Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M20B25 kierrokset heittelee / nykii pienillä kierroksilla kylmänä

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    E34 M20B25 kierrokset heittelee / nykii pienillä kierroksilla kylmänä

    Auto E34 525i 12V M20B25 1990 (ajettu 300-500tkm?). Oireena seuraavat:

    Startata saa niin kylmänä kuin kuumana "normaalia" pidempään (sama juttu ollut edellisissä M20B20-moottoreissa, mitä mulla on ollut) eli sanoisin, että noin 5-10 sek. Aina kuitenkin lähtee ensimmäisellä, jos vaan starttaa riittävän pitkään.

    Jos koneen erehtyy kylmänä stumppaamaan (käy varsin helposti), saa starttia sitten pyörittääkin reilusti pidempään ja välillä ei millään meinaa lähteä käyntiin (äärimmäisen noloa liikennevaloissa). Joskus lähtee vasta, kun starttaa kaasupoljin pohjassa. Tämän jälkeen ei käy kaikilla pytyillä ennen kuin hieman lämpenee.

    Kylmän moottorin kierrokset "seuraa perässä", eli kun lähtee liikkeelle, kierrokset ensin notkahtaa (lähes sammuu, kun öljynpaine- ja laturin merkkivalokin vilahtaa) ja vasta sitten lähtee nousemaan (usein tässä vaiheessa moottori sammuu tai auto nytkähtää varsin voimakkaasti). Tuntuu kuin kaasu ei ensin vaikuttaisi mihinkään, kunnes kerralla rysähtää päälle.

    Lämpimänä moottori pelaa normaalisti, lukuun ottamatta pitkää starttausta.

    Auto on tuore tuttavuus minulle. Ed omistaja vaihtanut tulpanjohdot, pyörijän, virranjakajan kannen 20tkm sisään (samoin kansiremppa tehty 25tkm sitten).
    Itse olen vaihtanut vasta suodattimet ja tulpat, jotka oli melkoisen mustat (ei kuitenkaan karstaiset). Rikkaalla lienee käynyt (moottori oli käynnissä vain pari minuuttia ennen tulppien vaihtoa).

    Bensansuodatinta ei vielä ole vaihdettu (on varmasti vanha), vaan samalla tiputan tankin alas ja vaihdan letkut ja putket sinne. En kuitenkaan usko sitä syylliseksi.

    Lähtisikö liikkeelle lämpötila-antureista vai mistä?
    Last edited by osilpi; 03-03-2009, 11:53.
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #2
    Lämpötila-anturit tutkittu. Kaksi anturia termarikotelossa, en nyt ole varma, että kumpi on mittarille ja kumpi moottorin ohjaukselle, mutta ei sen väliä, koska arvot menee molemmissa loogisesti.

    lämpö musta sininen
    30C 3,01 1,41
    40C 2,29 1,09
    80C 0,65 0,31

    Arvot kilo-ohmeja. Mielestäni menevät loogisesti eli lämpötilan noustessa vastus laskee. Vika tuskin on noissa antureissa. Mitenkäs saisi selville, että meneekö moottorin ohjaukselle samat arvot (näkeekö siitä testipistokkeen kautta tms)?

    Taitaa kyllä vika olla jossain muualla, joten pitäisi jostain saada toinen ilmamäärämittari kokeiluun.
    Onko kellään vaikka vuokrata hetkeksi pk-seudulla (voin ostaa myös, jos varmasti ehjä)?
    535:n mittari on joutilaana, mutta se on erilainen.

    Kone empii nyt aina, jos pienillä kierroksilla antaa paljon kaasua, oli sitten kylmä tai lämmin. Eikös tuo juuri viittaa ilmamäärämittariin?
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #3
      Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu (vanhat kärsineet), ei mitään vaikutusta kuitenkaan.

      Tyhjäkäyntimoottorin irroitin ja putsailin (ei kyllä ollut juurikaan likaa ja liikkui herkästi). Kuinkas sen kuuluu toimia? Nyt oli siten, että kylmällä moottorilla luisti oli kiinni. Olettaisin, että kuuluukin olla, mutta onko asiaan varmistusta? Luisti myös pärisee koko ajan, ei liene haitallista?

