Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M60 V8 huohotin ja päästöongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lese
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 220
    • Lavia

    E34 M60 V8 huohotin ja päästöongelmat

    Auto on siis E34 530i 10/'92 M60B30 koneella.

    Vaihdoin jonkun aikaa sitten tuon imusarjan takana olevan huohotinventtiilin. Vanhasta oli se oranssi kalvo rikki sieltä sisältä ja joku pieni letkulähtö oli tukittu(pätkä letkua, jossa pultti päässä). Uusi osa oli hieman erilainen, koska siinä oli sellainen isompi letkulähtö, jonka tukein samalla lailla, eli pätkä letkua pultti päähän ja klemmarit molempiin päihin(ei pitäisi vaikuttaa mitenkään). Ja laitoin myös tuosta vanhasta huohottimesta tuon pikku letkulähdön tukkoon samalla lailla kuten vanhassa, koska en löytänyt sille mitään paikkaa mihin se olisi voinut kuulua.

    No auto oli sitten tossa kaverin pajalla ja piti mittailla päästöjä ennen katsastusta. HC ja CO olivat tavaissa. Vikaa eka epäiltiin lambdoja mutta ne oli ehjät. No sattumalta sitte kokeilin löysätä öljykorkkia kun epäiltiin ettei huohotin toimi oikein, niin kas kummaa, päästöt tippui lähes nolliin, ainoastaan lakennallinen lambda-arvo oli liikaa yli yhden. Jos veti öljytikkua ulos niin käynti ei muuttunu miksikään(käsittääkseni tyhjäkäynnin pitäis huonontua).

    Elikä mitäs vittua nyt on vialla?

    Tossa vielä kuva siitä pikkuletkusta, että jos joku tietää tai viittii kattoa omasta autostaan, että mihin sen kuuluisi mennä? Toinen pikkuletku menee siis tohon pa-paineensäätimelle.



    Tällä hetkellä on koko imusarja irti ja kattoin vielä että se putki oli paikoillaan joka menee tosta imusarjalta kampikammioon.

    Auttakaa ny ihmeessä jos teillä on jotain visioita ton suhteen...
    Last edited by Lese; 26-10-2007, 19:04.

  • Lese
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 220
    • Lavia

    #2
    Päältäpäin näyttää siis tältä. 3. kohdan toi oikean puoleinen letku...? Voisiko joku kattoa mihin sen kuuluisi tulla? Tai muistaako joku joka on vaihtanut ton kikkareen?

    Comment

    • Lese
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 220
      • Lavia

      #3
      Olisko tuolta putkesta joka menee venakopalta tonne imusarjalle irronnut vielä jotain paskaa joka on mennyt tonne huohotinventtiilille...? Ei vaan jaksa uskoa, että se uus osa olis paskana kun ei se ollu kiinni kun muutaman päivän.

      I believe it's related to the oil/air separator system, in my humble opinion. Water in the cylinders is white as it is steam. This is due to blown cylinder head gasket. It will 'smoke' continuously, not just for 10 seconds. Intake vacuum will pull in water on each intake stroke and blow out steam


      Tuolla on joltain menny vissiin uudestaan se paskaksi kun on ollut öljyä ja paskaa siellä putkessa. Kattelin omastakin niin olihan se aika likainen, muttamutta, en tiiä sitten... Ei sitä muovikokkaretta oikein saa ehjänä avattua että näkis sinne sisälle.

      Onko toi huohotinventtiili siis rikki jos se kerta imee noita öljyhöyryjä venakopasta/kampikammiosta, eihän se öljykorkin avaaminen muuten voisi vaikuttaa mihinkään? Eli toisin sanoen voisko joku selvällä suomen kielellä kertoo miten toi systeemin PITÄISI toimia...

      Olisin kiitollinen jos joku voisi auttaa.

