Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberspächerin asennus e34 520i -95

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makefuel
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 36
    • Iisalmi

    Eberspächerin asennus e34 520i -95

    Kiinnostaisi saada asennus vinkkejä Eberspächer Hydronic B4WSC laitteeseen.
    Autona on e34 520i -95.

    Esim.
    Kuinka polttoaineen syöttö otetaan tankilta?
    Vesiletkujen kytkentä?
    Sisäpuhaltimen kytkentä?

    Kaikki vinkit asennukseen ovat tervetulleita.
  • jokke78
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 34
    • Oulu, FI

    #2
    Kiinnostaisi saada asennus vinkkejä Eberspächer Hydronic B4WSC laitteeseen.
    Autona on e34 520i -95.

    Esim.
    Kuinka polttoaineen syöttö otetaan tankilta?
    Vesiletkujen kytkentä?
    Sisäpuhaltimen kytkentä?

    Kaikki vinkit asennukseen ovat tervetulleita.
    Lisää kysymyksiä.. Mikäli lämmittimelle laittaa esim. polttoaineen paluulinjaan lisäsäiliön, joka jää lämmitintä ylemmäs, niin tarvitseeko lämmitin edelleen polttoainepumpun, vai riittääkö laitteelle painovoimainen syöttö?

    Vanhempaan autooni ajattelin tuollaisen systeemin viritellä - kiinnostaisi vaan tietää, toimisiko laite ilman erillistä pumppua. Sisäpuhaltimeen vaan sitten lämmittimeltä releohjaus ja lämmitin esim. sisäkennolle menevään letkuun.
    BMW 530DaT 2000

    Comment

    • Raine
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2603
      • N/A

      #3
      .........
      Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:21.
      ///Motorporot

      Comment

      • makefuel
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 36
        • Iisalmi

        #4
        Ammattiasentajalta sain sen verran vinkkiä, että kannattaa vetää oma polttoaine linja tankilta asti eberille. Ja nimenomaan mukana tulevalla nailon putkella.

        Vesiletkujen kytkennässä on aivan sama mihin väliin ne kytkee vesiventtiilillä/kiertovesipumpulla, kunhan eberi on kytketty "sarjaan" auton oman järjästelmän kanssa.

        Comment

        • Raine
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2603
          • N/A

          #5
          .........
          Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:21.
          ///Motorporot

          Comment

          • makefuel
            Bimmer Rookie
            • May 2004
            • 36
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by Raine View Post
            En tiedä missä päin asut, mutta ainakin täälä pohjosessa suositellaan laittamaan melkeimpä rajastaan tuota lisäpolttoainesäiliötä. Kyllä se on huomattavasti helpompaa ottaa se polttoaine -30 asteen pakkasella siitä lisäpolttoainesäiliöstä ja siirtää noin metrin matka lämmittimelle, kuin että se siirretään 4 metrin päästä pientä pilliä pitkin auton omasta tankista. Samalla nailonputkella se polttoaine viedään polttoainepumpulta lämmittimelle vaikka asennettaisiin lisäpolttoainesäiliö. Varsinkin jos kyseessä on dieselauto niin ei varmaan tarvi kertoa millaista se polttoaine on -30 pakkasella.

            Omasta mielestä ainakin on helpompi asentaa se lisäpolttoainesäiliö paluulinjan väliin, kuin alkaa vetämään polttoainetta tankilta asti keulaan. Ei se lisäpolttoainesäiliö ainakaan huononna sitä lämmittimen toimintaa, päinvastoin.

            Ite laitoin omassani lämmittimen moottorin takaosasta lähtevän vesiletkun väliin, joka menee auton kiertovesipumpulle ja siitä vesiventtiilille.

            Vastaan vaikka ei olla kysytty, koska sitä kysytään kuitenkin. Vesiventtiili on auki silloin kun autosta katkaistaan virrat. Sitä ei tarvi ohjata mitenkään lämmittimellä.
            Totta puhut tuosta lisäsäiliö jutusta.

            Dieselillä on varmaankin ongelmia jos pakkasta on -30, mutta eiköhän tuo bensiini ole vielä aika juoksevata siinäkin pakkasessa.

