Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 vanteetko kierot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rentturaakki
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 129

    E34 vanteetko kierot?

    No elikäs tätä iän ikuista täristämistähän tässä josta on tainnut foorumilla jollain olla ennenkin juttua

    Mutta meikäläisen tapaus poikkeaa tässä mielessä muista:
    Eli vaihdatin kesän alussa renkaat jolloin tuli huomattua että vanteilla on todellahuono kuntoiset (revenneet) muoviset sovite renkaat. Vanteet piti auton myyjän mukaan olla alkuperäiset BMW alut ja kyllähän siinä se bimmerin logo keskellä komisteleekin mutta tarkempi tutkimus kertoo että vanteet ovatkin Zeuss merkkiset... eli bemarin lätkä on liimattu palloihin jälkikäteen. Tästä tietämättömänä otettiin renkaan vaihdon yhteydessä sovite renkaat pois koska eihän orkkis vanteet sellaisia vaadi. No auto rupesi täristämään +100km\h vauhdissa. Nyt olen koko kesän tuolla hieroma laitteella ajanut koska ei yksinkertaisesti ole ollut aikaa ongelmaan perehtyä koska autolla silti pystyi siirtymään paikasta A paikkaan B. Tärinää ilmeni kyllä jo enne renkaan vaihtoa ja soviterenkaitten poistoa mutta uskoin sen silloin johtuvan huonoista kumeista ja onhan se voinut johtua niistä huonokuntoisistä sovite paloistakin. Nyt kun kesä on ohi ja pahimmat työ kiireet hellittänyt niin sain aikaiseksi käydä asennuttamassa vanteille uudet soviterenkaan mutta tärinä ei poistunut.
    Olisiko nyt joku paikka ottanut kipeää kun kesän sillä täryyttelin menemään?
    Nykyne: E34 525i
    Exät:
    Coupe Sunny 1,6 vm.88
    Coupe Sunny 1,6 vm.87
    Mese 240D (123) vm.82
    Datsun 140y 1,2 vm.82
  • MasaTDS
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1605
    • Tampere

    #2
    kannattaa tarkkistaa kallistuksen vakaajan reaktiotankojen kunto ja muut etupään puslat,joita e34:ssa riittää.
    E24 635csi
    M-B W140
    Citroen c4 coupe
    H-D sportster chopper

    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
    www.mpanet.fi

    Comment

    • van cleef
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1894
      • 01830

      #3
      Vanteiden keskireikäkö oli siis 74,1mm ja soviterenkailla pienennetty e34:än sopiviksi (72,6mm)? Miten keskitit fillarit autoon ilman soviterenkaita? Perstuntumalla?

      Sullahan voi olla nyt vaikka navat ottaneet kipeää tuosta johtuen tai sitten vanteet. Vie ensimmäiseksi ne vanteet rengasliikkeeseen tasapainotettavaksi, niin funtsitaan sitten lisää.
      ...

      Comment

      • rentturaakki
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 129

        #4
        Originally posted by van cleef View Post
        Vanteiden keskireikäkö oli siis 74,1mm ja soviterenkailla pienennetty e34:än sopiviksi (72,6mm)? Miten keskitit fillarit autoon ilman soviterenkaita? Perstuntumalla?

        Sullahan voi olla nyt vaikka navat ottaneet kipeää tuosta johtuen tai sitten vanteet. Vie ensimmäiseksi ne vanteet rengasliikkeeseen tasapainotettavaksi, niin funtsitaan sitten lisää.

        Kyllä niiden tasapainossa pitäis olla meinaan 3 kertaa sekin tehty. Ihan näppituntumalta vedetty napoihin kiinni juu. noista mitoista en tiedä koska rengas äijä laittoi oikean kokoiset sovite palat paikalleen paikelleen.
        Nykyne: E34 525i
        Exät:
        Coupe Sunny 1,6 vm.88
        Coupe Sunny 1,6 vm.87
        Mese 240D (123) vm.82
        Datsun 140y 1,2 vm.82

        Comment

        • next
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 44

          #5
          Ilman niitä keskityspaloja täristää aika varmasti. Sen saa kyllä melkein hyväksi kun huolellisesti kiristelee hiukan per pultti kerrallaan.

          Paras olisi jo hakisit sopivat soviterenkaat esim. jostain rengasliikkeestä.

          Itselle ei löytynyt kaupasta enää noihin vanhoihin niin polttelin töissä laserilla sopivat.

          Nyt kun lueskelin uudestaan niin onko sulla kuitenkin oikeat keskitysrenkaat siellä? ettei sattuis olemaan vääränkokoiset?

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Kyllä ne bimmerin alkuperäisvanteetkin vaatii soviterenkaat tietyissä tapauksissa, e39:n vanteissa esim. on suurempi keskireikä kuin e34:n. Mutta mutta, jos olet ajellut tuolla täristävällä pitkään, on saattaneet vanhat puslat ottaa kipeää ja repeillä. Tai ohjauksen/tukivarsien pallonivelet.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • rentturaakki
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 129

              #7
              Originally posted by next View Post
              Ilman niitä keskityspaloja täristää aika varmasti. Sen saa kyllä melkein hyväksi kun huolellisesti kiristelee hiukan per pultti kerrallaan.

              Paras olisi jo hakisit sopivat soviterenkaat esim. jostain rengasliikkeestä.

              Itselle ei löytynyt kaupasta enää noihin vanhoihin niin polttelin töissä laserilla sopivat.