      Ilmamäärämittariakin katselin, eikä vaikuttanut piirilevy pahasti kuluneelta. Kaksi uraa toki oli, mutta ei läpi. Puhdistin osat. Toki edelleen kiinnostaisi kokeilla varmasti ehjällä mittarilla.

      Tänään tilasin imusarjan tiivisteet ja imuletkun, joten ne menee seuraavaksi vaihtoon. Kokeilin kyllä koneen käydessä suihkutella starttisprayta joka koloon, eikä vaikuttanut millään tavalla, eli ei viittaisi imuvuotoon. Vaihdetaan kuitenkin letkut ja tiivisteet varmuudeksi.
      Samalla tyhjenee katalysaattori, koska lienee alkuperäinen ja tod näk tukossa ainakin osittain.

      Lambdakin pitäisi vaihtaa, jos ei noilla tokene. Kait tuonne voi ostaa ihan yleismallisen 4-johtoisen?
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • penariM5
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 62

        #4
        tsekkaa suuttimet että toimii! ei vuoda ja silleen. ohessa myös suuttimien
        johdot mitkä löytyy siitä imusarjan alta pistokkeesta.

        Comment

        • tumppi007
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 128
          • vaasa

          #5
          Originally posted by osilpi View Post
          Auto E34 525i 12V M20B25 1990 (ajettu 300-500tkm?). Oireena seuraavat:

          Startata saa niin kylmänä kuin kuumana "normaalia" pidempään (sama juttu ollut edellisissä M20B20-moottoreissa, mitä mulla on ollut) eli sanoisin, että noin 5-10 sek. Aina kuitenkin lähtee ensimmäisellä, jos vaan starttaa riittävän pitkään.

          Jos koneen erehtyy kylmänä stumppaamaan (käy varsin helposti), saa starttia sitten pyörittääkin reilusti pidempään ja välillä ei millään meinaa lähteä käyntiin (äärimmäisen noloa liikennevaloissa). Joskus lähtee vasta, kun starttaa kaasupoljin pohjassa. Tämän jälkeen ei käy kaikilla pytyillä ennen kuin hieman lämpenee.

          Kylmän moottorin kierrokset "seuraa perässä", eli kun lähtee liikkeelle, kierrokset ensin notkahtaa (lähes sammuu, kun öljynpaine- ja laturin merkkivalokin vilahtaa) ja vasta sitten lähtee nousemaan (usein tässä vaiheessa moottori sammuu tai auto nytkähtää varsin voimakkaasti). Tuntuu kuin kaasu ei ensin vaikuttaisi mihinkään, kunnes kerralla rysähtää päälle.

          Lämpimänä moottori pelaa normaalisti, lukuun ottamatta pitkää starttausta.

          Auto on tuore tuttavuus minulle. Ed omistaja vaihtanut tulpanjohdot, pyörijän, virranjakajan kannen 20tkm sisään (samoin kansiremppa tehty 25tkm sitten).
          Itse olen vaihtanut vasta suodattimet ja tulpat, jotka oli melkoisen mustat (ei kuitenkaan karstaiset). Rikkaalla lienee käynyt (moottori oli käynnissä vain pari minuuttia ennen tulppien vaihtoa).

          Bensansuodatinta ei vielä ole vaihdettu (on varmasti vanha), vaan samalla tiputan tankin alas ja vaihdan letkut ja putket sinne. En kuitenkaan usko sitä syylliseksi.

          Lähtisikö liikkeelle lämpötila-antureista vai mistä?
          tähän käynnistys ongelmaan olisi kiva saada selvyys itellä sama ongelma eli käynnistyy pienen hinkkauksen jälkeen
          :think Yegshmesh! It's me

          "Hyvä seksi on sitä kun nainen illalla ratsastaa ylväänä kuin Mannerheim ja aamulla kävelee kuin Ahtisaari"


          e53 X5 3.0d 2005
          e92 320i 2007

          ex
          -e21
          -e28
          -e34
          -e36
          -e39
          -e46
          -e90

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #6
            Suuttimet testattu. 3 vuoti painetestissä, mutta kaikkien tuotto erittäin tasainen. Tehty ultraäänipesu ja uudet o-renkaat. Ei pitäisi vuotaa enää.
            Suuttimien johtosarja testattu ja toimii.

            Kaasuläpän asentotunnistimen toiminta oli epämääräistä, tunnistin vaihdettu uuteen ja nyt toimii.

