Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 535 EML /kaasuläppä ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rounders
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 113
    • helsinki

    #16
    päivityksiä

    sen verran vois tähänkin päivittää. että kun auton sain elokuun lopussa pajalle espooseen. niin siellä seisoi tammikuuhun asti, kun ei vikakoodeista löytynyt suoria vastauksia. ei asiaa alettu siellä sen enempää tutkimaan.
    Tänä aikana siihen vaihdettiin bensapumpun rele , polkimen potentiometri ja öljyt.

    vihdoin sain itseäni niskasta kiinni ja hoidin auton nyt Lohjalle Elektromeka pajalle. siellä luvattiin ,että auto otetaan työn alle 3.2.2009 ja on saman päivän aikana valmis
    itsevarmaa. mutta pidän siitä. kaveri siellä sanoi ,että olisi melkein valmis lyömään vetoa ,että vika on polkimen potikassa ja nyt kun mulla on niitä 2 kpl. niin saa varmaan niistä rakennettua toimivan jos vika sieltä löytyy . jos ei ole siellä niin lupasi ,että kyllä se löytyy sitten muualtakin.
    laitan päivityksenn vielä kun homma on selvä. niin saadaan ehkä hyötyä muillekin jatkossa samanlaisten ongelmien kanssa painiville
    ex: 323i -99
    ex: 535i -91
    ex: 525i -89
    ex: 316i -88

    Comment

    • rounders
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 113
      • helsinki

      #17
      päivityksiä

      uskokaa tai älkää. mutta auto ei ole vieläkään kunnossa.

      elktromekan kanssa sovittiin ,että hoidetaan ilman tiukkaa aikataulua.
      niin ei sitten tuu kulujakaan niin.

      polkimen potentiometri = korjauksilla todettu ehjäksi
      sähköinen kaasuläppä = korjauksilla todettu ehjäksi
      motronic boksi = todettu ehjäksi
      jyrkempi nokka = säädetty tarkkaan valmistajan ohjearvoon
      sytytyksen osia vaihdettu.
      bensapumpun rele vaihdettu
      nopeustunnistin vaihdettu


      ja kymmeniä muita mittauksia ja korjauksia ja varmistuksia. mutta vikaa ei saada pois. eilen tuli uus EML boksi. ei vaikutusta ongelmaan.

      tämä ei siis johdu akun varaustilasta / mittaristosta. EML valo syttyy kun auton päästää ensimmäisen kerran käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnille.

      kun EML kytkeytyy ( eli moottori menee "suojatilaan) tippuu pelistä pois siis vakkari ja luistonesto.

      voisiko olla , että jos luistonestossa on vikaa. vaikuttaa se käänteiseti. ja sytyttää myös eml valon ??????????

      näitä pähkäillessä. onhan tässä taas uusi kesä ja syksy aikaa.


      ps. myydään kohtuuhintaan näyttävä "pikkuvikainen" 535:nen.
      kiinnostuneet voilaittaa privaa
      ex: 323i -99
      ex: 535i -91
      ex: 525i -89
      ex: 316i -88

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #18
        Jep kaikki muut tuossa koetettiin poissulkea ja EML yksikköäkin tuli aika lailla läpikäytryä, mutta vaihto-osan puuttuessa auto jäi sitten sille oletukselle että vika on EML:ssä, nimittäin tyhjäkäynnin - 1200 rmin välillä ei ooikein ollut kaasuun vastaavutta, potentioometri toki toimi täysin lineaarisesti, lisäksi kaasuläpän ohjaussignaali tippui pois mikäli kaasun vapautti. Nyt vaihdetulla EMLllä tätä vastaavutta ilmeisesti on (?) mutta valo syttyy edelleen tyhjäkäynnillä. EML herjasi aikaisemmin potentiometrin arvoa mutta jos arvoa kasvattaisi nousee myös tyhjäkäyntikierrosluku samalla, arvo pitää kasvattaa siihen että tyhjäkäynti on noin 1200rmin ja tällöin myöskään EML valo siis ei syty ikinä, jollei potikan arvo laske missään tilanteessa tämän alle. Potikat ovat toki kunnossa, ja kunnossa olevalla potikalla arvo pitää laskeakin tämän alle jotta tyhjäkäynti on normaali, tuosta arvosta jolla auto käy noin 1200 rpm tyhjäkäyntikykimen kykeytymiseen on vielä matkaa potikalla. Toki auto käy muutaman kymmenen sekuntia tyhjäkäynitä normaalillakin potikan arvolla ilman EML valon syttymistä', mutta pulssiohjaus kaasuläpältä lakkaa heti kun kaasun vapauttaa kokonaan , jos kaasua pitää sen verran että moottori pyörii noin nuo mainitut 1200 niin ohjaus ei lakkaa ollenkaan, eikä ohjauspulssi saa missään tilanteessa lakata toimivalla EML:llä.
        Alunperinhän autossa oli meille tullessaan mm loppuunkuluneet sytytystulpat, nokan asento pielessä (jolloin myös sytytyskin) ja huonoa käyntiä yritetty korjata säätämällä kaasuläppää niin että se jää väkisin raolleen. Nyt tuo toimii muuten mutta EML syttyy tyhjäkäynnillä, lisäksi luistonesto on herkkkä reagoimaan ilmeisesti? Myös Luistoneston valo syttyy EML:n kanssa, seuraava vaihe lienee luistoneston vaikutuksen eliminoiminen.

