Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tietoa E34 540i:stä ja M5:sta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    #31
    Originally posted by Lapwing View Post
    Ihan täysin käyttöautoa en kuitenkaan tarvitse, koska eniten niitä arkiajoja ajan kuitenkin tolla E46:sella.
    No jos tulee pääosin tai täysin kesä / harrastekäyttöön niin ehdottomasti M5 sitten!
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • samtheMan
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 4759
      • Tikkaslovakia

      #32
      Originally posted by HC91 View Post
      Kerrotko vielä missäpäin tehdään tuohon hintaan? Olisi I-huolto koht'silleen ajankohtainen.

      EDC on hieno systeemi, ja omalta osaltaan pitää auton hintaa yllä, tosin ei siitä nyt kolmea tonnia enempää kukaan maksaisi vaikka olisi kierros uusia iskareita alla.

      M5:ssa on vaan oma juttunsa, kilpa-autolle haiseva edustusluokan sedan ei jätä omistajaansa kylmäksi.
      Jyväskylässä, Jyväskylän Erikoisauto paikkana - SUOSITTELEN!! Varsinkin kun kyseessä on "spesiaali" auto, on kohtelu todella reilua, voin sanoa kokemuksesta! Ja hinnatkaan eivät ole mitään ryöstöä, se on varma. Meneekö kohta jo mainoksen puolelle? En tiedä, mutta omat kokemukset ovat niin hyviä ko. paikasta että en voi muuta tehdä kuin kehua!

      Ja kyllä, EDC on hieno systeemi, ei siinä. Mutta olet oikeassa tuon hinnankin suhteen!

      Myöskin tuo viimeinen kommentti on niin totta kuin vain voi. Aivan "tavallinen" perheauto, hieman paremmilla herkuilla, kiireisille perheenpäille. Mutta tarvittaessa myöskin aika tiukka "raaseri".
      Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
      PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

      Comment

      • EPDM
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2005
        • 4623
        • Lahti.

        #33
        osataanpas kehua omia ämmiä.....joten ei minulla ole mitään lisättävää asiaan...
        Viviendo en Lahiti
        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
        Vw Corrado vr6

        Comment

        • Juhaska
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 3988
          • Suomi

          #34
          Originally posted by Rockwell View Post
          E39 ei lukkoperää saa lisävarusteena, tottakai E39 M5:ssa se on. Ja ähräämisellä senkin saa muihinkin, mutta ei niin helposti kuin E34:seen.


          Lapwing: M5 täyttää kriteerit paremmin kuin 540i
          Tästä tulikin mieleen miten ALPINA malleissa on tuo lukkoperä?
          Tuossa sinun biturbossa kyllä luulisi olevan, mutta taas e39 koppaan perustuvassa ei taida olla?:think Eihän niitä kyllä ole sellaiseen kylkiedellä ajoon suunniteltukkaan mutta saan taas aiheutettua itselle pään vaivaa turhanpäiväisillä kysymyksillä...
          ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

          Comment

          • samtheMan
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 4759
            • Tikkaslovakia

            #35
            Originally posted by EPDM View Post
            osataanpas kehua omia ämmiä.....joten ei minulla ole mitään lisättävää asiaan...
            Muutakuin muistuttaa topikin aloittajaa että olisi yksi priimakuntoinen ämmä kaupan.
            Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
            PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

            Comment

            • Rockwell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 1713
              • Helsinki

              #36
              Originally posted by Juhaska View Post
              Tästä tulikin mieleen miten ALPINA malleissa on tuo lukkoperä?
              Tuossa sinun biturbossa kyllä luulisi olevan, mutta taas e39 koppaan perustuvassa ei taida olla?:think Eihän niitä kyllä ole sellaiseen kylkiedellä ajoon suunniteltukkaan mutta saan taas aiheutettua itselle pään vaivaa turhanpäiväisillä kysymyksillä...
              Bi-Turboissa on aina lukkoperä, muissa E34 B10:ssä sen on saanut lisävarusteena. E39:siin ei ole saanut. E36:siin on saanut, mutta aika harva sitä on ottanut. Ei tarvitse varmaan edes kuvitella miten helposti B8 savuttaa sitä sisämutkan puoleista ratasta. Toki jos ajellaan luistonesto päällä niin ei sitä varmaan niin huomaa.
              Last edited by Rockwell; 19-04-2007, 09:47.
              BMW F31 330d M-Sport -13
              ex. BMW F21 116i -13
              ex. BMW 540i(g) Touring -01
              ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
              ex. BMW 316g -99
              ex. BMW M5 Touring -92
              ex. BMW 535i -91
              ex. BMW M5 -91
              ex. BMW 325i Touring -90

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2556
                • Kirkkonummi

                #37
                Originally posted by EPDM View Post
                osataanpas kehua omia ämmiä.....joten ei minulla ole mitään lisättävää asiaan...
                No jos ajatellaan ihan päivittäiskäyttöön E34 M5 vs E39 540i/6 niin kyllä jälkimmäinen on järkevämpi ja uudempana konstruktiona..niin, uudempi. Hintaeroa toki löytyy, mutta ainakin kun äkkiä vilkaisi Nettiauto.comiin, niin jossain alle 20k€-hintaluokassa löytyy mielenkiintoisia tarjokkaita - Saksassa varmasti lisää.

