Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 5HP18 Trans program

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    E34 5HP18 Trans program

    E34 5/92 525iA 5HP18 automaattilaatikolla ja CC herjaa satunnaisesti "Trans program". Herja lähtee pois ja vaihteisto toimii normaalisti kun auton sammuttaa. Yleensä tuo herja tulee, kun kierroksia on hieman enemmän, kuten talvikelillä luisuissa tai laatikon pykältäessä pienempää rivakassa kiihdytyksessä. Öljymäärä vaihteistossa on kunnossa, öljy on myös normaalin väristä eikä haise palaneelle. Normaaliajossa laatikko pelaa nätisti ilman ihmeempiä kummallisuuksia.

    Koneessa ei ole vikakoodeja, mutta vaihteistosta löytyi seuraavaa:

    "16 Turbine speed sensor. Or Solenoid Valve 1

    Verify the cable between the EGS Control Unit PIN 16 and 44 and the Turbine speed sensor. Verify also the speed signal.
    Gear Box Program: Mechanical Emergency Program.


    42 Output rotation speed signal and stall speed signal.

    No input, or incorrect engine speed information. Verify the cable between the EGS Control Unit PIN 14 and 42 to the speed sensors. Verify also the sensors.
    Gear Box Program: Mechanical Emergency Program."

    Vaihteiston ohjausboksi on käytetty irti, eikä siinä ainakaan päälle päin näkynyt mitään outoa. Samoin vaihteiston ohjelmavalitsin (S/E/*) on purettu ja puhdistettu ja se toimii kuten kuuluukin. Näiden toimenpiteiden jälkeen herjaa ei ole tullut, mutta muutenkin herjojen väli vaihtelee. Tuo kyseinen automaatti oikkuineen on itselle vielä hieman vieras, joten olisiko jollain asiaan enemmän perehtyneellä ideoita mikä mättää. Jokin sähkökomponentti tai boksi rikki, vai vaihteistossa jokin mekaaninen vika?

    Hakua on käytetty ahkerasti, ja liki kaikki 5HP18-ketjut käyty läpi, joten "käytä hakua" -kommentit voi jättää suosiolla väliin.
    Last edited by Tojopa; 08-02-2009, 20:18.
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 889
    • Iisalmi

    #2
    On hieman offtopic, mutta kerroit aukaisseesi sen ohjelmanvalitsin napin. (S, E, *) Miten olet tuon tehnyt? Tarvitsisi itsekin puhdistaa tuo nappi kun meinaa tahmata melko pahasti.
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Jos hakua on käytetty niin silloin tiedätkin jo vastauksen, mutta kirjoitellaan nyt sitten kertauksen vuoksi.

      Luistaako laatikko kolmoselle vaihtaessa? Jos näin niin öljyt alkavat olemaan finaalissa..Ei muutako tekniikka puolelta lukemaan öljynvaihto topikkia.

      Jos ei luista niin laatikossa on sisällä muistaakseni juurikin kaksi nopeusanturia, noiden paikallistaminen vaatii melkein laatikon lattialle laskemisen ja avaamisen..Tuossa samalla luonnollisesti öljyt menee uusiin puihin.

      Noita ennen myös varmaan muita thredejä lukemalla olet sisäistänyt että laatikon kyljessä on sähköliitin joka on voinut hapettua (muistaakseni 14pin liitin)..Ko. liitin on ns. pyöritettävää mallia.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Janzki View Post
        Jos hakua on käytetty niin silloin tiedätkin jo vastauksen, mutta kirjoitellaan nyt sitten kertauksen vuoksi.

        Luistaako laatikko kolmoselle vaihtaessa? Jos näin niin öljyt alkavat olemaan finaalissa..Ei muutako tekniikka puolelta lukemaan öljynvaihto topikkia.

        Jos ei luista niin laatikossa on sisällä muistaakseni juurikin kaksi nopeusanturia, noiden paikallistaminen vaatii melkein laatikon lattialle laskemisen ja avaamisen..Tuossa samalla luonnollisesti öljyt menee uusiin puihin.

        Noita ennen myös varmaan muita thredejä lukemalla olet sisäistänyt että laatikon kyljessä on sähköliitin joka on voinut hapettua (muistaakseni 14pin liitin)..Ko. liitin on ns. pyöritettävää mallia.
        Voit uskoa, että hakua on käytetty, ja luettu keskusteluja useista muistakin automaattilaatikoista, kuin vain tuosta 5HP18. Tästä huolimatta varmaa vastausta ongelmaan en tiedä, siksi tämä ketju. Onneksi vaivauduit kertaamaan, niin varmaan moni muukin hyötyy tästä myöhemmin, toivottavasti muutkin asiasta tietävät viitsivät tehdä saman.