        NYt kun tuo EML boksi on vaihdettu niin virrat päälle (ei käyntiin) ja kuuntelemaan kaasuläpän vierestä ohjaussignaalin vinkunaa ja kaveri painelemaan kaasua, pysyykö signaali olemassa jos kaasun vapauttaa? jos pysyy niin nyt ainakin itse EML toimii oikein, jos ei pysy niin ihmetyttää mikä edelleen saa EML:n toimimattomaksi...
        Niin, ainoa vikakoodihan EML.:llä oli potentiometrin koodi, tosin itse potikassa ei todellakaan ole mitään järjellä selitettävää vikaa, joten ainakin luulimme että EML tulkitsee potikan arvon väärin (referenssivastus/mittauspiirin vika).

        Tämä on yksi haastavimmista, mutta eiköhän se tähänkin lopulta ratkaisu löydy....
        Tässä tuli lähdettyä meilläkin vähän soitellen sotaan koska vaikutti kaiken perusteella aluksi että vika on potentiometrissä. Nyt on sittten tehty töitä ja aika paljon opittukin, myös nöyryyttä tekniikan edessä... Jotenkin tuntuu että, loppupelissä kyseessä on jokin pieni asia jota ei huomaa ajatella eikä ottaa huomioon, siispä foorumi auttakoon?
        Toki tämänkin haasteen kanssa painimista voidaan jatkaa heti kunhan on enemmän aikaa.
        Last edited by WSE1; 29-05-2009, 22:54.

        Comment

        • rounders
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 113
          • helsinki

          #19
          juuri näin. itse en tuota kaikkea osannut kertoa.
          kun kuten aikaisemminkin mainitsin en näistä niin tajua.

          mulla on täysi luottamus elektromekan ammattitaitoon. ja sinne auto päätyykin
          vielä takaisin. mutta nyt auttakee foorumilaiset.

          että saadaan uusia ideoita vian korjaamiseksi.
          ex: 323i -99
          ex: 535i -91
          ex: 525i -89
          ex: 316i -88

          Comment

          • Radon
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 463
            • Suomi-Finland

            #20
            Originally posted by WSE1 View Post
            Niin, ainoa vikakoodihan EML.:llä oli potentiometrin koodi, tosin itse potikassa ei todellakaan ole mitään järjellä selitettävää vikaa, joten ainakin luulimme että EML tulkitsee potikan arvon väärin (referenssivastus/mittauspiirin vika).
            Onko pontentiometri todettu miten ehjäksi, lähinnä siis että onko mittaus tehty kuorman kanssa vai ihan vaan mittarilla vastusalueella? ja onko mitattu boksin liittimeltä eli johdot kunnossa eikä vuotovirtoja mihinkäänpäin?

            Comment

            • rounders
              Bimmer Rookie
              • Dec 2005
              • 113
              • helsinki

              #21
              paljonkohan sen akun jännite pitää olla kun mittaa ,että voi hyvällä varmuudella sanoa sen olevan kunnossa
              ex: 323i -99
              ex: 535i -91
              ex: 525i -89
              ex: 316i -88

              Comment

              • rounders
                Bimmer Rookie
                • Dec 2005
                • 113
                • helsinki

                #22
                ja kun en rahoilleni muutakaan keksinyt. ostin sitten kokonaan uuden akun.

                vika ei ole jännitteessä
                ex: 323i -99
                ex: 535i -91
                ex: 525i -89
                ex: 316i -88

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #23
                  Miten tuo luistoneston vaikutus: oletko testannut ilman moduulia / varmasti toimivalla moduulilla? Tuossahan syttyi ensin tuo luistoneston valo ja sitten eml, aina näinpäin?, muutenkin luistonesto taisi olla turhan herkästi reagoiva... Luistoesto ja eml ovat kuitenkin aika lailla naimisissa keskenään kun ei tuo asc voi muutenkaan tehoja rajoittaa kuin eml:n kautta. Nopeustietokin oli 8km/h vaikka auto oli paikallaan..