                Itseäni lähinnä ärsyttää M5:ssa se kovasti tiuha 3.91 perävälitys, - tuossa Veekasillisessa on varmasti järkevämmät välitykset ja kuudella vaihteella pääsee kivasti brassailemaan. Mitä vääntöön tulee, niin kyllä 3.8:kin jaksaa tyhjäkäynnillä ylämäkeen nousta, mutta arvatenkin tuossa kaksi pyttyä lisää sisältävässä vekottimessa, missä on vielä iskutilavuuttakin melkein 16% enemmän, on ajo vieläkin helpompaa.

                Jos kovasti mietityttää, niin itseäni auttoi rehellinen käyttötarpeen (lähinnä harrastelua, ei vielä vauvaa) pohdiskelu ja sen huomaaminen, että kaikki ///M-varusteisiin viittaava lisäsi kovasti mielenkiintoa, auttoi lopulta päätymään M5:een.

                Kumpikaan vaihtoehto vain ei ole halpa..
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • EPDM
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2005
                  • 4623
                  • Lahti.

                  #38
                  Originally posted by samtheMan View Post
                  Muutakuin muistuttaa topikin aloittajaa että olisi yksi priimakuntoinen ämmä kaupan.
                  Ihan tosi? Missä??
                  Viviendo en Lahiti
                  BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                  Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                  Vw Corrado vr6

                  Comment

                  • ana80
                    Bimmer Rookie
                    • May 2005
                    • 150
                    • Lohja

                    #39
                    Kyllä se ämmä ihan käyttöautonakin passeli on. Mekaanisesti kaikin puolin jykevää tekoa tuo e34 ja kun ite olen vielä neuroottisen pedantti auton suhteen niin sitä tulee puunattua ja huollettua varmaan tuplaten sen mitä tarvis... Moottori nyt ei ole mikään sivistyneisyyden multihuipentuma mutta asiallisella käytöllä ja huollolla jotakuinkin pomminvarma. Ja ne EDC-iskunvaimentimet joutuu varmaan kerran koko auton elinikänä vaihtamaan uusiin; ovat nimittäin aikasta laadukkaita ja kestäviä!

                    Comment

                    • samtheMan
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 4759
                      • Tikkaslovakia

                      #40
                      Originally posted by ana80 View Post
                      Moottori nyt ei ole mikään sivistyneisyyden multihuipentuma mutta asiallisella käytöllä ja huollolla jotakuinkin pomminvarma.
                      Tästä haluaisi lisää faktaa?
                      Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                      PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                      Comment

                      • Hannu_H
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2002
                        • 410
                        • Paskakaupunni

                        #41
                        Minä en kyllä ymmärrä tuota EDC tolppien ylistämistä (no joo on ne varmaan 80-luvulla olleet uutta ja hienoa...) ja niiden kunnosta jännittämistä. Uusia (parempia) iskareita saa jo melkein kymmenesosalla EDC kilkkeitten hinnasta, kunhan vain vaihtaa etutolpat normaaleihin. Jos ei tavalliset säädettävät iskarit ylijumalille riitä, niin ainahahan saa teetettyä sellaiset iskarit kuin haluaa...ja siltikin hinnat ovat ihan naurettavia verrattuna alkuperäisiin .

                        Turhaa nuita ämmän ylläpitokuluja on jännittää. Ei sellaisen ylläpito ole sen kummempaa kuin minkään muunkaan auton. Vanhoja autojahan nuo on, että kaikenlaiseen remonttiin kannattaa kuitenkin varautua vaikka kuinka vähän ajetun löytäisi. Uusimmatkin yksilöt kuitenkin jo kohta 15v vanhoja...

                        Ai niin ja vielä niistä hintojen M-lisistä. Ainakin e34 osat, moottoriinkin ovat naurettavan halpoja jopa merkkiliikkeessä. VAG:n varaosatiskille kun joutuu, niin siellä saa kyllä ottaa ja lujasti kiinni tiskistä kun kuuntelee hintoja.

