tuollahan on FAQ lähes 1600 vivuinen e34 repair guide pdf muodossa.. sieltä saattais löytyy jelppiä moneen e34 asiaan ite latasin ainakin sen koneelle vaikka en koskaa tarvis
-Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
-Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
-Voimaa.com Ohjelmoinnit
-Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
-Ilmastointi huolto alkaen 69€
Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
GMC Topkick C6500 rollback -95
Ford F-350 4X4 Wrecker -97
E46 330xiA -02
Chrysler neon -99
Mulla pyyhkijät lopetti toiminnan eilen. Varsi, joka välittää liikkeen moottorista vivustoon, irtosi vivuston puolelta. Tarkemmin tutkittuani vivustossa kiinni oleva terästappi oli päässyt ruostumaan ja irronneessa varressa kiinni oleva muovinen "pallonivel" oli päässyt kulumaan liikaa.
Luultavasti näiden vipujen välillä oleva kumi on päästänyt kosteutta/likaa niveleen ja se on sitä myöten alkanut syöpymään.
Kannattaa varmaan tarkistaa tuon vivun molempien päiden kuulanivelten kunto silloin tällöin ja lisätä rasvaa, niin pyyhkijät ei petä kesken pahimman kelin.
Mulla pyyhkijät lopetti toiminnan eilen. Varsi, joka välittää liikkeen moottorista vivustoon, irtosi vivuston puolelta. Tarkemmin tutkittuani vivustossa kiinni oleva terästappi oli päässyt ruostumaan ja irronneessa varressa kiinni oleva muovinen "pallonivel" oli päässyt kulumaan liikaa.
Luultavasti näiden vipujen välillä oleva kumi on päästänyt kosteutta/likaa niveleen ja se on sitä myöten alkanut syöpymään.
Kannattaa varmaan tarkistaa tuon vivun molempien päiden kuulanivelten kunto silloin tällöin ja lisätä rasvaa, niin pyyhkijät ei petä kesken pahimman kelin.
Tähän ongelmaan on tullut nyt lyhyellä aikaa törmättyä pariinkin kertaan, onneksi tuon moottorin ja vivuston välisen pallonivelen saa painettua paikoilleen ilman purkamista tuulilasin alareunan ritilän aukoista. Samalla kannattaa tietty hieman voidella sitä niveltä kun se kerran on irti...
Tuli tuohon kokeiltua kikka kolmosta e32:ssa. Vaihtelin lämppärin moottoria, niin sattui apparin sulka olemaan juuri siinä edessä ja konepeltiin hakkautuneena. Ei tuo kai enää hirveästi lisää työtä olisi vaatinut, vaikka olisi koko vivuston irrottanut, mutta jos joskus myöhemmin. Toisaalta tuntui nuo muovit sen verran rapsakoilta, että ei huvittanut yhtään ylimääräistä lähteä purkamaan.
Mutta asiaan. Kun viiksen otti irti ja katseli rungossa olevaa reikää, näki, että suurin kuluma oli alareunassa. Kun tapista otti lukkorikan (tai oikeastaan sen mitä siitä oli jäljellä) pois, oli alla pari ohutta ja yksi hieman paksumpi aluslevy. Runkoa kuin aikani rapsuttelin ja mittailin, niin päädyin sellaiseen tulokseen, että jos tuolla jonkinsorttinen holkki on, niin se täytyy olla 15 mm reiässä. Olaketta oli näkyvillä sen verran, että arvelin tuohon olevan mahdollista pistää hieman fylliä. Hain paikallisesta autotarvikeliikkeestä 15/12 mm pronssiholkin, josta sahasin 5 mm korkean "prikan". Holkki meni aika kivuttomasti paikalleen pienellä naputuksella ja pyyhkijän rungon kiinnitysmutterilla aluslevyjen kanssa vedättämällä.
Akselille sitten holkin päälle ohut 12 mm aluslevy, joka siinä oli ollut aikaisemminkin ja uusi lukkorikka. Pyyhkijän runko kiinni ja testaamaan. Ei keikkunut enää niinkuin ennen ja pyyhkijät jaksoivat pyyhkiä ihan hyvin. Pyörii tuo holkki nyt sitten rungon suhteen tai akseli holkin sisässä niinkuin on oikeasti tarkoitus, niin välys poistuu ja toiminee ainakin jonkun aikaa. Holkki ja rikka poistivat samalla pystysuuntaisen välyksen, joten sekin osaltaan rauhottaa tilannetta, kun tuo ei pääse keikkumaan.
Tuossa on sellainen hyvä juttu, että purkamista ei vaadita oikeastaan ollenkaan. Koko homman pystyy tekemään pelkästään ottamalla pyyhkijän rungon irti, lämppärin puhaltimen suojamuovit estävät aika hyvin tapin karkaamisen piiloon. Osat taas maksavat luokkaa 2e, eikä mitään tarvitse rikkoa.
Kuten sanottu, ei tuo mikään lopullinen fixaus ole. Antaa nyt kuitenkin aikaa valmistautua puslien ja sopivien poranterien/ kalvainten hommaamiseen. Tehdään sitten jossain vaiheessa isompi remontti samalla lailla kuin threadhissa on aiemmin mainittu.
Ainakin 518 i:ssä vaihdoin pyyhkijät keskenään ja ei ota enää konepeltiin kiinni. Etäisyyttä konepeltiin ainakin 5mm, vaikka aika väljäksi kulunut mekanismi.
Nyt ei enää huolta tuostakaan murheesta. Brännyy koko hoito KL : stä 210€ ja tänään vaihtelin paikalleen.
Ei tarvinnu laskee vesiä mistään, mahtu kikkakolmosella kun taisteli aikansa. Vaikka V8 nököttää konehuoneessa. Vanha oli niin älyttömän väljä ja siinä keskimmäisen akselin ympärillä ei ollu enää kierteitäkään mihin sen kiristysmutterin ois voinu kiristää. Hapettunu ja kierretty joskus viä väärille jengoille väkisin.
Samaten erinäiset vivutkin pysy enää pyhällä hengellä paikallaan. Siitä ei ois saanu enää ees säveltämällä kalua .
Mut arvakkaas vaan miltä tuntuu kun on UUS täydellisen tiukka koneisto nyt paikallaan ja pelaa kuin unelma tarkasti ja hiljaa... aah...
Suosittelen. Ei loppujenlopuks paha homma. 8h meni johon sisälty vielä muutaman työkalunkin askartelu ja uusien ruuvien hakuja ja ruostesuojasin kaukalon reunankin ettei tulevat roskat märkänä etene liian pitkälle...
Comment