Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 automaattilaatikko-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Makkeee
    Newbiemmer
    • Nov 2008
    • 7

    E34 automaattilaatikko-ongelma

    Eli, minulla on E34 korinen 520iA BMW. Kaveri laittoi vahingossa pakin päälle n. 40km/h nopeudesta. Jarrutus tapahtui samanaikaisesti. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulunut. Laatikossa oli 5. vaihde päällä tuolloin, koska lähestyttiin moottorijarrutuksella risteystä, jossa oli tarkoitus kääntyä pois maantieltä. Tämän jälkeen laatikko alkoi "liirata, kun vaihtoi 4. vaihteelta 5. vaihteelle. Eli vaihto pitkittyi huomattavasti normaalista. Muut vaiteet ja pakki toimivat ihan normaalisti.

    Tässä tapahtui ilmeisesti jonkinlainen vaurio laatikossa. Mitä kannattaisi tehdä ensimmäisenä? Onko laatikko mennyt täysin rikki, eli ei kannata korjata. Kannattaako ostaa toimiva, tehdaskorjattu laatikko jostain? Mitä tällainen, tai mahdollinen remontti vanhaan laatikkoon maksaisi? Onko mahdollista, että kyseisessä tapauksessa olisi sattunut jotain muita vaurioita? Esim., kannattaako perä, tai jotain muuta tarkistaa?

    Odottelen vastauksia. Kiitos jo etukäteen!
  • sutii
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 88
    • Imatra

    #2
    Laatikko pajalle ja lasku kaverille?:think

    Comment

    • Makkeee
      Newbiemmer
      • Nov 2008
      • 7

      #3
      Kysyin noista hinnoista BWM-huoltamolta:
      -laatikon avaus vähintään 2500e
      -vaihtolaatikko 3600e (laatikko+vaihto töineen n. 4600e)

      Aika kalliista hommaa on siis. Kaverille tietenkin lasku joo, jos tuota nyt kannattaa edes korjauttaa, kun auton arvokaan ei ole noin paljoa.

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        #4
        Purkaamolta käytetty tilalle ja laskua kaverille.
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Oudompi juttu. Sähköisen ohjauksen tulisi huolehtia siitä että pakki ei kytkeydy liian nopeassa vauhdissa. Ehkä vauhti on ollut riittävän hidas kytkeytymiselle, mutta ei siitä silloin pitäisi mitään kitkalevyjen lievää kulumista kummempaa aiheutua.
          Käytetty vaihtolaatikko lienee edullisin ratkaisu. Osat eivät tuohonkaan laatikkoon paljoa maksa mutta se työ...
          Kysy nyt kuitenkin automaattikorjauksiin erikoistuneesta firmasta, voi olla pikkuvikakin. Merkkihuolto kannattanee unohtaa tässä tapauksessa.

          Comment

          • Makkeee
            Newbiemmer
            • Nov 2008
            • 7

            #6
            Joo, eli homma meni näin. Pakki kytkeytyi päälle n. 40km/h nopeudessa (tarkoituksena oli siirtää vaihdevalitsin N asentoon, mutta pimeässä se menikin vahingossa yhden pykälän liikaa) ja huomasimme sen vasta n. 20km/h nopeudessa. Olisiko tämä aiheuttanet sen, että se olisi kytkeytynyt päälle? Mitään rasahdusta ei kyllä kuulunut. Muutenkin laatikko alkoi temppuilla vähän tämän jälkeen. Vaihto tapahtuu vähän korkeimmilla kierroksilla kuin aiemmin.

            Tätä tapausta ennemmin autossa ei ollut ollut minkäänlaisia ongelmia laatikon kanssa. Öljytkin oli vaihdettu 10tkm ennen tätä.

            Käytetty laatikko purkamolta maksaa n. 500e-1500e. Mutta uskaltaako tällaista ostaa? Sitä ei pysty kokeilemaan mitenkään, niin ei tiedä, että toimiiko se.

            Pitäiskö tämän kyseisen tapauksen jälkeen tarkistaa myös kardaanin kunto?

