Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 535 tyhjäkäynti ongelma ja tehot hukassa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • matti_n85
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 36
    • Keminmaa

    E34 535 tyhjäkäynti ongelma ja tehot hukassa.

    Elikkäs beemerin tyhjäkäynti on erittäin epätasaista ja tehot loppuu 5000 kierrokseen tai 160 km/h. Edellisen omistajan mukaan on vaihdettu kireämpi nokka ( tästä ei varmuutta) ja sen vuoksi sytytyksen ennakko ei ole kohdallaan (tätä tietoa vahvistaa se, että käytin merkki huollossa piuhoissa ja sanoivat että ennakko säätää laidasta laitaan kun ei löydö oikeaa). Ei mene päästöistä läpi kuin irroittamalla alipaine letku bensan paineen säätimeltä (eikä enää meinannut tänä vuonna mennä sillaankaa). Olen jo saanut tietoa alipaine vuodoista, mutta sellaisia en löytänyt. ELI mitä avuksi. Missä mahdollisesti vika?? Pitääkö vaihtaa vakio nokka, vai saako säädöt kohdalleen?? auttaako lastu? vai onko vika mahd. ihan joku muu, kuten bensapumppu??
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Ensin moottori kuntoon, sitten vasta lastua tjsp!

    Tee perushuolto+lisätyöt:
    -Öljyt+suodin
    -Moottorin Ilmanputsari
    -Säädä venttiilinvälykset
    -Uudet tulpat
    -Uusi virranjakajan kansi ja pyörijä (kalliita)
    -Tarkasta ja putsaa syttypiuhat
    -Bensanpaineensäädin voi olla rikki
    -Lambda vaihtoon jos on sen toiminta hidastunut vuosien varrella, kulutus laskee huomattavasti jos tässä on vikaa.
    -Etsi konetilasta hapartuneita muoviletkuja ja uusi ne.
    -Tarkasta kannesta "banjopulttien" kireys.
    -Uusi bensansuodatin
    -Tarkasta ja putsaa maadoituspisteet jos ovat vaikka hapettuneet.








    Jos saat koneen käymään nätisti tyhjäkäyntiä + kaikki tehot takaisin, niin se 535i on ehjänä aivan pirun nopea ja hyvä auto.
    Last edited by superb; 22-06-2007, 02:38.

    Comment

    • Behemoth
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 562

      #3
      Yhdyn edelliseen. Juurikin tuon listan huollot olen suorittanut ensimmäisenä kun sain oman 535:n käyttöön. Ei ole ongelmia sen jälkeen ilmaantunut, eikä myöskään varmaan tule ihan heti. Tuo m30-motti on aivan perkeleen luja mylly kun sitä oikein huoltaa.
      E66 730Ld LCI

      ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

      Comment

      • matti_n85
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 36
        • Keminmaa

        #4
        Okei. suoritin kaikki edelä mainitut toimenpiteet. Tuloksena vähän huonompi tyhjäkäynti + nakutus (ruisku)??

        Löysin pari selvää alipaine vuotoa ja vennttilien säädöt olivat aika honot. Laitoin imu 0,25 ja pako 0,30 (täältä foorumilta löysin tällaiset hyväksi todetut)


        Tai bensansuodatinta en ole vaihtanut mut vika ei liene siinä.

        Nyt vetää paremmin vauhdissa ihan punasille asti, mut tyhjäkäynti kuulostaa niinku kävis 4:llä

        Mitä nyt avuksi?? Onko vika ilmamäärissä vai???
        Last edited by matti_n85; 16-07-2007, 22:37.

        Comment

        • Mystinen
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1206
          • Kehä3

          #5
          Originally posted by matti_n85 View Post
          Löysin pari selvää alipaine vuotoa
          Missäs noi oli ja miten ne löysit? Starttipilotilla? Ootko koittanu ottaa tulpanjohtoja irti ku kone on käynnissä? Jos koneen käynti ei muutu ku nyppäät tulpanhatun irti niin sit se pytty on pimeenä. Ja ootko koittanu putsata tyhjäkäyntimoottoria..