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1985
        • Tampere

        #4
        Onko tyhjäkäynti tasainen tai pölläytteleekö öljynkäryä pakoputkesta?
        Last edited by pheno; 24-10-2007, 15:34.

        Comment

        • Lese
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 220
          • Lavia

          #5
          Originally posted by pheno View Post
          Onko tyhjäkäynti tasainen tai pölläytteleekö öljynkäryä pakoputkesta?
          No kun kierroksilta päästää kaasusta niin melkein kone tukehtuu, mut tyhjäkäynti on aika ok. Ei ainakaan ennen pölläytelly putkesta, nyt en tosin oo niin tarkkaan huomannu edes kattella, mutta imusatsiin oli nyt tullu jonku verran öljyä.

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1985
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Lese View Post
            No kun kierroksilta päästää kaasusta niin melkein kone tukehtuu, mut tyhjäkäynti on aika ok. Ei ainakaan ennen pölläytelly putkesta, nyt en tosin oo niin tarkkaan huomannu edes kattella, mutta imusatsiin oli nyt tullu jonku verran öljyä.
            Kyllä tuo kuulostaa siltä, ettei se venttiili edelleen oikein toimi kunnolla. Varsinkin kun sanoit, että jos päästät isoilta kierroksilta niin meinaa tukehtua.

            Kun kaasuläppä menee yhtäkkiä kiinni, niin silloinhan paine-ero kammion ja imusarjan välillä on suurimmillaan. Rikkinäinen huohotinventtiili päästää liikaa imua kammion puolelta jonka takia ei öljynerotin kykene erottamaan kaikkia öljyjä, jolloin ne menevät suoraan imusarjaan..

            Korjatkaa viisammat jos olen väärässä.

            EDIT: niin ja olisi kyllä kannattanut samalla putsata kunnolla se putki mikä tulee sinne erottimelta huohottimelle. Varmaan ne töhnät tukkineet uudestaan huohottimen
            Last edited by pheno; 24-10-2007, 23:38.

            Comment

            • temas
              Newbiemmer
              • Apr 2007
              • 20

              #7
              Originally posted by Lese View Post
              Päältäpäin näyttää siis tältä. 3. kohdan toi oikean puoleinen letku...? Voisiko joku kattoa mihin sen kuuluisi tulla? Tai muistaako joku joka on vaihtanut ton kikkareen?
              Meinasin kattoa huvin vuoksi tuon kunnon, mutten jaksanut kuitenkaan ruveta tänään enempää purkamaan kun paisuntasäiliö oli pahasti edessä. Huomasin kuitenkin että omassaakaan tuo letku ei mene minnekään vaan siinä on jokin muovinen tulppa. Tai vaikutti tarkemmin semmoselta letkulta missä on umpinainen pää...

              Edit: Ja mitä realoemista kattelin niin tulppa siinä pitäisi ollakin: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/d/g/3.png Ainakin nuo osat 7 ja 8 näyttäisi tulpilta. 7:lla 5mm halkaisija jne...
              Last edited by temas; 25-10-2007, 12:50.

              Comment

              • Lese
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 220
                • Lavia

                #8
                Originally posted by pheno View Post
                Kyllä tuo kuulostaa siltä, ettei se venttiili edelleen oikein toimi kunnolla. Varsinkin kun sanoit, että jos päästät isoilta kierroksilta niin meinaa tukehtua.

                Kun kaasuläppä menee yhtäkkiä kiinni, niin silloinhan paine-ero kammion ja imusarjan välillä on suurimmillaan. Rikkinäinen huohotinventtiili päästää liikaa imua kammion puolelta jonka takia ei öljynerotin kykene erottamaan kaikkia öljyjä, jolloin ne menevät suoraan imusarjaan..

