Announcement

Collapse
No announcement yet.

524td -88 e34 ropleemaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWfreak
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 391
    • hyvinkää

    524td -88 e34 ropleemaa...

    juu, ostelin tuossa juur otsikon mukaisen bimmerin, johon juur vaihdettu kansi edellisen haljettua... auto sinällään toimii hyvin, kulkeekin jollainviisiin kohtuuhyvin, mutta muutamia propleemeja on...

    eli auto lähtee kylmänä pirun huonosti käyntiin, ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä, eikä ota kunnolla kierroksia... herkuttelemalla saa, mutta sammuu heti kun laskee kaasun irti... hehkut kenties..? vai voisko olla muutakin..?

    kunhan lämpiää vähän niin käy kyllä, tyhjäkäynti vähän soutaa, mutta käy kuitenkin...

    kone ei lämpiä oikeastaan ollenkaan, lämmöt ei koskaan käy yli sinisen viivan lämpömittarissa, ei koskaan... joten lämmintäkään ei hyttiin juur tule kuin lehmän henkäys... termaria en ole kattonut, mutta olettasin sen olevan siellä... toki voi olla, ettei ole, mites teillä muilla vastaavan koneen lämmöt??

    Ja savu... kylmällä ilmalla ja kylmällä koneella aamutuimaan on koko piha ja lähitienoo harmaassa/vaaleansinisessä savussa kun lämmittelee kylmää konetta, ja raaka diiseli haisee nokkaan niin pirusti!!... lämpimänäkin "savuttaa" tyhjäkäynnillä, ei ajossa muuta kuin mustaa, mutta esim liikennevaloissa tuprauttelee harmaata naftankatkuista savua...

    kaiken muun hyvän lisäksi kone "säksättää" terävästi, ei niinkuin nokka säksättää, mutta niinkuin ehkä suuttimissa olis jotain sanomista taikka pumppu päin persettä...


    Koneeseen juur vaihdettu kansi/hihna/rulla/kiristäjät jne jne... ... Ahtopaineet kilossa...
    diiseliäkin tuntuu maistuvan TODELLA liikaa... 100km kun kylänpyöritystä olen nyt ajellut, niin joku 15-20litraa on imeskellyt ainetta... minusta liikaa, vaikkakin pelkkää kylänpyöritystä...


    Jeesikääs pikkusen jos kehtaatte, minulla ei näistä bemun diiseleistä ole niin tietoa, tämä on minun esikoinen besabemuja sensijaan riittänyt aina -80 alusta saakka


    mites tuo kyseisen moottorin (m21d24) turbona näkyy olevan garret (liekö vakio?) ja turbo suoraan venakopan kyljessä samalla tasolla, melkein konepellissä kiinni, välijäähdytintä ei ole, eikä muutoinkaan minkäänlaisia virityksiä...

    Miten tämmöisestä moottorista säädetään ahtopaineita/syöttöjä, en meinaa viritellä senkummemmin, mutta jotenkin tarviis saada säädeltyä kaikki arvot kohdalleen... ahtopaineet samaan suhteeseen syöttöjen kanssa jne jne...



    P.S. jos jollain on kyseiseen koneeseen "viriosaa" (lähinnä sitä cooleria/letkuja), lastua(jos tähän malliin saa), isompaa ahdinta jne jne, niin privaa saapi laittaa ja tarjota
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

    Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

    ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...
  • Velho
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 267
    • Tampere

    #2
    Ensimmäiseksi tuosta käyntiinlähdöstä kylmänä eli, kun laitat virran päälle ja hehkun merkkivalo syttyy niin kun se sammuu niin syttyykö sen vieressä oleva vihreä "käynnistysvalmius" valo ?
    Jos sytyy niin hehkut "pitäisi" olla kunnossa, mutta jos ei syty niin joku tai jotkut hehkuista on sökönä.
    Kammiokone oireilee heti jos yksikin hehkuista on pimeä eli hehkut pitää kaikki olla kunnossa että lähtee kunnolla käymään !

    Normaalisti ahdettu 2.4td pitäis lämmitä normaaliin eli viisari pystysuoraan jo muutaman kilometrin normaalilla ajolla eli todennäköisesti termari on sökö tai jätetty tahallaan pois, termariksi ei pidä ostaa mitään muuta kuin alkuperäislaatua ja arvoltaan 80 asteinen.