        Kolmoselle vaihto ei mielestäni poikkea muista vaihdoista, mutta täytyy ottaa tuo erityistarkkailuun. Käsittääkseni nuo nopeusanturit saa vaihdettua ilman vaihteiston irrotusta tuosta 5HP18-laatikosta, korjaa toki jos olen väärässä. Tuon pyöreän sähköliittimen mahdollinen hapettuminen on tiedossa, tosin se on sen verran ahtaassa paikassa, että tunkilla/pukeilla olevasta autosta en saanut sitä pienillä kätösilläni avattua. Tarkoitus on kuitenkin tarkistaa se pikimmiten.

        Ulkomaisilla foorumeilla tuohon "Trans program" -herjaan on löydetty helpotusta mm. ohjausboksin tai tuon sähköliittimen liitosten hapettumista, viallisesta ohjausboksista, vaihteiston nopeusantureista, ohjelmavalitsimen katkaisijasta, viallisesta IMM:sta, DME:n releistä, laturista, akusta, pa-pumpun releestä.. Joten ei tämä ongelma ainakaan itselle ole yksiselitteinen, ja vaikka noita mahdollisia vikapaikkoja sulkee koko ajan pois, niin viisaampien kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita apuja!

        Comment

        • Tojopa
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 1592
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Playpig View Post
          On hieman offtopic, mutta kerroit aukaisseesi sen ohjelmanvalitsin napin. (S, E, *) Miten olet tuon tehnyt? Tarvitsisi itsekin puhdistaa tuo nappi kun meinaa tahmata melko pahasti.
          Omastakin nappi tahmasi todella pahasti, ja vaati melkein kaksi kättä, että sai vaihdettua S- tai *-ohjelman päälle, E meni tietty kohtuullisen helposti päälle. Ei tuossa purkamisessa mitään ihmeellistä ole, katkaisija pöydälle ja pienellä talttameisselillä auttaa osat irti toisistaan. Purkaessa kannattaa tietty katsoa miten päin osat kuuluu, mutta näinhän se on aina.

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by Tojopa View Post
            Voit uskoa, että hakua on käytetty, ja luettu keskusteluja useista muistakin automaattilaatikoista, kuin vain tuosta 5HP18. Tästä huolimatta varmaa vastausta ongelmaan en tiedä, siksi tämä ketju. Onneksi vaivauduit kertaamaan, niin varmaan moni muukin hyötyy tästä myöhemmin, toivottavasti muutkin asiasta tietävät viitsivät tehdä saman.

            Kolmoselle vaihto ei mielestäni poikkea muista vaihdoista, mutta täytyy ottaa tuo erityistarkkailuun. Käsittääkseni nuo nopeusanturit saa vaihdettua ilman vaihteiston irrotusta tuosta 5HP18-laatikosta, korjaa toki jos olen väärässä. Tuon pyöreän sähköliittimen mahdollinen hapettuminen on tiedossa, tosin se on sen verran ahtaassa paikassa, että tunkilla/pukeilla olevasta autosta en saanut sitä pienillä kätösilläni avattua. Tarkoitus on kuitenkin tarkistaa se pikimmiten.

            Ulkomaisilla foorumeilla tuohon "Trans program" -herjaan on löydetty helpotusta mm. ohjausboksin tai tuon sähköliittimen liitosten hapettumista, viallisesta ohjausboksista, vaihteiston nopeusantureista, ohjelmavalitsimen katkaisijasta, viallisesta IMM:sta, DME:n releistä, laturista, akusta, pa-pumpun releestä.. Joten ei tämä ongelma ainakaan itselle ole yksiselitteinen, ja vaikka noita mahdollisia vikapaikkoja sulkee koko ajan pois, niin viisaampien kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita apuja!
            Tulipa muuten mieleeni, että yhteen tuollaiseen kombinaatioon olen törmännyt..Valitti samaan tapaan noita antureita ja mikään ei tahtonut auttaa.
            Lopulta vika löytyi kun laatikko tiputettiin alas, momentinmuunnin oli sanonut sopimuksensa irti.

            Tästä vielä, nypyttääkö auto yhtään tuolla vikaohjelmalla, ts. töksäyttelee vaihteita tms?

            Se venakoneisto on heti siinä käsillä kun laatikon öljypohjan irroittaa, se tippuu alas kun ruuvailee ruuveja..Toinen noista nopeustunnistimista on käsittääkseni siinä, mutta se "viallinen" on mielestäni siellä laatikossa ylempänä..Varmaksi en kyllä enää muista kun on aikaa jo ko. hommasta kulunut.