                  Comment

                  • nikke.h
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 244
                    • Lahti

                    #24
                    Kaverin autossa oli semmoinen vika että sähköinen kaasuläppä ei auennut kuin 1/4 verran. Mittaristoon piti juottaa joku hyppylanka, jonka jälkeen rupesi kaasuläppä toimimaan. Ohjeet korjaukseen löytyi sieltä ulkomaalaisilta e32 korjaussivuilta en nyt muista sitä osoitetta. Onko tästä autosta tutkittu tämä mahdollisuus?

                    Comment

                    • rounders
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2005
                      • 113
                      • helsinki

                      #25
                      koitin ettiä sitä luistoneston moduulia. purin sen hanskalokeron pois . mutta en löytänyt sieltä kuin yhden vähän isomman liittimen. mutta epäilen etttei se ollut oikea.
                      nyt taas viime viikolla kun kävin laittamassa siihen kesäkumit alle. niin lähtiessäni en antanut EML valon syttyä päästämällä tyhjäkäynnille vaan ppidin kierroksia yllä ja kun pääsin kiihdyttämään vähän reippaammin . alkoi luistonesto heti vilkuttaa ja syttyi palamaan kokonaan. vaikkei siihen mielestäni ollut tarvetta. kiihdytys ei siis ollut lähellekkään sitä luokkaa ,että luistoneston puuttuminen olisi ollut tarpeen.
                      joten tämä täytyy vielä tutkia, mielummin teidän toimesta , koska itse en osaa ja merkkikorjaamoille en enää vie.

                      tänään tai huomenna vien leimalle. ja kuvat ilmestyy myynti osioon loppuviikosta.
                      nythän tän saa halvalla. mutta jos tulee kuntoon niin luonnollisesti tulee näkymään hinnassa.



                      mittariongelma on 99% pois suljettu jo alkumetreillä. siinä ongelmana on usein valon palamattomuus.
                      ex: 323i -99
                      ex: 535i -91
                      ex: 525i -89
                      ex: 316i -88

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #26
                        Niin mites nuo ABS-anturit, jos antaa vialllista nopeustietoa ja lyö luistoneston päälle tms? Tai laakeri/abskehä :think
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • rounders
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 113
                          • helsinki

                          #27
                          kyseinen auto vaihtoi tänään omistajaa

                          mutta en vaan jaksa enää.

                          viat ja puutteet on rehellisen autokaupan nimissä kerrottu uudelle omistajalle joka nuoruuden innolla jatkaa projektia.

                          toivottavasti Benjamin myös päivittää tätä threadia ja saamme jaettua tiedon kuinka tämä päättyy
                          Attached Files
                          ex: 323i -99
                          ex: 535i -91
                          ex: 525i -89
                          ex: 316i -88

                          Comment

                          • Beme
                            Newbiemmer
                            • Jul 2009
                            • 15
                            • Loviisa

                            #28
                            Noniin elikkä olen auton uusi omistaja...

                            En ole ehtinyt vielä niin paljoa tutkia vikaa vaan laittanut "pikkuvikoja" kuntoon...

                            Olen kuitenkin niin paljon tehnyt että olen lukenut virhekoodit vilkkusysttemillä ja valo vilkku koodin 1211 joka on Engine Control Module (ECM) mutta en usko että vika on siinä koska boksi on kokeiltu vaihtaa ja vikakoodit nollattu sen jälkeen. Voiko se herjata lastusta kun siinä semmoinen on??

                            Olen kytkenyt abs/asc boksin pois ja EML valo syttyy kuitenkin.

                            Kuskin puoleinen abs sensorin johdot olivat poikki mutta ne ovat korjattu.

                            Onko teillä hyviä neuvoja miten voisin jatkaa.

                            Olen käynyt kaksi vuotta automekaanikoksi koulua joten en ole ihan peukalo keskellä kämmentä

                            Kiitos jo etukäteen!

                            Comment

                            • 6power
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 254
                              • Tampere

                              #29
                              Moi

                              Moi

                              ootko sekannu että virranjakaja ja pyörin on kunnossa eikä tulpanjohdot lyö läpi? entäs lataus jännite?
                              Last edited by 6power; 08-03-2010, 21:23.

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                #30
                                Originally posted by nikke.h View Post
                                Kaverin autossa oli semmoinen vika että sähköinen kaasuläppä ei auennut kuin 1/4 verran. Mittaristoon piti juottaa joku hyppylanka, jonka jälkeen rupesi kaasuläppä toimimaan. Ohjeet korjaukseen löytyi sieltä ulkomaalaisilta e32 korjaussivuilta en nyt muista sitä osoitetta. Onko tästä autosta tutkittu tämä mahdollisuus?
                                Näissä tapauksissa ei EML valo syty laisinkaan. Olen yhden tuollaisen korjannut hyppylangalla.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