          Vaparien virittäminen on säälittävää
          350hp/480Nm@0,666bar
          xxxhp/670Nm@1,6bar
          - Mystinen.Fi -
          -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

          Comment

          • matti_n85
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 36
            • Keminmaa

            #6
            Originally posted by Mystinen View Post
            Missäs noi oli ja miten ne löysit? Starttipilotilla? Ootko koittanu ottaa tulpanjohtoja irti ku kone on käynnissä? Jos koneen käynti ei muutu ku nyppäät tulpanhatun irti niin sit se pytty on pimeenä. Ja ootko koittanu putsata tyhjäkäyntimoottoria..
            Bensanpaineen säätimelle menevä alipaine letku oli imusaarjan päästä murtunu ja sisätilan lämpöjensäätö haistelijoille menevä oli kokonaan irti. toi tulpan johto irroitus kikka, niin periaatteessa toimiva, mut tässä tapauksessa kyse ei oikein mielestäni ole yhdestä tietystä pytystä, vaan käy erittäin epätasaisen epätasaisesti. eli kaikki käy huonosti.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by matti_n85 View Post
              Laitoin imu 0,25 ja pako 0,30 (täältä foorumilta löysin tällaiset hyväksi todetut)
              Mistä mittasit ja oliko kone taatusti kylmä (yön yli seissyt)?

              Kokeile toista ilmamääränmittaria.

              Comment

              • matti_n85
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 36
                • Keminmaa

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Mistä mittasit ja oliko kone taatusti kylmä (yön yli seissyt)?

                Kokeile toista ilmamääränmittaria.
                Mittasin keinun ja venttiilin välistä. Oliko kone kylmä?? miten sen ottaa oli seissy sellaisen 5 tuntia. ehkä ihan vähän lämpöä hehku, mut päättelimme että sen voi laskea kylmäksi :think.

                Ajattelin kuiten nyt alkaa aukaisemaan tuon ilmamäärämittarin ja katsomaan mitä se on syöny. Onko kulunu se hiili, johon jotain piirtyy. ku siitä tunuu olevan täällä paljon juttua.

                Mielestäni auto toimii suht hyvin nyt muuten paisi tyhjäkäynnillä.

                Comment

                • matti_n85
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 36
                  • Keminmaa

                  #9
                  Ja ootko koittanu putsata tyhjäkäyntimoottoria..[/quote]

                  mitä tolla oikein on edes puhdistettavaa. näyttäis olevan puhdas ja läppä liikkuu sormin erittäin hyvin eikä tunnu mitään mikä kangertais vastaan.

                  Mikä tuo lisäilma moottori hässäkkä on ja mitä se tekee? miten sen voi puhdistaa, vai voiko? en uskaltanu purkaa ettei säre tietämättömyyttään.

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    Yksi missä voi vielä olla vikaa, on ruiskusuuttimet.
                    Ne irti ja pesuun likkeeseen missä se onnistuu mittauksen kanssa.

                    Omassa ex ämmässä oli tyhjäkäynti päin vittua ja syynä oli suuttimien huono toiminta. Yksi antoi n.20% vähemmän ja yksi n. 20% enemmän ja muut siltä väliltä. Kun pesu oli tehty antoivat kaikki suuttimet tyhjäkäynnillä, kierroksilla ja max tuotossa saman.
                    Vuosien saatossa niihin on voinut kertyä vaikka mitä paskaa tai myös mekaaninen kuluma on voinut tehdä niistä vainaat. Kysehän on kuitenkin kohtuu vanhasta autosta.

                    Toi sotkee lambdan totaalisesti kun yhdestä tulee rikasta, toisesta laihuuden takia palamatonta jne.

                    ps. muista sitten samalla uusia ne suuttimien o-renkaat
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by matti_n85 View Post
                      mitä tolla oikein on edes puhdistettavaa. näyttäis olevan puhdas ja läppä liikkuu sormin erittäin hyvin eikä tunnu mitään mikä kangertais vastaan.

                      Mikä tuo lisäilma moottori hässäkkä on ja mitä se tekee? miten sen voi puhdistaa, vai voiko? en uskaltanu purkaa ettei säre tietämättömyyttään.
                      Olet sormeillut IMM:a... Lisäilmaluistin/tyhjäkäyntimoottorin puhdistusohjeita vaikkapa tästä, ovat E36:een, mutta itse puhdistus tapahtuu samalla tavalla M30:ssä. ICV surisee kuin hieromasauva sytkävirta päällä kun se on ehjä.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • matti_n85
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 36
                        • Keminmaa

                        #12
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Yksi missä voi vielä olla vikaa, on ruiskusuuttimet.
                        Ne irti ja pesuun likkeeseen missä se onnistuu mittauksen kanssa.

