Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m5 3.6 nykii ja päästöt viturallaan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ajk
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 50

    E34 m5 3.6 nykii ja päästöt viturallaan.

    laitetaan kuitenkin omaan juttuun, kun nykimiseen ei ole viellä ratkaisua ja päästöt johtuu tuosta viasta. Auto e34 m5 3.6L.

    Oireet:lähtee hyvin käyntiin ja tyhjäkäynti suht tasaista(kunnossa ollessa oli n.850rpm nyt n.1000rpm), välillä rytkyttää ja pätkäsee niinku sytöt pätkis tai bensaa ei sais. liikkeelle lähtö suht hyvä, mutta kun alkaa antaa tasaisesti kaasua niin nykii niin perkeleesti ja tasaisella pintakaasulla nypyttää melkolailla, kulutuslukema näyttää tasaisella ajolla 1,5-2L enemmän kuin kunnossa ollessa.
    kun rupeaa vedättämään kohtalaisesti tai lämäsee kaasun pohjaan niin vetää tasaisesti ja aikalailla hyvinkin pienen n.0,2s miettimisen ja muutaman nykäisyn ja rykäisyn jälkeen...kun löysää kaasun niin kierrokset laskee normaalisti alas moottorijarrutuksessa ja kulutus on nolla niinkuin pitääkin. taas pientä kaasua annettaessa alkaa sikamainen nypytys ja rytkytys.

    (viime vuonna 4 pytyn kohdalta imusarjan tiivistettä oli lähtenyt 2cm pala välistä pois, joten veti tyhjäkäynnillä ilmaa liikaa ja seokset sitä kautta laihalle ja ei käynyt ollenkaan 4 pytyllä tyhjäkäyntiä, kaikkiin liitoksiin suihkuttelemalla löydettiin vika...uusi imusarjan tiiviste ja päästöt priimakunnossa sekä tyhjäkäynti).

    tehdyt asiat: kampiakselin asentoanturi ok, uusi lambda vaihdettu, kaikki ilma letkut ym katottu ja ei halkeamia, haitariputki ehyt, imusarjan tiiviste ei vuoda eikä suuttimien juuret ym ym ilmavuotokohdat käyty kaikki läpi. tulpat uudet. jakaja ja pyörijä ok. tulpanjohdot ok. ei öljyä tulpan syvennyksissä. kaikki suuttimet toimii. katti uusittu tasan vuosi sitten...metalli sisus. Bensana nesteen 98 ja 95, joilla toiminut ennen tosi hyvin.
    HUOM. orkkis ilmanputsari kotelossa oleva K&N vaparisuodatin, joka varmasti on öljyllä kyllästetty...vian ilmettyä nyt tosin pesty ja laitettu toistaiseksi kuivana takaisin.
    ("kuumalanka mittarin" saa varmaan hajalle em. puhdistin&öljy yhdistelmällä monesta automerkistä) miten lie bemarin massamittarit?


    päästöt:......Tyhjäkäynti...............yli 2000rpm
    HC..................160.........................34
    CO..................0,4..........................0
    lambda.........................................1,1 2
    O2..................1,3.........................3, 5

    eli HC tyhjäkäynnillä ja kierroksien lambdasta pomppas päästöjen osalta.

    vika mahdollisuudet seuraavaksi ilmamassamittari ja ruiskun boxi. kummatkin ovat kalliita ostaa vain kokeillakseen toimintaa...(pitäisi jostain saada toimiva massamittari ja/tai boxi kokeiltavaksi).

    vastaavia kokemuksia ja vikoja luettu "nykimisviat" ja "katsastuspäätös hylätty..päästöt..." threadeista. ja noiden perusteella vahvasti epäilen ilmamassamittaria, mutta n.450€ hinta ei innosta kokeilemaan...jos vika ois 100% varmuudella siinä niin pakkohan se olisi jostain hommata.

    tuota massamittarin vikaa ei taida pystyä millään mittalaitteella tai koodinlukulaitteella toteamaan?


    viisaamat ja saman asian kans painineet vois laittaa kommentteja tästä asiasta.

    lisää tietoa aina kun vianetsintä etenee.



