laitetaan kuitenkin omaan juttuun, kun nykimiseen ei ole viellä ratkaisua ja päästöt johtuu tuosta viasta. Auto e34 m5 3.6L.
Oireet:lähtee hyvin käyntiin ja tyhjäkäynti suht tasaista(kunnossa ollessa oli n.850rpm nyt n.1000rpm), välillä rytkyttää ja pätkäsee niinku sytöt pätkis tai bensaa ei sais. liikkeelle lähtö suht hyvä, mutta kun alkaa antaa tasaisesti kaasua niin nykii niin perkeleesti ja tasaisella pintakaasulla nypyttää melkolailla, kulutuslukema näyttää tasaisella ajolla 1,5-2L enemmän kuin kunnossa ollessa.
kun rupeaa vedättämään kohtalaisesti tai lämäsee kaasun pohjaan niin vetää tasaisesti ja aikalailla hyvinkin pienen n.0,2s miettimisen ja muutaman nykäisyn ja rykäisyn jälkeen...kun löysää kaasun niin kierrokset laskee normaalisti alas moottorijarrutuksessa ja kulutus on nolla niinkuin pitääkin. taas pientä kaasua annettaessa alkaa sikamainen nypytys ja rytkytys.
(viime vuonna 4 pytyn kohdalta imusarjan tiivistettä oli lähtenyt 2cm pala välistä pois, joten veti tyhjäkäynnillä ilmaa liikaa ja seokset sitä kautta laihalle ja ei käynyt ollenkaan 4 pytyllä tyhjäkäyntiä, kaikkiin liitoksiin suihkuttelemalla löydettiin vika...uusi imusarjan tiiviste ja päästöt priimakunnossa sekä tyhjäkäynti).
tehdyt asiat: kampiakselin asentoanturi ok, uusi lambda vaihdettu, kaikki ilma letkut ym katottu ja ei halkeamia, haitariputki ehyt, imusarjan tiiviste ei vuoda eikä suuttimien juuret ym ym ilmavuotokohdat käyty kaikki läpi. tulpat uudet. jakaja ja pyörijä ok. tulpanjohdot ok. ei öljyä tulpan syvennyksissä. kaikki suuttimet toimii. katti uusittu tasan vuosi sitten...metalli sisus. Bensana nesteen 98 ja 95, joilla toiminut ennen tosi hyvin.
HUOM. orkkis ilmanputsari kotelossa oleva K&N vaparisuodatin, joka varmasti on öljyllä kyllästetty...vian ilmettyä nyt tosin pesty ja laitettu toistaiseksi kuivana takaisin.
("kuumalanka mittarin" saa varmaan hajalle em. puhdistin&öljy yhdistelmällä monesta automerkistä) miten lie bemarin massamittarit?
päästöt:......Tyhjäkäynti...............yli 2000rpm
HC..................160.........................34
CO..................0,4..........................0
lambda.........................................1,1 2
O2..................1,3.........................3, 5
eli HC tyhjäkäynnillä ja kierroksien lambdasta pomppas päästöjen osalta.
vika mahdollisuudet seuraavaksi ilmamassamittari ja ruiskun boxi. kummatkin ovat kalliita ostaa vain kokeillakseen toimintaa...(pitäisi jostain saada toimiva massamittari ja/tai boxi kokeiltavaksi).
vastaavia kokemuksia ja vikoja luettu "nykimisviat" ja "katsastuspäätös hylätty..päästöt..." threadeista. ja noiden perusteella vahvasti epäilen ilmamassamittaria, mutta n.450€ hinta ei innosta kokeilemaan...jos vika ois 100% varmuudella siinä niin pakkohan se olisi jostain hommata.
tuota massamittarin vikaa ei taida pystyä millään mittalaitteella tai koodinlukulaitteella toteamaan?
viisaamat ja saman asian kans painineet vois laittaa kommentteja tästä asiasta.
lisää tietoa aina kun vianetsintä etenee.
uutta 23.5.-08: toista IMM-mittaria kokeiltu, ei parannusta. toimivaa puolaa kokeiltu, ei vaikutusta. tulpat (taas) uudet, ei vaikutusta. kaikki moottoritilan liittimet käyty läpi(puhdistus), ei vaikutusta.