            Imusarja oli siis irti, ja puhdistin sen, kuten myös kaasuläpän. Kaikissa koloissa uudet tiivisteet ja huonot/hapertuneet letkut korjattu. Ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välinen iso haitariletku vaihdettu uuteen, samoin tyhjäkäyntimoottorin letkut.

            Kaikkiin irti olleisiin sähköliittimiin sähköputsaussprayta ja paineilmaa kevyesti.

            Ilmamäärämittari puhdistettu ja mitattu. Vastus kohoaa tasaisesti puoliväliin asti, jonka jälkeen muutama huono kohta. Ei kuitenkaan vaikuttane tyhjäkäyntiin millään tavalla.

            Kone käyntiin ja toivotaan parasta. Ja paskat, ihan samalla tavalla käy huonosti kylmänä, kuten ennenkin. Lisäksi tuli vielä sellainen mukava humppaus tyhjäkäynnille, että koko auto heiluu.

            Imuvuotoa epäilen, mutta mistä ihmeestä? Starttispraytä kokeiltu jokaiseen mahdolliseen kohtaan, eikä mitään vaikutusta. Tai sitten se on se hemmetin tyhjäkäyntimoottori. Kukaan ei oikein tunnu varmasti tietävän, että miten sen kuuluisi toimia, ja miten sen kunto testataan. Ei viitsisi laittaa 200 euroa siihen, jos se ei olekaan syyllinen.

            Mahdollinen lambdavikakin vaikuttaa epätodennäköiseltä, koska sehän rupeaa toimimaan vasta lämmettyään.

            EDIT:
            Tänään tutkittu lisää. Kylmänä kone käy hyvin, mutta puolen minuutin kuluttua alkaa humppaaminen.
            Alipainemittarin mukaan alipainetta oli n 16 "yksikköä" (nyt ei muista sitä yksikköä, mutta ohjearvo ilmeisesti 18-22). Alipaine oli kuitenkin tasainen eikä aluksi heitellyt, paitsi koneen lämmettyä humppaamisen tahdissa.

            Katalysaattorin tyhjensin, kone ehkä käy nyt hieman "vapaamman" oloisesti, mutta ei vaikuta humppaamiseen.

            Lambdan johdon kokeilin irroittaa eri tilanteissa, ei vaikuttanyt käyntiin. Voihan sekin olla sökö, mutta ei pitäisi näin vaikuttaa?

            Kokeilin irroittaa ilmamäärämittarin johdon. Kas kummaa, humppaaminen loppui ja tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi. Samoin alipainemittari oli kuin naulattu siihen 16:sta.
            Tämän jälkeen, kun ilmamäärämittarin johdon laittoi takaisin, kävi kone kunnolla siihen asti, kunnes ensimmäisen kerran kaasutti, jolloin humppaaminen taas alkoi. Ja johto irti -> humppaaminen loppui.

            Ilmamäärämittarin olen mitannut suoraan mittarista (vastus luokkaa 2,6 kilo-ohmia - 3 kilo-ohmia), että Motronic-boksin liittimistä. Molemmilla tavoilla vastus menee samalla tyylillä, mutta syystä tai toisesti on Motronic-boksin liittimistä mitattuna vastus pienempi, alle kilo-ohmin.

            Olen ymmärtänyt, ettei ilmamäärämittarin pitäisi vaikuttaa tyhjäkäynnillä millään lailla? Että kaasuläpän asentotunnistin jotenkin ohittaisi sen. Ei taidakaan olla niin.

            Meneekö tuo nyt jotenkin varaohjelmalle, kun ottaa sen ilmamäärämittarin johdon irti? Nyt olisi todella hyvä päästä kokeilemaan varmasti ehjällä mittarilla ja ehjällä Motronic-boksilla numero 0 261 200 173.
            Last edited by osilpi; 10-08-2008, 22:20.
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • tumppi007
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 128
              • vaasa

              #7
              Originally posted by osilpi View Post
              Suuttimet testattu. 3 vuoti painetestissä, mutta kaikkien tuotto erittäin tasainen. Tehty ultraäänipesu ja uudet o-renkaat. Ei pitäisi vuotaa enää.
              Suuttimien johtosarja testattu ja toimii.

