Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535 kulutusta pienemmäksi??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #46
    Originally posted by Tenox View Post
    Lähteet 540ia ja 530i / ia Touring on oma 540ia:n ohjekirja 93 ja muut arvot otin täältä: http://www.saunalahti.fi/%7Elkant/bmw_e34_manual_fin/ Typot mahdollisia, enkä ehtinyt omasta manuaalista vertaamaan noita kun oli muuta ohjelmaa päivällä. 4x4 mallit jätin vasiten pois ja M5:n arvoja en löytänyt tarpeeksi helposti.

    Katson kotona kun ehdin, että mitä oma ohjekirja noista sanoo ja korjaan 530 mallien arvot sedanien arvoiksi. Korjailen muutenkin sitten yhdenmukaiseksi vuoden 1993 taulukoksi tuon.
    Tuo linkin ohjekirja koskee vuoden 1991 malleja, eli 2,0- ja 2,5-litraiset ovat vielä m50-moottorilla, jonka kulutus on suurempi kuin 9/92 jälkeen valmistetuissa malleissa, joissa on m50tu-moottori. Ohjekirjan aikoihin v8-malleja ei vielä edes oltu esitelty.

    Tässä nyt tehtaan ilmoitukset 9/92-jälkeisille m50tu-koneille (automaatin arvot suluissa):

    520i
    90 km/h 6,9 (6,5) l/100 km
    120 km/h 8,3 (8,0) l/100 km
    Kaupunki 11,6 (12,5) l/100 km
    Keskimäärin 8,9 (9,0) l/100 km

    525i
    90 km/h 6,8 (6,2) l/100 km
    120 km/h 8,2 (7,7) l/100 km
    Kaupunki 12,1 (12,6) l/100 km
    Keskimäärin 9,0 (8,8) l/100 km

    525ix
    90 km/h 7,4 (6,8) l/100 km
    120 km/h 9,0 (8,5) l/100 km
    Kaupunki 12,4 (13,1) l/100 km
    Keskimäärin 9,6 (9,5) l/100 km

    520i touring
    90 km/h 7,1 (6,9) l/100 km
    120 km/h 8,8 (8,7) l/100 km
    Kaupunki 11,8 (13,9) l/100 km
    Keskimäärin 9,2 (9,8) l/100 km

    525i touring
    90 km/h 7,3 (6,7) l/100 km
    120 km/h 8,9 (8,4) l/100 km
    Kaupunki 12,4 (13,1) l/100 km
    Keskimäärin 9,5 (9,4) l/100 km

    525ix touring
    90 km/h 7,7 (7,1) l/100 km
    120 km/h 9,4 (8,9) l/100 km
    Kaupunki 12,7 (13,3) l/100 km
    Keskimäärin 9,9 (9,8) l/100 km

    Lisäksi
    518i m40 moottorilla 8,2 @ 120 km/h ja 10,9 kaupungissa
    518i m43 moottorilla 7,9 @ 120 km/h ja 10,5 kaupungissa

    Mulla on nyt reilut puoli vuotta ollut ajossa -95 525i ja pääosin alle kymmenen kilometrin pätkistä koostuvista ajoista muutamine pidempine reissuineen muodostuneen 10tkm ajosuoritteen keskimääräinen todellinen kulutus on ollut 9,93 l/100 km. Ajotietokone näyttää keskinopeudeksi tyypillisesti jotain 44-46 km/h. Kulutus mitattu tankkaamalla auto aina täyteen ja merkitsemällä ajetut kilometrit ylös. Maantiellä auto menee yllättävän pienellä kulutuksella, parhaimmillaan pihistelemällä päässyt reilun 7 l keskikulutukseen 80-alueella ajeluissa.

