E34 mistä kolisee ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harzzza
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 218
    • Tampere

    E34 mistä kolisee ?

    Searchia on ahkerasti käytetty mutta ihan täsmälleen samanlaista oireyhtymää en löytänyt.

    Elikkä, vain ja ainoastaan terävissä kuopissa/möykyissä kuuluu kolinaa jostain edestä. Ja VARSINKIN kun jarruttaa samalla kuuluu vielä herkemmin !

    Missään isommissa möykyissä ei kuulu yhtään mitään, vaikka ois vauhtiakin. Ei hidastetöyssyissä, ei rotvalleissa.
    Ei vetele mihinkään, ei puolla, ei täristä missään, ei koskaan. Ei edes jarruttaessa. Ainoo on terävät möykyt joissa kuuluu, ja tuplaten kovempaa jos jarruttaa terävien möykkyjen kohdalla.

    Alustasta ei löydy mitään vaikka kuinka repis. Raidetangon keskitangossa oli väljää, vaihettu uus. Ei vaikutusta. Toinen koiranluu oli repaleinen ja vaihettu varmuuden vuoks uuteen, toinen tutkittu ja tiukka viä. Reaktiotangon ja alatukivarren pallonivelet väännelty rengasraudalla, tiukat on. Puslat silmämääräsesti tiukat, tosin reaktiotankoa voi vähän kiertää käsivoimin, eli ei mitenkään uus muttei vielä sökönkään tuntunen.
    Koko pyörä joustaa kyllä jonkunverran taaksepäin esim pyöränpultteja avatessa.

    Pyöränlaakeri on tiukka, jarrut hyvät. Kallistuksenvaimentimessa on kumit nätisti paikallaan.

    Mitä jää ? Iskarin yläpää ? Voiko se oireilla noin ? Jarruttaessahan koko pyöränripustus pyrkii ikäänkuin kiertymään yläpää eteenpäin ja rengas siirtymään taaksepäin... Onko se yläpään laakeri mitenkään fiksattavissa vai uuttako vaatii ? Eikös se oo kohtuu tyyris...

    Voisko se reaktiotangon pusla kuitenkin olla syypää ? Tosin ei vetele, ei ravista, mitään vikaa ei oo ohjaustuntumassa ja käyttäytymisessä muutenkaan, vain tuo ajoittan ärsyttävä kolina...

    Nyt hyvää tietoo kaivattas kun ei perse kestä ihan kaikkee kerralla uusia !
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    #2
    Itsellä oli samanlaiset oireet johtuen koiranluusta, mutta jos kerran olet sen katsonut, niin vika ei varmaan siellä ole. Iskarin yläpää voi oireilla noin. Tuosta vaan hintoja katselemaan (suuntaa antavat euroissakin):

    E39 ja E91

    Comment

    • /PETE/
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 430
      • Seutula City / Vantaa

      #3
      Kuulostaa nimenomaan niiden ylempien/taaempien tukivarsien/reaktiotankojen (mitkälie) pallonivelien väljyydeltä, jos tulee herkemmin esiin jarruttaessa.
      Ei vielä sano mitään vaikka rengasraudalla vääntelee, omassa totesin väljyyden vasta kun ne otettiin irti.
      E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
      EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

      Comment

      • stranger
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 158

        #4
        Originally posted by Harzzza View Post
        Searchia on ahkerasti käytetty mutta ihan täsmälleen samanlaista oireyhtymää en löytänyt.

        Elikkä, vain ja ainoastaan terävissä kuopissa/möykyissä kuuluu kolinaa jostain edestä. Ja VARSINKIN kun jarruttaa samalla kuuluu vielä herkemmin !

        Missään isommissa möykyissä ei kuulu yhtään mitään, vaikka ois vauhtiakin. Ei hidastetöyssyissä, ei rotvalleissa.
        Ei vetele mihinkään, ei puolla, ei täristä missään, ei koskaan. Ei edes jarruttaessa. Ainoo on terävät möykyt joissa kuuluu, ja tuplaten kovempaa jos jarruttaa terävien möykkyjen kohdalla.