    uutta 23.5.-08: toista IMM-mittaria kokeiltu, ei parannusta. toimivaa puolaa kokeiltu, ei vaikutusta. tulpat (taas) uudet, ei vaikutusta. kaikki moottoritilan liittimet käyty läpi(puhdistus), ei vaikutusta.
    Last edited by ajk; 23-05-2008, 09:04.
  • Leba
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 2101
    • Espoo

    #2
    Täältä ääni ilmamassamittarille. Omassa femmassa aikoinaan samanlainen ongelma ja se poistui massamittarin vaihdolla.
    Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Originally posted by ajk View Post
      tuota massamittarin vikaa ei taida pystyä millään mittalaitteella tai koodinlukulaitteella toteamaan?
      kyllä sen toiminnan tai vajaatoiminnan pystyy oskilloskoopilla toteamaan.

      Comment

      • BMWSaloon
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 281

        #4
        en tiiä miten näissä menee mut ainakin 30 koppasissa kakspuolikkais noit ilmamäärämittarin lyijylevyi kuluu "puhki" jonkun verran... eli siitä ilmamäärämittarilt se pien musta koppa auki ja siit levyltä ruuvit auki ja siirtää levyä hitusen suuntaan tai toiseen ja ruuvit kiinni ja kokeilee... en tiiä onko näissä samanlaiset systeemit ku en ole kone huoneeseen päässyt kurkkamaan.

        Comment

        • ajk
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 50

          #5
          jep

          Originally posted by WSE1 View Post
          kyllä sen toiminnan tai vajaatoiminnan pystyy oskilloskoopilla toteamaan.
          jep, sehän pitäs sitte tietää mitä mistäkin nastasta pitää näkyä. liekkö täältä jostain löytyy kaavio mitä minkäkin numeroisen nastan alla on?

          ryöstöliittimet johtojen kylkeen tai adapteri väliin jossa liitinpaikat ja oskiloskooppi kiinni ja ajamaan vaikka rullilla/perä ylhäällä tai pitäiskait sen samanlai säätää paikallaan kaasuttelemalla.

          ei puutu tosiaan ku oskilloskooppi, nastajärjestys ja mitä arvoja ehyen massamittarin pitäisi näyttää suurinpiirtein.
          oskilloskoopi varmaan löytyis, mutta nastajärjestys pitäisi löytää viellä.
          on kyllä tullu kopioitua se m5:n korjausopas täältä, joten pitääkait ruveta selaamaan sitä.

          Comment

          • ajk
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 50

            #6
            Originally posted by BMWSaloon View Post
            en tiiä miten näissä menee mut ainakin 30 koppasissa kakspuolikkais noit ilmamäärämittarin lyijylevyi kuluu "puhki" jonkun verran... eli siitä ilmamäärämittarilt se pien musta koppa auki ja siit levyltä ruuvit auki ja siirtää levyä hitusen suuntaan tai toiseen ja ruuvit kiinni ja kokeilee... en tiiä onko näissä samanlaiset systeemit ku en ole kone huoneeseen päässyt kurkkamaan.
            tässä on ns. "kuumalanka mittari" eli ei liikkuvia osia.

            Comment

            • BMWSaloon
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 281

              #7
              Juu.. oiskai pitäny tarkemmin lukee tuollahan tuo aikasemmin mainittiinkin

              Comment

              • Kal.ju
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 2881
                • Akaa / Toijala

                #8
                Millasilla kokonaiskilsoilla kyseinen kapistus liikkuu??

                Comment

                • ajk
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 50

                  #9
                  Originally posted by ajk View Post
                  jep, sehän pitäs sitte tietää mitä mistäkin nastasta pitää näkyä. liekkö täältä jostain löytyy kaavio mitä minkäkin numeroisen nastan alla on?

                  ryöstöliittimet johtojen kylkeen tai adapteri väliin jossa liitinpaikat ja oskiloskooppi kiinni ja ajamaan vaikka rullilla/perä ylhäällä tai pitäiskait sen samanlai säätää paikallaan kaasuttelemalla.

                  ei puutu tosiaan ku oskilloskooppi, nastajärjestys ja mitä arvoja ehyen massamittarin pitäisi näyttää suurinpiirtein.
                  oskilloskoopi varmaan löytyis, mutta nastajärjestys pitäisi löytää viellä.
                  on kyllä tullu kopioitua se m5:n korjausopas täältä, joten pitääkait ruveta selaamaan sitä.
                  ei perkl...eihän se ryöstöliittimillä onnistu kun pitää mitata langan läpi menevää virtaa....vai miten se oli

