memebuy23buy

Ongelmia päästötestissä. (e34/M60)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juuze
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 1938
    • Oulu

    Ongelmia päästötestissä. (e34/M60)

    Päästöt ei meinaa millään asettua sallittuihin rajoihin. Ei tyhjäkäynnillä, eikä senpuoleen korotetuillakaan kierroksilla. Kaukana ei oikeat päästöarvot ole, mutta tarpeeksi kaukana. Koneena topicissakin mainittu M60B30.

    HC2 pyörii 13 ja 14 välillä (pitäisi kuitenkin olla n. 15, jolloin bensa palaa parhaiten. Lambda-arvo kunnossa (1.02) ja katit vaihdettu vuosi sitten. Tuota pähkäillessä itsellä on tullut mieleen, että suuttimet vuotavat tai ilmamassamittari vetelee viimeisiä. Käyntihäiriöitä ei kuitenkaan ole, eli käy muuten niinkuin pitää, eikä tehossa ole ainakaan huomattavaa muutosta vuoden takaiseen, jolloin päästöt olivat vielä kunnossa. Käytin lambdat irti, näyttivät melko nokisilta, eli kone saa liikaa bensaa.

    Pitäisi alkaa selvittämään, mistä vika johtuu. Uusi ilmamassamittari on senverran arvokas, ettei viitsisi diagnosoimatta sitä ostaa. Näyttäisi olevan samalla varaosakoodilla ku M50B25:n ilmamassamittari. Toisaalta ei suutinten puhdistuskaan halpaa lystiä ole, pitäisi suutinkupit ja o-renkaat vaihtaa uusiin ultraäänipesun jälkeen. Voiko päästöt johtua huohotuksesta? Auttaisiko, jos kampikammion huohotinputken tukkisi? Kone ei kuitenkaan ole enää uusi.

    Onko vielä jotain mitä en ole huomioinut? Muita vinkkejä?
    Last edited by juuze; 09-01-2008, 12:15.
    Jussi
    F31 320xda & e39 530d Msport
    ex e87, e39, e34, e28 & e30
  • intfreak
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 2967
    • Uusikaupunni

    #2
    Originally posted by juuze View Post
    HC2 pyörii 13 ja 14 välillä (pitäisi kuitenkin olla n. 15, jolloin bensa palaa parhaiten. Lambda-arvo kunnossa (1.02) ja katit vaihdettu vuosi sitten.
    Ai siis mikä? Mitäs ne muut arvot sitten oli?
    N62 Money Spender Club

    Comment

    • ongelmalapsi
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1062
      • Hämeenlinna

      #3
      Eikös nyt sentään HC raja ole vähäpäästöisessä autossa 100 yksikköä..
      -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
      -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
      -Voimaa.com Ohjelmoinnit
      -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
      -Ilmastointi huolto alkaen 69€
      Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
      GMC Topkick C6500 rollback -95
      Ford F-350 4X4 Wrecker -97
      E46 330xiA -02
      Chrysler neon -99

      Comment

      • juuze
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 1938
        • Oulu

        #4
        Originally posted by ongelmalapsi View Post
        Eikös nyt sentään HC raja ole vähäpäästöisessä autossa 100 yksikköä..
        HC saa olla tuon 100, mutta HC2 kertoo "palamisen laadun". 15 olisi optimi, tuo 13 arvo kertoo, ettei pala oikein/käy rikkaalla. HC2-arvoa "ei mitata", eli tuon takia ei tule hylsyä. Tarkistan nuo muut arvot.
        Jussi
        F31 320xda & e39 530d Msport
        ex e87, e39, e34, e28 & e30

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Ajat tankin melkein tyhjäksi eli n.10l jäljellä. Laitat jäänestoa n.4-5litraa ja leimalle. Heti leiman jälkeen tankki täyteen bensaa. Muutenkin kannattaa leimalle mennessä käyttää Nesteen 98:sia, sisältää jo valmiiksi alkoholia.

          Ei riko mitään ja toimii aina.

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1998
            • Tampere

            #6
            Jos se huohotinventtiilin kalvo rikki, niin tuskin mene päästöistä läpi. Sen oireina on yleisesti pidetty huonoa tyhjäkäyntiä kylmänä ja savutusta käynnistettäessä kone.

