memebuy23buy

E34 m5 3.6 nykii ja päästöt viturallaan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    #31
    HILLOPÄÄLLIKKÖ:

    Puolien mittamisesta en tiedä tarkalleen. Ymmärtääkseni ne oireilee joskus vaan tietyissä lämpötiloissa jne. eli voi olla että niistä ei saa mittaamalla muuta tietoa, kuin että onko ne täysin rikki vai ei. Näissä meidän tapauksissahan näin ei ole, kun autot muuten toimii. Katkoo vaan vähän tyhjäkäynnillä. Niiden puolien alla olevien "tulpanhattujen" resistanssin (ohmia tai kilo-ohmia) voit mitata ihan yksinkertaisesti yleismittarilla.

    T:Janne
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11738
      • Kouvola

      #32
      Itse pitäisin tuota hitusen epätasaista käyntiä lähinnä ominaisuutena eikä vikana, kun eivät nämä kuitenkaan ole mitään perusmoottoreita ole. Samaa sanovat myös muutkin käyttäjät. Toi ilmamäärämittarin elvytys (lue: puhdistus) on loppupeleissä melko viimeinen veto ennen kuin se menee uusiksi. Saattaa hetkellisesti toimia hitusen paremmin, mutta palaa entiselleen. Jokainenhan varmaan tietää, että mitään öljyttyjä suodattimia ei kannata käyttää jos autossa on ilmamäärämittari (pilaa vain sen). Itekkin toissa talvena uusin noi resonanssiläpän putket ja haitariputken. Tänä keväänä uusin kannelta plenumin lisäsäiliön kylkeen menevän huohotusletkun(oli ihan kypsä!) ja noi O-renkaat plenumin ja läppärunkojen välistä. Niin ja tosiaan koko moottori vaihtui tuossa lopputalvesta ehjään. Vaihdoin vielä uuden nokka-akselin asentotunnistimen ja korjasin imuilman lämpötila-anturin johdon, niin nyt pelaa kuten pitääkin (kai?). Päästöissä oli itelläkin hitusen koholla tai siinä rajalla: HC +130.

      Jotain hienosäätöähän noilla lambdan yms. vaihdoilla saa, mutta itellä ainakin BMW:n testerissä pystyi toteamaan, että anturit pelaa (näyttää arvoja). Ilmamäärämittari tekisi kyllä itsekkin mieli vaihtaa, mutta taidan malttaa sen verran, että käytän penkissä auton sitä ennen.

      Olisi muuten itselläkin sen verran kyseltävää tosta 3.8:n luonteesta, että tapahtuuko muilla kovinkin voimakkaasti toi tehopiikki keskialueella. Itellä kyllä on mukavasti vääntöjä nyt uudella koneella myös alhaalla, mutta kun kierrokset osuu tuonne reiluun 4000, niin moottorin käynti muuttuu huomattavasti ja kone alkaa vetää ihan toisella tapaa. Sama jatkuu aina tuonne vajaaseen 7000 asti jolloin piristyy vielä lisää. Luin vaan noista FAQ papereista, että suunnilleen noilla kierroksilla resonanssi läppä aktivoituu (käy kiinni ja palaa auki-asentoon).

      Comment

      • HILLOPAALLIKKO
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 241
        • Vantaa

        #33
        Ihan samankaltaiselta vaikuttaa meno itselläkin kun kone vihdoinkin toimii ainakin sinne päin miten pitäisi. Ei mitään selkeää piikkiä ole havaittavissa mutta jotenkin 4000 kun rikkoutuu niin meno muuttuu selkeästi. Sen huomaa hymystä joka nousee kasvoille. Muuta selkeää piristystä en ole huomannut, tosin ei ole tullut otettua kaikkia kierroksia käyttöön tällä ajokaudella, mutta eiköhän asia muutu piakkoin kun ehtii taas ajelemaan Nykyisellä työmatkalla kone ehtii juuri lämpenemään mutta öljyt eivät joten ajelu on köröttelyä alle 2500...

        Comment

        • hanes80
          Newbiemmer
          • Feb 2008
          • 20

          #34
          vähän tuntuu tää 3.8 kone laiskalta alle 4000 kierroksen 4000 vasta alkaa
          vetää ihan eritahtiin pitää katsoo ku ei menny katsastuksesta läpi kun tyhjäkäynnillä hc on liian korkea mut kierroksilla on ihan normi.

          auto menee 4.6 huoltoon katsoo tuleeko muutoksia

          Comment

          • MM-5
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 153
            • Askola

            #35
            Päivitystä:

            Tarkistin eilen sytytyspuolat ja sylinterien 4, 5 ja 6 puolien eristeessä oli kaikissa yksi pienehkö halkeama. Tämä selittää sen täristävän tyhjäkäynnin ja korkean HC arvon tyhjäkäynnillä. Noi puolathan altistuu kovemmalle lämpökuormitukselle kuin 1, 2 ja 3 puolat. Taitaa mennä vaihtoon kaikki 6 ja tulpanhatut samalla. Tulpilla ei ole ajettu vasta kuin noin 3000 km. Hyvä kun löytyi konkreettinen vika mikä selittää tuota katkomista. Saa ainakin kohta moottori kunnolla tehokasta kipinää . Oman moottorin tapauksessa halkeamat ei vaikuta muuten kuin tyhjäkäynnillä, ellei teho ole sitten kierroksilla pienempi heikomman kipinän takia. Odotellaan tuleeko sitäkin lisää...