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      #47
      Katsoin tänään tämän hetken tämän tankkauksen arvoja, kun on ollut enemmän kaupunkiajoa. Keskinopeus n. 56km/h ja kulutus 11,7l / 100km n. 300km matkalle. Viimeisen 1000km keskikulutus on 11,5l / 100km ja tosiaan ensimmäisen 4000km keskikulutus oli 11,2l / 100km. Eli kyllä tuolla V8:lla vielä duunari voi työmatkansa ajella ihan huoletta.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #48
        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
        Tuo linkin ohjekirja koskee...
        Kiitos korjauksista yms. Olisi pitänyt malttaa odottaa, että saa yhdenmukaiset tiedot samasta lähteestä.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • ViisKolmeVitonen
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 390
          • Kauhajoki

          #49
          Mulla tippui kulutus vaihtamalla autoa.
          No joo...
          535i manuskalla, kun tuota 60km työmatkaa ajelin, niin kulutus jotain 11-12l/100km.
          Pääasiallinen vauhti 120km/h ohittelevaa maantieajoa, paitsi loppumatka duuniin (n.6km) on mutkaista ja mäkistä soratietä, joka nosti kulutusta, kun piti vielä vähän leikkiäkkin. Nykyinen pirssi menee noilla spekseillä n.7l/100km. Omassa 535i oli jotain pieniä käyntihäiriöitä. Eipähän tullluna niitä loppuaikana selviteltyä enää, kun olisi ollut monta muutakin paikkaa korjattavana. Hermot meni...
          Passat tdi -04

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6935
            • N/A

            #50
            Eiköhän tässä nyt näitten käyttökokemuksien perusteella voida jo todeta että ehjä 535i menee 8-9l /100 kulutuksella. jos menee enempi ni ei muutaku miettimään.

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #51
              Originally posted by Antti O View Post
              Eiköhän tässä nyt näitten käyttökokemuksien perusteella voida jo todeta että ehjä 535i menee 8-9l /100 kulutuksella. jos menee enempi ni ei muutaku miettimään.
              Ei lisättävää, siis matka-ajossa 8-9l/100km ja kokolailla rajoitusten mukaan.

              OBC voi näyttää keskikulutuksen aivan päin helvettiä jollei sitä kalibroi, ohjeet löytyy kyllä haulla.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Tenox
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1732

                #52
                KORJATTU VERSIO (1993):

                Tehtaan mukaan kulutus näillä BMW E34 moottoreilla Sedaneilla menee seuraavasti:

                Malli 90km/h - 120km/h - Kaupunki - Keskikulutus - Teho/Suorituskyky
                520i 6,9 - 8,3 - 11,6 - 8,9 (150hv/190nm/10,6s/211km/h)
                520ia 6,5 - 8,0 - 12,5 - 9,0 (150hv/190nm/11,7s/207km/h)
                525i 6,8 - 8,2 - 12,1 - 9,0 (192hv/250nm/8,6s/230km/h)
                525ia 6,2 - 7,7 - 12,6 - 8,8 (192hv/250nm/9,5s/221km/h)
                525iX 7,4 - 9,0 - 12,4 - 9,6 (192hv/250nm/9,5s/220km/h)
                525iaX 6,8 - 8,5 - 13,1 - 9,5 (192hv/250nm/10,3s/217km/h)
                530i 8,0 - 9,8 - 14,6 - 10,8 (218hv/290nm/7,7s/235km/h)
                530ia 7,2 - 8,9 - 15,5 - 10,5 (218hv/290nm/8,8s/232km/h)
                535i 8,0 - 9,8 - 17,3 - 11,7 (211hv/305nm/7,7s/235km/h)
                535ia 7,9 - 9,7 - 17,8 - 11,8 (211hv/305nm/8,8s/231km/h)
                540ia 7,8 - 9,6 - 17,2 - 11,5 (286hv/400nm/6,8s/240km/h)

                Tässä nyt tietysti sitten 535i / ia mallit on vanhempaa kalustoa ja eri lähteestä kulutus.

                Tästä saa nyt sen kuvan, että 535:n korvannut 530 malli on suorituskyvyltään samaa tasoa, mutta kulutukseltaan maltillisempi. Toisaalta kuten jo aiemmin on todettu mallien 530-535-540 kulutusten eroavaisuus on aika pientä ylipäänsä. Toisaalta KAIKKEIN pihein on tuon mukaan edelleen 525ia mikä ainakin minulle on yllätys.

