-ajoa = 1680l / vuosi. Hinta n. 1.300e / litra = 2184e / vuosi.

                    Kulutus 95E 11,5 l / 100km seka-ajoa = 1725l / vuosi. Hinta n. 1.270e / litra = 2190,75e / vuosi.

                    Erotus = 6,75e / vuosi 98E:n eduksi.

                    Lyhyellä matikalla joten en loukkaannu virheiden korjaamisesta. Noilla laskelmilla on ihan se ja sama mitä tankkaa. Omassa ei huomaa eroa käynnissä tms.

                    Toisaalta ei vaadi paljoa, että vaaka kääntyy toisinpäin. Esim. jos ero olisi vain 0,2l / 100km niin erotus olisi 12,75e / vuosi 95E:n eduksi ja toiseen suuntaan jos ero olisi 0,5l / 100km niin erotus olisi 44,85e / vuosi 98E:n eduksi. Nyrkkisääntönä voisi melkein pitää, että jos erotus alkaa olemaan puolen litran luokkaa tai isompi, niin 98E alkaa oikeasti kannattamaan.

                    EDIT: Minkä asian jo nimimerkki 540iaV8 toi julki viestissä 10...
                    Last edited by Tenox; 27-04-2007, 04:27.
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • jsa014
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1651
                      • Turun Pallivaha

                      #25
                      Minkälaista ajoa tuo sun "seka-ajo" on? Mulla nyt kuluvan tankillisen ajotietokoneen kulutus 20.8l/100km....

                      Sukkasillaanko sitä 540ä kuuluu ajaa
                      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7469
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                        95E kestää hyvin topicin aloittajan 540i:n moottorin aikaansaamat puristukset, kuten myös kaikkien muiden 95E:lle speksattujen autojen.
                        Kestääkö? Mistä sen voi tietää?

                        Itse olen ymmärtänyt (jos nyt jotain tästä ymmärrän ) että kaikissa nykyaikaisissa autoissa on nakutustunnistin joka säätää sytytystä jos/kun nakutusta ilmenee ja kompensoi sillä tilannetta.

                        Muistan vain lapsena hyvin kuinka isän -70 mallinen Toyota Corona Mk II nakutti hyvin helposti vedätettäessä, ilmeisesti siinä oli sytytyksen alipainesäädössä vikaa. Mutta tuolla yo. logiikalla silloisen 99-oktaanisen jota käytettiin olisi pitänyt varmaan kestää ko. matalaviritteisen koneen puristukset ongelmitta. Ei kuitenkaan kestänyt, ja kone nakutti kunnes mäntä halkes lopulta ylämäessä asuntovaunua kiskottaessa.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Shuko
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 739
                          • Forssa

                          #27
                          Originally posted by jsa014 View Post
                          Minkälaista ajoa tuo sun "seka-ajo" on? Mulla nyt kuluvan tankillisen ajotietokoneen kulutus 20.8l/100km....

                          Sukkasillaanko sitä 540ä kuuluu ajaa
                          Mulla naytti kanssa yli 20, vaihdoin "teho"lastun takas vakioon ja nyt on 18.4. Ajo ei muuttunut ollenkaa, eli pelkkaa 2-3km tyomatkaa (5 valot valissa) edes takas.
                          G31 520d M-Sport '18
                          Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                          Comment

                          • bandit
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2002
                            • 489
                            • oulu

                            #28
                            530 v8 toimi ihan ok 95 löböllä eli sillä voi ajella...98 silloin tällöin tankkiin...
                            NHF- Nerd Home Function

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1652
                              • Pk-seutu

                              #29
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Kestääkö? Mistä sen voi tietää?
                              No sanotaan nyt vielä näin, että kestää jos kone on ehjä ja säädöissään. Jos taas kone on pahasti päässyt karstoittumaan ja imuilman lämpötila on väärä esim. imuvuotojen takia, niin nakutusta saattaa esiintyä vedätyksessä.

                              Kuitenkin, tehdas on koneen palotilat muotoillut ja puristukset laskenut sellaiseksi, että kone ei pääse nakuttamaan suositellulla polttoaineella. Oma periaate on ollut, että vika päällä ei turhia ajella ja niin runsaat imuvuodot jotka vaikuttaisivat nakutustaipumukseen aiheuttanee muitakin oireita, jolloin niitä ei siellä tietämättä ole. Pahan karstoittumisenkin huomaa tukkoisuutena ja siihen toimii tiukka ajorupeama kierrokset koko ajan yli 4000.

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                #30
                                Originally posted by jsa014 View Post
                                Minkälaista ajoa tuo sun "seka-ajo" on? Mulla nyt kuluvan tankillisen ajotietokoneen kulutus 20.8l/100km....

                                Sukkasillaanko sitä 540ä kuuluu ajaa
                                Hmm.. Minä ajoin yhden mutkapätkän loota sporttiasennolla ja aika sillai kiukulla keskinopeutena 107km/h ja sain silloin keskikulutukseksi 20,7l / 100km... Joten mites sinä siellä ajelet? Nilkka suorana?

                                Oma seka-ajo on keskinopeudeltaan (mihin on kai hyvä verrata) n. 60km/h ajoa. Pääosin työmatka-ajoa (eli molemmissa päissä vähän taajamaa ja kylmä auto) 50km edestakas ja siihen päälle vähän kaupunkiajoa. Ekan 4000km kulutus talvella oli tosiaan tuota ajoa virilastulla ja 98E bensalla 11,2l / 100km. Vaihteisto on käytännössä 90% ajasta E:llä, enkä minä saa tuota menemään kaupungissakaan kuin johonkin 14-15l / 100km. Tasaista ajoa, ripeät kiihdytykset ja "tyhjä" pois kaasusta. Kyllä tuohon kulutukseen pääsee, vaikka ajoittain vähän koittaisikin, että onko hepat tallessa.

                                EDIT: Kaikki mittaukset vain ajotietokoneen mukaan, mutta päätellen matkasta mitä tankatulla bensalla tripin mukaan pääsee (karkeasti arvioiden siis), ei tuo mahdottomia heitä. Vie 100% varmasti alle 12l, koska vie vähemmän kuin edelllinen auto.
                                Last edited by Tenox; 28-04-2007, 00:23.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X