Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 virrat ei pysy akussa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Night-Wind
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1534
    • 02

    E34 virrat ei pysy akussa

    Joop eli näemmä samaa vikaa tuppaa taas viikonloppulomilla. Sain sytytystulpat just vaihdettua ja olin kokeilemassa että miltä tyhjäkäynti mahtaa kuulostaa uusien tulppien johdosta ja kappas, eipäs auto startannutkaan. Sulakkeet tarkastettiin että ei pitäisi niiden mukaan mihinkään purkaa akkua. Myöskin akku on vaihdettu joten en usko että akussa on vika, auto sammuksissa niin noin 13V näyttää latausjännite, joten tuskin laturissakaan vika. Eli viikon ollut auto tallissa niin ei käynnisty, teki myös samaa vanhan akun kanssa kun auton ajoi ulos tallista, pesi sen niin ei startannut enää, tietenkin radio/pieni ajotietokone oli koko ajan päällä, eilen tuli vahattua konepelti ja oli radio auki koko ajan, voiko olla mahdollista että radio ja ajotietokone tyhjentäisi akun tunnissa? Autolla ajetaan aika lyhkäisiä matkoja joten ei varmaan kerkeä lataantumaankaan akku aina täyteen. Minkäs kokoisia akkuja teillä on E34 korisissa autoissa? Edellinen oli 74 ja tuo nykyinen on 62, eli mennäänkö liian pienillä akuilla vai onko iänikuinen tyyppivika kyseessä? Takaluukun johtosarja on paikattu, mutta en usko että sieltä vuotaa maihin, tai tyhjentääkö se sieltä edes sitä akkua?
    ex: BMW E38 735iA -97
    ex: MB W211 E200CDI -03
    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
    ex: BMW E39 528iA -96
    ex: MB W126 300SE -89
    ex: BMW E34 525iAT -95
    ex: BMW E36 316iA -91
  • wexfly
    Newbiemmer
    • Feb 2008
    • 19

    #2
    Eräs tapa on mittaa + johtimesta ja akun navasta suoraan yleismittarilla amppeerit. Nykyiset autosoittimet toki tyhjentää akun nopeasti. Mutta jos auto ei käynnisty, jos on käyttämäti n. 7vrk. Niin jokin silloin vuotaa. Mielestäni akun Ah määrää ei ole tarpeen suurentaa. Juuri mainitsemasi koot ovat aivan riittäviä. Ps. voin käydä mittaamassa oman E34:sen virrankulutukse, jolla nyt ajettu juuri kerran viikossa.
    Ex:bemarit

    E46 316i
    E30 320i
    E30 316i
    E28 518i
    E34 520i

    Nyt: E39 523ia touring

    Comment

    • Night-Wind
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1534
      • 02

      #3
      No mitähän vittua, nyt auto starttasi kuin palmun alta! Tossa ajateltiin että mahtaako vetää maihin suoraan startista? Kuinka syvälle yleensäkin avain menee sinne kun auton starttaa? Silti aika outoa että laturi näytti lataavan melkein täysillä ja ampeerimittari näytti että akku olisi melkein tyhjä. Outoa..

      Niin joo, edellinen omistaja mainitsi että startti on vaihdettu. Myöskin hiton outo että tossa kun auto ei silloin startannut ja avaimen kääntää nolla asentoon niin ajotietokone ja mankka jää päälle. Muutenkin startti tuntuu joskus aika tahmealta.
      Last edited by Night-Wind; 05-04-2008, 17:15. Reason: .
      ex: BMW E38 735iA -97
      ex: MB W211 E200CDI -03
      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
      ex: BMW E39 528iA -96
      ex: MB W126 300SE -89
      ex: BMW E34 525iAT -95
      ex: BMW E36 316iA -91

      Comment

      • leijo
        Bimmer Rookie
        • Sep 2007
        • 54

        #4
        miten sen akun mittasit? kuormititkosen vai mittasitko jotain ihan muuta?

        Comment

        • Night-Wind
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 1534
          • 02

          #5
          Originally posted by leijo View Post
          miten sen akun mittasit? kuormititkosen vai mittasitko jotain ihan muuta?
          Siis ihan normaalisti mittasin, jopa kahdesta paikasta. Mitä tuolla kuormittamisella tarkoitat? Lähinnä vaan kiinnostaa että onko teillä ollut E34:n starteissa tämän kaltaisia ongelmia.
          ex: BMW E38 735iA -97
          ex: MB W211 E200CDI -03
          ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
          ex: BMW E39 528iA -96
          ex: MB W126 300SE -89
          ex: BMW E34 525iAT -95
          ex: BMW E36 316iA -91

          Comment

          • intfreak
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 2966
            • Uusikaupunni

            #6
            Tämä taitaa olla niitä tapauksia jossa toisella ei ole täyttä käsitystä sähkötermeistä tai ylipäätään sähköstä. Tekee vian määrittämisestä aika lailla vaikeampaa.
            Sulakkeet tarkastettiin että ei pitäisi niiden mukaan mihinkään purkaa akkua.
            Tämä nyt ei kerro yhtään mitään siitä etteikö joku laite voisi virtaa kuluttaa ylimääräistä.
            Myöskin akku on vaihdettu joten en usko että akussa on vika, auto sammuksissa niin noin 13V näyttää latausjännite, joten tuskin laturissakaan vika.
            Miten laturi voi ladata jos on auto sammuksissa? Täydessä akussa on n. 12,5-12,7V napajännite.
            Silti aika outoa että laturi näytti lataavan melkein täysillä ja ampeerimittari näytti että akku olisi melkein tyhjä.
            Melkein täysillä? Ja mikä ampeerimittari kertoo akun varaustilasta?

