Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 etupään ulina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1996
    • Tampere

    #16
    vaihdettu remmit, iskarit ja kaikki rullat. Ääni pieneni hieman, mutta sama ulina kuuluu vielä kun tarkkaan kuuntelee. Onneksi ei sisälle kuulu

    Vaihtoehdot jäljellä vesipumppu, ohjaustehostin, laturi. Entäs visko ? Remmit irti ei kuulu siis mitään ylimääräistä ääntä.

    Ulkoapäin kun kuuntelee pelli auki, niin ei yhtään pysty sanomaan mistä ääni tulee.

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #17
      Laturin laakerit
      Retard Member

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1996
        • Tampere

        #18
        Onko ne laturin laakerit tossa hihnapyörässä, osassa 1 ?



        Äänilähteen etsintäkeinoja otetaan vastaan...
        Last edited by pheno; 24-03-2008, 22:30.

        Comment

        • herja
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1649

          #19
          Ne on sen mörököllin sisällä. Kuntoa voi kokeilla kun ottaa hihnan pois niin siitä hihnapyörästä käsin. Jos rohisee tai on klappia vähänkin niin entiset on.
          Retard Member

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1996
            • Tampere

            #20
            Originally posted by herja View Post
            Ne on sen mörököllin sisällä. Kuntoa voi kokeilla kun ottaa hihnan pois niin siitä hihnapyörästä käsin. Jos rohisee tai on klappia vähänkin niin entiset on.
            Muistaakseni hieman rohisi, kun pyörittelin. Hyvin tuntui pyörivän kun anto vauhtia paineilmalla. Klappia ei ollut juurikaan.

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1996
              • Tampere

              #21
              Ja äänen aiheuttaja oli laturi. Stetoskooppi pitkällä alumiinipuikolla on ihan kätevä tälläsissä hommissa

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1996
                • Tampere

                #22
                Ääntää vieläkin..

                Tuli vaihdettua laturin laakerit, kun epäilin laturin "ulinan" johtuva siitä mutta eipä juuri auttanut. Hieman ääni pieneni.

                Selvisi, että ääni tulee vain kun lataus on päällä. Otin laturin johdon irti (siitä rintapellistä) niin ääni lakkaa välittömästi. Mikään mekaaniinen ääni ei enää siis ole kyseessä.

                Joku elektroniikkaosa oireilee, mutta mikä ? Voisiko esim. regulaattori pitää ääntä vanhetessaan ? Hiilet ja liukurengas olivat tosi hyvässä kunnossa joten niitä en vaihtanut.

                Comment

                • Harzzza
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 218
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by pheno View Post
                  Tuli vaihdettua laturin laakerit, kun epäilin laturin "ulinan" johtuva siitä mutta eipä juuri auttanut. Hieman ääni pieneni.

                  Selvisi, että ääni tulee vain kun lataus on päällä. Otin laturin johdon irti (siitä rintapellistä) niin ääni lakkaa välittömästi. Mikään mekaaniinen ääni ei enää siis ole kyseessä.

                  Joku elektroniikkaosa oireilee, mutta mikä ? Voisiko esim. regulaattori pitää ääntä vanhetessaan ? Hiilet ja liukurengas olivat tosi hyvässä kunnossa joten niitä en vaihtanut.
                  Toi ei oo kyllä suositeltava temppu, saattaa laturi pompata ylijännitteelle ja hajottaa säätimen tai diodit jos ei oo akkua kuormana tasaamassa jännitettä.. Mutta hyvä jos ei mitään hajonnut

                  Vähän se vaikuttaa siltä että virrankulku siis aiheuttaa ääntä, kieltämättä erikoisempi tapaus. Onko laturin käämit löysällä ja värisevät kun vaihtovirran tuotto on päällä.. vois tuurilla aiheuttaa kierrosten mukaan muuttuvaa ääntä. Lataussäädin tuskin metelöi koska se taas toimii tasavirralla, säädellen vain magnetointivirtaa. Villi veikkaus on staattorin käämitys jos ääni tulee silti kaikista kokeista huolimatta laturista.