                        Polttoaineen kulutuksesta sen verran, että talven keskikulutus oli 11.8l/100km sekalaisessa ajossa omassa 3.8 ämmässä reilun 20tkm aikana. Ei kait tuo kulutus maata kaada?
                        Last edited by Hannu_H; 19-04-2007, 16:46.

                        Comment

                        • ana80
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 150
                          • Lohja

                          #42
                          Originally posted by samtheMan View Post
                          Tästä haluaisi lisää faktaa?
                          Eiköhän se tule jo selväksi kun avaa ämmästä konepellin moottorin käydessä, että äänimaailma ja käynti on hiukan krouvimpaa kuin sen v8 myllyn. Ja luotettavuudesta voin sanoa että ei ainakaan 2 vuoden ympärivuotisessa käytössä ole minkään näköstä huolta ollut moottorissa ja autossa muuten.
                          Faijan e39 520:ssä on samaan aikaan kerkinyt olemaan jos jonkinlaista pikku vikaa: on vesipumppua hajonut, anturivikaa, katalysaattoria hajonnut yms...

                          Comment

                          • samtheMan
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 4759
                            • Tikkaslovakia

                            #43
                            Originally posted by ana80 View Post
                            Eiköhän se tule jo selväksi kun avaa ämmästä konepellin moottorin käydessä, että äänimaailma ja käynti on hiukan krouvimpaa kuin sen v8 myllyn. Ja luotettavuudesta voin sanoa että ei ainakaan 2 vuoden ympärivuotisessa käytössä ole minkään näköstä huolta ollut moottorissa ja autossa muuten.
                            No joo.. nyt meni vasta jakeluun. Ekalla lukemisella tuli tajuttua aivan väärin.

                            Mutta totta on että ei kannata säikähtää tuota äänimailmaa pelti auki ja käynnissä. Se on tosiaan "vähän" ronski verrattuna moneen muuhun käkättimeen, vaikka S38 kone olisi kuinka terve.

                            Ja juu, luotettava peli kun muistaa huoltaa.. kuitenkin nämä vekottimet saavat varmasti sitä tiukempaakin polkemista aikojen saatossa.

                            Tuosta Hannu H:n kommentista muistuikin mieleen että Tein -merkkiseltä valmistajaltahan saa noihin säädettäviin alustoihin ostettua moottorit niihin yläpäihin, sekä säätölaitteen hyttiin.. ajaa varmaankin saman asian. Tosin sillä erotuksella että tuolla Tein -virityksellä saa autoa jopa nostaa tai laskea eikä pelkästään "kiristettyä" vaimennusta kuten EDC:ssä.
                            Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
                            PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

                            Comment

                            • Behemoth
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 562

                              #44
                              Kuten jo tullut esille niin alustan puslat on E34:ssä jo tänä päivänä löystyny/murentunut. Itellä ei 540 eikä M5, mutta 535 ja puslanvaihdot edessä kunhan ilmat vähän lämpenee. Tosi vittumainen ajaa jos alusta ei ole kunnossa, painoa kun tuossa korissa piisaa.
                              E66 730Ld LCI

                              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                              Comment

                              • BMW
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 3822
                                • California

                                #45
                                Originally posted by Lapwing View Post
                                Olen aikeissa ostaa E34 korisen 540i:n tai M5:sen ja nyt olisi muutama asia, jotka mietityttävät. :think Toivottavasti osaatte auttaa.

                                - Missä vaiheessa kilometrejä on tiedossa suurempia huoltoja ja mitä ne pitää sisällään?



                                - Näiden mallien keskinäinen hintaero ei ole älyttömän suuri, mutta onko käyttökustannuksissa/vakuutuksissa suuria eroja. 540i olis V8, joten tuntuis, että se on moottorin suhteen kalliimpi huoltaa, kuin suora kutonen. Mutta kun toi kutonenkaan ei ole niitä matalaviritteisimpiä moottoreita.

                                - Onko jotain erityisiä "tyyppivikoja", jotka kannattaisi tarkastaa ennen kaupantekoa?
                                Menipäs nyt kovasti E39 540 vs. E34 M5 taisteluksi vaikka taisteluparit olivat nuo aloittajan E34:set. Itseäni kun kiinnostaa sama kysymys.

                                Uskon että urheilullisuutta hakevalle tuo M5 on varma ratkaisu ja autona hyvä mutta entä kun autoa hankitaan enemmän järjellä ja ylläpitokustannuksia silmälläpitäen. Onko tuo 540 samanhintainen omistaa ja hankkia kuin M5 mutta vain hitaampi? Tasoittaako hyvinvarusteltu 540 kilpailua?

                                M5:sen kannalla olevien perusteluita on aika paljon mutta löytyisikö jonkinlaisia myös tuolle 540:selle?
                                P
                                R
                                N
                                D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