            Sitten voisi koittaa nollata vikakoodit, jos vaikka DME olisikin "vara"ohjelmalla eikä huomio esim. lambdakorjauksia. Oma alkoi viemään yhtäkkiä reilusti enemmän bensaa ja tuntui laiskalta, syyksi paljastui viallinen lambda.

            Comment

            • juuze
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 1938
              • Oulu

              #7
              Noniin, nyt niitä mittausarvoja. Porisin aikaisemmin HC2-arvosta, tarkoitin kyllä CO2-arvoa. Mutta anyway:
              Code:
                          Joutokäynti                Yli 2000rpm
                          Mitattu   Sallittu         Mitattu  Sallittu
              CO             0,52       0,50            0,64      0,30 %
              HC              206        100             159       100 ppm
              Lambda                                    1,02   0,97-1,03
              CO2           13,40                      13,60           %
              O2             1,42       5,00            1,09      5,00 %
              Eli O2 pysyy sallituissa rajoissa. CO2 näyttäisi olevan huono sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla. Lambda-arvo on ok, HC ja CO on poskellaan. Äkkiseltään tulkittuna näyttäisi käyvän rikkaalla.

              Lambda-vian sulkisin ehkä pois tästä, koska mitattu lambda-arvo on kohdallaan. Kylmänä käynnistettäessä käy normaalisi, mutta puolen minuutin käynnin jälkeen kierrokset notkahtaa niinkuin meinaisi sammua, tämän jälkeen nostaa tyhjäkäyntiä korkeammalle. Vikakoodit luettu (ei vikoja) ja DME nollattu. Molemmat lambdat tietenkin voisi mitata varmuuden vuoksi yleismittarilla.

              Tuota jäänestokikkaakin kokeilin, eikä vaikuttanut päästöihin millään tavalla aiemmassa mittauksessa.
              Last edited by juuze; 09-01-2008, 14:54.
              Jussi
              F31 320xda & e39 530d Msport
              ex e87, e39, e34, e28 & e30

              Comment

              • armageddon
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 443
                • Kokkola

                #8
                Originally posted by juuze View Post
                Noniin, nyt niitä mittausarvoja. Porisin aikaisemmin HC2-arvosta, tarkoitin kyllä CO2-arvoa. Mutta anyway:
                Code:
                            Joutokäynti                Yli 2000rpm
                            Mitattu   Sallittu         Mitattu  Sallittu
                CO             0,52       0,50            0,64      0,30 %
                HC              206        100             159       100 ppm
                Lambda                                    1,02   0,97-1,03
                CO2           13,40                      13,60           %
                O2             1,42       5,00            1,09      5,00 %
                Eli O2 pysyy sallituissa rajoissa. CO2 näyttäisi olevan huono sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla. Lambda-arvo on ok, HC ja CO on poskellaan. Äkkiseltään tulkittuna näyttäisi käyvän rikkaalla.

                Lambda-vian sulkisin ehkä pois tästä, koska mitattu lambda-arvo on kohdallaan. Kylmänä käynnistettäessä käy normaalisi, mutta puolen minuutin käynnin jälkeen kierrokset notkahtaa niinkuin meinaisi sammua, tämän jälkeen nostaa tyhjäkäyntiä korkeammalle. Vikakoodit luettu (ei vikoja) ja DME nollattu. Molemmat lambdat tietenkin voisi mitata varmuuden vuoksi yleismittarilla.

                Tuota jäänestokikkaakin kokeilin, eikä vaikuttanut päästöihin millään tavalla aiemmassa mittauksessa.
                ottako ilmaa jostain mistä ei pitäisi ottaa?!?
                ei ne tehot vaan se kuski...

                Comment

                • juuze
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 1938
                  • Oulu

                  #9
                  Ei pitäisi ottaa. Aikalailla kaikki mahdolliset ja näkyvät paikat olen käynyt läpi ilmavuotojen varalta.

