Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 + 15" originaalivanteet - mikä profiili?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2542
    • Kirkkonummi

    E34 + 15" originaalivanteet - mikä profiili?

    Haussa on BMW:n alkuperäisvanteet, mielellään hunajakenno / BBS Style 5:et (tai jopa Styling 2:et) mutta muukin voi toimia - jää nähtäväksi. Nykyisessä rekisteriotteessa rengaskokona tunnetaan vain 195/65 joka tuntuu hiukan pieneltä min. puolitoistatonniseen saksanrautaan, mutta onko käyttökokemuksia jaettavaksi 195/65 vs. 205/65?

    Entä 225/60?

    Tai jopa 240/45?

    Kaikki premium-merkit rengaspuolella ovat varmasti hyviä, mutta kun kotimaista tuotantoa tulee tukea, onko jotain erityisen murhaavaa kokemusta Nokian renkaista 205/65 - 225/60 -kokoluokissa?

    Kyse on siis tuosta alla olevasta 525i:stä, jossa on täysin vakioalusta ja sellaisena se tulee pysymään. Kesärenkaiksi tulivat 17" M5-Heittotähdet jotka eivät todellakaan tule pyörimään auton alla; haussa on paljon paksua mukavuutta tuovaa kumitavaraa tien ja auton väliin. Kieltämättä kaarreominaisuudet 15-tuumaisilla mietityttävät, mutta kesällä -07 oli E32 alkup. 15-tuumaisilla ja se ei ollut 1.8 tonnin omapaino huomioiden mitenkään mahdoton mutkatielläkään.

    Kesä on kaukana, mutta pitäytyen 15" kokoluokassa, kokemukset noista eri profiileista olisi mielenkiintoista kuultavaa.
    Last edited by Petteri75; 15-01-2009, 21:23.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14373
    • Oulu

    #2
    205/65R15 on omaan makuun liian veltto. 16" rengastus miellyttävämpi.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      195/65-15" = Aivan väärä rengaskoko E34:een IMO. 225/60-15" joka on mm. 535:n vakiorengastus tuntuu jo jotenkuten sidettävältä vakioalustalla. Talvirenkaiksi 205/65-15"
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • bember
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 479
        • Kirkkonummi

        #4
        talvella

        E32:sessa 215/65-15 on parhaiten pyöräkotelon täyttävä ja mukavaa kyytiä suova ja nopeusmittari näyttää enää 2km/t liian vähän. Sopinee E34 just as well. Kesällä sitten kun ajetaan pitävämmällä pinnalla niin profiili muuttuu ja 225/60-15 on koettu hyväksi, mutta kehä pienenee liikaa.
        Kerran oli alla sekarengastus 245/45-18 takana ja 245/40-18 edessä, oli tukeva, mutta helvetin urahakuinen. Taisin kokeilluttaa 245/45-18 myös eteen että pyörii siellä asennuksen yhteydessä ja mekaanikko sanoi että käy , mutta taitaa olla niin että kun ohjauspyörästä kääntää niin ottaa kiinni lokasuojan aukon takareunaan, tai ainakin on ihan huulilla.
        Ens kesäksi olen ajatellut 235/50-17, olis jonkinlainen kompromissi ja täyttyis pyörän aukot mahdollisimman hyvin.

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2542
          • Kirkkonummi

          #5
          Originally posted by Leka View Post
          195/65-15" = Aivan väärä rengaskoko E34:een IMO. 225/60-15" joka on mm. 535:n vakiorengastus tuntuu jo jotenkuten sidettävältä vakioalustalla. Talvirenkaiksi 205/65-15"
          Nyt talvirenkaina on 195/65:et ja kieltämättä ne ovat hiukan pienet mutta muistettakoon, että jos rekisteriotteessa jotain seisoo, niin se on ehdoton AKE-totuus. Missä noissa vakioprofiileissa on sitten suurin kehä? 225/60-15 voisi mennäkin, vaikka auto ei 535:en olekaan.

          Onko E32 ja E34 -rengaskokojen välillä mitään merkityksellistä eroa, 15"-vakiovanteilla?
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • visentti
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 53
            • Espoo

            #6
            E34 520i on ajossa ja alla 195/65-15 kitkat ja kyllä pärjää. Kesällä sitten 225/60-15. Suurin kehä löytyy 225:stä, 204.5cm joka on ~+1cm referenssikokoon 205/65-15 verrattuna.

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9042
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by Petteri75 View Post
              Onko E32 ja E34 -rengaskokojen välillä mitään merkityksellistä eroa, 15"-vakiovanteilla?
              No eipä oikeastaan. Ehkä E32:een valitsisin hieman pulleamman koon. Käyttikset ehdottaa aikalailla samoja kokoja

              E32:


              E34:

              E39 ja E91

              Comment

              • pmv
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 2032
                • tornio

                #8
                Edellisessä e34:ssä oli talvirenkaina mainittu 195/65 15. Talviolosuhteisiin hyvä, lumella ja jäällä jopa erinomainen, mutta kuviemmalla päätiellä oli aika hontelo ajaa. Kesäkumeina oli monenmoista. Orggiskoko oli minusta ihan hyvä yleisajoon vakioalustalla. Mutta kun autossa on potentiaalia paljon parempaan, niin suosittelen alustasarjan asennusta ja rengaskoon kasvattamista. Itsellä oli 235/45 17 joka oli madallettuna silkkaa ajamisen iloa! Ok, urissa venkoili pahanlaisestikin(kaupunkivauhdeissa), mutta kyllä sen kesti kun käytös oli mutka-ajossa ja kovassa maantievauhdissa "Freude am Fahren" parhaimmillaan!