        Alustasta ei löydy mitään vaikka kuinka repis. Raidetangon keskitangossa oli väljää, vaihettu uus. Ei vaikutusta. Toinen koiranluu oli repaleinen ja vaihettu varmuuden vuoks uuteen, toinen tutkittu ja tiukka viä. Reaktiotangon ja alatukivarren pallonivelet väännelty rengasraudalla, tiukat on. Puslat silmämääräsesti tiukat, tosin reaktiotankoa voi vähän kiertää käsivoimin, eli ei mitenkään uus muttei vielä sökönkään tuntunen.
        Koko pyörä joustaa kyllä jonkunverran taaksepäin esim pyöränpultteja avatessa.

        Pyöränlaakeri on tiukka, jarrut hyvät. Kallistuksenvaimentimessa on kumit nätisti paikallaan.

        Mitä jää ? Iskarin yläpää ? Voiko se oireilla noin ? Jarruttaessahan koko pyöränripustus pyrkii ikäänkuin kiertymään yläpää eteenpäin ja rengas siirtymään taaksepäin... Onko se yläpään laakeri mitenkään fiksattavissa vai uuttako vaatii ? Eikös se oo kohtuu tyyris...

        Voisko se reaktiotangon pusla kuitenkin olla syypää ? Tosin ei vetele, ei ravista, mitään vikaa ei oo ohjaustuntumassa ja käyttäytymisessä muutenkaan, vain tuo ajoittan ärsyttävä kolina...

        Nyt hyvää tietoo kaivattas kun ei perse kestä ihan kaikkee kerralla uusia !
        mulla oli e21 323i:ssä samoja onkelmia, tokihan etupää on aivan erilainen mutta siinä oli vakaajan tangon kumit rikki alatukivarresta, jarruttaessa rengaspääsi liikkumaan muutaman millin taaksepäin ja kuului "klonks"...

        Comment

        • jaiwe
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 328
          • virrat

          #5
          Originally posted by /PETE/ View Post
          Kuulostaa nimenomaan niiden ylempien/taaempien tukivarsien/reaktiotankojen (mitkälie) pallonivelien väljyydeltä, jos tulee herkemmin esiin jarruttaessa.
          Ei vielä sano mitään vaikka rengasraudalla vääntelee, omassa totesin väljyyden vasta kun ne otettiin irti.
          juurikin näin. nosta etupää ylös ja potkase etupyörään. eiköhän se kolahdus kuulu ja sitten vaan ostaan reaktiotankoa
          750 Oxfordgrun

          __

          Comment

          • /PETE/
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 430
            • Seutula City / Vantaa

            #6
            Originally posted by jaiwe View Post
            ... sitten vaan ostaan reaktiotankoa
            Ja kaveriks vähintään 540 pusla...
            E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
            EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

            Comment

            • Wangel436
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1029
              • Ylöjärvi

              #7
              Omassa oli samaa oiretta ja vika löytyi juurikin tuolta iskarin yläpäästä(laakeri sökö) kun muut oli jo vaihdettu. Hinnat taas riippuu millainen yläpää siellä on? halvempi tais olla 40euron luokkaa/kpl ja kalliimpi joka yllättäen oli omassani vähän alle 140euroa/kpl
              Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

              E61 530D ///M-sport




              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 926
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Mulla on samanlaista oiretta E34. Ääni kuuluu apumiehen puolelta vain ja ainoastaan erittäin hiljaisessa vauhdissa. Luulin että kun iskari oli ihan lopussa niin ääni kuuluu siitä, muttei kuulunutkaan. Myöskin yläpään laakeri oli ehjä ja kaikki tuntuu olevan muutenkin kunnossa. Katsastin vasta auton eikä sielläkään ilmennyt mitään. Joten jostain toi ääni mullakin tulee, mutta en tiedä mistä.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • Harzzza
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 218
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by ockelbo4500 View Post
                  Mulla on samanlaista oiretta E34. Ääni kuuluu apumiehen puolelta vain ja ainoastaan erittäin hiljaisessa vauhdissa. Luulin että kun iskari oli ihan lopussa niin ääni kuuluu siitä, muttei kuulunutkaan. Myöskin yläpään laakeri oli ehjä ja kaikki tuntuu olevan muutenkin kunnossa. Katsastin vasta auton eikä sielläkään ilmennyt mitään. Joten jostain toi ääni mullakin tulee, mutta en tiedä mistä.
                  On se kiero peli kun ei hevin paljasta selviä vikojaan... Joo tarvii varmaan jossain kohtaa irrottaa reaktiotanko ja tutkia oikein ruuvipenkissä.