    Tuo raju savuttaminen saattaa johtua hehkuista tai pumpun ajoitus pielessä, ajoitus vaikuttaa myös tuohon käyntiääneen.
    Onko tämä yksilö dieselöity vai alkuperäinen ? Onko tässä mekaaninen vai sähköinen syöttöpumppu ?

    Tuo kulutus tuntuu suurelta, mutta ensiksi täytyy saada se kone normaaliin käyntilämpötilaan niin voi tuo kulutuskin tippua kivasti.

    Tuo ahdin yleensä on ollut näissä e34 524td:issä mitsubishi eikä garrett eli tuo garrett viittaisi vanhan e28 524td:n ahtimeksi sillä niissä on garrett turbona.

    Ahtopaine säädetään hukkaportin tankoa säätämällä ja syötöt säädetään mekanisessa pumpussa ruuvaamalla ja sähköisessä ohjelmallisesti.
    Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
    Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

    Comment

    • BMWfreak
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 391
      • hyvinkää

      #3
      kyllähän se vihreä valo syttyy hehkutuksen jälkeen, välillä jää syttymättä, ja välillä siinä on viivettäkin, ennenkun se vihreä "ympyrä" syttyy...

      hehkuja minäkin arvelin syyksi tuohon ettei se starttaa kunnolla, eikä pysy käynnissä, täytynee hommata hetimiten siihen uudet hehkut, ja varmaan varmuuden vuoksi hehkun relekkin...

      Niin, garretin ahdin siinä näkyy olevan, liekkö se huono vai hyvä..? parempi vai huonompi kuin se mitsun tekele..? Mikä ahdin siinä mahdollisesti olis hyvä ja vielä sopis kiinnityksiltäänkin suoraan..?

      Termarista luulisin ettei sitä saata olla koneessa ollenkaan, ja käy IHAN LIIAN kylmänä... saattaapi olla ettei koskaan lämpiä edes "normaalilämpöön"... viisari ei tosiaan nouse pois siniseltä ollenkaan ikinä missään tilanteessa...

      Ja tämä syöttöpumppu... tämä kun tosiaan on minun esikoinen, ja olen kokeillut ettiä kuvia ja vastaavuuksia että mikä tässä mahtaa olla, mutta tyhjentäviä vastauksia en vielä ole saanut... ihan perus painekello on ahtimen päässä, tanko hukkikseen, ja kellolta lähtee letku syöttöpumpulle, varmaankin joku ahdonalainen syöttö taikka jotain... eikä ainakaan minun silmiin satu sähköjohtoja(muistaakseni) pumpulle menevän...


      Onkos tuohon syöttöpumppuun/ahtopaineeseen mitään "tehtaan perusarvoa" mihin sen voi "maallikko"kin turvallisesti säätää, ja lähteä siitä sitten liikkeelle, vai onko se pakko liikkeeseen viedä ottamaan 65egeä tunti valohoitoa... tuon ajoituksen uskoisin saavani kohdalleen ns korvakuulolla, amerikkalaisista olen syöttöpumppuja säädellytkin, mutta uus vehje on aina uus vehje... ...
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

      Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

      ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

      Comment

      • artsi520i
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 301
        • siuntio

        #4
        vituttais muakin

        [QUOTE=termaria ei lainkaan taitaa olla aika pommi kannattas aina otaa ns. asiantuntija mukaan vältyttäis näiltä (autokuume tää on upee otan tään) ja ku burana on otettu enhän mä tälläistä ostanu ok.käytä jossain diissel pajalla saat mielenrauhan

        Comment

        • BMWfreak
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 391
          • hyvinkää

          #5
          eläpä kehtoo... 12v asti jo autoja harrastellu, nyt jo kohta 27v ja yli 200 autoa minunkin omistuksessa kaikenkaikkiaan ollu...(suurin osa peltoautoja)... autojahan nämä vaan on, eikä sen ihmeempiä... vikoja tulee ja on aina ja kaikissa, ja jos viattoman auton tahtoo, pitää ostaa uusi, mihin ei minun lompsalla tosiaankaan ole varaa... ...

          Mutta tämä ropleema on minulle uusi ja tarviis saaha kuntoon, joten asiallisia vastauksia toivotaan
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

          Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

          ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

          Comment

          • Velho
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 267
            • Tampere

            #6
            No joo niin kuin vähän arvelinkin eli autossasi on e28 524td:stä peräisin oleva kone eli ei ole alkuperäinen.

            Suhtautuisin tuohon hehkuasiaan varauksella sillä hehkun sähköissä saattaa olla jotain häikkää, kun on kerran dieselöity ja vielä sillä vanhalla koneella.