            Edit, ja tosiaan sitä liitintä voi pikkuisen avittaa pienellä talttaruuvimeisselillä, ole kuitenkin varovainen ettet vain riko kyljessä olevaa ohutmetallista liittimen kiinnistysmutteria !
            Last edited by Janzki; 09-02-2009, 23:53.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Tojopa
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 1592
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Janzki View Post

              Tästä vielä, nypyttääkö auto yhtään tuolla vikaohjelmalla, ts. töksäyttelee vaihteita tms?

              Se venakoneisto on heti siinä käsillä kun laatikon öljypohjan irroittaa, se tippuu alas kun ruuvailee ruuveja..Toinen noista nopeustunnistimista on käsittääkseni siinä, mutta se "viallinen" on mielestäni siellä laatikossa ylempänä..Varmaksi en kyllä enää muista kun on aikaa jo ko. hommasta kulunut.

              Edit, ja tosiaan sitä liitintä voi pikkuisen avittaa pienellä talttaruuvimeisselillä, ole kuitenkin varovainen ettet vain riko kyljessä olevaa ohutmetallista liittimen kiinnistysmutteria !
              Tuolla vikaohjelmalla en ole pitkään ajanut, vaan olen aina pikaisesti pysähtynyt, ja sammuttanut auton. Sen vähän ajon aikana en ole huomannut mitään nypyttelyä tai töksäyttelyä. Täytyy seuraavalla kerralla testailla poikkeaako vaihteiston toiminta vikaohjelmalla jotenkin talviasennon kolmosesta, jota tuo vikaohjelma käsittääkseni vastaa.

              Olin jostain lukevinani, että noihin molempiin nopeusantureihin pääsee käsiksi, kun venttiilikoneiston ottaa irti, ja tämän puolestaan pitäisi onnistua vaihteiston ollessa paikallaan. Tämä täytyy jostain varmistella, ellei joku satu varmaksi muistamaan onko näin.

              Tuo vaihteiston kyljessä oleva liitin täytyy käyttää irti, mutta se vaatii nosturilla tai montun päällä käyntiä. "Trans porgram" -herjaa ei ole boksin irti käytön ja ohjelmavalitsimen putsauksen jälkeen tullut, mutta toisaalta normaalin työmatkaliikenteen seassa reilumpien kierrosten käyttö ei oikein järkevästi onnistu. Lisäksi herja on ainakin toistaiseksi tullut vain selvästi lämpimällä koneella/laatikolla, eikä arkena oikein ehdi muuten vain autolla kruisailemaan.

              Lisää ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan, mikäli joltain kokemusta asiasta löytyy. Kiitokset Janzkille tähänastisista!

              Comment

              • marko.m
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2007
                • 333
                • Keminmaa

                #8
                Originally posted by Tojopa View Post
                Olin jostain lukevinani, että noihin molempiin nopeusantureihin pääsee käsiksi, kun venttiilikoneiston ottaa irti, ja tämän puolestaan pitäisi onnistua vaihteiston ollessa paikallaan. Tämä täytyy jostain varmistella, ellei joku satu varmaksi muistamaan onko näin.
                Anturit saa vaihdettua vaihteiston ollessa paikallaan.

                Itse käytin omasta 5HP18 laatikosta venttiilikoneiston pöydällä viime syksynä. Koneisto on kiinni 8-10 pultilla. Siellä on parikymmentä torx-kanta pulttia niin ne isompikantaiset pitää irrotta että koneisto lähtee pois.

                Se pyöreä liitin on tosi hankalassa paikassa enkä itse saanut sitä pois joten otin liittimet irti venttiilikoneistosta. Ne lähtee sopivan kokoisella meisselillä helposti.

                Mutta jos vaihtaa vain ne anturit niin ei tarvi edes liittimiä irrottaa vaan ne anturit pystyy vaihtamaan kun laskee koneistoa sen verran alas että tulee tilaa. Ne molemmat anturit on venttiilikoneiston yläpuolella kiinni. Johdot antaa myöten sen verran kun katsoo vain ettei ne takerru mihinkään.

                Venttiiloneistokin painaa useamman kilon joten tunkin varassa kannattaa laskea alas. Kuitenkin varo ettei vaurioita koneistoa.