            Jotta voitaisiin jatkaa keskustelua akun kunnosta, niin pitäisi tietää mitä on mitattu ja miten sekä mitä arvoja ollaan saatu.
            Tosin jos auto nyt yhtäkkiä lähtikin käyntiin, niin en usko että akussa on vikaa, ellei sitten huono kontakti akun kaapeleissa. Jos kerran virtalukko tuntuu oudolta niin lähtisin ehkä sieltä suunnasta tarkastelemaan.
            N62 Money Spender Club

            Comment

            • Night-Wind
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 1534
              • 02

              #7
              Tosiaankin napajännitteestä oli kyse, ja alle 13V se oli niinkuin kirjoititkin. Melkein täysillä eli tuo laturi näyttää nollasta kuuteen sen lataustehon ja oli nelosessa joten eikö se silloin liene 'melkein täysillä'.
              Last edited by Night-Wind; 06-04-2008, 12:38. Reason: .
              ex: BMW E38 735iA -97
              ex: MB W211 E200CDI -03
              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
              ex: BMW E39 528iA -96
              ex: MB W126 300SE -89
              ex: BMW E34 525iAT -95
              ex: BMW E36 316iA -91

              Comment

              • intfreak
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 2966
                • Uusikaupunni

                #8
                Originally posted by Night-Wind View Post
                Tosiaankin napajännitteestä oli kyse, ja alle 13V se oli niinkuin kirjoititkin. Melkein täysillä eli tuo laturi näyttää nollasta kuuteen sen lataustehon ja oli nelosessa joten eikö se silloin liene 'melkein täysillä'.
                Eli siis erillinen laturi? Olisit ny heti sanonu. Mittasitko tuon jännitteen kun oli laturi päällä? Ja oliko akku kiinni autossa vai irrotettuna latauksen aikana?
                N62 Money Spender Club

                Comment

                • MGT
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 360
                  • Mynämäki-

                  #9
                  Pistä auto käymään ja mittaa akun napajännite, niin silloin pitäisi tulla 13,9V luokkaa..

                  Itselläni on e32 735:ssa joku 100Ah akku paikalla

                  Comment

                  • Night-Wind
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1534
                    • 02

                    #10
                    Eli laturi oli päällä kun mittasin jännitteen ja akku oli kiinni autossa.
                    ex: BMW E38 735iA -97
                    ex: MB W211 E200CDI -03
                    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                    ex: BMW E39 528iA -96
                    ex: MB W126 300SE -89
                    ex: BMW E34 525iAT -95
                    ex: BMW E36 316iA -91

                    Comment

                    • MGT
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 360
                      • Mynämäki-

                      #11
                      Originally posted by Night-Wind View Post
                      Eli laturi oli päällä kun mittasin jännitteen ja akku oli kiinni autossa.
                      Elikkä tämä olis siis erillinen laturi eikä auton oma??

                      Neuvoisin mittaamaan auton oman laturin tuottaman jännitteen.

                      Comment

                      • intfreak
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 2966
                        • Uusikaupunni

                        #12
                        Originally posted by Night-Wind View Post
                        Eli laturi oli päällä kun mittasin jännitteen ja akku oli kiinni autossa.
                        No sittenhän se ei kerro mitään. Laturi ruokkii samalla auton sähkölaitteita joten tottakai se antaa kaiken virran mitä siitä lähtee. Samalla se nostaa akun jännitteen latausjännitteeseensä. Ota laturi irti, paras olisi ottaa myös maakaapeli akusta irti, odota 10min ja mittaa sitten akun jännite. Jos jännite on vielä yli 12V niin akussa on puhtia.
                        N62 Money Spender Club

                        Comment

                        • MGT
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 360
                          • Mynämäki-

                          #13
                          Originally posted by intfreak View Post
                          paras olisi ottaa myös maakaapeli akusta irti, odota 10min ja mittaa sitten akun jännite. Jos jännite on vielä yli 12V niin akussa on puhtia.
                          Akusta saattaa löytyä jännitettä, kuormitusta se ei silti välttämättä kestä..

                          Comment

                          • Night-Wind
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1534
                            • 02

                            #14
                            Lähinnä mietin sitä että miten hitossa on mahdollista kun silloin kun auto ei käynnistynyt ja avaimen laittoi nolla asentoon niin radio ja ajotietokone jäi päälle + ajotietokone oli nollaantunut, sitten avain täytyi pistää ykkös asennosta takaisin nolla asentoon että ne sammui. Tuon se teki sen vanhan akun kanssa tosi monta kertaa. Ajattelin vaan kun joskus vaihdoin polttimoita ajotietokoneeseen ja keskikonsoliin niin purkasin ne kaikki, että olisiko mahdollista että siellä ottaa jotkut johdot yhteen tai jotain?
                            ex: BMW E38 735iA -97
                            ex: MB W211 E200CDI -03
                            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                            ex: BMW E39 528iA -96
                            ex: MB W126 300SE -89
                            ex: BMW E34 525iAT -95
                            ex: BMW E36 316iA -91

                            Comment

                            • Night-Wind
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1534
                              • 02

                              #15
                              Onko normaalia että:

                              1. Kun radion paneelin ottaa irti/avain nolla asennossa ja paneelin laittaa takaisin niin radio menee päälle?

                              2. Keskikonsolista kuuluu selvä hurina kun auton on juuri sammuttanut?
                              ex: BMW E38 735iA -97
                              ex: MB W211 E200CDI -03
                              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                              ex: BMW E39 528iA -96
                              ex: MB W126 300SE -89
                              ex: BMW E34 525iAT -95
                              ex: BMW E36 316iA -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