                Korjatkaa viisammat jos olen väärässä.
                Kyllä toi ihan järkevältä kuulostaa ja olenkin jo aika varma että se paskana on, mutta edelleen ihmetyttää kun sen tosiaan just vaihdoin uuteen ja vanhalla rikkinäisellä pelas paremmin??? No nyt on kaikenlaista tiivistettä ja o-rengasta ja uusi huohotinventtiili tilauksessa ja putsailen vielä kaikki putket ja letkut ja imusarjan huolella ja laitan kasaan niin eiköhän se siitä.

                Jos toi vitun paskasysteemi ei ala toimia niin laitan umpinaisen päädyn sinne imusarjaan ja vedän huohottimelle jonkun erillisen suodattimen.

                Originally posted by pheno View Post
                EDIT: niin ja olisi kyllä kannattanut samalla putsata kunnolla se putki mikä tulee sinne erottimelta huohottimelle. Varmaan ne töhnät tukkineet uudestaan huohottimen
                Eipä tullu mieleenkään sillon alkaa jonku pikku putken takia imusarjaa irrottelemaan...

                Originally posted by temas View Post
                Meinasin kattoa huvin vuoksi tuon kunnon, mutten jaksanut kuitenkaan ruveta tänään enempää purkamaan kun paisuntasäiliö oli pahasti edessä. Huomasin kuitenkin että omassaakaan tuo letku ei mene minnekään vaan siinä on jokin muovinen tulppa. Tai vaikutti tarkemmin semmoselta letkulta missä on umpinainen pää...

                Edit: Ja mitä realoemista kattelin niin tulppa siinä pitäisi ollakin: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/d/g/3.png Ainakin nuo osat 7 ja 8 näyttäisi tulpilta. 7:lla 5mm halkaisija jne...
                Juu ittellä oli tosiaan joku joskus laittanut pätkän letkua, jossa oli pultti päässä. Vähän epäilytti että sen varmaan johonkin kuuluis, mutta en oo kyllä mitään järkevää paikkaa sille keksinyt. Toi kuvalinkki ei toimi, mutta tiedän kyllä mitä tarkoitat. Mulla ei vanhassa ollut tota nro. 8 lähtöä ollenkaan, mutta uudessa oli ja jouduin senkin tukkimaan. Ainakin 700-sarjan E38:ssa noista lähtee letkut(en tiedä mihin), mutta ei sitten ilmeisesti näissä vanhemmissa viissatasissa...?

                Tutkihan tarkemmin asiaa. Paisuntasäiliön saa siirrettyä sivuun kun avaa kaks 10mm mutteria ja irrotat ylivuotoletkun ja nesteenmääräanturin piuhan.

                Edit: Siis E38:ssa toi isompi nro.8 lähtee jarrutehostimelle. Mutta pienemmästä en tiä...
                Last edited by Lese; 25-10-2007, 16:55.

                Comment

                • temas
                  Newbiemmer
                  • Apr 2007
                  • 20

                  #9
                  Originally posted by Lese View Post
                  Tutkihan tarkemmin asiaa. Paisuntasäiliön saa siirrettyä sivuun kun avaa kaks 10mm mutteria ja irrotat ylivuotoletkun ja nesteenmääräanturin piuhan.

                  Edit: Siis E38:ssa toi isompi nro.8 lähtee jarrutehostimelle. Mutta pienemmästä en tiä...
                  Joo niinhän se taiskin olla aika helppo homma se siirtäminen kun vähän ajatteli, mut ei jaksanu ruveta Pitää jossain vaiheessa myöhemmin vielä katella kun jostain ilmestyy rahaa millä ostaa uusi jos se onkin huonossa kunnossa :P Vielä ei viiti kun ei ole oireitakaan vioittelusta. Tai jospa aurinko pakottaisi ulkona pyörimään...

                  Voihan se 8 ollakin letku. En noita tulppiakaan huomannut siitä kulmasta muita kun sen yhden. Tulkitsin molemmat kuvasta jotenkin tulpaksi ja kun luettelossa oli molemmissa "cap"...