                Ei ole paha homma vaihtaa pelkkiä antureita. Itse käytin koko koneiston palasina ja puhdistin. se on jo vähän tarkempaa hommaa. En kuitenkaan saanut omaa laatikkoa toimimaan.
                316i e46 -04.
                Ex. 525i e34 -91

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Molemmat vaihteiston nopeusanturit näyttää ZF:n räjäytyskuvien perusteella olevan samanlaiset (ZF part# 0501 311 086). Mitäkähän tuollaiset maksaa, ja mistä kannattaa kysellä?

                  Comment

                  • marko.m
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 333
                    • Keminmaa

                    #10
                    Shogun and DavidC, Here is the writeup. For my peace of mind, I did this after reading up on how to fix my problems with a trans that whines and leaks and here's my contribution back to the community. I have lots of help from the info gather from the bimmer boards, so the credit goes to everyone

                    Tuossa vielä linkki josta hyötyä.


                    Tuolta saattaa saada anturit.
                    316i e46 -04.
                    Ex. 525i e34 -91

                    Comment

                    • Tojopa
                      BTCF Member
                      • Mar 2004
                      • 1592
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by marko.m View Post

                      Tuolta saattaa saada anturit.
                      Tämän firman sivuihin törmäsin kuukelin kautta, täytyy kysellä josko tuolta löytyisi osia.

                      Edit. Tuolta saa antureita hintaan 40 eur ja ovat varastotavaraa. Suodattimen ja tiivisteen hintaa kysyin samalla, ja vaikutti hinta olevan varsin kohtuullinen: suodatin 20 eur ja tiiviste 8 eur. Eli nämä tiedoksi jos joku muukin moisia kaipailee.
                      Last edited by Tojopa; 10-02-2009, 19:53.

                      Comment

                      • Jamppu_83
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 40

                        #12
                        e36 automaatti

                        Onko kukaan saanut laatikkoa toimimaan? Itellä e36 325 -91 tomaatti takkuaa, kylmänä ei ongelmaa aina mut lämpösenä pamahtaa kolmonen tupaan ja pysyy, vaikka sammuttaa auton ei poista vikatilaa, joskus kun auton laittaa käyntiin kylmänä menee välittömästi vikatilaan. Luin vikakoodit laatikosta ja valitti jostain nopeusantureista oikein kaksin kappalein.

                        Comment

                        • Wog
                          Newbiemmer
                          • Feb 2010
                          • 6
                          • Lieto

                          #13
                          Minulla BMW e34, 525ia, vm 90, m50b25. Ajettu 267.
                          Niin laatikko toimii normaalisti kylmänä, sitku on lämmin ja alkaa joskus luistamaan ja sitten alkaa tönäsy sitten tulee trans program, vaihde toimii vain rauhallist, ei pysty kiihdyttää. Olen aina mennyt pysäkille sammuttamaan ja odottaa vähän aikaa sitten käynnistän nii trans program ei näy. Mutta ilmeistyy
                          taas 5-10min päästä. Ei oo ylimääräist ääntä, vaan nätisti ja hiljainen. Mikä olis vikana? Mikä osii kantsii kattoo ekaks?

                          olisi vähän kiire
                          Minulle saa lähettää privalla jos tiedätte jotain,kiitän.

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by Wog View Post
                            Minulla BMW e34, 525ia, vm 90, m50b25. Ajettu 267.
                            Niin laatikko toimii normaalisti kylmänä, sitku on lämmin ja alkaa joskus luistamaan ja sitten alkaa tönäsy sitten tulee trans program, vaihde toimii vain rauhallist, ei pysty kiihdyttää. Olen aina mennyt pysäkille sammuttamaan ja odottaa vähän aikaa sitten käynnistän nii trans program ei näy. Mutta ilmeistyy
                            taas 5-10min päästä. Ei oo ylimääräist ääntä, vaan nätisti ja hiljainen. Mikä olis vikana? Mikä osii kantsii kattoo ekaks?

                            olisi vähän kiire
                            Minulle saa lähettää privalla jos tiedätte jotain,kiitän.
                            kato vaikka öljyn määrä ja laatu ihan ekana..
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • buusaman
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 157
                              • turku

                              #15
                              Voi johtua kuulemma

                              Moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit vaihtoon, pääsee luistamaan loota ilmeisesti jos ei oo linjassa tjsp.
                              Itse myin oman autoni pois tuon vian alettua enkä löytänyt syytä ja sit joku tollai vit....

                              Tähän törmäsin tänään aikaisemmin http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...5&postcount=18 http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...5&postcount=18

                              Kysele tolta tyypiltä lisää.
                              Last edited by buusaman; 21-01-2013, 10:29. Reason: Linkin laitto
                              Benis Mahtavan Waltava

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