              Kaasuläpän asentotunnistimen toiminta oli epämääräistä, tunnistin vaihdettu uuteen ja nyt toimii.

              Imusarja oli siis irti, ja puhdistin sen, kuten myös kaasuläpän. Kaikissa koloissa uudet tiivisteet ja huonot/hapertuneet letkut korjattu. Ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välinen iso haitariletku vaihdettu uuteen, samoin tyhjäkäyntimoottorin letkut.

              Kaikkiin irti olleisiin sähköliittimiin sähköputsaussprayta ja paineilmaa kevyesti.

              Ilmamäärämittari puhdistettu ja mitattu. Vastus kohoaa tasaisesti puoliväliin asti, jonka jälkeen muutama huono kohta. Ei kuitenkaan vaikuttane tyhjäkäyntiin millään tavalla.

              Kone käyntiin ja toivotaan parasta. Ja paskat, ihan samalla tavalla käy huonosti kylmänä, kuten ennenkin. Lisäksi tuli vielä sellainen mukava humppaus tyhjäkäynnille, että koko auto heiluu.

              Imuvuotoa epäilen, mutta mistä ihmeestä? Starttispraytä kokeiltu jokaiseen mahdolliseen kohtaan, eikä mitään vaikutusta. Tai sitten se on se hemmetin tyhjäkäyntimoottori. Kukaan ei oikein tunnu varmasti tietävän, että miten sen kuuluisi toimia, ja miten sen kunto testataan. Ei viitsisi laittaa 200 euroa siihen, jos se ei olekaan syyllinen.

              Mahdollinen lambdavikakin vaikuttaa epätodennäköiseltä, koska sehän rupeaa toimimaan vasta lämmettyään.

              EDIT:
              Tänään tutkittu lisää. Kylmänä kone käy hyvin, mutta puolen minuutin kuluttua alkaa humppaaminen.
              Alipainemittarin mukaan alipainetta oli n 16 "yksikköä" (nyt ei muista sitä yksikköä, mutta ohjearvo ilmeisesti 18-22). Alipaine oli kuitenkin tasainen eikä aluksi heitellyt, paitsi koneen lämmettyä humppaamisen tahdissa.

              Katalysaattorin tyhjensin, kone ehkä käy nyt hieman "vapaamman" oloisesti, mutta ei vaikuta humppaamiseen.

              Lambdan johdon kokeilin irroittaa eri tilanteissa, ei vaikuttanyt käyntiin. Voihan sekin olla sökö, mutta ei pitäisi näin vaikuttaa?

              Kokeilin irroittaa ilmamäärämittarin johdon. Kas kummaa, humppaaminen loppui ja tyhjäkäynti muuttui tasaiseksi. Samoin alipainemittari oli kuin naulattu siihen 16:sta.
              Tämän jälkeen, kun ilmamäärämittarin johdon laittoi takaisin, kävi kone kunnolla siihen asti, kunnes ensimmäisen kerran kaasutti, jolloin humppaaminen taas alkoi. Ja johto irti -> humppaaminen loppui.

              Ilmamäärämittarin olen mitannut suoraan mittarista (vastus luokkaa 2,6 kilo-ohmia - 3 kilo-ohmia), että Motronic-boksin liittimistä. Molemmilla tavoilla vastus menee samalla tyylillä, mutta syystä tai toisesti on Motronic-boksin liittimistä mitattuna vastus pienempi, alle kilo-ohmin.

              Olen ymmärtänyt, ettei ilmamäärämittarin pitäisi vaikuttaa tyhjäkäynnillä millään lailla? Että kaasuläpän asentotunnistin jotenkin ohittaisi sen. Ei taidakaan olla niin.

              Meneekö tuo nyt jotenkin varaohjelmalle, kun ottaa sen ilmamäärämittarin johdon irti? Nyt olisi todella hyvä päästä kokeilemaan varmasti ehjällä mittarilla ja ehjällä Motronic-boksilla numero 0 261 200 173.
              onkos tullu selvyyttä siihen käynnistykseen?
              :think Yegshmesh! It's me

              "Hyvä seksi on sitä kun nainen illalla ratsastaa ylväänä kuin Mannerheim ja aamulla kävelee kuin Ahtisaari"


              e53 X5 3.0d 2005
              e92 320i 2007

              ex
              -e21
              -e28
              -e34
              -e36
              -e39
              -e46
              -e90

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #8
                Originally posted by tumppi007 View Post
                onkos tullu selvyyttä siihen käynnistykseen?
                Ei ole vielä, toivottavasti tulee jossain välissä. Tänään ajattelin kokeilla 535:n ilmamäärämittarilla, kun sellainen nurkista löytyi. On erilainen kyllä, mutta täytyyhän sitä kokeilla.