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1985
                    • Tampere

                    #10
                    Tulikos tähän jo ratkaisu ?

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1985
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by temas View Post
                      Joo niinhän se taiskin olla aika helppo homma se siirtäminen kun vähän ajatteli, mut ei jaksanu ruveta Pitää jossain vaiheessa myöhemmin vielä katella kun jostain ilmestyy rahaa millä ostaa uusi jos se onkin huonossa kunnossa :P Vielä ei viiti kun ei ole oireitakaan vioittelusta. Tai jospa aurinko pakottaisi ulkona pyörimään...

                      Voihan se 8 ollakin letku. En noita tulppiakaan huomannut siitä kulmasta muita kun sen yhden. Tulkitsin molemmat kuvasta jotenkin tulpaksi ja kun luettelossa oli molemmissa "cap"...
                      Katsoin nuo omastani. Sekä 7:ssa että 8:ssa on tulpat.

                      Comment

                      • juuze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 1938
                        • Oulu

                        #12
                        Itse painin mahdollisesti saman vian kanssa. Mites tää nyt on ratkaistu?
                        Jussi
                        F31 320xda & e39 530d Msport
                        ex e87, e39, e34, e28 & e30

                        Comment

                        • Lese
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 220
                          • Lavia

                          #13
                          Tossa nykyinen tilanne:

                          E34 530i M60B30 V8

                          Päästöjä on yritetty saada kuntoon jo vähän aikaa. Tässä tarinaa...

                          -Ensin luultiin lambda-viaksi: Molemmat anturit vaihtoon, uudet boschit tilalle, ei vaikutusta.

                          -Sitten huomattiin, että huohotinsysteemi vittuilee, kun avasi öljykorkkia, päästöt tippuivat lähes nolliin. No ensin laitoin uuden huhotinventtiilin, joka ei kuitenkaan alkanut toimia ja loppujen lopuksi poistin alkuperäisen huohotinsysteemin ja laitoin oman erillisen säiliön huohottimelle. Mut eipä auttanut vaan...

                          -Huohottimen korjauksen jälkeen menin taas kaverin pajalle vaan "hakemaan päästölappua", mut ei, edelleen päästöt päin mäntyä. Luettiin vikakoodit: 6 sylinterin puola. Tulppa irti ja sehän oli musta ku perkele, eli 6 puola oli tosiaan pimeenä. No uusi puola ja uudet tulpat tilaukseen...

                          -Uudella puolalla ja tulpilla ja vikamuistin nollauksen jälkeen voitonvarmana taas sondi putkeen, mutta eiei, EDELLEEN päästöt vituillaan. Taas testeri kiinni ja nyt vikakoodina oli: Sytytyspiiri 5 sylinteri. Tuohon ei nyt oo keksitty mitään ratkaisua, vitoselle ainakin tulee kipinä, kun kokeiltiin. Vikakoodia tulee heti kun laittaa auton käyntiin. Kokeiltiin vaihtaa puolaa ja tulppaa, ei vaikutusta.

                          Auto käy hyvin ja tehot on tallelle ei nykimistä tai muuta vastaavaa, hieman ehkä auto tärisee tyhjäkäynnillä, en muista onko se aina tehnyt sitä...

                          Viimeisen mittauksen jälkeen suunnilleen tollasia arvoja tyhjäkäynnillä, kierroksilla vaan kasvaa.

                          Tyhjäkäynnillä CO 3,3
                          HC 330
                          Lambda 0,92
                          Happi 0,74

                          Auttakee! :think

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1985
                            • Tampere

                            #14
                            Onko imuvuotoja tutkittu imusarjan ja kopan välistä? Omassa oli pientä tärinää ja syyksi paljastui imusarjan tiiviste, joka oli revennyt parin pytyn kohdalta.

                            Comment

                            • Radon
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 463
                              • Suomi-Finland

                              #15
                              Oletko toista ilmanmäärä mittaria kokeillut?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