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3310
              • Kajjjaani

              #7
              Hommaat sen käytetyn takuupurkaamolta niin siinä on toiminta takuu muistaakseni puolivuotta.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • Makkeee
                Newbiemmer
                • Nov 2008
                • 7

                #8
                Ok, eli auto siis huoltoo. Onko kenelläkään tietoa hyvästä automaattilaatikoiden korjaukseen erikoistuneista liikkeistä Etelä-Pohjanmaalla?

                Comment

                • marko.m
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 333
                  • Keminmaa

                  #9
                  Tuskin kardaaniin ja perään on kohdistunu mitään rasituksia jos ette edes huomannu että pakki on päällä, joten ei kannata alkaa tyhjään tutkimaan. Kuten jo aikaisemmin mainittiin, pakki ei kytkeydy päälle vauhdissa.
                  316i e46 -04.
                  Ex. 525i e34 -91

                  Comment

                  • marko84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2008
                    • 1489
                    • Pori

                    #10
                    itel oli joskus e30 automaatti, pikatiel 100km:h vauhdis piti vaihtaa vapaal jostai syyst mut meni pakki , takapyöät meni lukkoo , sain sit vapaal kyl enne ku koko auto oli mettäs, mitään ei kyl hajonnu... et kyl se pakki voi mennä päälle...
                    E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      #11
                      Onkohan loota kenties ZF4HP22, siinä ei paljon sähköisiä ohjauksia taida olla?
                      Ja niissä kepeissä on se nappi juuri sitä varten että kun sitä ei paina niin ei saa vauhdissa väärää pykälää päälle.
                      Jos on vanhempi auto kyseessä niin joutunee lootaremppaa harkitsemaan pari kertaa kustannusten vuoksi...
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • Meikä
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 408
                        • Kajaani

                        #12
                        pakat on entiset laatikossa kun alkaa luistamaan eikä vaihda kunnolla... minulla aikanaan tuo e32 730iA laatikosta katosi 1 ja 2 vaihde ku pakat lopussa ni ei "löydy" vaihdetta... uudet sisuskalut laatikkoon (uudet pakat) oli 450€ ja siihen tuttu otti 150€ päälle ku teki sen remontin mun puolesta.. et ei sen kalliimmaksi pitäisi tulla... varmaan foorumiltakin löytyy sellaisia jotka tuon laatikon pystyy purkamaan ja nuo tekemään... tämä siis kainuussa 4 vuotta sitten
                        -Official member of BTCF-Sauna Team-
                        -Official Member of BTCF-Jusauksen allasteam-

                        nyk alla: e39 525 tds -99
                        ex kulkineet:
                        e34 530 iA -94, e36 325 -92, chevrolet camaro -97, e38 735 iA -97, e39 523 iA -98,
                        e34 535 -92, porche 928 -74, e32 750 -91, Mb w124 300 CE -90, e32 730 -88, e32 730 -89
                        e32 735 -88,
                        yms mitä ei nyt tarkemmin muista

                        Comment

                        • Makkeee
                          Newbiemmer
                          • Nov 2008
                          • 7

                          #13
                          Auto on -95 vuoden E34 520. Laatikkona ZF4HP22. Ja juuri tuolla nappi systeemillä, eli jos ei paina sitä nappia, niin ei pysty siirtämään vaihdetta.

                          Kiitoksia vain neuvoista! Huomenna vien auton automaattiekspertin tutkittavaksi.

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Makkeee View Post
                            Auto on -95 vuoden E34 520. Laatikkona ZF4HP22. Ja juuri tuolla nappi systeemillä, eli jos ei paina sitä nappia, niin ei pysty siirtämään vaihdetta.

                            Kiitoksia vain neuvoista! Huomenna vien auton automaattiekspertin tutkittavaksi.
                            "Nus nus" mutta vaihdetta pystyy siirtämään D:n ja N:n välillä painamatta sitä nappia, samoin pakkovaihteilta ylöspäin. Kun vauhdista tökkää painamatta sitä nappia niin pysähtyy N:lle eikä virhevalintaa täten voi tehdä. Tämä on ikäänkuin standardi automateissa.

                            Kiinnostaa sen verran että muista raportoida tänne lopputulema remontin suhteen.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by Makkeee View Post
                              Laatikkona ZF4HP22.
                              Höpöhöpö.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