Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 540i isot jarrut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    #16
    Originally posted by Jonsku View Post
    Sitten jos ja kun päivität jarrusi niin myy minulle nuo vanhat satulasi
    Sori, projektin M5-satulat löytyy jo erään mielenkiintoisen M30-projektin alta ja 520:n "autobahn"-kitti varmaan riittää katukäytössä tulevaisuudessakin.

    Originally posted by djd1mm View Post
    3.6:n jarrusatuloita en ole edes harkinnut koska ne on melkein samat kun tuossa 535:ssa, eikä ne riitä tulevaan projektiin alkuunkaan. 850/540 paketti kiinnostaisi ehkä mutta en tiedä, mahtaakohan riittää 540:n jarrut taakse jos on tuo V12 keulilla Joten 750 / M5 3.8 on aika pitkälle listan kärjessä. Voi olla tosin että menee samoihin hintoihin jo joku 'tarvike' -mallinen setti.
    Joo, nuo 3.6:n satulat tuskin ainakaan jarruvoimaan tuovat minkäänlaista parannusta, ovat lähinnä hinnan ja saatavuuden puolesta hyvä vaihtoehto pikkujarrujen tilalle. Eiköhän ne 540:n jarrut sinne taakse riitä, kun löytyvät tosiaan kaikista 740 ja 750-malleistakin kautta linjan, kuten myös 3.6 M5:n taka-akselilta. 840/850-takalaikat ovat toki halkaisijaltaan suuremmat, mutteivat jäähdytetyt. Eteen sitten hommaat suosiolla nuo 4-mäntäiset ATE:t, jotka omankin V12 alta löytyvät, katukäyttöön vähintäänkin "riittävät" ja tuskin pettävät kovemmassakaan ajossa. Parempia on tietysti maailma täynnä, mutta hintaansa nähden nuo ovat aika ylivoimainen vaihtoehto, ainakin hintaan ~300€/pari pitäisi löytyä jo helpostikin.

    Kannattaa pitää noiden kanssa myös mielessä sitä, että kannattaisi ehkä säilyttää jarrutasapaino kutakuinkin sellaisena, millaiseksi se on alun perin suunniteltu. Eli ei vedetä övereitä niiden takajarrujen päivityksessä.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #17
      Originally posted by r.w. View Post
      Niin ja ei todellakaan mahdu 15" vanteen sisään nuo 324x30-levyt, 16" vanteen kanssa tiukkaa, mutta mahtuu vielä.
      Juu ei todellakaan mahdu, mutta harvassa ovat ne 16" vanteetkin, joihin menee. 850 orkkikset ja jotkut BBS:t ainoita, siis kun puhutaan siviilivanteista?

      Mä vaihdoin kuutoseen viimekesänä 850 jarrusetin eteen (se 324 mm) ja olen katunut tuota tänä kesänä joka ikinen päivä. Tuohon kun ei tahdo enää löytää tyyliin sopivia vanteita. Nyt viimeksi soviteltu ja mittailtu 16" Remoteccejä ja Alpinoita, vaan kun ei sovi niin ei sovi.

      Kertokaas muuten, miksi haluatte niitä järkyttävän isoja jarruja? Pelkän optiikan takia? Jos ulkonäkö on ainoa seikka niin mikäs siinä, isoja orkkiksia vaan, mutta jos yhtään arvostaa ajo-ominaisuuksia niin isot orkkismöhköt kannattaa unohtaa. Tai no, olinhan minäkin viimekesänä jo hankkimassa niitä 340 mm laikkoja + nelimäntäisiä (M5, 850CSi), kun oli sellaiset tarjolla. Onneksi kuitenkin tuli googletettua niiden massa... Jousittamaton lisääntyy tuolla setillä aika hulvattomasti, ei hyvä. 840 on kai ollut nelimäntäisillä alu-bremboilla, vaan noitakin on aika vähän tarjolla.