                  Voiko nuo päästöarvot viitata vialliseen ilmamassamittariin tai vuotaviin suuttimiin?
                  Jussi
                  F31 320xda & e39 530d Msport
                  ex e87, e39, e34, e28 & e30

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1998
                    • Tampere

                    #10
                    Miten hyvin tuo kone käy ? täriseekö tyhjäkäynnillä, tms. ? palotilan sytytyshäiriöt nostavat tuota HC:ta sekä O2:sta mikä näytti olevan hieman koholla. Tosin tämä tarkoittaisi että kone kävisi hieman laihalla.

                    Comment

                    • goldenm
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 544

                      #11
                      Aikalailla kaikki mahdolliset ja näkyvät paikat olen käynyt läpi ilmavuotojen varalta.
                      Koititko suihkutella imupuolelle esim. käynnistinsprayta? Suuttimissa on harvoin vikaa..
                      Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Originally posted by juuze View Post
                        Tuota jäänestokikkaakin kokeilin, eikä vaikuttanut päästöihin millään tavalla aiemmassa mittauksessa.
                        Varmasti vaikuttaa, olet laittanut vaan liian vähän. Sitä pitää olla n.30%. Sitten se tekeekin dramaattisen pudotuksen.

                        Comment

                        • 535SD
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1068
                          • Lahti

                          #13
                          mites sitten jos tukkii toisen ulostulon. ainakin 525i meni läpi niin ku ei muuten meinannu mennä.
                          Olleita ja menneitä
                          1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                          Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by juuze View Post
                            Lambda-vian sulkisin ehkä pois tästä, koska mitattu lambda-arvo on kohdallaan. Kylmänä käynnistettäessä käy normaalisi, mutta puolen minuutin käynnin jälkeen kierrokset notkahtaa niinkuin meinaisi sammua, tämän jälkeen nostaa tyhjäkäyntiä korkeammalle. Vikakoodit luettu (ei vikoja) ja DME nollattu. Molemmat lambdat tietenkin voisi mitata varmuuden vuoksi yleismittarilla.
                            Päästömittauksen lambda-arvo on laskennallinen, joten se ei kerro mitään lambda-antureiden antamista arvoista. Tuon lambdan (1,02) mukaanhan kone käy pikemminkin aavistuksen laihalla. Pitäisin hyvinkin mahdollisena, että lambdat ovat jo ikääntyessään riittävästi hidastuneet. Niiden mittaukseen tarvitset skoopin (jänniteoskilloinnin vaihtelunopeus).
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • juuze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 1938
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by ammattimies View Post
                              mites sitten jos tukkii toisen ulostulon. ainakin 525i meni läpi niin ku ei muuten meinannu mennä.
                              En usko, että vaikuttaa. Kasikoneessa putkistot yhdistyvät kattien jälkeen etummaisessa äänenvaimentimessa.

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Varmasti vaikuttaa, olet laittanut vaan liian vähän. Sitä pitää olla n.30%. Sitten se tekeekin dramaattisen pudotuksen.
                              Ei vaikuttanut. Pistin kaksi tai kolme litraa tyhjään tankkiin. Sekoitussuhteesta tuli aikalailla 30%.

                              Originally posted by goldenm View Post
                              Koititko suihkutella imupuolelle esim. käynnistinsprayta? Suuttimissa on harvoin vikaa..
                              Suihkutin tenttua, eli puhdasta viinaa. Tällä on yleensä imuvuodot löytynyt.

                              Originally posted by pheno View Post
                              Miten hyvin tuo kone käy ? täriseekö tyhjäkäynnillä, tms. ? palotilan sytytyshäiriöt nostavat tuota HC:ta sekä O2:sta mikä näytti olevan hieman koholla. Tosin tämä tarkoittaisi että kone kävisi hieman laihalla.
                              Ei tärise, käy kahdeksalla pytyllä ja tasaisesti.

                              Mites se nyt on, käykö tuo laihalla vai rikkaalla? Jos käy laihalla, niin bensan paineet voisi varmaan mitata myös. Vaihdoin tulpat tuosta vähän aikaa sitten, eivätkä näyttäneet palaneilta.
                              Jussi
                              F31 320xda & e39 530d Msport
                              ex e87, e39, e34, e28 & e30

                              Comment

                              Working...
                              X