            Anyway, eberin mukana tulee kyllä asennusohje, ja se on taas aivan eri juttu miten homman haluaa toteuttaa...

            Comment

            • an13
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 260

              #7
              Suositus on asentaa eberin vesikierto niin, että eberistä tuleva kuuma vesi menee ensin vesiventtiileille, lämppärin kennolle, koneeseen ja taas eberille.

              Kannattaa muistaa, että olkoon eberin pensapumpun syöttö mistä vain, niin pumpulta eberille pitää vetää sillä ohuella nailonletkulla.

              Vesiventtiilikin aukeaa tosiaan kun auto menee nukkumaan eli 3min päästä virtojen katkaisusta, mutta tuo viive ei ole tullut ongelmaksi vielä.

              Isompi ihmetyksen aihe on se, miten manuaali-ilmastoinnissa puhalluksen läpät eivät tunnu päästävän tarpeeksi ilmaa läpi vaikka puhallin on kakkosella ja läpät käännetty lasille. Onko siellä kenties joku termostaattiohjaus tai sähköohjaus kuitenkin niissä mitä kenties voisi käskyttää?
              ex-535iA E34

              Comment

              • Raine
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2603
                • N/A

                #8
                .........
                Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:21.
                ///Motorporot

                Comment

                • Wangel436
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1029
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Originally posted by an13 View Post

                  Isompi ihmetyksen aihe on se, miten manuaali-ilmastoinnissa puhalluksen läpät eivät tunnu päästävän tarpeeksi ilmaa läpi vaikka puhallin on kakkosella ja läpät käännetty lasille. Onko siellä kenties joku termostaattiohjaus tai sähköohjaus kuitenkin niissä mitä kenties voisi käskyttää?
                  Eikö sulla sitten meinaa pysyä lasi auki kunnolla vai?
                  Omassa manuaali-ilmastoidussa ainakin 2-asento riittää vallan mainiosti ja silloinkin puhallus lasille ja sivu/keskiventiileille ja kyllä vain lasit sulaa mukavasti..... Voisikohan siellä jotkut läpät sitten jumittaa? :think Riittääkö puhallus muuten lasille ajonaikana?
                  Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                  E61 530D ///M-sport




                  Comment

                  • Raine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2603
                    • N/A

                    #10
                    .........
                    Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:21.
                    ///Motorporot

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Hieman asiaa sivuten, onkohan missään kuvattu tuota manuaali ilmastoinnin laitetta. En oo löytänyt mistään räjäytyskuvia tai piirroksia kuin automaatti vehkeestä. Omassani siis vanha "IHKR II" systeemi. Tuntuu toiminta vähän hassulta ja hankala pitää laseja auki vaikka puhaltais kuinka kovaa. Kun pistää sisäilmankierron päälle niin paukahtaa aika kovaa jossain, onko normaalia? Voisko siellä olla jotkut läpät juuri jumissa?

                      Lähinnä että pystyykö tota purkaa ilman että tyhjentää ilmastointia ja irrottaa sen letkuja?
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • makefuel
                        Bimmer Rookie
                        • May 2004
                        • 36
                        • Iisalmi

                        #12
                        Ei kai manuaali-ilmastointi aiheuta ylimääräisiä sähkökytkentöjä ei ilmastoituun malliin nähden???

                        Eri juttu on nuo automaatti-ilmastoidut autot.

                        Se sisäilmasuodatin kannattaa tosiaankin vaihtaa kerran vuodessa.

                        Comment

                        • Wangel436
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1029
                          • Ylöjärvi

                          #13
                          Originally posted by makefuel View Post
                          Ei kai manuaali-ilmastointi aiheuta ylimääräisiä sähkökytkentöjä ei ilmastoituun malliin nähden???

                          Eri juttu on nuo automaatti-ilmastoidut autot.

                          Se sisäilmasuodatin kannattaa tosiaankin vaihtaa kerran vuodessa.
                          Ei aiheuta,kun eihän ilmastointi toimi edes pakkasella.
                          Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

                          E61 530D ///M-sport




                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