Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä on E34:seen luotettavin/taloudellisin moottori?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4854
    • Espoo

    #16
    Itse kanssa aikanaan koin M50B25-moottorin sopivimmaksi vaihtoehdoksi, kun on ketjulla ja moniventtiilitekniikkaa yms. moderneja hömpötyksiä

    Jos katsoisin alle 2,5 litraista, niin ottaisin 1.8-koneella, koska B20 koneissa on painoa, vaan ei tehoa. (1.8 ei ole tehoa, mutta kone on kevyt).
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i

    Comment

    • Zippaaja
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 1140
      • Pieksämäki

      #17
      e34 535 20€/100km kaupungissa. Tosin erittäin kestävä kone ja hyvä ajettava
      e34 525 sopiva, pirteä, mukava. Ei ihan vararikkoon pääse. Ottaisin sen.
      e34 520 vähän vähemmän vie, mukava ajettava.
      e34 518 lahna

      m50b25 24v ehdottomasti mielestäni sopivin käyttöautoksi e34:sta
      Kovvoo hommoo

      Comment

      • pmtk
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1560
        • Iisalmi

        #18
        Jos olisin etsimässä kohtuu luotettavaa ja kohtuu taloudellista e34:sta, niin hakisin m50b25:sta manuaalilla. Niitä taitaa saada vielä ihan kohtuu-hintaankin.

        IMO, taloudellista e34:sta ei ole olemassakaan.
        E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

        Comment

        • Bemu500
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 2992
          • INvaLA

          #19
          Originally posted by BMW View Post
          Kyllähän taloudellisin on varmasti 1.8 litrainen nelimukinen. Ns. järkimoottori.

          Pääsin tuossa koittamaan 12-venttiilistä 525:sta ja täytyy sanoa että tuntui käsittämättömän laiskalta. Olen tottunut omaan 540:seen tässä ja kyllähän minä sen tiesin että se on laiskempi mutta ero oli suurempi kuin odotin.

          Oma valinta saattaisi olla juurikin 518 ja 540 kesken. 10-11l keskikuluts on realistinen jälkeenmainitulle jos ajaa rauhallisesti. Maantiellä mennään alle 9litran kutosvaihteella.

          520 voisi olla hyvä kone pehmeän käynnin ja äänien takia. Suorituskyvyssä ei varmaan mainitsemisen arvoista eroa nelimukiseen koneeseen.

          Itellä ainaki meni e34 518i aikalailla samoihin lukemiin mitä e36 328i. Eli ei se 518i mikään taloudellinenkaan ole koska siinä on välitykset sellaiset et kone mouruaa 100:ssa jo jossain 3000rpm nurkilla(ellei jopa ollu jo yli, en muista varmaksi)
          -Official member of BTCF-Sauna team-


          e91 325i -06

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14349
            • Oulu

            #20
            Originally posted by pmtk View Post
            IMO, taloudellista e34:sta ei ole olemassakaan.
            Mikä lienee sitten taloudellinen kunkin mielestä? Oma M50B25TU menee matkassa 8-8,5l/100km, mutta kaupungissa karkaa helposti 12-13l. Vähiten kuluttava kai tuo mulla on kun keskikulutus pysyy pääasiassa alta 11l. Tuossahan on 5HP-18 jatkeena.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • pmtk
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1560
              • Iisalmi

              #21
              Originally posted by zener View Post
              Mikä lienee sitten taloudellinen kunkin mielestä? Oma M50B25TU menee matkassa 8-8,5l/100km, mutta kaupungissa karkaa helposti 12-13l. Vähiten kuluttava kai tuo mulla on kun keskikulutus pysyy pääasiassa alta 11l. Tuossahan on 5HP-18 jatkeena.
              Nuo on niitä "kohtuu" -lukemia Toisin kuin omat 535iA:n vastaavat
              E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

              Comment

              • Haggis
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1570
                • Wackyland

                #22
                Itse päädyin M50b25,koska kulutus & teho ovat sopivassa suhteessa. Myös 2-litraista harkitsin,onneksi en kerennyt löytämään hyvää yksilöä.

                Kulutus suunnilleen 10l/100km kun alla 235/40 18" vanteet alla. Tässä yksilössä tiheä perä,kierrokset melkein 3 tonnissa 100km/h vauhdissa .

                Talvirenkailla kulutus suunnilleen 9l/100km kun alla 205/65 15".
                Käyttis:Kia Optima TF

                Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14349
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by pmtk View Post
                  Nuo on niitä "kohtuu" -lukemia Toisin kuin omat 535iA:n vastaavat
                  Maamoottori menee manuaalilaatikolla ihan kohtuu lukemilla.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2510
                    • Länsirannikko

                    #24
                    Oman kokemuksen mukaan M50B25 tai M30B30 manuaalina. Jopa omassa E32:ssa oli kolmilitraisen maamoottorin keskikulutus reilusti alle yhdenkään E34 535:n jolla olen ajanut. Olisi kiinnostavaa tietää mitä tuo vie kevyemmässä 5-sarjan kopassa, taitaa kuitenkin olla kohtuu harvinainen välimalli, valitettavasti.
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • tmth
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 2194
                      • Kangasala

                      #25
                      Originally posted by zener View Post
                      Maamoottori menee manuaalilaatikolla ihan kohtuu lukemilla.
                      Kuten myös 540i. Olinpa oikeen yllättynyt, kuinka kohtuullisella kulutuksella sillä pääsi. Varmasti matka-ajossa tämä nykyinen 530i M60B30 vie enemmän. Kuudes vaihde teki paljon.

