Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 -89 etu iskarimysteeri ja yläpään lautanen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joenbimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 203

    E34 -89 etu iskarimysteeri ja yläpään lautanen

    Forumissa on käyty useita keskusteluja madalluksesta ja iskareista mutta en löytänyt searchilla joten siksi uusi topic. Olen täysin huuli pyöreenä tästä iskarihärdellistä... Auto 520 -89 520 12V.

    Autossani on siis madallussarja, rekkariotteen mukaan -40/-40. Eka kysymys, voiko tuohon luottaa mitä rekkariotteessa on kirjattu vai voiko olla matalampi?

    Etuiskarit vaihdon alla. Hommasin siis weitec >35 madallusiskarit jotka sopii vakioiskarien tilalle ja yläpään laakerit. Vaihdon yhteydessä korjaamolla tuli kuitenkin eteen ongelmia. Etu iskarien yläpään lautaset ruostuneet. Sanoivat ettei kannata ajaa metriäkään, muuten saattaa iskari tulla läpi konepellistä. What? Pitääkö paikkansa? Vehje jäi siis seisomaan viikonlopun yli korjaamon pihaan. Dämit!

    Lautaset eivät tulleet yläpään laakerien mukana joten nyt pitäis ne lautaset saada jostain. Mutta edes korjaamon porukka ei tiennyt minkälaiset lautaset pitäisi laittaa. Varaosaliikkeen mukaan on kolmenlaisia yläpään sarjoja: 1) Alkuperäinen. 2) Sport sarja. 3) M-alusta.

    Mistä ihmeestä tiedän mikä alusta mulla on, mitkä lautaset pitäisi hommata?

    Sitten ihmetytti kun olivat ehtineet kuitenkin laittaneet uudet iskarit kiinni (weitec >35 madallusiskarit), niin etupää oli aikaisemmasta noin 20mm korkeemmalla ja oli pikkasen törpön näkönen koska takarenkaat jää hieman kaaren sisään ja eturenkaat nyt iskarien vaihdon jälkeen vuorostaan nyt noin 20mm kaareen. Eli etupää on korkeemmalla kuin ennen. Ostinko väärät iskarit vai mikä hommassa mättää?

    Help Help!!!
    Last edited by joenbimmeri; 24-04-2008, 18:43.
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14353
    • Oulu

    #2
    Poistoon.
    Last edited by zener; 24-04-2008, 18:58.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • wexfly
      Newbiemmer
      • Feb 2008
      • 19

      #3
      Originally posted by joenbimmeri View Post
      Forumissa on käyty useita keskusteluja madalluksesta ja iskareista mutta en löytänyt searchilla joten siksi uusi topic. Olen täysin huuli pyöreenä tästä iskarihärdellistä... Auto 520 -89 520 12V.

      Autossani on siis madallussarja, rekkariotteen mukaan -40/-40. Eka kysymys, voiko tuohon luottaa mitä rekkariotteessa on kirjattu vai voiko olla matalampi?

      Etuiskarit vaihdon alla. Hommasin siis weitec >35 madallusiskarit jotka sopii vakioiskarien tilalle ja yläpään laakerit. Vaihdon yhteydessä korjaamolla tuli kuitenkin eteen ongelmia. Etu iskarien yläpään lautaset ruostuneet. Sanoivat ettei kannata ajaa metriäkään, muuten saattaa iskari tulla läpi konepellistä. What? Pitääkö paikkansa? Vehje jäi siis seisomaan viikonlopun yli korjaamon pihaan. Dämit!

      Lautaset eivät tulleet yläpään laakerien mukana joten nyt pitäis ne lautaset saada jostain. Mutta edes korjaamon porukka ei tiennyt minkälaiset lautaset pitäisi laittaa. Varaosaliikkeen mukaan on kolmenlaisia yläpään sarjoja: 1) Alkuperäinen. 2) Sport sarja. 3) M-alusta.