            Tuosta ahtimesta, kyllä tuo Garrett on parempi kuin mitsun TOSI pieni kukkopilli ja tuo ahtopaine pitäisi tehtaan ohjearvon mukaan olla max 0.9bar
            Jos siihen jotain viritysahdinta haet niin Holset hx30 pitäis sopia suoraan, mutta jos meinaat virittää niin aloita ehdottomasti kunnon kokoisella coolerilla.

            Kyllä se mekaanisella pumpulla on kun sinne ahtopaine viedään eli pumpulle on omat perussäätönsä, mutta ne tehdään pumppu irrallaan pumppupenkissä.
            Maallikko voi säätää pumpun ihan pakoputkesta tulevan savun määrän perusteella, pumpussa säädöt seuraavat: ahdon alainen syöttö ja ahtamattoman alueen syöttö.

            Tuo pumpun ajoitus kannattaisi laittaa heittokellolla kohdalleen arvoon 0.74+- 0.02mm niin silloin pitäis käydä nätisti ja lähteä hyvin käymään.




            Originally posted by BMWfreak View Post
            kyllähän se vihreä valo syttyy hehkutuksen jälkeen, välillä jää syttymättä, ja välillä siinä on viivettäkin, ennenkun se vihreä "ympyrä" syttyy...

            hehkuja minäkin arvelin syyksi tuohon ettei se starttaa kunnolla, eikä pysy käynnissä, täytynee hommata hetimiten siihen uudet hehkut, ja varmaan varmuuden vuoksi hehkun relekkin...

            Niin, garretin ahdin siinä näkyy olevan, liekkö se huono vai hyvä..? parempi vai huonompi kuin se mitsun tekele..? Mikä ahdin siinä mahdollisesti olis hyvä ja vielä sopis kiinnityksiltäänkin suoraan..?

            Termarista luulisin ettei sitä saata olla koneessa ollenkaan, ja käy IHAN LIIAN kylmänä... saattaapi olla ettei koskaan lämpiä edes "normaalilämpöön"... viisari ei tosiaan nouse pois siniseltä ollenkaan ikinä missään tilanteessa...

            Ja tämä syöttöpumppu... tämä kun tosiaan on minun esikoinen, ja olen kokeillut ettiä kuvia ja vastaavuuksia että mikä tässä mahtaa olla, mutta tyhjentäviä vastauksia en vielä ole saanut... ihan perus painekello on ahtimen päässä, tanko hukkikseen, ja kellolta lähtee letku syöttöpumpulle, varmaankin joku ahdonalainen syöttö taikka jotain... eikä ainakaan minun silmiin satu sähköjohtoja(muistaakseni) pumpulle menevän...


            Onkos tuohon syöttöpumppuun/ahtopaineeseen mitään "tehtaan perusarvoa" mihin sen voi "maallikko"kin turvallisesti säätää, ja lähteä siitä sitten liikkeelle, vai onko se pakko liikkeeseen viedä ottamaan 65egeä tunti valohoitoa... tuon ajoituksen uskoisin saavani kohdalleen ns korvakuulolla, amerikkalaisista olen syöttöpumppuja säädellytkin, mutta uus vehje on aina uus vehje... ...
            Last edited by Velho; 21-10-2008, 19:57.
            Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
            Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

            Comment

            • BMWfreak
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 391
              • hyvinkää

              #7
              noniin, hyvä kun joku tietää asiasta ja osaa viel neuvoakkin

              koppa on ainaskin alkuperäinen 524td siitä olen varma, kone voikin olla sitten vaikka vaihdettukin toisesta vehkeestä, siitä ei voi ollakkaan enää varma, mittarissäkin on jo 390tkm... lisäksi kannen asentamisessa oli kuulemma ollut jotain "pientä" häikkää, olisko sitten ollut e28 kone ja e34 kansi taikka toisinpäin... mene ja tiedä...


              Mites se säätö tehdään, kerros lyhyesti ja suomenkielellä, miten ne arvot saa kohdalleen, ja mistä se katsotaan? pielessä ne varmasti on, tyhjäkäynnillä käydessä kone välillä "rytkähtelee" yleensä ottaen käy kuiteskin tasaisesti, joskin savuttaa lämpimänäkin...