                  Comment

                  • ajk
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2005
                    • 50

                    #10
                    Originally posted by Kal.ju View Post
                    Millasilla kokonaiskilsoilla kyseinen kapistus liikkuu??
                    284tkm tällä hetkellä.

                    nokat priima kunnossa, tarkastettu sekin kuten myös venttiilin välykset jotka myös prikulleen toleranssissa paitsi 2 pakopuolella 0,05 pienempiä kuin ohje.
                    ohivuodot tarkastettu ja joka sylinterissä aikalailla samat, samoin kuin puristuspaineet kunnossa. venttiilit ei vuoda, joten ei ainakaan palamisia, halkeamia, kieroutta tai seeti vikaa.

                    kone/kansi näyttäisi joskus käytetyn auki.

                    tämä vika iski päälle pikkuhiljaa kun oikeen muistelee ja vanhan lambdan tunnistepää oli hajonnut kans osiksi(näkyi palasia metalli morkulan sisällä) kun vaihdoin sen 1 vko sitten, joten epäilin sitä huonon käynnin syyksi. alkuperäinen bosch nyt paikalla, mutta ei suurta parantavaa vaikutusta, joten sen jälkeen kaikki mahdolliset vikatarkastukset mitä kohtuu hintaan ensiksi teki.

                    Comment

                    • ajk
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2005
                      • 50

                      #11
                      ilmamassamittari

                      osaakohan kukaan sanoa käykö 3.8:n ilmamäärämittari 3.6:n koneeseen ja onko kokeillut/kokemusta? osanumero kuitenkin on erilainen 0280214001 vs. 0280214006

                      liitin, nastajärjestys, arvot, fyysinen koko?

                      Comment

                      • jupasierra
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 126
                        • Kotka

                        #12
                        Melkein sama vika.

                        Mulla sama auto ja HC korkealla. Kaikki kokeiltu mutta ei vielä löytynyt vikaa. Yksi missä vika voi olla on happipumppu. Jos vuotaa ilmaa sen kautta. Turha kapistus koko laite. Työntää lisäilmaa imusarjaan kylmäkäynnistyksessä. V-mäinen purkaa pois, mutta voi olla siinä vika ?!

                        Comment

                        • ajk
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 50

                          #13
                          Originally posted by jupasierra View Post
                          Mulla sama auto ja HC korkealla. Kaikki kokeiltu mutta ei vielä löytynyt vikaa. Yksi missä vika voi olla on happipumppu. Jos vuotaa ilmaa sen kautta. Turha kapistus koko laite. Työntää lisäilmaa imusarjaan kylmäkäynnistyksessä. V-mäinen purkaa pois, mutta voi olla siinä vika ?!
                          "Työntää lisäilmaa imusarjaan kylmäkäynnistyksessä"...tarkotit varmaan että pakosarjaan.

                          jep. minä oon poistanu koko laitoksen ja laitoin "sokeat" metallilätkät reikien päälle kun putket rupes halkeileen ja takaiskuventtiilit ym ym osat reistaili.

                          huomenna pääsen kokeileen ehyttä ilmamäärämittari omaan autoon ja katotaan miten käy käynnin. oli kyseinen hlö kans ostanu mittarin kun epäili toimintaa(samat oireet kuin minun autossa...nykimistä pintakaasulla ja toimii kaasua reilusti annettaessa), mutta vika ei ollut siinä. yhden pytyn tulpanhattu löi läpi kanteen, joka sekoitti ilmamäärämittarin toimintaa...testeri kiinni olivat testanneet ja välillä ilmamäärämittarin antama singnaali oli tipahdellut nollaan...siitä vika arvio.

                          vittumaisia nämä sähkö- ja ns.näkymättömät ja satunnaiset viat.

                          Comment

                          • ajk
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2005
                            • 50

                            #14
                            (eipä käynyt 3.8:n ilmamäärämittari 3.6L:een, ainakin liitin erilainen).

                            kuitenkin LEIMA ON NYT PAPEREISSA!

                            päästöt......tyhjäkäynti...........yli.2000rpm.... ...
                            HC..................34.......................46... ..........
                            CO...................0........................0... ...........
                            lambda............1,01.....................1,02... .......
                            O2..................0,75.....................1,7.. .........