      Tekniikan vaihtojen tarpeisiin laittaisin vain niin isot, mitkä juuri riittävät. Enkä vähiten kustannussyistä. Vastaavan kokoisilla orkkiksilla kun pysähtyy niilläkin aivan riittävästi katukäytössä, kunhan ovat kunnossa.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        #18
        Originally posted by Erich View Post
        Kertokaas muuten, miksi haluatte niitä järkyttävän isoja jarruja? Pelkän optiikan takia? Jos ulkonäkö on ainoa seikka niin mikäs siinä, isoja orkkiksia vaan, mutta jos yhtään arvostaa ajo-ominaisuuksia niin isot orkkismöhköt kannattaa unohtaa. Tai no, olinhan minäkin viimekesänä jo hankkimassa niitä 340 mm laikkoja + nelimäntäisiä (M5, 850CSi), kun oli sellaiset tarjolla. Onneksi kuitenkin tuli googletettua niiden massa... Jousittamaton lisääntyy tuolla setillä aika hulvattomasti, ei hyvä. 840 on kai ollut nelimäntäisillä alu-bremboilla, vaan noitakin on aika vähän tarjolla.
        Varmuuden vuoksi. Itse koolla tai optiikallahan ei varsinaisesti ole mitään merkitystä. Siitä ensimmäisestä kerrasta lähtien kun ajoin tuolla 324x30 & 4-mäntäsatula -setillä en ole huonompia voinut enää ajatellakaan, ero noihin pienempiin levyihin ja yksimäntäisiin satuloihin on kuin yöllä ja päivällä. Katukayttöön erinomaiset ja radallekin varmasti riittävät, mutta ainahan sitä voi katsella parempiakin, erityisesti tuota projektiautoa ja ratapäiviä silmälläpitäen.

        Jousittamatonta massaa olen itsekin miettinyt paljon, periaatteessahan levyn ei fyysisesti tarvitse tuosta reilusta 300mm kasvaa paljoakaan, mutta satuloissa on parantamisen varaa senkin edestä. Esim. tuollainen ATE:n valurautamöykky vastaan joku kevyempi ja tehokkaampi alumiininen 6-mäntäsatula jne.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4646
          • Tuusula

          #19
          Originally posted by Erich View Post
          Tekniikan vaihtojen tarpeisiin laittaisin vain niin isot, mitkä juuri riittävät. Enkä vähiten kustannussyistä. Vastaavan kokoisilla orkkiksilla kun pysähtyy niilläkin aivan riittävästi katukäytössä, kunhan ovat kunnossa.
          Vaikkei nyt 540 olekaan, niin ainakin tuossa oman E30 tapauksessa kaipaa kyllä selvästi tehokkaampia jarruja vaikka nykysetuppi on täysin suomen lakien mukainen..
          Kyllähän tuo noilla 268mm zimmermaneillakin pysähtyy, mutta kyllä tuolta jarrupuolelta huomattavasti enemmän hönkyä saisi löytyä..

          Toki jousittamaton massa lisääntyy, mutta pidän sitä pienempänä pahana kuin "huonoja" jarruja.
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #20
            Originally posted by r.w. View Post
            Varmuuden vuoksi. Itse koolla tai optiikallahan ei varsinaisesti ole mitään merkitystä. Siitä ensimmäisestä kerrasta lähtien kun ajoin tuolla 324x30 & 4-mäntäsatula -setillä en ole huonompia voinut enää ajatellakaan, ero noihin pienempiin levyihin ja yksimäntäisiin satuloihin on kuin yöllä ja päivällä.
            Mitkä yksimäntäiset sulla oli aiemmin, paljonko tehollinen pinta-ala muuttui? Ja vaihdoitko muita osia, esim. pääsylinteri? Mä en huomannut jarruissa oikeastaan mitään eroa tuon oman päivityksen jälkeen. Vanhoilla pysähtyi ihan yhtälailla, kun vaan poljinta käski...


            Originally posted by Jonsku View Post
            Kyllähän tuo noilla 268mm zimmermaneillakin pysähtyy, mutta kyllä tuolta jarrupuolelta huomattavasti enemmän hönkyä saisi löytyä..
            Ajelet siis lähinnä radalla? Kadullehan niitä tehokkaampia jarruja ei ihan oikeasti tarvitse. Radallekin lähtisin ensin hakemaan parempia materiaaleja, esim. paloihin.

