Announcement

Collapse
No announcement yet.

535 e34 vm91 kylmäkäyntihäiriöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eki90
    BTCF Member
    • May 2008
    • 102
    • Kuopio

    535 e34 vm91 kylmäkäyntihäiriöt

    ongelmana on että kylmänä röpöttää ja ei lähe ilman kaasua käyntiin. koitin että miten lähtee käyntiin tänään. ekalla hörähti hieman mutta sammui heti. toisella ei ennää edes horähtänä. eikä muilla kerroilla kun starttasi. puoli tuntia myöhemmin koitin että miten nyt lähtee pyörimänn vai lähteekö ollenkaan. lähti hyvin pyörimään mutta röpötti kun kierrokset laski tyhjäkäynnille ja nostikierroksia noin 2500. sitten annoin enemmän kaasua noin 4500 kierrosta ja rupesi pyörimään normaalisti. eilen teki saman että lähti käyntiin noin tunnin ekan käynnistys yrityksen jälkeen. kylmänä auto röpöttää joka kerta, mutta tämä kaasulla käyntiin lähteminen oli poissa noin kaks viikkoa ja luulin että se oli korjaantunu sillä anturin vaiholla mikä on termarin kotelossa mutta ei.lämpimänä auto pelaa normaalisti.
    kun auto ei lähe pyörimään normaalisti saa sen kyllä käyntiin kun pumppaa kaasua jonkin aikaa

    vaihdettuja osia: ja toimiviksi todettuja

    bensansuodatin 1000 km sitten.
    tulpat bosch wr8lc 2000km sitten.
    lämpöanturi moottorin ohjain yksikölle 500 km sitten.
    tyhjäkäynti moottori toimii. ainakin vaihtoi asentoa kun kokeili irtaallaan.
    venttiilit säädetty 6000 km sitten.
    öljyt mobil 5w-50 1000km sitten
    virranjakajan hapettumien puhistus ja pyörijän. vaihettu noin 30000 km sitten mutta tulpan johdot joissakin pytyissä eri laiset kuin toisissa.
    puolan johon suojakumi halki mikä menee virran jakajan kanteen mutta ei lyö läpi.
    eilen kylläkin kun nyppäsin kutosen tulpan hatun pois auton pyöriessä anto sen missä tulpan johon päälle tulee paksumpi kumi sen välistä kipinää. kädet kyllä oli hieman märät, mutta saako lyödä tuolla lailla välistä?

    josko näistä ois apua vian määrityksessä.
    ja vielä sen verran että nesteitä ei hävitä
    Last edited by Eki90; 26-10-2008, 17:50.
    Ex:t
    E61 535d tuuring
    E36 318 IS, E34 525tds touring E39 530D touring
    E34 535i M-TECH
    E34 M5 S38B36
    E39 528i
    E34 535i
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #2
    Ei pitäisi lyödä, näin maalaisjärjellä, jos maapotentiaali on tarpeeksi kaukana. Kokeile vaikka seuraavalla tavalla: Tuet tulpanjohdon ylöspäin vaikkapa kuivilla puu- tai muovitikuilla ja katso pimeässä lyökö silti jostain läpi. Jos lyö, niin ei ole kunnossa. Pystytkö jotenkin selvemmin selittämään, mistä löi kipinää, ja minne, kun otit käydessä hatun irti. En saanut oikein selvää, mitä tarkoitit. Itse painin samanlaisten ongelmien kanssa ja minullakin oli tuo kutosen tulpanhattu aika entisensä: hieman sitä pyörittelin ja bakeliittisia eristeenpalasia alkoi varista lattialle. Oli lämpö tehnyt tehtävänsä. Nyt on ostettu uudet johdot, virranjakajan kansi+pyörijä vaihdettu, tulpat vaihdettu kahteenkin kertaan. Myös bensansuodatin on vaihdettu. Lisäilmapumppu pyörii minullakin, ainakin se liikkui kevyesti, kun sitä irtaallaan roplasin. Silti ei ongelmaan ole tullut muutosta.