                  Jokatapauksessa täytyy kyllä saada selville mikä syy on ennenkun menee ostaan uutta ehjän tilalle. Periaatteessahan kai sen yläpään laakerinkin voi ottaa kätöseen ja kahtoo miltä se tuntuu ? Kaksinkertanen purku/kasaus vaan tiedossa sillä tekniikalla...

                  Comment

                  • jannel
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2002
                    • 283

                    #10
                    No kaverilla oli etuiskarit itessään selevät kun alko outoja klotinoita keulapää pitään.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by /PETE/ View Post
                      Ja kaveriks vähintään 540 pusla...
                      Se on sama kuin 530t:ssa, joka Harzzzalla taitaa olla. Eli E31 840/850, E32 740/750 puslaa vaan reaktiotankoon, osa#31 12 1 136 607. Jäykintä tavaraa mitä saa BMW:n osana.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • jakusa
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 515
                        • Lempäälä

                        #12
                        Originally posted by Leka View Post
                        Se on sama kuin 530t:ssa, joka Harzzzalla taitaa olla. Eli E31 840/850, E32 740/750 puslaa vaan reaktiotankoon, osa#31 12 1 136 607. Jäykintä tavaraa mitä saa BMW:n osana.
                        Ja tuota osaa ei sitten saa motonetistä. Ite kävin tänään just hakemassa e32 740i ko. osat kummallekin puolle. Paketin kyljessä ollut BMW osanumero paljasti kyseessä olevan 730-735 ja e34 käyvä pusla. Täytyypi viedä takasin ja hakea KL-varaosista kunnon tavaraa.

                        Muutenkin aika sekava tuo Motonetin etupään tukivarsilista. Mystinen alatukitanko paljastui alumiiniseksi alatukivarreksi...
                        -after all is said and done more is said than done-


                        Comment

                        • Harzzza
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 218
                          • Tampere

                          #13
                          Joo, pitääpä nyt selvyyden vuoks muistaessaan komentoida että kolinat katos. Sopivassa pitkässä jarrutuksessa tuntu pari kertaa vapinaa ja yhdistin sen sit heti reaktiotankoihin. No, päätin ne nyt vaihtaa vaikka repimällä niistä pallonivelistä ei saanu mitään klappia näkyviin. Pätäkkää sen verran rajallisesti tällä hetkellä käytössä oli että päädyin motonetin tavaraan. Niillä löyty tollasta:

                          500s E34 Tukitanko oikea (ei M5). . . . . . . . . . . . . . 17-2253 59.90 ???
                          500s E34 Tukitanko vasen (ei M5). . . . . . . . . . . . . . 17-2254 59.90 ???
                          Tukitanko yleensä VIHREÄllä helalla: uusi vahvistettu "HD"

                          (Ja noissa tosiaan hintaan kuulu puslatkin. Ja oli kuulemma myyty jo reilut 80 paria noita pelkästään Tampereella, ilman valituksia...)

                          Noi sit vaihtelin alle. Sieltähän joutu purkaan tietty kaikki pois, koko pyörännävan alaosa, alatukivarsi rungosta, reatkiotanko rungosta, raidetangon pää navasta, ja koiranluu kallistuksenvakaajan päästä. Melkoset talkoot ! Mut kun sai navan alaosan ruustukkiin niin irtoshan se kartio sieltä parilla jykevällä vasaraniskulla. Ja eikun nippuun. Ja nyt kun sai sen vanhan tutkintaan ilman jännityksiä niin ihan väljähän se pallo oli...
                          Ja puslan kumikin jo vähän vetelä. Siinähän on kovempi sisäosa, ja pehmeempi "ulko-osa" jonka pitää joustaa pyörää käännettäessä. Samoin kuin alatukivarren puslankin. Että ei ne pelkkää pystysuunnan liikettä joustele... Ja tietty puslien lopullinen kiristys niin että tunkki navan alla eikä korin alla.

                          Ja tuon vaihdon jälkeen katos kaikki kolinat, tosin lähti vetään ohjaus vasempaan vähän. Piti käydä säädättämässä kulmat mutta löyty iiihan pikkuriikkisen väljä raidetangon pään nivel, ja vaihan vielä kaikki neljä ja sit vasta säätään ! Kannattaa, koska yks säätö 60€ ja 4 niveltä 40€ !
                          Tulee näköjään halvemmaks vaihtaa kaikki uutta kerralla kun säädellä usein... Onneks se keskitankokin on just uusittu !

                          Comment

                          Working...
                          X