            Tässä ketjussa kun on vähän annettu sellainen kuva, että levyn halkaisijan älytön kasvattaminen ja mäntien lukumäärän lisääminen olisi jotenkin must, että auto alkaisi pysähtymään? Se kun ei ihan näinkään ole.
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4646
              • Tuusula

              #21
              Originally posted by Erich View Post
              Ajelet siis lähinnä radalla? Kadullehan niitä tehokkaampia jarruja ei ihan oikeasti tarvitse. Radallekin lähtisin ensin hakemaan parempia materiaaleja, esim. paloihin.

              Tässä ketjussa kun on vähän annettu sellainen kuva, että levyn halkaisijan älytön kasvattaminen ja mäntien lukumäärän lisääminen olisi jotenkin must, että auto alkaisi pysähtymään? Se kun ei ihan näinkään ole.
              Ei, vaan ihan kesäkäyttöautona tuo on eli 99,9% "siviiliajoa".

              En ymmärrä mitenkään väitettäsi "älkää ostako tehokkaita jarruja", toki alustan tulee olla muutenkin kunnossa mutta ylipäänsä jarrutusmatkan lyhentäminen ei minusta missään mielessä pahasta ole. Liikenteessä tulee aina vaaratilanteita, sellainen kun osuu kohdalle, on hyvä että itsellä on hyvät jarrut jolloin onnettomuus voitaisiin jopa välttää.

              Nyt kun tässäkin on kyseessä autojen rakentelu, en näe mitään syytä olla parantamatta myös jarruja. Ne kun ovat aika oleellinen osa autoa.
              Vai onko mielestäsi oikein, että esim. e30 turbottamisen jälkeen (sanotaan nyt vaikka 500hp asti) siinä on samat laikat kuin alkuperäisessäkin.. kun vastaavan tehoisessa kaupasta saatavassa vehkeessä on 50% suurempi halkaisija jarruissa..
              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                #22
                Originally posted by Erich View Post
                Mitkä yksimäntäiset sulla oli aiemmin, paljonko tehollinen pinta-ala muuttui? Ja vaihdoitko muita osia, esim. pääsylinteri? Mä en huomannut jarruissa oikeastaan mitään eroa tuon oman päivityksen jälkeen. Vanhoilla pysähtyi ihan yhtälailla, kun vaan poljinta käski...
                Vertasin lähinnä muihin, pienemmillä yksimäntäisillä vakiosatuloilla oleviin E32 ja E34-malleihin joilla olen ajanut ja ero on selvä, vaikka auto painaa yli 1700kg. Tehostin tekniikan ohella seiskasta, jos detaljina kiinnostaa. Arkiajon toimivuudessa ei ole huimia eroja, mutta vaikka 200+ vauhdeista kun lyö lapun pohjaan niin muistaa varmasti minkä puikoissa on jarrujen puolesta. Tarraa kuin takiainen ja häipymään kovin hankala saada.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  #23
                  Originally posted by Jonsku View Post
                  En ymmärrä mitenkään väitettäsi "älkää ostako tehokkaita jarruja"
                  En ymmärtäisi minäkään, siis jos joku tuollaista kirjoittaisi. Taisit vähän värittää kirjoittamaani. Minun viestini oli pikemminkin, että älkää vetäkö överiksi niiden päivitysten kanssa.

                  Keskustelu lähti kai katuautojen jarrupäivityksistä ja minun mielestäni johonkin vakio 540:iin ei ole mitään järkeä edes harkita laittavansa jotain orkkis 345 mm + nelimäntäsettiä eteen. Tarvitseeko edes perustella? Esimerkiksi juuri tuon setin tapauksessa saatavuus ylipäätään on huono ja kaikki osat erittäin kalliita, koska tarvikkeita ei saa. Puhumattakaan siitä massalisästä. Hyötynäkökulmasta vastine rahalle 100% katukäytössä erittäin huono. Mutta saahan ne silti laittaa, jos tykkää?