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16429
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Nyt talvirenkaina on 195/65:et ja kieltämättä ne ovat hiukan pienet mutta muistettakoon, että jos rekisteriotteessa jotain seisoo, niin se on ehdoton AKE-totuus. Missä noissa vakioprofiileissa on sitten suurin kehä? 225/60-15 voisi mennäkin, vaikka auto ei 535:en olekaan.

                  Onko E32 ja E34 -rengaskokojen välillä mitään merkityksellistä eroa, 15"-vakiovanteilla?
                  Ei ole ehdoton totuus, vannekokoa saa kasvattaa 1" ja renkaan leveyttä 30 mm. ilman muutoskatsastusta, et tiennyt asiaa ?

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2542
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Ei ole ehdoton totuus, vannekokoa saa kasvattaa 1" ja renkaan leveyttä 30 mm. ilman muutoskatsastusta, et tiennyt asiaa ?
                    AKE-totuus on AKE-totuus, totta kai siellä rekisteriotteessa pitää olla vaihtoehtoiset rengaskoot, kun vanhemmissakin oli lueteltu? Eikö niin? Niinhän? Eihän AKE toteuttaisi muutosta, joka heikentäisi nykytilaa entiseen nähden? Eihän?

                    Nojuuh, mutta ajatuksena on siis hakea hyvää profiilia ajomukavuuden suhteen; radalle tuolla ei tulla menemään (ainakaan enää) ja ajo on työmatkailua maanteillä. Ehkä 225/60-15 on sellainen kohtuullinen kompromissi kaiken suhteen. Nyt tähän päälle vielä arpominen rengasmerkin kanssa, niin saadaan varmasti mielenkiintoinen sekoitus.

                    Auto ei ole M5, eikä sellaiseksi tarkoitettu. Muutamia alustasarjoja on tullut koetettua ja jokapäiväisessä käytössä pärjää ilman niitäkin. M5 oli hiukan eri asia, varsinkin EDC toimivana vekotin aivan kohtuullinen takalistollekin eikä hampaista lähtenyt paikkoja. Siinä olikin maltillinen 17-tuumainen rengastus. Ehkä sitten jos autona olisi E36 325 tai muu kevyempi vaihtoehto?
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2542
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Styling 5 -pikakysymys raadille:

                      Tarjolla olisi hiukan vanhempi sarja BBS:iä, 5 x 120 ET 18 - E34:ssa pitäisi olla ET 20. Onko tuolla mitään käytännön väliä? Tekikö BBS näitä myös omalla "logollaan" ja jos teki, niin onko niissä jotain eroa BMW:n mukana tulleisiin? Onko vannemalleilla omat pulttinsa?

                      Tänään tuli vietyä vekkuli lunastukseen ja siellä oltiin juuri liikuttamassa 525i -91:stä, jossa olivat ko. Styling 5:et kiinni. Mutta auto tullaan kai palauttamaan liikenteeseen, joten etsintä jatkuu. Mutta ei ehkä enää kauaa
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • Tojopa
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 1592
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Tarjolla olisi hiukan vanhempi sarja BBS:iä, 5 x 120 ET 18 - E34:ssa pitäisi olla ET 20. Onko tuolla mitään käytännön väliä?
                        Tuolla kahdella millä ei ole mitään väliä kun puhutaan suunnilleen normaaleista vanne- ja rengasleveyksistä E34 korisessa. Eli korjaa talteen vaan..

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2542
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          Originally posted by Tojopa View Post
                          Tuolla kahdella millä ei ole mitään väliä kun puhutaan suunnilleen normaaleista vanne- ja rengasleveyksistä E34 korisessa. Eli korjaa talteen vaan..
                          Juh, täytynee tehdä näin. Leveys on 7", toivottavasti tuolla ei tule vaikeuksia saada esim. 225/60:et alle pyörimään.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14373
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Petteri75 View Post
                            Juh, täytynee tehdä näin. Leveys on 7", toivottavasti tuolla ei tule vaikeuksia saada esim. 225/60:et alle pyörimään.
                            Kesällä oli mulla 7x16" vanteella 225/55 kumi. Hiukan pullukaltahan se näyttää mutta kyllä ne sinne oli laitettu.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2542
                              • Kirkkonummi

                              #15
                              Vanteet saapuivat, kyseessä ovat siis vanhemmat BBS Styling 5:et (BBS-tarra, ei BMW-tarraa). Nyt vain puunausta ja sitten ehkä vaikein osuus, minkä kalliin merkin hankkisi itse kumitavaraksi.

                              Kun kriteereinä on lähinnä yleisten lisäksi mukavuus ja hiljaisuus, niin muitakin vaihtoehtoja on varmasti kuin Nokian renkaat ja esim. Michelin. Tai no, jos jollain on käyttämätön 225/60-15 sarja käyttämättömiä/melkein käyttämättömiä merkkirenkaita, nin saa toki ilmoittaa
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