              Mikäs vois olla sellainen nyrkkisäännön poikanen nuille syötön säädöille, millon ne olis kohdallaan, ja mistä ne löytyy pumpusta, ja kumpi on kumpi..? miten ne pitäis säätää..?
              ahdonalainen ja ahdoton..?
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

              Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

              ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

              Comment

              • Velho
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 267
                • Tampere

                #8
                Itse perusmoottorissa ei ole isompia eroja lohko/kansi, mutta apulaitteissa erot on e28/e34 eli e28:sissa on mekaaninen pumppu isompi garrett ahdin erillainen öljypohja yms pientä

                Pumpun ajoitus

                Ajoituksen säätöön tarvitset heittokellon ja sovitinosan millä saat kellon pumpun päähän kiinni. kuva kyseisestä työkalusta http://www.dieselkontor.de/product_i...products_id=43

                Itse ajoitus tapahtuu seuraavanlaisesti pumpun päästä avataan ruuvi ja asennetaan ajoitustyökalu seuraavaksi pyöritetään kone yläkuolokohtaan.
                Seuraavaksi konetta aletaan pyörittämään pyörimissuuntaa vastaan eli takaperin hiljaa seuraten heittokellon viisarin neulaa ja pyörittäminen pysäytetään välittömästi kun neulan liike lakkaa sitten heittokello "nollataan" ja pyöritetään kone taas yläkuolokohtaan nyt voidaan lukea heittokellosta ajoitus mikä pitäis olla e28 524td:ssä 0,74mm +- 0,02mm

                Mikäli ajoitus ei ole kohdallaan niin avataan suutinputket hiukan löysälle pumpun päästä ja löysätään pumpun kiinnitys ruuveja ja käännetään pumppua haluttuun suuntaan ja tarkistetaan ajoitus

                Em. menettelyä toistetaan kunnes ajoitus on kohdallaan.

                Syötön säätämisen perusasiat löydät täältä + TODELLA PALJON diesel aiheista asiaa http://holysmoke.fi/pages/artikkelit...en-lisaeys.php

                Molemmat niin ahtamaton kuin ahdettukin syöttö pitäisi säätää niin että putkesta ei tulisi hirveästi mustaa, sillä tuo musta savu kertoo siitä että polttoainetta menee liikaa suhteessa ilmaan.
                Tuolla syötön määrällä on paljon vaikutusta auton kulkemiseen eli paljon syöttöjä niin vetojakin on enemmän mutta autoa ei kannata yrittää virittää vain syöttöjä nostamalla sillä silloin kun kone savuttaa rankasti pakolämmöt nousevat ja se taas rasittaa kantta yms.
                Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                Comment

                • BMWfreak
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 391
                  • hyvinkää

                  #9
                  Mutta... minulla kun ei noita ajoitusvehkeitä ole, niin... ...ilmeisesti korvakuulollakin kuulee kun pumppua löysätään ja käännetään esim vastapäivään>aikasemmalle ja myötäpäivään>myöhäsemmälle, millon moottori käy paremmin, eikös? vai? uskaltaako sitä mennä ilman vehkeitä kääntelemään, ainakin oldsmobilen 5.7dieselistä onnistu säätää ihan komeasti korvakuulolla pumppu kohalleen kun teki saman, eli työnsi raakaa putkesta ja tehojakin oli hukassa... uskaltaako sitä käynnissä ollessa tyhjäkäynnillä kääntää, vai rikkoisko se jotain??

                  Millonkas se ois sitten perstuntumalla däädettynä kohallaan, oisko tietoa/neuvoa..? ja kummassa tuo minun pumppu olis, liian aikasella vai myöhäsellä, oireista päätellen? (ja ehkäpä miten paljon)...

                  huomenna ois tulossa uutta termaria ja mahdollisesti uusia hehkujakin...
                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                  Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

                  ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

                  Comment

                  • Velho
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 267
                    • Tampere

                    #10
                    Kyllä sitä pumppua voi käydessä käännellä ei se siitä rikki mene

                    Ajoituksen säätö korvakuulolla
                    Niin paljon aikaselle, että käy raakasti, siitä niin paljo myöhäselle että haisee palamaton kitkerä diesel ja siitä puoleen väliin.. tai vähän aikasen puolelle..

                    Raaka käyntiääni meinaa että olis aikasella

                    Käyntiinlähtö kertoo myös ajoituksen kohdalla olemisesta eli jos sahuuttaa ja muut asiat on kunnossa kuten hehkut niin ennakko ei ole kohdillaan.
                    Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                    Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                    Comment

                    • BMWfreak
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 391
                      • hyvinkää

                      #11
                      noniin, nyt on termari paikallaan, ja lämmöt on nyt kunnossa siellä ei siis ollut termaria olleskaan... sain "käytetyn" uuden, eli myyjähepun omasta kätköstä uuden termarin(78astetta) ja nyt lämpiää kone ja hytti komeasti

                      tuo tyhjäkäyntisavutuskin väheni aika paljon, jos nyt ei suorastaan loppunut.. nyt kun kone lämpiää kunnolla, niin palaakin varmasti paremmin, eikä puske läpi... myös vetoja tuntuis nyt olevan ehkä vähän paremmin lämpimänä kun vielä eilen...


