Käytössäni on 525 TDSA Touring, auto on otettu käyttöön 4/94 ja tuotu saksanmaalta joskus alkuvuodesta 2006. Auton mittarilukema on noin 280tkm, mutta mistäs sen ikinä tietää... Joka tapauksessa tekniikka tuntuu olevan kohtuullisen hyvässä kunnossa.
No itse asiaan: Autossa on nyt ilmennyt pientä häiriötä automaattivaihteiston kanssa. Silloin tällöin vaihteisto menee ns. vikatilaan, eli vaihteenvalitsimen näyttöön ilmestyy se hammasratas ja huutomerkki ja ajelemaan pääsee vain kolmosella(?) ja pakilla.
Laatikko toimii pääsääntöisesti hyvin ja vaihtaa tosi nätisti, myös kaikki vaihdealueet (P,R,N,D,4,3,2 sekä Sport,Economy ja * Winter) toimivat moitteetta. Joskus kuitenkin vaihteen vaihtamisen yhteydessä auto nytkähtää, ikäänkuin vaihteen vaihtamisen yhteydessä vanha vaihde pyrkisikin jäämään päälle ja uutta ei saakaan päälle heti. Tällöin laatikko kytkee vikatilan päälle. Normaalissa ajossa nytkähdystä tuskin huomaa, mutta rivakammassa ajossa saattaa kuulua jopa pieni pamaus.
Virhetila nollautuu yleensä, kunhan autolla on ajanut muutaman kilometrin ja sammuttaa (vaihteisto N asennossa, poistaa avaimen virtalukosta hetkeksi ja käynnistää uudelleen.
Laatikkoon on entisen omistajan toimesta vaihdettu öljyt, mikä herättikin mielenkiintoni siitä että mahtaisko koko ongelma johtuakin kokonaan siitä, että laatikossa on väärää tai liian vähän öljyä. Toinen vaihtoehto lienee, että venttiilikoneistossa tms on jotain vikaa. Jos ei nyt muuta tuu mieleen, niin täytynee viedä auto Powermaticin pojille syynättäväksi.
No itse asiaan: Autossa on nyt ilmennyt pientä häiriötä automaattivaihteiston kanssa. Silloin tällöin vaihteisto menee ns. vikatilaan, eli vaihteenvalitsimen näyttöön ilmestyy se hammasratas ja huutomerkki ja ajelemaan pääsee vain kolmosella(?) ja pakilla.
Laatikko toimii pääsääntöisesti hyvin ja vaihtaa tosi nätisti, myös kaikki vaihdealueet (P,R,N,D,4,3,2 sekä Sport,Economy ja * Winter) toimivat moitteetta. Joskus kuitenkin vaihteen vaihtamisen yhteydessä auto nytkähtää, ikäänkuin vaihteen vaihtamisen yhteydessä vanha vaihde pyrkisikin jäämään päälle ja uutta ei saakaan päälle heti. Tällöin laatikko kytkee vikatilan päälle. Normaalissa ajossa nytkähdystä tuskin huomaa, mutta rivakammassa ajossa saattaa kuulua jopa pieni pamaus.
Virhetila nollautuu yleensä, kunhan autolla on ajanut muutaman kilometrin ja sammuttaa (vaihteisto N asennossa, poistaa avaimen virtalukosta hetkeksi ja käynnistää uudelleen.
Laatikkoon on entisen omistajan toimesta vaihdettu öljyt, mikä herättikin mielenkiintoni siitä että mahtaisko koko ongelma johtuakin kokonaan siitä, että laatikossa on väärää tai liian vähän öljyä. Toinen vaihtoehto lienee, että venttiilikoneistossa tms on jotain vikaa. Jos ei nyt muuta tuu mieleen, niin täytynee viedä auto Powermaticin pojille syynättäväksi.
Comment