      Mistä ihmeestä tiedän mikä alusta mulla on, mitkä lautaset pitäisi hommata?

      Sitten ihmetytti kun olivat ehtineet kuitenkin laittaneet uudet iskarit kiinni (weitec >35 madallusiskarit), niin etupää oli aikaisemmasta noin 20mm korkeemmalla ja oli pikkasen törpön näkönen koska takarenkaat jää hieman kaaren sisään ja eturenkaat nyt iskarien vaihdon jälkeen vuorostaan nyt noin 20mm kaareen. Eli etupää on korkeemmalla kuin ennen. Ostinko väärät iskarit vai mikä hommassa mättää?

      Help Help!!!
      Moi. mielestäni sinun autossa on 12mm iskunvaimentimen yläpään kiinike. jos ostamassasi iskareissa oli? silloin tuo jousijalan ylätuenta/kumi on Alkuperäinen. On totta että se iskunvaimennin tulee läpi kumin kun ruostuu irti kiinnikelautasesta. Ja tuo madallus, Uudet vakioiskarit myös kantaa etupäätä, joten ryhti ehkä johtuu siitä. Ilmeisesti takapäässä ei tullut uusia iskunvaimentimia?
      Ex:bemarit

      E46 316i
      E30 320i
      E30 316i
      E28 518i
      E34 520i

      Nyt: E39 523ia touring

      Comment

      • joenbimmeri
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 203

        #4
        Originally posted by wexfly View Post
        Moi. mielestäni sinun autossa on 12mm iskunvaimentimen yläpään kiinike. jos ostamassasi iskareissa oli? silloin tuo jousijalan ylätuenta/kumi on Alkuperäinen. On totta että se iskunvaimennin tulee läpi kumin kun ruostuu irti kiinnikelautasesta. Ja tuo madallus, Uudet vakioiskarit myös kantaa etupäätä, joten ryhti ehkä johtuu siitä. Ilmeisesti takapäässä ei tullut uusia iskunvaimentimia?
        Kyl oli 12mm.
        Juu, takaiskarit ei oo viel vaihtoa vailla joten nyt vaan etuiskarien vaihto.
        Auto myös veteli hulluna joten oletin että johtui yläpään laakereista koska kuulu kolinaa, mutta saattoi olla myös nuo lautaset.

        Varaosaliike kommentoi että just alkuperäisen ylätuentaan ei heiltä löytynyt lautasia (mutta laakereissa jotka sain ei ollut vuorostaan lautasia mukana). Tämä ihmetyttää.

        Missäkohin iskaria nuo lautaset sijaitsee? Mikä osanumero? Olen ulkona kuin lumiukko...



        Ja madaltuuko hieman etupää kun uudet iskarit on ajettu sisään vai pitäisikö hommata jotkut matalemmat iskarit jotta palattaisi alkuperäiselle tasolle ja etu sekä takapää olis niinku visuaalisesta balanssissa?
        Last edited by joenbimmeri; 24-04-2008, 19:09.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14353
          • Oulu

          #5
          Originally posted by joenbimmeri View Post
          Auto myös veteli hulluna joten oletin että johtui yläpään laakereista koska kuulu kolinaa, mutta saattoi olla myös nuo lautaset.
          Ei tuommoset kyllä yläpään tukilaakerista johdu. Vika todennäköisesti alatukivarsissa ja/tai reaktiotangoissa. Ihan vakio hommia E34:ssa.

          Ja jos autosi on '89 M20 moottorilla, niin jousilautasen osanumero löytyy tuolta (osa nro. 8): http://www.realoem.com/bmw/showparts...77&hg=31&fg=10

          Ja nuissa ei kyllä ole eroa, kun samaa lautasta löytyy E24, E28 jne.
          Last edited by zener; 24-04-2008, 19:16.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • joenbimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 203

            #6
            Originally posted by zener View Post
            Ei tuommoset kyllä yläpään tukilaakerista johdu. Vika todennäköisesti alatukivarsissa ja/tai reaktiotangoissa. Ihan vakio hommia E34:ssa.