                      Tuo tarviis saada vielä säätöihin tuo pumppu, mustaa työntää ajossakin ihan taustapelin täydeltä, vaikkei ihan pohjaan asti ees polje... tarvii kokeilla sitä käydessään säätämistä, jos varovasti koittaa käännellä pumppua putkien ollessa kiinni, se ei varmasti paljoa käänny, mutta ihan millistä kahdesta se varmasti kiinni onkin...
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                      Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

                      ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

                      Comment

                      • BMWfreak
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 391
                        • hyvinkää

                        #12
                        pitäskös sitä pumppua alkaa säätämään kylmänä vai kuumana, vai onko se ihan sama..?
                        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                        Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

                        ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

                        Comment

                        • kowoman
                          Newbiemmer
                          • Jul 2007
                          • 8

                          #13
                          Itsellä oli samoja ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa, koko tienoo savua täynnä kun käynnisti. Vika löytyi hehkun releestä, sen pystyy aukaisemaan (4 ruuvia) siellä on 2:det kärjet joista toinen ei ottanut kiinni ollenkaan ja toisiin oli hitsautunut piikki. 2 relettä aukasin ja kummassakin sama vika. Rälläkkää/Hioamapaperi näytin kärjille ja taivutin toista alaspäin. Samalla tuli vaihdettua akku ja hehkut. Tällä hetkellä lähtee käyntiin lämpimänä/kylmänä paljon paremmin eikä savua ollenkaan
                          Oiskoha releessä tyyppivika tuo?
                          Last edited by kowoman; 24-10-2008, 11:58.

                          Comment

                          • BMWfreak
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 391
                            • hyvinkää

                            #14
                            pitänee tutkia omasta tuo sama homma, voipihan niissä joku lapsenvika ollakkin... Missähän tuossa lienee se rele?, ei nyt ulkomuistista satu mieleen... ...

                            Aattelin itekkin vaihdella vielä nuo hehkut, ja mietin tuota releenkin vaihtoa, tuo hehkun valo kun sammuu, niin tämä vihreä käynnistysvalmiusvalo syttyy ihan normaalisti niinkun hehkut ois kunnossa, mutta empäs usko että on... ... se voi johtua ihan releestäkin, että se ei hehkuta kun esim kolmella hehkulla... tai hehkuvirta on heikko/huono
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                            Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

                            ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #15
                              -uusi kaikki hehkut heti kerralla, ei tarvi joka toinen viikko pähkäillä, että mikähän nyt on pimeänä..

                              -kylmää konetta ei rääkätä eikä poljeta ahdoille (kirjoitit että aiemmin ei termaria ja olet ajanut kilon ahdoilla = paha paha kannelle)

                              -huono käynnistyminen ja rykiminen tyhjäkäynnillä viittaa mielestäni ennen kaikkea ilmavuotoon --> osta pumppuun (Bosch VE6) tiivistesarja, maksaa noin kympin

                              -ilmavuodot ja aikainen ajoitus kylmässä koneessa aiheuttavat harmaata/sinistä savua

                              -ajoitus korvakuulolla niin, että käy terävästi ja siitä hieman myöhäisemmälle.. ei saa käydä liian pehmeästi eikä saa sattua korviin tyhjäkäynnillä, kun kone on lämmin

                              -aikaisella ajoituksella lähtee paremmin käyntiin

                              -perussyötön säätö pumpun takaosasta; keskivaiheilla on ruuvi, joka lukittu 13mm mutterilla (vihreä nuoli):

                              -ahdetun syötön säätö pumpun kannen päällä olevasta ruuvista

                              -vakio kokoonpanossa ensin perussyöttö säädetään niin, ettei ainakaan yli 0,6bar ahtopaineella savuta yhtään näkyvää, sitten ahdettu syöttö niin, ettei tupruta selvästi missään vaiheessa

                              -älä nosta ahtopaineita vakiosta, jos turbo on vakio (oli se sitten Mitsu tai Garrett)

                              -coolerin laitto ennen turbon vaihtoa lähinnä ajan ja rahan haaskausta
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