Oireet:lähtee hyvin käyntiin ja tyhjäkäynti suht tasaista(kunnossa ollessa oli n.850rpm nyt n.1000rpm), välillä rytkyttää ja pätkäsee niinku sytöt pätkis tai bensaa ei sais. liikkeelle lähtö suht hyvä, mutta kun alkaa antaa tasaisesti kaasua niin nykii niin perkeleesti ja tasaisella pintakaasulla nypyttää melkolailla, kulutuslukema näyttää tasaisella ajolla 1,5-2L enemmän kuin kunnossa ollessa.
kun rupeaa vedättämään kohtalaisesti tai lämäsee kaasun pohjaan niin vetää tasaisesti ja aikalailla hyvinkin pienen n.0,2s miettimisen ja muutaman nykäisyn ja rykäisyn jälkeen...kun löysää kaasun niin kierrokset laskee normaalisti alas moottorijarrutuksessa ja kulutus on nolla niinkuin pitääkin. taas pientä kaasua annettaessa alkaa sikamainen nypytys ja rytkytys.
(viime vuonna 4 pytyn kohdalta imusarjan tiivistettä oli lähtenyt 2cm pala välistä pois, joten veti tyhjäkäynnillä ilmaa liikaa ja seokset sitä kautta laihalle ja ei käynyt ollenkaan 4 pytyllä tyhjäkäyntiä, kaikkiin liitoksiin suihkuttelemalla löydettiin vika...uusi imusarjan tiiviste ja päästöt priimakunnossa sekä tyhjäkäynti).
tehdyt asiat: kampiakselin asentoanturi ok, uusi lambda vaihdettu, kaikki ilma letkut ym katottu ja ei halkeamia, haitariputki ehyt, imusarjan tiiviste ei vuoda eikä suuttimien juuret ym ym ilmavuotokohdat käyty kaikki läpi. tulpat uudet. jakaja ja pyörijä ok. tulpanjohdot ok. ei öljyä tulpan syvennyksissä. kaikki suuttimet toimii. katti uusittu tasan vuosi sitten...metalli sisus. Bensana nesteen 98 ja 95, joilla toiminut ennen tosi hyvin.
HUOM. orkkis ilmanputsari kotelossa oleva K&N vaparisuodatin, joka varmasti on öljyllä kyllästetty...vian ilmettyä nyt tosin pesty ja laitettu toistaiseksi kuivana takaisin.
("kuumalanka mittarin" saa varmaan hajalle em. puhdistin&öljy yhdistelmällä monesta automerkistä) miten lie bemarin massamittarit?
päästöt:......Tyhjäkäynti...............yli 2000rpm
HC..................160.........................34
CO..................0,4..........................0
lambda.........................................1,1 2
O2..................1,3.........................3, 5
eli HC tyhjäkäynnillä ja kierroksien lambdasta pomppas päästöjen osalta.
vika mahdollisuudet seuraavaksi ilmamassamittari ja ruiskun boxi. kummatkin ovat kalliita ostaa vain kokeillakseen toimintaa...(pitäisi jostain saada toimiva massamittari ja/tai boxi kokeiltavaksi).
vastaavia kokemuksia ja vikoja luettu "nykimisviat" ja "katsastuspäätös hylätty..päästöt..." threadeista. ja noiden perusteella vahvasti epäilen ilmamassamittaria, mutta n.450€ hinta ei innosta kokeilemaan...jos vika ois 100% varmuudella siinä niin pakkohan se olisi jostain hommata.
tuota massamittarin vikaa ei taida pystyä millään mittalaitteella tai koodinlukulaitteella toteamaan?
viisaamat ja saman asian kans painineet vois laittaa kommentteja tästä asiasta.
lisää tietoa aina kun vianetsintä etenee.
uutta 23.5.-08: toista IMM-mittaria kokeiltu, ei parannusta. toimivaa puolaa kokeiltu, ei vaikutusta. tulpat (taas) uudet, ei vaikutusta. kaikki moottoritilan liittimet käyty läpi(puhdistus), ei vaikutusta.
Comment