E34 kitinä vasemmalla edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2889
    • Akaa / Toijala

    E34 kitinä vasemmalla edessä

    Tällaista tälläkertaa. Elikkä n. 1000 km sitten laitttiin E34:ään uus alustasarja. Bilsteinit ja H&R:t. Pari viikkoo on nyt kuulunu sellaista kitinää aina kun ajaa töyssyyn. Ääni hävis hetkeks, kun pesin auton. Päättelin että joku paikka on "kuivana".

    Tänään rupesin kattelee äänilähdettä ja se löyty yllättävänki helposti. Elikkä jousilautasella oleva kumi oli revenny ja jousi hankas lautasen reunaan. Tossa pari kuvaa.

    Ongelman ydin on se että pitääks toi ny saatana purkaa koko iskari ja laittaa uus kumi vai riittäiskö joku vaseliini tai vastaava?? Lähinnä nyt ensiavuks tota vaseliinia ajattelin. Mitäs mieltä ootte??
    Attached Files
  • Arnolds
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3310
    • Kajjjaani

    #2
    Saattaa olla ensiapuna mutta kyllä se taas äänen antaa ennepitkään. Voisit tietysti kokeilla puristaa sitä jousta kasaan puristimilla ja laittaa sen kumin tai uutta kumia sinne lautaselle. Voi kestää pitempään kuin vaseliinit.:think :think
    F26 xDrive20d TwinPower

    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

    Comment

    • Kal.ju
      BTCF Member
      • Mar 2003
      • 2889
      • Akaa / Toijala

      #3
      Onnistuuks toi puristaminen ilman että joutuis irrottaa koko pakettia??? Eli keula ilmaan ja rengas veke???

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #4
        Pitäs onnistua, joskus vaihdettu iskarit samalla periaatteella.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • Kal.ju
          BTCF Member
          • Mar 2003
          • 2889
          • Akaa / Toijala

          #5
          No hyvä tietää. Pitää ottaa toi sit ennen juhannusta työn alle. Kiitti neuvosta

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Kal.ju View Post
            Tällaista tälläkertaa. Elikkä n. 1000 km sitten laitttiin E34:ään uus alustasarja. Bilsteinit ja H&R:t. Pari viikkoo on nyt kuulunu sellaista kitinää aina kun ajaa töyssyyn. Ääni hävis hetkeks, kun pesin auton. Päättelin että joku paikka on "kuivana".

            Tänään rupesin kattelee äänilähdettä ja se löyty yllättävänki helposti. Elikkä jousilautasella oleva kumi oli revenny ja jousi hankas lautasen reunaan. Tossa pari kuvaa.

            Ongelman ydin on se että pitääks toi ny saatana purkaa koko iskari ja laittaa uus kumi vai riittäiskö joku vaseliini tai vastaava?? Lähinnä nyt ensiavuks tota vaseliinia ajattelin. Mitäs mieltä ootte??
            Olen varmaankin useta kymmeniä kertoja maininnut noiden kumien tarkistuksesta jousienvaihdon yhteydessä joten...
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Kal.ju
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 2889
              • Akaa / Toijala

              #7
              Niinno ei tullu ajateltuu.... Oli lähes 2000+ € jo rahaa laitettu alustaan niin ei olis kyl ollu niihin enää budjetissa varaa. Mut noi menee kyl vaihtoon lähiviikkoina.

              Comment

              • Kal.ju
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 2889
                • Akaa / Toijala

                #8
                Noniin tänään tossa rupesin tutkii asiaa ja tulin siihen lopputulokseen että joutuu kyllä irroittaa koko iskarihässäkän. Nyt sitten pitäis tietää että meneekö iskarin irrotuksessa aurauskulmat vituilleen?? Just viikko sitte säädetty ja ei vi..u vittis maksaa taas 70€ säädöstä .