                  Todella harvinaista JOS näin on, ja aiheuttaa varmasti lisävaurioo kokoajan, pimenee pian koko laturi kun käämitys hinkkautuu poikki.

                  Voihan se ääni sit tulla muualtakin sähkölaitteista ? Kuuluuko se vaan siis kone käynnissa, latauspiuha kiinni ? Voihan laturilta irrottaa hihnankin hetkeks ja käyttää sen verran että kuuluuko mitään. Pumputkaan ei tosin sit pyöri...

                  Yks on sit joku puola, ne kun saa suoraa virtaa koko ajan, jospa joku niistä tykkää metelöidä laturin rippelijännitteestä ? Aika mahoton ajatus tuokin kyllä...

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1996
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by Harzzza View Post
                    Toi ei oo kyllä suositeltava temppu, saattaa laturi pompata ylijännitteelle ja hajottaa säätimen tai diodit jos ei oo akkua kuormana tasaamassa jännitettä.. Mutta hyvä jos ei mitään hajonnut
                    Akku oli kiinni kokoajan. Ei autoa saa muuten käyntiin, ja lisäksi se laturin piuha haarautuu startin kanssa.

                    Vähän se vaikuttaa siltä että virrankulku siis aiheuttaa ääntä, kieltämättä erikoisempi tapaus. Onko laturin käämit löysällä ja värisevät kun vaihtovirran tuotto on päällä.. vois tuurilla aiheuttaa kierrosten mukaan muuttuvaa ääntä. Lataussäädin tuskin metelöi koska se taas toimii tasavirralla, säädellen vain magnetointivirtaa. Villi veikkaus on staattorin käämitys jos ääni tulee silti kaikista kokeista huolimatta laturista.
                    Todella harvinaista JOS näin on, ja aiheuttaa varmasti lisävaurioo kokoajan, pimenee pian koko laturi kun käämitys hinkkautuu poikki.
                    mitään mekaanista ääntä laturista ei tule kun remmit on normaalisti kiinni, eli kun piuha on irti on laturikin täysin hiljaa. Tämän voi todeta stetoskoopilla laturin kannesta.

                    Voihan se ääni sit tulla muualtakin sähkölaitteista ? Kuuluuko se vaan siis kone käynnissa, latauspiuha kiinni ? Voihan laturilta irrottaa hihnankin hetkeks ja käyttää sen verran että kuuluuko mitään. Pumputkaan ei tosin sit pyöri...
                    Kuuluu vain kone käynnissä, latauspiuha kiinni. Piuha irti ja on tosi hiljaista. Muualta ei tule mitään ääntä. Sen kuulee kyllä kun latauspiuhan laittaa kiinni. Stetoskoopilla tuli kuunneltua kompurat ja tehostimen pumput ja ainoa äänilähde on varmuudella laturi. Se ääni stetoskoopilla kuunneltuna tulee selvästi laturin takaosasta, siitä muovisuojan kannesta tuntuisi tulevan kovin ääni. Siellä päädyssähän on se diodilevy ja regulaattori.

                    Yks on sit joku puola, ne kun saa suoraa virtaa koko ajan, jospa joku niistä tykkää metelöidä laturin rippelijännitteestä ? Aika mahoton ajatus tuokin kyllä...
                    Voisiko akun varauskyky vaikuttaa tähän jotain ? Uusi akku vaihdettu joku puoltoista vuotta sitten, joka oli muistaakseni varauskyvyltään edellistä hieman isompi. En millään muista tuliko vanhalla akulla tälläistä ääntä..

                    Kiva kuulla kommentteja joltain joka tuntuu asiasta tietävän..
                    Last edited by pheno; 27-05-2008, 11:25.

                    Comment

                    • Harzzza
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 218
                      • Tampere

                      #25
                      No meinasinkin että ainoostaan siinä laturin navassa ( ei koko auton virtapiireissä ) saattaa jännite pompsahtaa... mut tuskimpa jos säädin on ihan ok.