              Nyt kun lueskelin uudestaan niin onko sulla kuitenkin oikeat keskitysrenkaat siellä? ettei sattuis olemaan vääränkokoiset?

              No rengas äijä ne mittas ja laitto paikalleen... että kai niitten luulis oikean kokoiset olevan :think
              Nykyne: E34 525i
              Exät:
              Coupe Sunny 1,6 vm.88
              Coupe Sunny 1,6 vm.87
              Mese 240D (123) vm.82
              Datsun 140y 1,2 vm.82

              Comment

              • rentturaakki
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 129

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Kyllä ne bimmerin alkuperäisvanteetkin vaatii soviterenkaat tietyissä tapauksissa, e39:n vanteissa esim. on suurempi keskireikä kuin e34:n. Mutta mutta, jos olet ajellut tuolla täristävällä pitkään, on saattaneet vanhat puslat ottaa kipeää ja repeillä. Tai ohjauksen/tukivarsien pallonivelet.

                missä siaitsee ohjauksen\tukivarsien nivelet\puslat? heti renkaitten takana vai pitääkö purkaa autoa enemmän? ja mistäs nyt sitten erotan hyvän ja huonon nivelen\puslan? väljyydestä?
                Nykyne: E34 525i
                Exät:
                Coupe Sunny 1,6 vm.88
                Coupe Sunny 1,6 vm.87
                Mese 240D (123) vm.82
                Datsun 140y 1,2 vm.82

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #9
                  Jos koko auto tärisee niin kannattais takapäästä lähteä ratkomaan tuota ongelmaa, vetopuolelta se koko auton vatkaus tuppaa tulemaan. Jos ratti väpäjää niin sitten ehkä etupäässä joku palikka sanonu "moro".
                  Noista tarvike sovitepalavanteista on niin paljon negatiivista tarinaa että...
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Originally posted by rentturaakki View Post
                    missä siaitsee ohjauksen\tukivarsien nivelet\puslat? heti renkaitten takana vai pitääkö purkaa autoa enemmän? ja mistäs nyt sitten erotan hyvän ja huonon nivelen\puslan? väljyydestä?
                    Sieltähän ne etupäästä löytyy purkamatta mitään enempiä. Kuitenkin, Kentsu toi esille erittäin hyvän pointin, mikäli ratti ei tärise, vika ei ole etupäässä. Tuntuuko ratissa?

                    Kentsu: Niistä vanteista on juu juttua mutta usein turhaan, se on ihan se ja sama kuka sen vanteen on tehnyt, jos se on kiero niin efekti on aina sama ja soviterenkaita joutuu käyttämään orkkisvanteidenkin kanssa jos eivät ole juuri e34 tehdyt. Eivätkä soviterenkaat aiheuta mitään ongelmaa jos ne ovat oikeat.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • rentturaakki
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 129

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Sieltähän ne etupäästä löytyy purkamatta mitään enempiä. Kuitenkin, Kentsu toi esille erittäin hyvän pointin, mikäli ratti ei tärise, vika ei ole etupäässä. Tuntuuko ratissa?

                      Kentsu: Niistä vanteista on juu juttua mutta usein turhaan, se on ihan se ja sama kuka sen vanteen on tehnyt, jos se on kiero niin efekti on aina sama ja soviterenkaita joutuu käyttämään orkkisvanteidenkin kanssa jos eivät ole juuri e34 tehdyt. Eivätkä soviterenkaat aiheuta mitään ongelmaa jos ne ovat oikeat.

                      Kyllä tärisee koko paketti... tuntuu yhtä paljon ratissa kuin penkissä. Eli rupeanko nyt siis kattomaan näitä etupään osia?
                      Nykyne: E34 525i
                      Exät:
                      Coupe Sunny 1,6 vm.88
                      Coupe Sunny 1,6 vm.87
                      Mese 240D (123) vm.82
                      Datsun 140y 1,2 vm.82

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Joo. Todennäköisin vikakohde on reaktiotangon puslat. Tämä siis olettaen että rengas/vannepaketti on nyt tosiaan kunnossa.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • rentturaakki
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 129

                          #13
                          Originally posted by Cell View Post
                          Joo. Todennäköisin vikakohde on reaktiotangon puslat. Tämä siis olettaen että rengas/vannepaketti on nyt tosiaan kunnossa.
                          Ok. Hinta arviota? ja saako ihan vaikka motonetistä? helppo homma vaihtaa?
                          Nykyne: E34 525i
                          Exät:
                          Coupe Sunny 1,6 vm.88
                          Coupe Sunny 1,6 vm.87
                          Mese 240D (123) vm.82
                          Datsun 140y 1,2 vm.82

                          Comment

                          • basso72
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Joo. Todennäköisin vikakohde on reaktiotangon puslat. Tämä siis olettaen että rengas/vannepaketti on nyt tosiaan kunnossa.
                            +jarrulevyt suorat/jarrut kunnossa?
                            Alle parinkympin vauhdista todella kevyt jarrutus->tuntuu,kuin kananmunilla ajais->levyt vaihtoon.
                            Satasesta reilu jarrutus-> vatkaa,niin,että "peukalot mustuu"->todennäköisimmin reaktiotangon puslat vaihtokunnossa.
                            Samalla tietysti kannattaa vaihtaa kaikki tukivarret+puslat,jos vaan perse kestää. Sen jälkeen voikin siirtyä vaihtelemaan takapään osia.
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