                      F10 & R55
                      ex:
                      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14349
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by r.w. View Post
                        Oman kokemuksen mukaan M50B25 tai M30B30 manuaalina. Jopa omassa E32:ssa oli kolmilitraisen maamoottorin keskikulutus reilusti alle yhdenkään E34 535:n jolla olen ajanut. Olisi kiinnostavaa tietää mitä tuo vie kevyemmässä 5-sarjan kopassa, taitaa kuitenkin olla kohtuu harvinainen välimalli, valitettavasti.
                        Paljonkos se sitten otti ainetta? Oma entinen 535i 385tkm ajettu vei matkassa 9,2l vakkarilla ajettuna ja 11l kaupungissa.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Tohtori
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2004
                          • 560
                          • Kirkkonummi #02400

                          #27
                          Jaa itellä nyt ollut vuoden verran 283tkm ajettu 525iA ja hyvin on toiminut. Ainoastaan öljyt on joutunu vaihtamaan sekä etujarrupalat. Oma vienyt ehkä sen 11l satasella mutta riippuu ihan kaasujalasta. Omassa toi m50b25 pata luotettavuutta jos hakee niin sitten m30 alle mutta ei toi m50 mikään huono ole. Riippuu tietenkin keltä ostaa teiniltä jonkun alle "200tkm" hienosti ajetun auton saa mitä tilaa.
                          E39 528iA Touring "Oxford Grün"
                          E34 525iA Touring "Schwarz II"

                          Ex.
                          M-Technic 2 325i "Delphin Metallic"

                          Comment

                          • BMW
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 3822
                            • California

                            #28
                            Originally posted by tmth View Post
                            Kuten myös 540i. Olinpa oikeen yllättynyt, kuinka kohtuullisella kulutuksella sillä pääsi. Varmasti matka-ajossa tämä nykyinen 530i M60B30 vie enemmän. Kuudes vaihde teki paljon.
                            Kyllä se kasikoneen vääntö tekee ihmeitä kulutukselle. Auton penkitys lapusta näkee että 1500rpm on 225nm niin se kertoo jo paljon siitä että tuota konetta kun kieputtaa alle 2000rpm niin vääntää rutkasti ja kuluttaa vähän...
                            P
                            R
                            N
                            D

                            Comment

                            • r.w.
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2510
                              • Länsirannikko

                              #29
                              Originally posted by zener View Post
                              Paljonkos se sitten otti ainetta? Oma entinen 535i 385tkm ajettu vei matkassa 9,2l vakkarilla ajettuna ja 11l kaupungissa.
                              Maantieajossa n. 8.5l, jossa on pahimmille ituhipeille vielä hiukan nipistelynkin varaa, kaasua reilummin antaessa karkaa tietysti kovin helposti, vakkari tekisi ihmeitä... Kaupunkikulutusta en koskaan uskaltanut, eikä oikeastaan ollut mahdollisuuttakaan pidempiä jaksoja seurata, loppuaikoina keskikulutus kuitenkin n.12l, josta suurin osa kaupunkiajoa.
                              Last edited by r.w.; 20-06-2008, 11:40.
                              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                              Comment

                              • jsa014
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 1651
                                • Turun Pallivaha

                                #30
                                Paras bensakone :think

                                Kuten aiemmin jo todettu, varmasti "järkevin" on juurikin tuo M50B25. Hauskimmat taas M60B40 automaattina tai jos manuaalikepittäjä on, niin S38B38 on se valinta. Tuo taloudellisuus riippuu aikalailla ajotavasta, en usko että 525:n ja 540:n välillä niin merkittävää kulutuseroa on, että se joku este olisi. Kuitenkin jos halvalla haluaa ajaa, niin ei se 525 ole se oikea auto sekään. Ylläpitokuluissa ei juuri eroa, tietenkin riippuu tuurista, eli jos joku hajoaa, niin toki 540/M5 on kalliimpi korjata kuin 525.

                                Itse tuumin juurikin tuota samaa asiaa aikoinaan, aluksi lähdin 525:tä etsimään, sitten mietin että miksi ei 530 ja päädyin 540:iin.
                                Tuo -95 E34 vs. -96 E39, taytyy muistaa että viimeinen E34 on trimmattu versio, kaikki lastentaudit on vuosien varrella korjailtu. Kun taas ensimmäinen E39 sisältää nämä kaikki. Toki tämäkin riippuu, voi olla että 95 E34 on täys paska ja 96 E39 toimii kuin kello.

                                Itsellä syy valintaan oli se, että olen E34:stä kuolannut siitä asti kun serkulla 518 oli joskus 90-luvulla, ja oli itsestään selvää että lähden hakemaan viimeisen vuosimallin E34:ää.
                                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