            Kyllä noi S38B36 ja S38B38 moottorit käy tietenkin jonkin verran karkeammin kuin joku perusversion kutonen, mutta en jaksa uskoa, että tehtaalta uutena lähtiessä olisi käynti ollut tällaista. Kyllä tuo oma moottori vääntää jo alhaaltakin ihan hienosti, mutta tosiaan siinä 4000 rpm paikkeilla alkaa tapahtua tuntuvasti enemmän. Kuuluu näiden moottoreiden luonteeseen. Omassa koneessa kun on vielä virityslastu ja Schrick 280 nokat, niin 4000 rpm paikkeilla ero on vielä suurempi ja "laulu" jatkuu pidemmälle. Nokkien vaihto ei sinänsä muuttanut tyhjäkäynnin laatua mihinkään suuntaan, eli se ei ole syy tälle lievähkölle tärinälle.

            T:Janne
            Pojat me ollaan hävitty tää peli...

            Comment

            • hanes80
              Newbiemmer
              • Feb 2008
              • 20

              #36
              mm-5 mikä sulla oli hc arvo tyhjäkäynnillä ja mikä 2000 kierroksessa

              mul tyhjäkäynnil 167 ja 2000 kierrokses 57

              Comment

              • MM-5
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 153
                • Askola

                #37
                Sori että vastaaminen kesti. Tyhjäkäynnillä HC-arvo oli muistaakseni 179 ppm ja 2000 rpm arvoa en muista ulkoa. Paperi on kotona ja olen nyt töissä. Arvo oli kuitenkin täysin normaalirajoissa.
                Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                Comment

                • jupasierra
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 126
                  • Kotka

                  #38
                  Mulla sama auto ja vika joka selvisi !

                  Mun autoon vaidettiin jos jonkinlaista osaa ja aina vaan sama vika. Päästöt pielessä. Lambda vaihdettu mutta oli silti hajalla ?! Voi siis olla uutuuttaan rikki, tai sitten hajosi ensimmäisellä käynnistyksellä. uusi lambda (Boshc) ja lamdan käytä näytti oikein. Päästöt edelleen pielessä ja kattien testaus osoitti niiden olevan hajalla. Uudet katit ja nyt toimii. Olit muuten kirjoittanut ensimmäisessä viestissä, katti uusittu tasan vuosi sitten. Autossa on kaksi kattia, tarkoititko katit uusittu ? Jos vikaa ei ole vielä löytynyt aja kotkaan ja varaa aika Auto Watti nimisestä liikkeestä. Siellä löytävät vian mitä todennäköisesti !

                  Comment

                  • ajk
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2005
                    • 50

                    #39
                    Originally posted by jupasierra View Post
                    Mun autoon vaidettiin jos jonkinlaista osaa ja aina vaan sama vika. Päästöt pielessä. Lambda vaihdettu mutta oli silti hajalla ?! Voi siis olla uutuuttaan rikki, tai sitten hajosi ensimmäisellä käynnistyksellä. uusi lambda (Boshc) ja lamdan käytä näytti oikein. Päästöt edelleen pielessä ja kattien testaus osoitti niiden olevan hajalla. Uudet katit ja nyt toimii. Olit muuten kirjoittanut ensimmäisessä viestissä, katti uusittu tasan vuosi sitten. Autossa on kaksi kattia, tarkoititko katit uusittu ? Jos vikaa ei ole vielä löytynyt aja kotkaan ja varaa aika Auto Watti nimisestä liikkeestä. Siellä löytävät vian mitä todennäköisesti !
                    jep, eli 1kpl uusi racing katti 3" sis/ulos, 2:n vanhan tilalla ja hyvin toimii.

                    2007 meni hyvin läpi päästöistä. 2008 katsastuksessa loppujen lopuksi ongelma oli vaan kierroksien lambda-arvo, joka meni aina liian laihalle, muuten päästöt oli hyvät....bensan painetta nostamalla sain sen kuriin, mutta ns. vika on edelleen päällä. ei haittaa ajoa, kiihdyttelyä, jarruttelua ym.

                    vetojen pitäis olla kans tallella aikalailla, kun g-techillä mitattiin 0-60mph(0-96km/h) 5.88s.
                    tehopenkissä en ole käyttäny, mutta tarkoitus olisi penkittää auto tänä kesänä/syksynä ensimmäistä kertaa.

                    Comment

                    • hanes80
                      Newbiemmer
                      • Feb 2008
                      • 20

                      #40
                      mulla meni katsastuksesta läpi ku poljetettii niin pirusti et katti lämpeni niin hc arvot tyhjäkäynnillä tippui.mut vedoissa on kyl jotain ihmeellistä välis vääntää alhaalt hyvin oli kone kylmä tai kuuma sit taas niit hetkii et tuntuu ku painaa kaasua vähänki enemmän niin tukehtuu.ilmamassamittari on uus ja lambda kanssa nyt tilasin ton nokka-akselintunnistimen,pitää kokeilla jos siit on hyötyy.

                      Comment

                      Working...
                      X