                  Originally posted by Jonsku View Post
                  toki alustan tulee olla muutenkin kunnossa mutta ylipäänsä jarrutusmatkan lyhentäminen ei minusta missään mielessä pahasta ole.

                  ...esim. e30 turbottamisen jälkeen (sanotaan nyt vaikka 500hp asti)...
                  Ihanko tosissasi puhut turvallisuudesta ja 500 hp e30:sta melkein samassa lauseessa..?

                  Originally posted by Jonsku View Post
                  Liikenteessä tulee aina vaaratilanteita, sellainen kun osuu kohdalle, on hyvä että itsellä on hyvät jarrut jolloin onnettomuus voitaisiin jopa välttää.
                  Sori nyt, mutta tämä on aika naiivia settiä, joskin aika yleistä harrastajarintamalla. Jarrujen koolla ei ehkäistä onnettomuuksia. Tai vielä tarkemmin, ylimitoittamisella niitä ei vältetä yhtään sen paremmin. Kyllä, jarrut pitää olla kunnossa ja kyllä, niiden pitää olla suhteessa auton suorituskykyyn. Mutta onnettomuuksien välttäminen lähtee ihan muualta. Totuus on kuitenkin se, että joku 500 hp e30 on väärissä käsissä aina hengenvaarallinen laite, oli siellä minkäkokoiset jarrut tahansa. Puhumattakaan siitä sivuseikasta, että tuohan on ollut Suomessa katulaiton jo alun kolmattasataa konia takaperin...


                  Originally posted by Jonsku View Post
                  Nyt kun tässäkin on kyseessä autojen rakentelu, en näe mitään syytä olla parantamatta myös jarruja. Ne kun ovat aika oleellinen osa autoa.
                  Olet aivan oikeassa, harrastajan on tunnettava vastuu myös jarruista. Mutta esimerkiksi juuri e30 korin tapauksessa unohtaisin nuo orkkis isojarrut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta juuri jousittamattoman massan lisän vuoksi. Tuossa korissa niiden osuuden suhde korin omamassaan muuttuu suhteessa enemmän, kuin raskaammassa e34 kopassa. Siis jos ajo-ominaisuuksia arvostaa. Eli oma reseptini olisi jotain mahdollisimman kevyttä ja juuri riittävän kokoista, mutta ei överiä. Tarkemmin minun ei kannata ottaa kantaa, kun en ole kolmekymppejä rakennellut.


                  Originally posted by Jonsku View Post
                  kun vastaavan tehoisessa kaupasta saatavassa vehkeessä on 50% suurempi halkaisija jarruissa..
                  ...ja useimmissa tapauksissa puolta enemmän tai jopa tuplaten massaa. Puoli ämvee toiseen? Ja kun Suomessa pääasiassa liikutaan, veenkin ainakin pitäisi jäädä pienemmäksi, kuin esim. Saksassa.


                  Originally posted by r.w. View Post
                  Vertasin lähinnä muihin, pienemmillä yksimäntäisillä vakiosatuloilla oleviin E32 ja E34-malleihin joilla olen ajanut ja ero on selvä, vaikka auto painaa yli 1700kg.
                  Ok. Noissa 850 yksimäntäisissä on 60 mm männät, niinkuin näyttäisi olevan järjestään niissä pienemmissäkin? Joka tapauksessa, noilla saa periaatteessa saman jarruvoiman kuin n. 42 millisillä männillä olevilla nelimäntäisillä. Niissä sun satuloissa männät lienevät varmaan jotain tuollaista? Eli tuossa tapauksessa se ero taitaa tulla muualta, kuin satuloista. Nuo yksimäntäiset ovat varmaan hieman kevyemmätkin kuin ne nelimäntäiset, joten kyllä niilläkin vaan hyvin jarruttelee.