                EDIT: Eihän se 535:n mittari käynyt, kun oli imuilmaletkun halkaisija niin paljon isompi.

                Sen sijaan uusin lambdan mallia Pilteema (hetken mielijohde, kun ko pulju on ihan naapurissa... seli seli...), sekä nollailin vikamuistia pari kertaa pitämällä akun kenkää irti.
                En sitten tiedä, teinkö samalla jotain muuta vahingossa, mutta mielestäni auto muuttui jo ajettavaksi. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, mutta selvästi lievemmin, eikä auto enää meinaa sammua. Ajossa nykii pienillä kierroksilla, mutta n 2000rpm jälkeen vetää ihan kivasti (mielestäni paremmin kuin minun aikana koskaan).

                Siihen starttauksen pituuteen en tiedä, vaikuttiko mikään em toimenpiteistä paljoakaan, mutta ehkä se pitkä starttaus onkin kuvitelmaa Tojotan dieselin jälkeen (se kun hörähtää välittömästi, suoraruisku kun on)...
                Last edited by osilpi; 11-08-2008, 22:14.
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • tumppi007
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 128
                  • vaasa

                  #9
                  Originally posted by osilpi View Post
                  Ei ole vielä, toivottavasti tulee jossain välissä. Tänään ajattelin kokeilla 535:n ilmamäärämittarilla, kun sellainen nurkista löytyi. On erilainen kyllä, mutta täytyyhän sitä kokeilla.

                  EDIT: Eihän se 535:n mittari käynyt, kun oli imuilmaletkun halkaisija niin paljon isompi.

                  Sen sijaan uusin lambdan mallia Pilteema (hetken mielijohde, kun ko pulju on ihan naapurissa... seli seli...), sekä nollailin vikamuistia pari kertaa pitämällä akun kenkää irti.
                  En sitten tiedä, teinkö samalla jotain muuta vahingossa, mutta mielestäni auto muuttui jo ajettavaksi. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, mutta selvästi lievemmin, eikä auto enää meinaa sammua. Ajossa nykii pienillä kierroksilla, mutta n 2000rpm jälkeen vetää ihan kivasti (mielestäni paremmin kuin minun aikana koskaan).

                  Siihen starttauksen pituuteen en tiedä, vaikuttiko mikään em toimenpiteistä paljoakaan, mutta ehkä se pitkä starttaus onkin kuvitelmaa Tojotan dieselin jälkeen (se kun hörähtää välittömästi, suoraruisku kun on)...
                  kyllä mun mielestä se käynnistys on jotenkin liian pitkä koska joskus harvemmin hörähtää todella nopeasti käyntiin mutta pääasiassa saa sahata pitkän aikaa
                  :think Yegshmesh! It's me

                  "Hyvä seksi on sitä kun nainen illalla ratsastaa ylväänä kuin Mannerheim ja aamulla kävelee kuin Ahtisaari"


                  e53 X5 3.0d 2005
                  e92 320i 2007

                  ex
                  -e21
                  -e28
                  -e34
                  -e36
                  -e39
                  -e46
                  -e90

                  Comment

                  • tumppi007
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 128
                    • vaasa

                    #10
                    Originally posted by tumppi007 View Post
                    kyllä mun mielestä se käynnistys on jotenkin liian pitkä koska joskus harvemmin hörähtää todella nopeasti käyntiin mutta pääasiassa saa sahata pitkän aikaa
                    yks tuttu epäilee että vika tuohon käynnistykseen voisi olla nokka-akselin asentoanturissa. en ole itse vaihtanut niin varmasti en osaa sanoa
                    :think Yegshmesh! It's me

                    "Hyvä seksi on sitä kun nainen illalla ratsastaa ylväänä kuin Mannerheim ja aamulla kävelee kuin Ahtisaari"


                    e53 X5 3.0d 2005
                    e92 320i 2007

                    ex
                    -e21
                    -e28
                    -e34
                    -e36
                    -e39
                    -e46
                    -e90

                    Comment

                    • leijo
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2007
                      • 54

                      #11
                      eipäs oo tossa myllyssä nokan tunnistinta. imm paskana?

