Auto E34 525i 12V M20B25 1990 (ajettu 300-500tkm?). Oireena seuraavat:
Startata saa niin kylmänä kuin kuumana "normaalia" pidempään (sama juttu ollut edellisissä M20B20-moottoreissa, mitä mulla on ollut) eli sanoisin, että noin 5-10 sek. Aina kuitenkin lähtee ensimmäisellä, jos vaan starttaa riittävän pitkään.
Jos koneen erehtyy kylmänä stumppaamaan (käy varsin helposti), saa starttia sitten pyörittääkin reilusti pidempään ja välillä ei millään meinaa lähteä käyntiin (äärimmäisen noloa liikennevaloissa). Joskus lähtee vasta, kun starttaa kaasupoljin pohjassa. Tämän jälkeen ei käy kaikilla pytyillä ennen kuin hieman lämpenee.
Kylmän moottorin kierrokset "seuraa perässä", eli kun lähtee liikkeelle, kierrokset ensin notkahtaa (lähes sammuu, kun öljynpaine- ja laturin merkkivalokin vilahtaa) ja vasta sitten lähtee nousemaan (usein tässä vaiheessa moottori sammuu tai auto nytkähtää varsin voimakkaasti). Tuntuu kuin kaasu ei ensin vaikuttaisi mihinkään, kunnes kerralla rysähtää päälle.
Lämpimänä moottori pelaa normaalisti, lukuun ottamatta pitkää starttausta.
Auto on tuore tuttavuus minulle. Ed omistaja vaihtanut tulpanjohdot, pyörijän, virranjakajan kannen 20tkm sisään (samoin kansiremppa tehty 25tkm sitten).
Itse olen vaihtanut vasta suodattimet ja tulpat, jotka oli melkoisen mustat (ei kuitenkaan karstaiset). Rikkaalla lienee käynyt (moottori oli käynnissä vain pari minuuttia ennen tulppien vaihtoa).
Bensansuodatinta ei vielä ole vaihdettu (on varmasti vanha), vaan samalla tiputan tankin alas ja vaihdan letkut ja putket sinne. En kuitenkaan usko sitä syylliseksi.
Lähtisikö liikkeelle lämpötila-antureista vai mistä?
Startata saa niin kylmänä kuin kuumana "normaalia" pidempään (sama juttu ollut edellisissä M20B20-moottoreissa, mitä mulla on ollut) eli sanoisin, että noin 5-10 sek. Aina kuitenkin lähtee ensimmäisellä, jos vaan starttaa riittävän pitkään.
Jos koneen erehtyy kylmänä stumppaamaan (käy varsin helposti), saa starttia sitten pyörittääkin reilusti pidempään ja välillä ei millään meinaa lähteä käyntiin (äärimmäisen noloa liikennevaloissa). Joskus lähtee vasta, kun starttaa kaasupoljin pohjassa. Tämän jälkeen ei käy kaikilla pytyillä ennen kuin hieman lämpenee.
Kylmän moottorin kierrokset "seuraa perässä", eli kun lähtee liikkeelle, kierrokset ensin notkahtaa (lähes sammuu, kun öljynpaine- ja laturin merkkivalokin vilahtaa) ja vasta sitten lähtee nousemaan (usein tässä vaiheessa moottori sammuu tai auto nytkähtää varsin voimakkaasti). Tuntuu kuin kaasu ei ensin vaikuttaisi mihinkään, kunnes kerralla rysähtää päälle.
Lämpimänä moottori pelaa normaalisti, lukuun ottamatta pitkää starttausta.
Auto on tuore tuttavuus minulle. Ed omistaja vaihtanut tulpanjohdot, pyörijän, virranjakajan kannen 20tkm sisään (samoin kansiremppa tehty 25tkm sitten).
Itse olen vaihtanut vasta suodattimet ja tulpat, jotka oli melkoisen mustat (ei kuitenkaan karstaiset). Rikkaalla lienee käynyt (moottori oli käynnissä vain pari minuuttia ennen tulppien vaihtoa).
Bensansuodatinta ei vielä ole vaihdettu (on varmasti vanha), vaan samalla tiputan tankin alas ja vaihdan letkut ja putket sinne. En kuitenkaan usko sitä syylliseksi.
Lähtisikö liikkeelle lämpötila-antureista vai mistä?
Comment