    Minullakin tekee samaa, että kun kylmänä kierroksia pari kertaa käyttää siellä 4500rpm kauniimmalla puolella, niin alkaa toimia. Yleensä täyskaasulla käytön jälkeen. Mietin vaan, että kuulemma ilmamäärämittarin antamaa informaatiota ei käytetä enää 4500rpm jälkeen ja/tai täyskaasulla. Alkoikin tässä yhtälölle löytyä mahdollinen ratkaisu - ilmamäärämittari. Vai voisiko olla lambda? Mutta miksi se silti nimenomaan kutosessa jättää sytyttämättä?

    Todettiin kaverin kanssa myös seuraavaa: Jäähdytettiin kantta kutosen kohdalta jää-sprayllä ja tämän jälkeen käynnistettäessä kävi hetken viidellä, kunnes alkoi käymään kaikilla. Loppuviikosta pitää ne vikakoodit luetuttaa, kun auto saadaan kasaan viimeisiä myöten. Toivottavasti siitä selviää. Todennäköisesti on häiriökoodia yhestä sun toisesta asiasta, kun konetta on käytetty ilman lisäilmapumpun, ilmamäärämittarin ja lambdan johtoa, kokeen vuoksi. Huomattiinpa myös seuraavaa ilmamäärämittarilla leikkiessä, että välillä johdon irrottaessa kone sammuu, välillä jatkaa käymistään täysin normaalisti alkaen vasta hetken päästä rykiä. Paha näitä on lähteä virpomaan.

    Ilmamäärämittari on kuitenkin lämpöisenä mitattu ja näyttää ihan tasaisesti muuttuvaa resistanssia. Onhan se toki ehjäkin sisältä, ainakin silmämääräisesti. Voihan siinä olla piilevä vika, kylmä- tai murtunut juotos. Mitattu on myös lambda ja ECU:n käyntiveden lämpötila-anturi n. 15ºC:ssa, näytti 3,2kOhmia. Lambda näytti eri päivinä kuun asennosta riippuen 4,5-5,0Ohm. Lämmitysvastukselle ei näyttänyt mitään, vai mahdoinkohan mitata juuri tuon lämmitysvastuksen? Oletko itse mitannut ilmamäärämittarin sekä muiden tärkeiden antureiden resistanssit?

    Lisäilepä meikäläinen msn:ään, jos käytät, niin on ehkä helpompi vaihtaa autojen kuulumisia.
    Last edited by gubbe89; 28-10-2008, 20:59.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • Eki90
      BTCF Member
      • May 2008
      • 102
      • Kuopio

      #3
      kutosen tulpanhatun juuresta siis siitä missä tulpan hattu loppuu löi ihan kunnolla ja yllättäen näpeille kun paikoillaan ei näy lyövän. en ole mittaillut resistansseja mistään antureista kun pitäs hommata tuo mittari ja minkä hintasia ne on jos haluaa kunnollisen mittarin. paljonko tuon johtosarjan, kannen ja pyörijän hinta oli. pakettiin kuulunee sytytyskierron anturi myös. meinäsin justiinsa ite kanssa käyttää luettamassa vikakoodit tällä viikolla josko sieltä ois apua. kuulin jostain että kun akun kenkää käyttää yli 10 sekuntia poikessa nollaantuu vikakoodit jos haluaa turhat vikakoodit pois.
      pitäskö auton heti sammua kun ilmamäärämittarin johon nyppäsee pois vai miten sen pitäs pyöriä
      Last edited by Eki90; 27-10-2008, 19:04.
      Ex:t
      E61 535d tuuring
      E36 318 IS, E34 525tds touring E39 530D touring
      E34 535i M-TECH
      E34 M5 S38B36
      E39 528i
      E34 535i

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