Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535i -89 lämpöongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • putku
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 97
    • Toijala

    E34 535i -89 lämpöongelmia

    Noniin syylärin vaihdon jälkeen 5000km mukavia kilometrejä takana ja sitten eilen loppu se hauskuus. Toijalasta uhkarohkeina jätkinä lähettiin Helsinkiin katteleen menoja ja pitihän se arvata että jotain sattuu.

    Eli sielä kylillä pörrätessä lämmöt nousi epätavallisen ylös vaan kerran kun käytiin parkissa, sillonkaan ei vielä punaselle asti. Laski kuitenkin heti kun lähettiin liikkeelle ja aateltiin että vitut, kovaa ajoo vaan. Varsinaiset ongelmat alko motarilla 120-140 nopeudessa nosti lämmöt melko nopeesti punasen tuntumaan. Väännettiin hytissä lämmöt täppiin ja mittari laski n.3/4 tuntumaan.

    Sitten pyssättiin hyvinkään apsille ihmetteleen ja siä tyhjäkäynnillä ollessa rupes jo laitteet ulvoon että nyt on liian kuumaa. Sammutettiin auto ja havaittiin että ylävesiletku on tulikuuma ja alavesiletku jääkylmä = vesi ei kierrä syyläristä koneeseen päin. Pumppu paskana? Termostaatti paskana?

    Sellanen outo homma oli että kun laski motarilla nopeuden 80-90 niin lämmöt tippu normaaliin, tosin koko ajan lämppäri huusi kopissa täysillä. Jos lämppäristä sääti vähänkään kylmemmälle niin rupes heti lämmöt nouseen. Missä vika?

    Ja kuinka kireellä vesipumpun hihnan kuuluis olla? Tuli mieleen jos se ois löysällä ja luistais.. Nyt sen liikerata on n.4cm varmaankin, aika löysältä tuntuu.

    Tämmönen visailu tällä kertaa.
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by putku View Post
    Noniin syylärin vaihdon jälkeen 5000km mukavia kilometrejä takana ja sitten eilen loppu se hauskuus. Toijalasta uhkarohkeina jätkinä lähettiin Helsinkiin katteleen menoja ja pitihän se arvata että jotain sattuu.

    Eli sielä kylillä pörrätessä lämmöt nousi epätavallisen ylös vaan kerran kun käytiin parkissa, sillonkaan ei vielä punaselle asti. Laski kuitenkin heti kun lähettiin liikkeelle ja aateltiin että vitut, kovaa ajoo vaan. Varsinaiset ongelmat alko motarilla 120-140 nopeudessa nosti lämmöt melko nopeesti punasen tuntumaan. Väännettiin hytissä lämmöt täppiin ja mittari laski n.3/4 tuntumaan.

    Sitten pyssättiin hyvinkään apsille ihmetteleen ja siä tyhjäkäynnillä ollessa rupes jo laitteet ulvoon että nyt on liian kuumaa. Sammutettiin auto ja havaittiin että ylävesiletku on tulikuuma ja alavesiletku jääkylmä = vesi ei kierrä syyläristä koneeseen päin. Pumppu paskana? Termostaatti paskana?

    Sellanen outo homma oli että kun laski motarilla nopeuden 80-90 niin lämmöt tippu normaaliin, tosin koko ajan lämppäri huusi kopissa täysillä. Jos lämppäristä sääti vähänkään kylmemmälle niin rupes heti lämmöt nouseen. Missä vika?

    Ja kuinka kireellä vesipumpun hihnan kuuluis olla? Tuli mieleen jos se ois löysällä ja luistais.. Nyt sen liikerata on n.4cm varmaankin, aika löysältä tuntuu.

    Tämmönen visailu tällä kertaa.

    Pumppu ja termostaatti vaihtoon Mutta termostaattia epäilen että on jumissa. Avaa se ja koita keittää kattilassa ja kato aukeeko se
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #3
      Kohta vuotaa öljyä vesitilaan, että kyllähän kannatti.

      Terveisin: kokemusta on.
      Retard Member

      Comment

      • tmth
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 2194
        • Kangasala

        #4
        Ilmaa järjestelmässä vielä syylärin vaihdon jälkeen? Ilmaus ruuvia vaan auki siitä termostaattikotelon päältä. Mulla se ilmaus oli ainakin melko pitkä toimenpide, kun syylärin vaihdoin ja huuhtelin jäähdytysjärjestelmää.

        F10 & R55
        ex:
        E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

        Comment

        • putku
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 97
          • Toijala

          #5
          herja: tuskin se kansipahvi palaa jos ei keitä kertaakaan? tuskin niin hepponen on. eikä ainakaan vielä näkynyt mitään paisarissa.