                  Originally posted by r.w. View Post
                  Kannattaa pitää noiden kanssa myös mielessä sitä, että kannattaisi ehkä säilyttää jarrutasapaino kutakuinkin sellaisena, millaiseksi se on alun perin suunniteltu. Eli ei vedetä övereitä niiden takajarrujen päivityksessä.
                  Poimitaan vielä tämä esiin, asia on juuri niin kuin tuossa kirjoitit. Kun alatte päivittämään, niin ottakaa mieluiten koko setti samasta autosta, eli etu- ja takajarrut sekä pääsylinteri, niin onnistumisen edellytykset ovat paremmat. Jarrutasapaino ja poljintuntuma on niissä mietitty jo tehtaalta kuntoon.


                  Originally posted by jsa014 View Post
                  Mistähän noita 850 romuja löytäis, muualta kuin merkkiliikkeen tiskiltä?
                  Kommentoidaas vielä tähän... omani hain pari vuotta sitten ohi ajaessa ruotsalaiselta purkaamolta Tukholman lähistöltä. Kunnoltaan erittäin hyvät ja hinnaksi jäi joku reilu 100 e parilta. Eli kannattaa selata myös bildelsbasenia.

                  Vielä jarrupaloista: ennenkuin alatte niitä hehtojarruja asentamaan, niin miettikää missä aiotte autoa käyttää. Jos meinaatte radalle mennä tosissaan pyörimään, niin selvittäkää siihen käyttöön paremmin soveltuvien palojen saatavuus etukäteen. Ei meinaan saa läheskään kaikkiin orkkis isojarrusatuloihin, ainakaan jos luetteloita on uskominen. Sen sijaan johonkin M5 peruskokoon saa paremmin.
                  Last edited by Erich; 28-06-2008, 15:02. Reason: typo
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Ei se jarrutusmatka lyhene yhtään vaikka sinne pistäisi mitkä jarrut, niin kauan kun sitä jarrutusta ei tehdä jostain 300km/h nopeuksista ja jarrut on ehjät. Erot tulevat jarrujen häipymisestä, poljinvoimaa voi säädellä pääsylinterillä, toistettavuus muuttuu.

                    Jo nuo 302mm jäähdytetyt levyt ovat erittäin riittävät E34:ssä, puhumattakaan kevyemmästä E30 kopasta, joten mitään megalevyjä ei oikein voi perustella kuin show-factorilla, ratakäytössäkään kun noita isoja ei kovin usein näy juuri massan takia. Esim. 540i ja 535i jarrujen ainoa ero on levyjen paksuus ja massa -> 540i jarrut kestävät ehkä yhden jarrutuksen enemmän häipymättä, tehoeroa ei ole mutta painoeroa on.

                    [edit: Näin jälkikäteen omaa postausta lukien, samalla linjalla siis olen kuin Erich, overkill ei ole tässä kohtaa paras ratkaisu.]
                    Last edited by Cell; 29-06-2008, 22:55.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4646
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by Erich View Post
                      En ymmärtäisi minäkään, siis jos joku tuollaista kirjoittaisi. Taisit vähän värittää kirjoittamaani. Minun viestini oli pikemminkin, että älkää vetäkö överiksi niiden päivitysten kanssa.
                      Ok, kärjistin hieman tuota.

                      Ihanko tosissasi puhut turvallisuudesta ja 500 hp e30:sta melkein samassa lauseessa..?
                      Noh, niin noh

                      Sori nyt, mutta tämä on aika naiivia settiä, joskin aika yleistä harrastajarintamalla. Jarrujen koolla ei ehkäistä onnettomuuksia. Tai vielä tarkemmin, ylimitoittamisella niitä ei vältetä yhtään sen paremmin. Kyllä, jarrut pitää olla kunnossa ja kyllä, niiden pitää olla suhteessa auton suorituskykyyn. Mutta onnettomuuksien välttäminen lähtee ihan muualta. Totuus on kuitenkin se, että joku 500 hp e30 on väärissä käsissä aina hengenvaarallinen laite, oli siellä minkäkokoiset jarrut tahansa. Puhumattakaan siitä sivuseikasta, että tuohan on ollut Suomessa katulaiton jo alun kolmattasataa konia takaperin...
                      Noniin, tästä olemme samaa mieltä. Eikös tässä alunperinkin ollut kyse "550":stä, jolloin tehoa tulee melkein 100hp enemmän kuin vakiossa => jarrujen päivitys ei olisi pahaksi..?