                      Mut periaatteessa jos ääni on suhteessa laturista otettavan virran määrään niin kun laitat kaikki maholliset valot mitä keksit, puhaltimen täysille, pyyhkijät päälle, takalasin lämppärin ym ym mitä saat, niin ääni vois sillon vähän voimistua jos se tulee vaikka laturin käämityksestä. Sillon käämeitä revitään enemmän virtaa ulos. Sehän on kolmivaihegeneraattori jossa kolme eri käämiä tuottaa vaihtojännitettä joka sitten tasasuunnataan järeillä diodeilla ja pusketaan akkuun. Säädin säätelee pyörivän osan, roottorin magneettisuutta tasavirralla, (max n. 3 Ampeeria.) Mitä suurempi magnetointivirta sitä suuremman jännitteen staattorin käämit tuottavat. Ja tässä tapauksessahan kuormittaessa valoilla ym laturia se staattorista ulostuleva jännite pyritään pitämään vakiona eli n. 14 voltissa, joka tippuisi heti ellei säädin lisäisi magnetointivirtaa.

                      Akun tila tietty vaikuttaa aika vahvasti asiaan, jos on kovinkin tyhjä iso akku joka pystyy ottamaan virtaa vastaan rankasti, kuormittaa laturiakin aikalailla ennenkun on täys. Ton melkein voi poissulkee kun pistät yöks akkulaturiin ja koitat seuraavan päivänä. Tietty kannattaa varmistua ettei siä oo kennoo oikkarissa, että jännite on ok eikä mitään 10 voltin paikkeilla..


                      Jos hiilet on tarpeeks pitkät ja niiden jouset ok että hiilet pääsee painautumaan niitä kuparisia liukurenkaita vasten ja jos nekin ovat siistit ja kirkaat niin ei niistä kyl pitäis mitään ääntä kuulua...

                      Vaihdoitko sekä etu- että takalaakerin ? Eihän laakerit olleet päässeet pyörähtämään pesissään ? Tuli mieleen että jos siellä roottori ottas pyöriessä kiinni staattoriin... sekin näkyis kiillottumana avatessa...

                      Jos se älämölö kuuluu tosiaan varmasti ja vaan laturista ja ladatessa niin ei kait siinä auta kun vaihtaa se kokonaan. Varmaan hiljenee !

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1996
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Harzzza View Post
                        No meinasinkin että ainoostaan siinä laturin navassa ( ei koko auton virtapiireissä ) saattaa jännite pompsahtaa... mut tuskimpa jos säädin on ihan ok.

                        Tietty kannattaa varmistua ettei siä oo kennoo oikkarissa, että jännite on ok eikä mitään 10 voltin paikkeilla..

                        Jos hiilet on tarpeeks pitkät ja niiden jouset ok että hiilet pääsee painautumaan niitä kuparisia liukurenkaita vasten ja jos nekin ovat siistit ja kirkaat niin ei niistä kyl pitäis mitään ääntä kuulua...

                        Vaihdoitko sekä etu- että takalaakerin ? Eihän laakerit olleet päässeet pyörähtämään pesissään ? Tuli mieleen että jos siellä roottori ottas pyöriessä kiinni staattoriin... sekin näkyis kiillottumana avatessa...

                        Jos se älämölö kuuluu tosiaan varmasti ja vaan laturista ja ladatessa niin ei kait siinä auta kun vaihtaa se kokonaan. Varmaan hiljenee !
                        Kyllä tuo akun jännite on ihan hyvä n. 12,7V. Ja regulaattorikin on kai OK, ainakin OBC:n test 9 näyttää latausjännitteeksi n. 13,8-14.2V. Se tosin näyttää hieman alle mitä suoraan navoista mitattuna.

                        Molemmat vaihdoin. Jos haluat kasan kuvia laturi auki, niin laitas sähköpostiosoitteesi vaikka privalla.

                        Joo, uusi tehdaskorjattu olisi yksi vaihtoehto - se kustantaisi tosin sellasen noin 300€ Ei ihan noin pienen äänen takia viittis vaihtaa. Hajois edes niin olisi oikea syy ostaa uusi

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