Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Akku Purkaantuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3087

    E34 Akku Purkaantuu

    E34 524td -88. Purki akun tyhjäksi yön aikana. Sen verran ehdin aamulla tutkimaan, että täydellä akulla, kun kokeilin, niin lähtee käyntiin ja laturikin lataa.

    Auton sammuksissa ja virta-avain taskussa ollessa, mittasin ampeerimittarilla akun navan ja akun kengän välistä, niin johonkin menee n. 2,5 A virtaa. Mittasin pidemmän aikaa ja virta arvo ei muuttunut.

    Vinkkejä mihin mahtais vuotaa noin paljon? Onko näissä E34:ssa lämppärissä siili, kuten esim E39:ssä? Jos niin missä kohtaa?
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
  • Muppe
    BTCF Member
    • May 2006
    • 1866
    • Östermyra

    #2
    E61 530dA M-Sport
    E39 520iA Touring

    ex. E34 525iA
    ex. E34 535iA
    ex. E34 520i
    ex. E34 520i
    ex. E36 320i

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9041
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by poke View Post
      Onko näissä E34:ssa lämppärissä siili, kuten esim E39:ssä? Jos niin missä kohtaa?
      Ei ole kun etuvastuksessa on "miekka", jossa on muistaakseni 5kpl mosfet-transistoreita. Tuo löytyy hansikaslokeron takaa, FAQ:ssa tarkemmin.
      E39 ja E91

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3087

        #4
        Originally posted by Harri G View Post
        Ei ole kun etuvastuksessa on "miekka", jossa on muistaakseni 5kpl mosfet-transistoreita. Tuo löytyy hansikaslokeron takaa, FAQ:ssa tarkemmin.
        eipä ole sitten vika miekassa, kun kaikki puhallinnopeudet löytyy.

        Autossa on myös alkuperäinen? varashälytin. Voisiko se imeä virtaa noin paljon?
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • marko.m
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2007
          • 333
          • Keminmaa

          #5
          Originally posted by poke View Post
          eipä ole sitten vika miekassa, kun kaikki puhallinnopeudet löytyy.

          Autossa on myös alkuperäinen? varashälytin. Voisiko se imeä virtaa noin paljon?
          Ei voi noin paljon syyä virtaa. tuommonen virrankulutushan söis akun kuin akun tyhjäksi vuorokaudessa. Sulla on joku 30W laite päällä. (Teho = Jännite x Virta = 12V x 2,5A = 30W) Mittaa sulakkeista minkä läpi menee iso virta. Olikohan joku 200-300mA normaali virrankulutus.
          316i e46 -04.
          Ex. 525i e34 -91

          Comment

          • larmatin
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1118
            • Perttula

            #6
            voisi olla vaikka kiertovesipumpun rele jumissa,yhden sellaisen vian korjasin.

            Comment

            • BMWSaloon
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 281

              #7
              OT:ksi menee mutta onko porukka huomannu että jos sisävaloiksi laittaa ledit niin ne jää palamaan vaikka ovat ns. pois päältä..:think sehän nyt ei toki tälläistä tee että söisi akun tyhjäksi, mutta tuli nyt mieleen kerta näistä juteltiin...

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3087

                #8
                Ei Pura Enää?

                Originally posted by larmatin View Post
                voisi olla vaikka kiertovesipumpun rele jumissa,yhden sellaisen vian korjasin.
                Missäs moinen rele löytyy?

                Akun purkaantuminen toivottavasti loppui eilen?

                Illalla kytkin akun kiinni taas autoon ja mittasin samantien lepovirran pihtiampeerimittarilla (2,4A).

                Käynnistin auton ja ajelin sillä n. tunnin verran. Mittasin auton käydessä virran, jolloin se oli n. 16A "plussa-virtaa" eli laturi työnsi akkuun päin tuon verran vaikka oli kulutus kojeitakin päällä.

                Ajoin auton lämpimään talliin ja aloin tutkimaan vikaa. Mittasin lepovirran, joka oli enää 0,4A. Pari tuntia myöhemmin mittasin, jolloin lepovirta oli enää 0,02A.

                Suurin epäilys oli tuo varashälytin, jossa on todennäköisesti itsessään akkuvarmennus. Tuo varashälyttimen varmennusakku oli ilmeisesti tyhjä kun kytkin ladatun akun kiinni autoon, jolloin varmennusakku alkoi latautua reilun 2 A virralla. Toinen vaihtoehto on vika, joka korjaantui tälläkertaa itsestään ja uusii tietenkin silloin kun sitä vähiten osaa odottaa.

