Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 / jarrulevyt vaihtoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2550
    • Kirkkonummi

    E34 M5 / jarrulevyt vaihtoon

    M5 sai uuden ala- ja ylätukivarret, koiranluut sekä apusimpukan helan. Tärinä ajaessa lähti mutta jarrutettaessa edelleen tulee tärinää, ts. jarrulevyt ovat kierot vaikka ne piti olla vaihdettu ed. omistajan aikana, eli n. 2 vuotta sitten. Ikävä kyllä, remontti & öljyhuolto vei 550€ mikä tuntuu sen verran, että uusia sataeuroisia joutuu odottelemaan pari tilikautta..

    Jarrut olisi kuitenkin saatava kuntoon, joten käänny taas raadin puoleen.

    -Mikä oli M5:en 315mm-jarrulevyjen OEM-valmistaja? Tämä siksi, että sitä voisi jahdata tarvikkeena.

    -Hyvä tarvike-merkki, esim. EBC?

    -Onko tarvike-jarrupaloissa kulumishälytintä, mihin voi johdon tökätä ilman juotostöitä?

    -Jos yritän vaihtaa jarrulevyjä eteen itse, vaikeusaste? Ja onko jarrusatulan ulkoinen puhdistus, esim. liukupinnat etc riittävä vai pitäisi satula laittaa palasiksi ja vaihtaa esim. tiivisteet? Tätä ei ole koskaan tullut itse tehtyä, tuloksena on vain huonosti ilmattuja jarruja..

    Vaikka nyt on päällä budjettirajoite, niin onko päivitys juuri esim. EBC + Green Stuffin jarrupalat niin hyvä, että se päihittää vakio-M5:n jarrut, jolloin hiukan korkeammalla hinnalla saisi kovasti lisää pysäytyskykyä? Nykyvaiheessa lienee varaa vain yrittää poistaa tärinä ja mennä katsastukseen..

    Toinen mitä pitää alkaa ihmettelemään, on EDC:n toimimattomuus. Edes rikkinäisen iskari vaihto sinällään ei tuonut valoa kojelautaan tai mukavuutta alustaan..
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • Susi
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 473
    • Kuopio, Suomi

    #2
    Jos sinulla on M5:ssa kelluvat etulevyt niin voi hyvinkin olla, ettei niitä saa tarvikkeina mistään. Näin on asianlaita ainakin E36 3.2-litran M3:n etujarrulevyjen osalta.

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2550
      • Kirkkonummi

      #3
      Kelluvat (=345mm?) löytyvät vain viimeisen vuosikerran 1995 M5-vaunuista, itselläni on tavalliset 315mm -levyt. Hyvinhän se noilla pysähtyy (kunhan ei tärisisi!), mutta ajattelin jos tuolla EBC + Green Stuff -vaihtoehdolla olisi niin paljon lisätehoa jarrutukseen, että sitä kannattaisi tosissaan harkita..
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • ana80
        Bimmer Rookie
        • May 2005
        • 150
        • Lohja

        #4
        Kl-varaosista zimmermann n.60e kpl.
        Vuoden ollut alla ja hyvin toimii...

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4623
          • Lahti.

          #5
          Originally posted by ana80 View Post
          Kl-varaosista zimmermann n.60e kpl.
          Vuoden ollut alla ja hyvin toimii...
          hyvin minullakin toimii tähän asti ( muutamia viikkoja).
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2550
            • Kirkkonummi

            #6
            Ah, 60€/kpl kuullostaa kohtuulliselta, jos levy on ns. laatutavaraa. 1.7 tonnin hidastus 120 km/h -> nollaan tuottaa aika paljon lämpöä. Tarvitsevatko nuo omat jarrupalansa = kitinää ei kuulu?

            Bentleyn korjausopas ja BMW:n korjaamomanuaali löytyvät, onko tuossa jarrulevyn irtisaamisessa mitään ihmeellistä? Olikos se nyt Hemi joka tuolla jossain viestiketjussa kirjoitti, että jarrulevyvioista suurin osa johtuu jumittavista tai muuten epäkuntoisista jarrusatuloista, pitäisi varmasti putsata..mutta ei halua purkaa liikaa.

            EDIT:

            Karin Autotarvike: 81.50€ / kpl
            KL-Varaosat: 90€ / kpl
            Laakkonen: 182€ / kpl

            Vain Laakkoselta löytyy hyllystä, muilla odotusaika mitataan viikoissa..plääh. Zimmermann taisi olla OEM-valmistaja, joten sitä olisi saatava..

            EDIT2:
            Zimmermann#: 150.1277.50
            Brembo#: 09.5929.10
            Lemförder#:1382801

            Zimmermanit ovat näistä kalleimpia, = parhaimpia?

            EDIT3
            Jurid (?) 56-1985 ainakin luettelon mukaan käy tuohon M5:een. Saa nähdä. 70€/kpl
            Last edited by Petteri75; 27-04-2007, 11:24.
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Ei levyt sököksi mene huonon laadun takia, halvimmat sinne pyörimään vaan, ei valmiiksi rikkinäisiä missään myydä.

              Liukupinnat puhtaaksi satuloista, liukupulttien kunnon tarkistus ja tarvittaessa vaihto. satulaa voi herkistellä painamalla mäntää pari kertaa sisään ulos, eli käsin vääntää männän sisään ja hiukan poljinta että tulee taas ulos. Toimii taas pitkään ellei ole pahempia hapettumia tms.