                      Comment

                      • tumppi007
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 128
                        • vaasa

                        #12
                        Originally posted by leijo View Post
                        eipäs oo tossa myllyssä nokan tunnistinta. imm paskana?
                        miten huomaa parhaiten jos tuo on rikki? mulla ei muuten kone käyttäydy huonosti vain käynnistys on pitkäveteistä
                        :think Yegshmesh! It's me

                        "Hyvä seksi on sitä kun nainen illalla ratsastaa ylväänä kuin Mannerheim ja aamulla kävelee kuin Ahtisaari"


                        e53 X5 3.0d 2005
                        e92 320i 2007

                        ex
                        -e21
                        -e28
                        -e34
                        -e36
                        -e39
                        -e46
                        -e90

                        Comment

                        • osilpi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 486
                          • Espoo

                          #13
                          Eilen vaihdettu toinen Motronic-boksi ja toinen ilmamäärämittari (samalla kertaa). Opetusajoa tehty vasta 20km, joten mitään lopullista ei voi sanoa.

                          Tyhjäkäynti varsin epätasaista ja oli n 600rpm, joten jouduin lisäämään kaasuläpän säätöruuvista sinne 800rpm kohdille, jolloin käynti parani. Näinhän ei vissiin saisi tehdä, mutta hätäratkaisuna (kaasuläpän asentotunnistin toimii edelleen tarkoitetulla tavalla eli naksahtaa kun painaa kaasua).
                          Kone ei sammahtele valoissa ja ei nyi pienillä kierroksilla. Isommilla kierroksilla vetää hyvin.

                          Kone käynnistyy mielestäni normaalilla nopeudella eli ei tarvitse sahata. Tämä tosin parani hieman jo aiemmin.

                          Sen verran mittailin noita ilmamäärämittareita vierekkäin, että molempien vastus oli epätasainen siinä puolivälissä ja rupesi laskemaan loppua kohden, mutta ei tunnu ajossa haittaavan.
                          Sen sijaan tuossa "uudessa" mittarissa kahden nastan kohdilta mitattaessa (taisi olla reunimmaiset) muuttuu vastus ohmeista äärettömäksi, kun avaa läppää yli sentin. Vanhassa taas vastus kasvoi tasaisesti. Eli jotain eroa on. Johtuneeko tästä, että vanhalla mittarilla tyhjäkäynti oli korkeampi, sitä en tiedä.

                          Ajelen lisää, niin sitten näkee, asettuuko tuo tyhjäkäynti vai ei.
                          E34 525i 12v 1990
                          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                          ex-BMW:t
                          E28 520iA 1983
                          E28 520iA 1985

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #14
                            Tyhjäkäynti ei ole asettunut. Lämmin kone heiluttaa tyhjäkäynnillä koko autoa edestakaisin ja kone humppaa (käyntinopeusmittari ei silti käytännössä heilu). Ihan kuin bensa vähän haisisi. Täytyy varmaan vielä kokeilla vanhalla boksilla... Se vanha boksi ilmeisesti "oppi" tasaisen tyhjäkäynnin parin päivän aikana.
                            Nyt on pelannut muuten moitteettomasti, ainoastaan tuo tyhjäkäynti.

                            Tiputin eilen tankin alas huonojen letkujen uusimisen vuoksi, ja samalla paljastui, että tankin huohottimesta ilmeisesti moottorille menevä polttoainehöyryjen takaisinkierrätyksen (?) putki oli puhkiruostunut. Reikähän siinä oli, ja putki oli muutenkin ihan hapero. En vielä ole saanut uusia osia paikalleen, mutta tuohan voi ainakin teorissa aiheuttaa imuvuodon. Toki tällöin pitäisi mennä laihalle eikä rikkaalle?

                            Samalla aion uusia kaikki tankin tienoilla olevat letkut ja putket, sekä korjata 3 ruostereikää kontissa...
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #15
                              Voipi se pensanhaju löyhähtää sieltä rikkinäisestä putkesta:think mutta kuulostaa että olet vian löytänyt

                              *antaa raivokkaat aplodit*
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