Yhdet näyttää tässsä puhuvan tehosta ja toiset taloudellisuudesta.
Jos moottorissa on (korkeat puristukset ja) sytkä joka osaa säätää ennakon lähelle nakutusrajaa (polttoaineen ym tekijöiden mukaan) niin korkeammalla oktaanilla voi saada lisää tehoa.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Ite en huomannut oikeastaan mitään eroa virilastulla ja suodattimella verraten vakioihin, joten tuskin huomaan bensan erojakaan.. Saa nähdä mitä tekee kun laittaa katit ja lambdat. Toivottavasti ainakin äänet sisälle pienenee vielä vähän ja toivottavasti ei montaa hevosta kuristu katin sisälle.
Hmm.. Minä ajoin yhden mutkapätkän loota sporttiasennolla ja aika sillai kiukulla keskinopeutena 107km/h ja sain silloin keskikulutukseksi 20,7l / 100km... Joten mites sinä siellä ajelet? Nilkka suorana?
Oma seka-ajo on keskinopeudeltaan (mihin on kai hyvä verrata) n. 60km/h ajoa. Pääosin työmatka-ajoa (eli molemmissa päissä vähän taajamaa ja kylmä auto) 50km edestakas ja siihen päälle vähän kaupunkiajoa. Ekan 4000km kulutus talvella oli tosiaan tuota ajoa virilastulla ja 98E bensalla 11,2l / 100km. Vaihteisto on käytännössä 90% ajasta E:llä, enkä minä saa tuota menemään kaupungissakaan kuin johonkin 14-15l / 100km. Tasaista ajoa, ripeät kiihdytykset ja "tyhjä" pois kaasusta. Kyllä tuohon kulutukseen pääsee, vaikka ajoittain vähän koittaisikin, että onko hepat tallessa.
EDIT: Kaikki mittaukset vain ajotietokoneen mukaan, mutta päätellen matkasta mitä tankatulla bensalla tripin mukaan pääsee (karkeasti arvioiden siis), ei tuo mahdottomia heitä. Vie 100% varmasti alle 12l, koska vie vähemmän kuin edelllinen auto.
Samoilla luvuilla pyörii tuo munkin 530ia -95 kulutus.
Ajotietokone näyttää näyttää nyt 11,3l/100km ajoa on aina noin 30km sivusa matka ajo ja sit kaupunki ajoa jonkun verran.
Niin ja tankissa on 95E.
Comment