              Ostitko laakkoselta nuo tukivarret? Hirmu kalliita ainakin ovat olleet jos tuohon remppaan 550e öljynvaihtoineen on saanut uppoamaan

              Hakkaako jarruttaessa kunnolla vai tuntuuko vain pientä tärinää? Jos tulee pientä tärinää, voi selvitä satulojen herkistelyllä ja jarrujen kunnollisella lämmittämisellä. Ainakin tosta talvella ostetusta 530D:stä hävisi jarrutärinät kuukauden ajolla, oli ilmeisesti seissyt hetken jo.

              Jarrurempat on tosi helppoja näissä. Vanteen kun saa irti niin satula on kiinni kahdella pultilla ja jarrulevy yhdellä. Jos jarrulevyn pultti ei vielä katkea tai mene pyöreäksi (kannattaa yrittää avata mutterimopolla pienellä voimalla jos löytyy, kanta kestää paremmin) niin tunti per akseli tahdilla ehtii pitää pitemmän kahvitauonkin.

              Jurid on yksi BMW:n oem-valmistajista jos sitä haluaa, mutta vararikkoon itsensä ajaa jos sillä asenteella korjaa että ainoastaan laakkoselta saa käyttökelpoisia osia.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2550
                • Kirkkonummi

                #8
                Kyllähän ne jarrulevyt olisi saanut vaihdettua jos ne kaksi pahuksen pulttia olisivat lähteneet auki.. Peehana, pitää viedä auto takaisin budjettikorjaukseen, eli pelkät levyt ja vanhat palat jäävät

                Etupään tukivarret olivat KL-osasta, näiden lisäksi oli moottori-, perä-, ja laatikkoöljyjen vaihto, suodattimien vaihto, takapään tasonsäädön nestepallon vaihto, ohjaustehostenesteen (pakko)vaihto kun ovat samaa järjestelmää, 4-pyöräsuuntaus jne. 550€, josta öljyjen osuus joku 130€ - kuittia ei ole nyt mukana.

                Laakkonen..no, siellä käyntiä ei voi välttää mutta pitää vältellä. Sytytystulppa taisi olla klubialennuksen jälkeen halvempi kuin esim. Alppilan Autosähkössä tai sitten muistan väärin.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • EPDM
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2005
                  • 4623
                  • Lahti.

                  #9
                  ja laita sitten samantien uudet palat. Vanhat palat ja uudet levet ei oikein ole viisas.
                  Viviendo en Lahiti
                  BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                  Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                  Vw Corrado vr6

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2550
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Originally posted by EPDM View Post
                    ja laita sitten samantien uudet palat. Vanhat palat ja uudet levet ei oikein ole viisas.
                    Niinpä, ja samalla vaihtaisi takajarrulevyt, jotka oikeasti pitää varmasti viimeistään vuoden kuluttua laittaa vaihtoon. Palojahan on monia, täytynee selata suosituksia..
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • depi80
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2007
                      • 21

                      #11
                      levyt

                      Brembot tai zimmermanit on hyvä valinta levyiksi. Paloiksi esim. Ferodo tai Ebc,jotka on kylläkin aika nopeita kulumaan ..

                      Comment

                      • Axu83
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 601
                        • Vantaa

                        #12
                        Mites Black Diamond levyt? Kalliimpia mut ei kalliita IMO.. Ferodon paloja on kehuttu "parhaiksi".
                        E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                        E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                        Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                        It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                        And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2550
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          Originally posted by depi80 View Post
                          Brembot tai zimmermanit on hyvä valinta levyiksi. Paloiksi esim. Ferodo tai Ebc,jotka on kylläkin aika nopeita kulumaan ..
                          Paloiksi tulevat Ferodon halvemmat (~70e / eteen), kalliimpi vaihtoehto olisi ollut sitten 150€. Kunhan jossain vaiheessa tavara eteen vaihtuu, täytyy päivittää hiukan käyttökokemuksia.

                          Viime kesänä ajoin autolla n. 6000km, siihen nähden rahaa on palanut suorastaan hirvittävää tahtia. Näihin 6000km:iin ei sisältynyt kuitenkaan yhtään rata-ajoa ja rajuja jarrutuksiakaan ei ollut kovin montaa - millekään "race"-tavaralle ei siis ole tarvetta, kuten kovasti pehmeille paloille. Eihän noissa Juridin levyissä ole reikiä tai uria, kuten ei alkuperäisissäkään - katu-uskottavuus ei nouse taaskaan
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • Juho_P
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 313
                            • p-pohjanmaa

                            #14
                            Henk koht olen sitä mieltä että niissä levyissä ei kitkapinnoilla kannata olla reikiä. Katukäytössä siis ainakaan koska levyjen pitäis sinunkin kilometreillä kestää pitkään.

                            Itse tein jarrurempan reilu vuosi sitten- zimmermanin levyt ja ferodon palat.
                            Herkistelin satulat ja putsailin niistä liukutapit ja liukupinnat, rasvan ja kuparitahnan kans kasaan kun oli tyhjännyt vanhat jarrunesteet. Uudet kunnon nesteet sisään ja jarrut on kyllä katukäyttöön vähintäänkin riittävät- eli pysäyttää tuon vajaa pari tonnia todella eleettömästi vaikka reilun parinsadan vauhdista.
                            Itsellä ainakaan ei ole nuo ferodon palat kulunut mitenkään huomattavaa tahtia ja kyllä niistä löytyy se kulutusanturinkin paikka aivan suoraan.
                            pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                            Comment

                            • Leba
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 2101
                              • Espoo

                              #15
                              Noista Zimmermanin levyistä sen verran, ettei radalle kannata eksyä niillä. Ainakin meikäläiseltä halkeili etulevyt reijitysten kohdilta..
                              Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