                Laittakaas joku 540i manuaalin ja M5:n arvot ketjuun kanssa!
                Last edited by Tenox; 01-05-2007, 20:52.
                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                Comment

                • Behemoth
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 562

                  #53
                  Kuka kertoo missä tuo lambdan koneenpuolipää on konehuoneessa? Miten sen vois mittailemalla todeta toimivaksi/rikkinäiseksi? En oikein tiedä tuosta lambdasta mitään. Mihin se menee sinne putkistolle? Katin etupuolelle kenties? Minkalainen operaatio vaihtaa?
                  E66 730Ld LCI

                  ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    #54


                    Ja osa 18. Ei tietoa toisen pään sijainnista konehuoneessa. Muistaakseni lambdan mittaaminen ei ollut ihan yksinkertaista.
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • kuukankorpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 634

                      #55
                      Originally posted by kuukankorpi View Post
                      Kävin paikallisessa vauhtiputkassa kysymässä ko.ainetta,lupasivat pistää tilaukseen.Raportoidaan sit myöhemmin oliko vaikutusta.
                      Okei,elikäs raportin aika.Tuli sitten laskettua purkillinen air sensor cleaneria ilmamäärämittariin.Persdyno ei ainakaan kerro mitään tapahtuneen.Mutta ajotietokone kertoo tän hetkiseksi keskikulukseksi 12,2l kun aikaisemmin oli 13,5l sekalaisessa ajossa.Eli saattoi olla jopa hyötyäkin kyseisestä spraystä.

                      Comment

                      • Axum
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 4416
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by Behemoth View Post
                        Kuka kertoo missä tuo lambdan koneenpuolipää on konehuoneessa?
                        kuskinpuolella kytkinkopan läheisyydessä
                        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                        - E39 528ia
                        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                        Puretaan 520ia -97
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                        Comment

                        • Odeq
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 341
                          • Espoo

                          #57
                          Onko tuo 535i lambda ihan normi vai jotenkin erikoinen että tarvike lamda ei käy?
                          itsellä on keskikulutus tällähetkellä 13,5 ja matkassa menee helposti yli 10L/100km Obc:n mukaan.
                          Imuvuodot/letkut tarkistettu ja osa letkuista vaihdettukkin ja myös virtapuoli on uusittu "pyörijä/kansi/tulpat/johdot/kampuran anturi" ja muu perushuolto tehty.. mittarissakin seisoo tasan 240tkm
                          tai sitten rengastus lisää kulutusta litralla parilla? 265/35/18 & 245/40/18

                          tulee enempi matkaa ajettua.
                          __________________________________________
                          Bmw 330d
                          Rumblebee

                          Comment

                          • advance
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1689

                            #58
                            Ootko nää kalibroinu sitä ajotietokonetta, nehän voi näyttää mitä sattuu, ei sen perusteella kannata välttämättä tehdä mitään.

                            Comment

                            • Behemoth
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 562

                              #59
                              Itellä vaihdettu: lambda, tulpat, öljyt, säädetty venttiilit, putsattu ilmamäärämittaria sun muuta kikkailua ja ei vaikutusta kulutukseen.

                              Vaikuttaako tuo OBC:n kalibroiminen myös tuohon hetkellisen kulutuksen viisarimittariin?
                              E66 730Ld LCI

                              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                              Comment

                              • Behemoth
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 562

                                #60
                                Noniin. Nyt laskettu tarkka kulutus vs. OBC:n ilmoittama. Näyttää noin 0,4 litraa liikaa OBC. Tarkka kulutus 220 kilsan lenkillä oli 9,178 litraa/100 km, jossa runsaasti ohituksia, mutta myös roikkumista "pääjoukon perässä". OBC kalibroitu. Jos joku vielä kertois, että vaikuttaako tämä OBC:n kalibrointi tähän analogisen hetkellisen kulutuksen viisarin näyttämään arvoon myös?
                                Last edited by Behemoth; 05-06-2007, 00:17.
                                E66 730Ld LCI

                                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