                Comment

                • Harri G
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 9041
                  • Iisalmi

                  #9
                  Originally posted by Kal.ju View Post
                  Noniin tänään tossa rupesin tutkii asiaa ja tulin siihen lopputulokseen että joutuu kyllä irroittaa koko iskarihässäkän. Nyt sitten pitäis tietää että meneekö iskarin irrotuksessa aurauskulmat vituilleen?? Just viikko sitte säädetty ja ei vi..u vittis maksaa taas 70€ säädöstä .
                  Ei kait siinä mene. jos samat siis takaisin laitat. Iskareitten irrottaminenhan on mukavaa hommaa (itsekkin pääsen taas vaihteeksi tässä kuukauden sisällä tekemään samaa). Mutta eikö muka onnistu sillä tavalla, että nostat auton ilmaan ja puristat jousen tarpeeksi kasaan? Sitten kun jousi heiluu, niin sujautat vanhan kumin poies ja uuden tilalle. Hyvät jousipuristimet kun hommaat, niin pitäis onnistua.
                  E39 ja E91

                  Comment

                  • Kal.ju
                    BTCF Member
                    • Mar 2003
                    • 2889
                    • Akaa / Toijala

                    #10
                    hmm... Kelasin että se iskarihan on siinä jousen keskellä ja toi kumihan on yhtenäinen rinkula. Sen varmaan joutuis poikkaseen, vai oonks mä ihan pihalla??? Oon ymmärtäny että silloin kun tota kasataan niin toi kumi laitetaan ensimmäiseks???

                    Edit: tässä parit oem kuvat




                    Eli onhan tossa rojua
                    Last edited by Kal.ju; 13-06-2007, 21:10. Reason: linkkejä

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Ei sitä koko tolppaa tarvitse irroittaa jos ne kumit vaihtaa. Tolppa mahtuu kääntymään ulos lokarin sisältä kun etupää on pukkien päällä.
                      Koiranluun joutuu irroittamaan jommasta kummasta päästä samoin kun alatukivarren ja reaktiotangon läpipultit joutuu löysäämään. ABS:n anturinjohto täytyy irrottaa, äläkä riko jarruletkua.

                      Jousen tietty joutuu ottamaan pois.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • Axum
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 4416
                        • Kuopio

                        #12
                        Meikäläinen on tolppaa irrottaessa merkinny yläpäänlaakerin asennon. liekkö sillä jotain tekemistä kulmien säilymisen kanssa
                        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                        - E39 528ia
                        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                        Puretaan 520ia -97
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                        Comment

                        • Kal.ju
                          BTCF Member
                          • Mar 2003
                          • 2889
                          • Akaa / Toijala

                          #13
                          Originally posted by Leka View Post
                          Ei sitä koko tolppaa tarvitse irroittaa jos ne kumit vaihtaa. Tolppa mahtuu kääntymään ulos lokarin sisältä kun etupää on pukkien päällä.
                          Koiranluun joutuu irroittamaan jommasta kummasta päästä samoin kun alatukivarren ja reaktiotangon läpipultit joutuu löysäämään. ABS:n anturinjohto täytyy irrottaa, äläkä riko jarruletkua.

                          Jousen tietty joutuu ottamaan pois.

                          Tässä oli hyvät ohjeet. Kiitti leka!!! Elikkä tossa nyt sit kanattaa vaihtaa ne yläpään kumit kanssa, kun niiden kunnostakaan ei oo mitään tietoa.

                          edit: Tässä on toi aikaisempi juttu tosta mun aslustan asentelusta. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=99180 Eli sihenhän on siis nyt vaihdettu toisen malliset yläpään laakerit. Oem näyttää niille erillaisen kumin tonne ylös:

                          vanha http://bmwfans.info/original/images/3518_p.png osa 9
                          uusi http://bmwfans.info/original/images/54803_p.png osa 8

                          Eli toi kans pitäis vaihtaa tohon oikeen malliseen.
                          Last edited by Kal.ju; 14-06-2007, 06:08. Reason: lager

                          Comment

                          Working...
                          X