            Ja tuosta osanro. 1: http://www.realoem.com/bmw/showparts...49&hg=31&fg=10
            Kiitti jelpistä. Tuossa kuvassa tuo lautanen on siis samaa osaa kuin yläpään laakeri...? Sitä mie vielkin ihmettelen miksi saamassani yläpään laakerissa ei sitten tuota ole kiinni ja kuulemma ostamaani laakeriin ei löytynyt erikseen lautasia. Outoa...

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14353
              • Oulu

              #7
              Paina uudestaan tuota linkkiä minun postauksestani, koska kerkesin sitä muokkaamaan.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • joenbimmeri
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 203

                #8
                No nyt pikkasen alkaa selkiimään. Näyttää tutulta, näköjään vanhemmat E34:set tunnistaa tuosta osasta nro 5 eli muovisesta suojakupista. Marssin huomenna varaosaliikkeeseen tuo kuva mukanani ja "haastattelen" pikkasen porukkaa. Mut on hitto kun eivät noista tiiä varaosaliikkeissä tai korjaamoissa vaan kylhän noita autojakin ja malleja löytyy aika monta joita rassaavat

                Vaan jos vielä löytyy selityksiä ja ideoita kannattaako mun vielä vaihtaa iskarit (jotta etukumit menis pikkasen helman alle kuten ennen iskarien vaihtoa), se että voiko rekisteriotteen madallusmittoihin luottaa mitä rekkariotteessa on kirjattu vai voiko olla matalampi, ja vielä tuohon pitääkö yleensäkin paikkansa että on kolmenlaisia yläpäänsarjoja, niin jospa muillekin tämmöset hämärätilanteet selkiäis.

                Hermot meinas mennä mutta nyt näyttää hieman valosammalta. Tosin mikään ei estä sitä että löydän itseni kohta kaljakuppilasta päästelemästä ylimääräisiä höyryjä ja paineita pois päästä...

                Comment

                • joenbimmeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 203

                  #9
                  Homma selkis. Weitec iskarit eivät sittenkään sopineet alle, iskarin pään kierreosa oli liian pitkä. Varaosaliikkeen mämmi. Eli en suosittelisi weiteccejä alle jotta välttyisi tämmöiseltä sekoilulta.

                  Mutta mutta, mistä saisi madaltavia jousilautasia? Tarvisin sekä eteen että taakse.

                  Comment

                  • joenbimmeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 203

                    #10
                    Mistä löytyy madaltavia iskarin lautasia?

                    Oheisista putiikeista saa madaltavat jousilautaset E34:een eteen (taakse ei niitä ole tietääkseni olemassakaan):

                    Hintaan 89e, Tüv hyväksytyt, täältä hommasin:


                    Toimitusaika 3kk (tieto 9.6.2008), eivät ota tilauksia vastaan:
                    http://www.rennsport-technik.fi/portal/tuoteryhmat?productcategory=259&section=c[/url]

                    Täältä saa, toimii kimppatilauksissa hyvin koska vain yhdet postikulut, mutta ainakin postiennakkona yksittäistilauksena olisi ollut 50e + 30e pk !!! En tiedä oisko ollut luottokortilla halvempi... Ja nämä eivät sitten ole Tüv-hyväksytyt:



                    Sen verran neuvoisin iskarien vaihdosta, että jos auto ei ole vakioalustalla eli on madallettu, tai jopa on originaali madallettu, kannattaa ensin ottaa selville mitkä iskarit on alla (eli renkaat pois ja koodi paperille), sitten laittaa tilaukseen samat tai vastaavat (osaliikkeissä löytyy ristiinhakua eri iskarimerkeittäin). Eli homma varman päälle, eikä samanlaista arpomista kuin mulla
                    Last edited by joenbimmeri; 13-06-2008, 13:42.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