          Toi ilmaus on käyny mielessä mutta sitte mietittiin että kuitenkin 4-5tkm ajettu että voiko enää siitä olla kiinni? Täytyy ekana koittaa termostaatti vaihtaa ja kattella paisuntasäiliön letkut että kaikki on auki. Vesipumppu tuskin on paskana kun ei mitään ääniä pidä eikä välyksiä laakereissa tunnu missään. Hihnakaan ei mitenkään erikoisen holtittomasti heilu käydessä. Fakta on se että vesi ei liiku. Ylävesiletku kuuma ja alavesiletku kylmä... ei tajua. Noh, kai se kokeilemalla siitä selviää.

          Ehdotuksia saa toki laittaa jos tulee mieleen.

          Comment

          • ccc
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 505
            • RHMK

            #6
            Originally posted by putku View Post
            Ylävesiletku kuuma ja alavesiletku kylmä...
            Mulla oli täsmälleen samanlaiset oireet ja vika oli nimenomaan syylärissä.
            Vesipumppu ja termari oli jo vaihdettu, ilmattu sata kertaa eikä siltikään käyttäytynyt. Tehdasuusi orkkis-jäähdytin keulille ja toimi taas.
            F25 X3 setämies-edition
            E36 325 iA Cabriolet
            __________________
            Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

            Comment

            • Heiska
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 2024
              • Mikkeli

              #7
              itellä oli vastaavanlaisia ongelmia että vesi ei kiertäny. Vaihdoin termarin ja v.pumpun ja huolellinen ilmaus, sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. pumppu vaikutti ihan hyvälle vielä silloin, mutta vaihdoin varmuudenvuoksi ajettu n.230tkm eikä osat ole kalliita yhteensä n.30-40€

              Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

              Comment

              • putku
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 97
                • Toijala

                #8
                Originally posted by ccc View Post
                Mulla oli täsmälleen samanlaiset oireet ja vika oli nimenomaan syylärissä.
                Vesipumppu ja termari oli jo vaihdettu, ilmattu sata kertaa eikä siltikään käyttäytynyt. Tehdasuusi orkkis-jäähdytin keulille ja toimi taas.
                Syyläri tosiaan on uusi, ajettu nyt se 5000km että tuskin siinä vika. Viikonloppuna kerkee katteleen sitä, koitan termarin eka kattilassa ja sitten tän kuuluisan letkun paisarilta syylärille vois tarkastaa kun kuulemma 535 vakiovika. Jos näillä ei rupee käyttäytyyn niin sitten vaan kylmästi vesipumppu vaihtoon. Informoin tänne että miten käy, saattaa sitten olla jollekin jotain apua. Jos nyt ikinä saa edes kuntoon enää.

                Comment

                • bimmerE34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 6209
                  • Gotham

                  #9
                  Laita kuntoon äkkiä. Nimim. lohko halki. Keulaa ilmaan ilmatessa, niin varmasti ilmaantuu

                  ///Pumppu Pojat Racing Team
                  Metaline sport #40

                  Comment

                  • putku
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 97
                    • Toijala

                    #10
                    Noniin tulihan se kuntoon, ainakin toistaiseksi.:think

                    Eli vikoja oli kaksi, letku paisarilta syylärin yläosaan tukkeessa ja termostaatti sökönä.

                    Itse letkuhan ei tukkeudu helposti, vaan paisuntasäiliönpään suulake on todella ahdas. Suulakkeen sisältä löytyi täysin sattumalta sellainen n.5cm pitkä metalliholkki minkä tarkoitus luultavasti on vain vahvistaa sitä kaulaa. Se holkki kuitenkin aiheutti tukkeutumisen. Liekö päässyt liikkumaan väärään paikkaan. Säkällä löysin sen sieltä kun tungin sellasen piikin sinne niin syvälle kun ikinä sain meneen, ja sieltähän se tuli piikkiin jumittuneena pois. Ihmetys oli hetken aikaa melkoinen, eihän sielä nyt mitään holkkia pitänyt oman käsityksen mukaan olla.

                    No sen jälkeen kasailin kamat ja testaan. Toimi jo melkein normaalisti, nyt enää lämmöt seilaili puolenvälin ja 3/4 välissä, eikä lämppäriä tarvinnut enää huudattaa täysillä lämmöillä. Sen jälkeen termari irti ja kattilaan. 95 asteeseen lämmitin eikä vekotin reagoinut mitenkään. Eikun vesilintua vanhalla termarilla ja neljääsataa motonettiin uutta ostaan. Uus kiinni, vedet sisään ja avot, toimii täysin normaalisti. Jopa 150km lohjalle toijalasta ajelin äsken ilman ongelmia.

                    Toivotaan nyt että vanha mörkö toimis jatkossa ilman suuria murheita.

                    Comment

                    • herja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1649

                      #11
                      Originally posted by putku View Post
                      herja: tuskin se kansipahvi palaa jos ei keitä kertaakaan? tuskin niin hepponen on.
                      Ei se palakaan vaan pultit venyy ja jää löysälle.
                      Retard Member

                      Comment

                      • putku
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 97
                        • Toijala

                        #12
                        herja: ookoo. täytyy seurailla tilannetta.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