                            oli kyllä tuskanen 3 tuntinen, kun mietti että miten helevetissä säädöillä pystyis saamaan seokset kohdalleen, mutta lopulta löyty oikeat arvot.

                            tyhjäkäynnillä sai läpimenevät arvot nyt, mutta kierroksilla ei...lambda ampu 1.12-1.14.

                            lopuksi säädettävä bensanpaineensäädin paikalle.
                            lopulliset arvot....bensan paineet 3.5bar tyhjäkäynnillä(alipaine +0,25bar)...ei vetänyt enää kierroksilla liian laihalle, kun paineita ruuvas ylöspäin(ei rittäny vakio paineet, 3bar, jostain syystä).
                            ilmamassamittarin sivussa olevasta säätöruuvista tyhjäkäyntiseoksia sitten laihemmalle ja säätökin riitti hyvin.
                            myös venttiilinkopan huohotinletku huohottamaan pihalle ja imusarjassa oleva reikä tietenkin tukkoon, samoin kuin öljytikun juuresta tuleva letku pihalle ja öljynerottimen venttiili tukkoon imusarjasta...ei revi mistään ylimääräistä ilmaa vaan kaikki tulee ilmamassamittarin kautta, paitsi lisäilmaventtiilin letkut normaalisti paikallaan---toimii ja letkut ehyet.

                            Pintakaasulla esiintyvä nypytys heikkeni huomattavasti, mutta ei poistunut aivan kokonaan, viellä pieni miettiminen ja nypytys kaasua hitaasti avattaessa.

                            kyllä tämän kans elää nyt, kun katsastuksesta läpi, mutta itse perimmäisen vian etsiminen jatkuu, koska paremmaksikin tämän saa ja on ollutkin.
                            (ilmamassamittari ja boxi edelleen vikalistalla)

                            vitutuskäyräkin laski huomattavasti
                            Last edited by ajk; 14-04-2008, 17:30.

                            Comment

                            • HILLOPAALLIKKO
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 241
                              • Vantaa

                              #15
                              Tällä kertaa ongelmia päästöjen kanssa S38B38. Pidin autoa yön ilman akkua ja aamulla kävin ajamassa sen lämpimäksi motarilla (30 km 3500-4500 rpm)

                              Ensimmäisellä mittauksella ainakin HC pomppas, mutta jostain syystä testaaja ei ottanut tulostetta siitä. Toisella vedolla tulos oli näin huono, joten kaikki arvot ovat pielessä:

                              Joutokäynti:
                              Lambda 0,678 %
                              CO 4,096 %
                              CO2 16,58 %
                              HC 13194 ppm
                              O2 3,36 %
                              COcor 4,096 %

                              Korotettu joutokäynti:
                              Lambda 0,654 %
                              CO 2,749 %
                              CO2 18,03 %
                              HC 11600 ppm
                              O2 0,17 %
                              COcor 2,749 %

                              Vikakoodeissa ei ollut kuin jatkuva plus jännite?? (bosch testeri)

                              Autoon on vaihdettu tulpat noin 15 tkm sitten ja ilmanputsari vaihtui samalla K&N paneeliin. Lisäksi vaihdoin venttiilikopan tiivisteet ettei öljyä pääsisi tulppien reikiin. Imupuolen alipaineletkut on vaihdettu mutta huohotinletkut on vielä vaihtamatta joten ilmaa saattaa päästä sitä kautta.

                              Tämä toimi vaan tarinan aloituksena, lisäilen myöhemmin lisää juttua.

                              Lisäsin juuri Forten ruiskunpuhdistusaineen ja viikonloppuna vaihdan lambdan ja tarkistan tulpat ja niiden reiät. Lisäksi suodattimen voisi pestä ja tarkastaa vielä pari mahdollista imuvuotoa (huohotinletkut). Mitä muuta laitetaan vaihtoon ja tarkastetaan? Oliko S38B38 kaksi lambdaa?

                              EDIT: Luin muut tarinat ja täytyy mainita että tasakaasulla ja kiihdyttäessä hitaasti auto nykii/nypyttää kevyesti.
                              Last edited by HILLOPAALLIKKO; 13-05-2008, 09:52. Reason: lisää tarinaa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