                        Omassa ex ämmässä oli tyhjäkäynti päin vittua ja syynä oli suuttimien huono toiminta. Yksi antoi n.20% vähemmän ja yksi n. 20% enemmän ja muut siltä väliltä. Kun pesu oli tehty antoivat kaikki suuttimet tyhjäkäynnillä, kierroksilla ja max tuotossa saman.
                        Vuosien saatossa niihin on voinut kertyä vaikka mitä paskaa tai myös mekaaninen kuluma on voinut tehdä niistä vainaat. Kysehän on kuitenkin kohtuu vanhasta autosta.

                        Toi sotkee lambdan totaalisesti kun yhdestä tulee rikasta, toisesta laihuuden takia palamatonta jne.

                        ps. muista sitten samalla uusia ne suuttimien o-renkaat
                        Tuo minulaki on käyny kyl mielessä et olisko joku suutin pimeenä. Eikö suuttimesta kuulu sellainen erittäin terävä nakutus jos se on rikki?? Tyhjäkäynnilä varsinki kuuluu slvästi pientä nakutusta, mut ei kullosta minusta venttiililt.

                        Comment

                        • matti_n85
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 36
                          • Keminmaa

                          #13
                          Noniin. len puhdistanu ilmamäärämittarin ja tyhjäkäynti moottorin. Säädin ilmamäärä mittarista ensin jousta 2 napsua löysemmälle ja tehot hävis selvästi. Kokeilin sitten 2 napsua tiukemmalla ja alkoi kakomaan kiihdytyksessä.

                          Tässä värkätessä unohdin yhdenkerran johdon irti ilmamäärämittrilta ja käynnitin auton, tyhjäkäynnissä ei ollut mitään eroa siihen ku johto oli paikoillaan. Voimmeko pätellä tästä että mittari on rikki tai hiilikosketuspinta ei saa kosketusta (siirtämisestä huolimatta)

                          Laitoin myös tankiin ruiskun puhdistus aineen. Katsotaan tapahtuuko mitään.

                          Ja ei tunnu olevan paikkaa kuka puhdistais ja testais suuttimien toiminnan. Tietääkö kukaan sellaista Oulu,Kemi,Tornio,Roi alueelta?
                          Last edited by matti_n85; 18-07-2007, 17:54.

                          Comment

                          • Hifisti
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2007
                            • 30
                            • N/A

                            #14
                            Itsellä sama ongelma. Tyhjäkäynti välillä normaali ja välillä reilusti yli 1000rpm. Vaihdoin ilmamäärämittarin (käytetyn mutta toimivan) ja ei auttanut. Toinen ihmetys on kiihdytys, pätkäisee ikävästi jossakin 3000rpm kohdilla ja yhtäkkiä taas lähtee vääntämään. Mistä nämä johtuu?

                            EDIT: Kone kyllä jaksaa vääntää rajoittimelle asti ja kulkeekin ihan mukavasti (210km/h nelosella kierrosten ollessa noin 6500rpm). Autossa on joku halpislastu, voisikohan tuo tehdä tuota? Ainut vaan että alkuperäistä lastua ei ole tallessa kun entinen omistaja sitä ei antanut :(

                            Comment

                            • matti_n85
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 36
                              • Keminmaa

                              #15
                              Originally posted by Hifisti View Post
                              Itsellä sama ongelma. Tyhjäkäynti välillä normaali ja välillä reilusti yli 1000rpm. Vaihdoin ilmamäärämittarin (käytetyn mutta toimivan) ja ei auttanut. Toinen ihmetys on kiihdytys, pätkäisee ikävästi jossakin 3000rpm kohdilla ja yhtäkkiä taas lähtee vääntämään. Mistä nämä johtuu?

                              EDIT: Kone kyllä jaksaa vääntää rajoittimelle asti ja kulkeekin ihan mukavasti (210km/h nelosella kierrosten ollessa noin 6500rpm). Autossa on joku halpislastu, voisikohan tuo tehdä tuota? Ainut vaan että alkuperäistä lastua ei ole tallessa kun entinen omistaja sitä ei antanut :(

                              Olisko intoa myydä sitä toista ilmamäärämittaria? sopu hintaan tietenki Vois kokeilla toimisko itsellä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