                Toivotaan parasta ja pelätään pahinta
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3087

                  #9
                  Originally posted by marko.m View Post
                  Ei voi noin paljon syyä virtaa. tuommonen virrankulutushan söis akun kuin akun tyhjäksi vuorokaudessa. Sulla on joku 30W laite päällä. (Teho = Jännite x Virta = 12V x 2,5A = 30W) Mittaa sulakkeista minkä läpi menee iso virta. Olikohan joku 200-300mA normaali virrankulutus.
                  Joo laskin tuon tehon jo eilen, ja siitä päättelin, ettei voi olla esim mikään yksittäinen sisävalo tms, jotka on yleensä luokkaa < 10W.

                  Jos vika ei olisi korjaantunut eilen illalla itsestään niin olisin alkanut tutkimaan niin, että mitannut pihtiampeerimittarilla virtaa ja nyppinyt sulake kerrallaan irti, jolloin kuluttava virtapiiri olisi löytynyt.
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • larmatin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1118
                    • Perttula

                    #10
                    Muistakaa aina että nykyautoissa jos haluatte mitata purkuvirtaa autossa niin antakaa sen olla vähintään tunti ovet lukittuna ja ampeerimittari kiinni jotta voi sanoa purkaako.

                    näissä nykyajan vempeleissä on niin "hienoa" sähköä että se voi mennä nukkumatilaan esim 20min seisokin jälkeen.
                    ja jos tulet ja avaat oven niin tietokoneet herää ja taas ihmetellään kun menee jotain virtoja.

                    Toivottavasti joku ymmärsi yskäni

                    Comment

                    • Harri G
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 9041
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by larmatin View Post
                      Muistakaa aina että nykyautoissa jos haluatte mitata purkuvirtaa autossa niin antakaa sen olla vähintään tunti ovet lukittuna ja ampeerimittari kiinni jotta voi sanoa purkaako.

                      näissä nykyajan vempeleissä on niin "hienoa" sähköä että se voi mennä nukkumatilaan esim 20min seisokin jälkeen.
                      ja jos tulet ja avaat oven niin tietokoneet herää ja taas ihmetellään kun menee jotain virtoja.

                      Toivottavasti joku ymmärsi yskäni
                      Jep. E39:n yhteydessä puhuttiin joskus joistakin sadoista milliampeereista, mitkä menee just näihin sähköhienouksiin, jotka on valmiustilassa tietyn ajan auton sammuttamisen jälkeen.

                      E34 524td vuosmallia 88 ei siis kuitenkaan ole tällainen "nykyajan vempele"
                      E39 ja E91

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8254
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by Harri G View Post
                        Jep. E39:n yhteydessä puhuttiin joskus joistakin sadoista milliampeereista, mitkä menee just näihin sähköhienouksiin, jotka on valmiustilassa tietyn ajan auton sammuttamisen jälkeen.

                        E34 524td vuosmallia 88 ei siis kuitenkaan ole tällainen "nykyajan vempele"
                        itseasiassa muuten on laitappa virtamittari kiinni -> ovet lukkoon mittari näyttää jotain -> odota 16min ja katso uudestaan.. kas kummaa.. virtaa ei menekkään enää niin paljoa..
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4319
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by peto2 View Post
                          itseasiassa muuten on laitappa virtamittari kiinni -> ovet lukkoon mittari näyttää jotain -> odota 16min ja katso uudestaan.. kas kummaa.. virtaa ei menekkään enää niin paljoa..
                          Olisi muuten mielenkiintoista tietää, mitä se auto oikein duunaa tuon vartin ajan. Tai ehkei se vaan saa unta.

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3087

                            #14
                            Originally posted by peto2 View Post
                            itseasiassa muuten on laitappa virtamittari kiinni -> ovet lukkoon mittari näyttää jotain -> odota 16min ja katso uudestaan.. kas kummaa.. virtaa ei menekkään enää niin paljoa..
                            joo tämä tuli huomattua, mutta ei se "valmiustilassakaan" vie kuin satoja milliampeereja. Luokkaa 2,5 A on jo turhan paljon valmiuden ylläpitämiseen.
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