                      Jos nyt oikein aletaan pilkkua viilaamaan, on tuollaisia laillisia 500hp E30:jä liikenteessä.. avainsanoina poikkeuslupa ja kultainen '90 luku
                      Tosin harvassahan ne ovat

                      Olet aivan oikeassa, harrastajan on tunnettava vastuu myös jarruista. Mutta esimerkiksi juuri e30 korin tapauksessa unohtaisin nuo orkkis isojarrut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta juuri jousittamattoman massan lisän vuoksi. Tuossa korissa niiden osuuden suhde korin omamassaan muuttuu suhteessa enemmän, kuin raskaammassa e34 kopassa. Siis jos ajo-ominaisuuksia arvostaa. Eli oma reseptini olisi jotain mahdollisimman kevyttä ja juuri riittävän kokoista, mutta ei överiä. Tarkemmin minun ei kannata ottaa kantaa, kun en ole kolmekymppejä rakennellut.
                      Tässä tulee taas ongelmaksi se, että ostaako 1000e 312mm jarrut vai 4000e 280mm jarrut jotka ovat _kevyet_. :think

                      Poimitaan vielä tämä esiin, asia on juuri niin kuin tuossa kirjoitit. Kun alatte päivittämään, niin ottakaa mieluiten koko setti samasta autosta, eli etu- ja takajarrut sekä pääsylinteri, niin onnistumisen edellytykset ovat paremmat. Jarrutasapaino ja poljintuntuma on niissä mietitty jo tehtaalta kuntoon.
                      Juurikin näin

                      Originally posted by Cell View Post
                      Näin jälkikäteen omaa postausta lukien, samalla linjalla siis olen kuin Erich, overkill ei ole tässä kohtaa paras ratkaisu.
                      Totta, "kohtuus kaikessa".
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3452
                        • Janakkala

                        #26
                        Onkos tässä asiassa tapahtunut kehitystä viimeisen 5 vuoden aikana?
                        Asia kiinnostaisi itseänikin, että mistä malleista sopisi isommat jarrut helpoiten E34 535i malliin? (Mahdollista turboahtamista silmälläpitäen)
                        540 jarrut riittäisivät täyttämään laki pykälät mutta samalla vaivallahan sinne jotain vielä astetta isompaa laittaisi.
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #27
                          Originally posted by Spetke View Post
                          Onkos tässä asiassa tapahtunut kehitystä viimeisen 5 vuoden aikana?
                          Asia kiinnostaisi itseänikin, että mistä malleista sopisi isommat jarrut helpoiten E34 535i malliin? (Mahdollista turboahtamista silmälläpitäen)
                          540 jarrut riittäisivät täyttämään laki pykälät mutta samalla vaivallahan sinne jotain vielä astetta isompaa laittaisi.
                          E32 750:n autobahn-jarrut lienee isoimmat helposti löydettävät bolt-on-setit niinkuin on todettu aikasemmin. Löytyy saksanversioisista 750:stä 1/90 alkaen ja muista jos lisävarustekoodilla tilattu.

                          Jotta viestillä olisi jotain lisäarvoa niin kerrottakoot takajarruista seuraavaa: E32:n takajarrulevyt ei käy suoraan E34:seen, E34:ssa on 8mm matalampi pyörännapa kuin E32:ssa. Jos navat vaihtaa E32:sta, niin sitten raideleveys takana kasvaa 16mm yhteensä. Vaihtoehtona on käyttää 540:n takajarrulevyjä, satulat ja satulan kannakkeet on samat 540/740/750.

                          Etujarrut 324X30 nelimäntäsillä satuloilla

                          Takajarrut 300X20 yksmäntäsillä satuloilla
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