Originally posted by Hemi
View Post
Kumpaa bensaa (95 vai 98) 540i E34
Collapse
X
-
Originally posted by Erich View Post...oppimisen olisi ihan hyvä ja jopa suotavaa jatkua myös koulun jälkeen, joten eikun kaikki bensiiniopasta lukemaan. Suomeksi!
Täälläkin boardilla paskaa puhuttu niin puolesta kuin vastaan, tuolta saa jokainen itse lukea mitä se oktaaniluku ja lisäaineistus vaikuttaa tai miten se saattaa vaikuttaa (jos kustannussyistä taikka muista syistä ei ole jossakin kunnon lisäaineistettua bensiiniä vaikka sama oktaaniluku). Eli bensoilla ON eroa tiivistettynä (vaikkakaan oktaaniluku ei kaikkea eroa kerro tai oikeammin oleellisinta eroa kerro), muu paskanjauhaminen voidaan lopettaa. LUKEKAA!Last edited by Northstar; 03-03-2007, 20:53.sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita
Comment
-
-
Ja sitten ulkomailt... eiku siis OT:
Originally posted by alspe View PostOlisi varmasti todella hyödyllinen tieto Helmi Hakkaraiselle joka suuntaa itsensä ompelijaksi. Ehkä ammattikoulun pojille voisi jotain mainita.
Mäkin olen ommellut rättikäsitöissä ala-asteella patakintaita ja nallekarhuja, vaan eipä tullut ompelijaa. Samoin on väkisinmakuutettu kärpäsiä ja kaiken maailman öttiäisiä ja sepekuloitu, millä todennäköisyydellä jälkeläisillä on vaaleanpunaiset pallit ja kaksihaarainen kärsä. Vaan ei tullut meikäläisestä sen enempää biologia kuin geenien manipuloijaakaan. Samoin joskus on päntätty ulkoa kaikki vinkuintian, mandariinikiinan ja mustimman afrikan rajajoet, järvet ja vesiputoukset. Silti meikäläisen osalta tutkimusmatkailut rajoittuvat lähinnä satunnaisiin löytöretkiin paluumatkalla baarista kotiin...
Että mitä opimme tästä? Jos yleissivistävää koulutusta arvotetaan hyödyllisyysnäkökulmasta, niin kyllä sinne sekaan samaan soopaan aina yksi tunti oktaaniluvustakin mahtuis... Jätkät ainakin vois kerrankin seurata?
Originally posted by NorthstarTämä oli ihan helvetin hyvä, kiitos linkistä ainakin omasta puolestani.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View PostKiitoksia. Kokeilen 95E:llä (ekat n. 3000km 98E:llä keskikulutuksena 11,2l / 100km, matka-ajossa 8,5-8,8l / 100km) seuraavat 3tkm. Ilmoittelen sitten, että muuttuiko kulutus.
Jatkan 95E:llä toisinsanoen. (Käynnissä tai kulussa tai missään muussakaan ei mainittavia eroja.)Last edited by Tenox; 25-03-2007, 15:55.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Noista bensoista sen verran että ollut tapana tankata usein 95:sta e36 318ti:n tankkiin mutta kulutus nousee sillä n.1-2, ehkä 3 desiä/100km, 98 tulee myös tankattua, en huomaa paljoakaan muuta eroa kuin pienen pieni kulutusero, v-powerista pakko sen verran sanoa että mielestäni kone käy tasaisemmin sen kanssa, tosin en ole huomannut mitään muuta eroa ysikasiin verrattuna.
Sitten on pakko verrata näitä asioita e90 330i:hin eli normaalisti siihen tankataan 98:sia mutta tuli kokeiltua hieman reilun 2000km matkalla ero 95 ja v-powerin välillä, kulutusero oli 1-1,5 litraa sadalla v-powerin hyväksi! Joku viisaampi voisi kertoa mistä tämä johtuu, tiedän että suurempi oktaaniluku kestää puristusta paremmin syttymättä ja että energiamäärässä ei pitäisi olla juurikaan eroa, eikä ainakaan suurempi oktaanisen hyväksi?? Johtuuko sitten siitä että moottori ei pysty säätämään palotapahtumaa yhtä tarkasti pienemmällä oktaaniluvulla? :thinkM-B C220CDI 4matic amg -13
ex. bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30
Comment
-
-
Nyt ajanut viimeisen tankillisen 98:lla ja kulutus väheni ainakin sen puolilitraa. Käynti on tasaisempaa jne.. Tuolla ajetaan tästä eteenpäin.
Ed: Eihän tuo kulutus ihan puoltalitraa ollutkaan laskenut, mutta laski se hieman kuitenkin..Last edited by Stone; 25-03-2007, 21:16.
Comment
-
-
Katsotaas alustavia laskelmia (edelleen liikaa muuttujia myönnän sen, mutta lasketaan kuitenkin):
- Kulutus kasvoi 95E:llä noin 0,3l / 100km.
- 95E on n. 3c / litra halvempaa.
- Ajan noin 15 000km / vuosi.
Kulutus 98E 11,2 l / 100km seka-ajoa = 1680l / vuosi. Hinta n. 1.300e / litra = 2184e / vuosi.
Kulutus 95E 11,5 l / 100km seka-ajoa = 1725l / vuosi. Hinta n. 1.270e / litra = 2190,75e / vuosi.
Erotus = 6,75e / vuosi 98E:n eduksi.
Lyhyellä matikalla joten en loukkaannu virheiden korjaamisesta. Noilla laskelmilla on ihan se ja sama mitä tankkaa. Omassa ei huomaa eroa käynnissä tms.
Toisaalta ei vaadi paljoa, että vaaka kääntyy toisinpäin. Esim. jos ero olisi vain 0,2l / 100km niin erotus olisi 12,75e / vuosi 95E:n eduksi ja toiseen suuntaan jos ero olisi 0,5l / 100km niin erotus olisi 44,85e / vuosi 98E:n eduksi. Nyrkkisääntönä voisi melkein pitää, että jos erotus alkaa olemaan puolen litran luokkaa tai isompi, niin 98E alkaa oikeasti kannattamaan.
EDIT: Minkä asian jo nimimerkki 540iaV8 toi julki viestissä 10...Last edited by Tenox; 27-04-2007, 04:27.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View Post95E kestää hyvin topicin aloittajan 540i:n moottorin aikaansaamat puristukset, kuten myös kaikkien muiden 95E:lle speksattujen autojen.
Itse olen ymmärtänyt (jos nyt jotain tästä ymmärrän) että kaikissa nykyaikaisissa autoissa on nakutustunnistin joka säätää sytytystä jos/kun nakutusta ilmenee ja kompensoi sillä tilannetta.
Muistan vain lapsena hyvin kuinka isän -70 mallinen Toyota Corona Mk II nakutti hyvin helposti vedätettäessä, ilmeisesti siinä oli sytytyksen alipainesäädössä vikaa. Mutta tuolla yo. logiikalla silloisen 99-oktaanisen jota käytettiin olisi pitänyt varmaan kestää ko. matalaviritteisen koneen puristukset ongelmitta. Ei kuitenkaan kestänyt, ja kone nakutti kunnes mäntä halkes lopulta ylämäessä asuntovaunua kiskottaessa.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by jsa014 View PostMinkälaista ajoa tuo sun "seka-ajo" on? Mulla nyt kuluvan tankillisen ajotietokoneen kulutus 20.8l/100km....
Sukkasillaanko sitä 540ä kuuluu ajaaG31 520d M-Sport '18
Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKestääkö? Mistä sen voi tietää?
Kuitenkin, tehdas on koneen palotilat muotoillut ja puristukset laskenut sellaiseksi, että kone ei pääse nakuttamaan suositellulla polttoaineella. Oma periaate on ollut, että vika päällä ei turhia ajella ja niin runsaat imuvuodot jotka vaikuttaisivat nakutustaipumukseen aiheuttanee muitakin oireita, jolloin niitä ei siellä tietämättä ole. Pahan karstoittumisenkin huomaa tukkoisuutena ja siihen toimii tiukka ajorupeama kierrokset koko ajan yli 4000.
Comment
-
-
Originally posted by jsa014 View PostMinkälaista ajoa tuo sun "seka-ajo" on? Mulla nyt kuluvan tankillisen ajotietokoneen kulutus 20.8l/100km....
Sukkasillaanko sitä 540ä kuuluu ajaa
Oma seka-ajo on keskinopeudeltaan (mihin on kai hyvä verrata) n. 60km/h ajoa. Pääosin työmatka-ajoa (eli molemmissa päissä vähän taajamaa ja kylmä auto) 50km edestakas ja siihen päälle vähän kaupunkiajoa. Ekan 4000km kulutus talvella oli tosiaan tuota ajoa virilastulla ja 98E bensalla 11,2l / 100km. Vaihteisto on käytännössä 90% ajasta E:llä, enkä minä saa tuota menemään kaupungissakaan kuin johonkin 14-15l / 100km. Tasaista ajoa, ripeät kiihdytykset ja "tyhjä" pois kaasusta. Kyllä tuohon kulutukseen pääsee, vaikka ajoittain vähän koittaisikin, että onko hepat tallessa.
EDIT: Kaikki mittaukset vain ajotietokoneen mukaan, mutta päätellen matkasta mitä tankatulla bensalla tripin mukaan pääsee (karkeasti arvioiden siis), ei tuo mahdottomia heitä. Vie 100% varmasti alle 12l, koska vie vähemmän kuin edelllinen auto.Last edited by Tenox; 28-04-2007, 00:23.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
Comment