Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 520i -89 säksättää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joenbimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 203

    E34 520i -89 säksättää

    Ongelma: E34 M20B20 säksätys. No, kelläpä ei M20 säksättäisi jonkin verran, ja suuttimet pitää aina helkutinmoista säkätystä. Mutta liika on liikaa. Ostin kulkupelini kolme vuotta sitten ja vehje on säksättänyt koko ikänsä mutta viimeaikoina vika on alkanut hurjasti pahenemaan.

    Säksätys ei kuulu kun talla on pohjassa tai kun kaasun löysää täysin. Mutta säksätys tulee esille kun kiekat nousee >2700....3000 ja em. kierrosluvuilla kaasua sopivasti löysätessä koneesta alkaa kuulua armoton säkätys. Itseasiassa jos tarkkoja ollaan, pystyy hakemaan helposti kaasupedaalilla milloin säksättää pahiten.

    Samoin jos kiekat nostaa >4000 ja talla pohjassa niin taas alkaa säkätys koventua kuulua tosin moottorikin ärjyy jo siihin malliin että säksätys taitaa jäädä ärjynnän alle.

    Kuulostelin konepellin alla ja tyhjäkäynnillä sekä kaasuteltaessa säksätys ei oo paha, pikemminkin suuttimet pitää kovempaa ääntä ja venat kuulostaa suht hiljaisilta.


    Arvauksia, mutta mikä näistä:
    - Venttiilithän se voi olla eli nokat, kenut tai ohjurien väljyys. Tosin kansiremontti on tehty noin 40000km sitten joten luulisi että olisi osia vaihdeltu venttiilienkin puolelle. Venttiilit säädetty 0.25:een 5000km sitten ja tarkistin välykset äskettäin.
    - Suuttimet. Mutta tein juuri eilen suutinhuollon, vaihdoin tiivisteet, kärkikupit ja suodattimet. Huom, omat suuttimet heitin mäkeen ja valikoin kahdesta käytetystä sarjasta "parhaimmat".
    - Pakoputken tiiviste vuotaa. Tuota tuota... ei puske tällä hetkellä savua konehuoneen puolelle...
    - Jakopään hihna on vaihdettu samoin kuin rulla.
    - Öljynä käytän 0W40 Mobil. Oisikohan öljynvaihdosta apuja...? Minkälaisia kokemuksia muuten teillä on vaikuttaako öljy kuinka paljon motin saundiin?
    - Joku muu, mikä?


    Tässä vielä topicceja joissa keskusteltu säksätyksestä.


  • Purtsi123
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1011
    • Kuopio

    #2
    Meikäläiseltä löytyy täysin sama ongelma. Oikeen hävettää jo ajella, kun on semmonen säksätys ja naputus. Kansi remontti tähän on entisen omistajan mukaan tehty 30000km sitten. Tiedä sitten onko, ainakaan kovin suurta jos tuo venttiileistä johtuu.
    Pakosarjan tiivitettä oon itsekki joskus epäilly, mutta ei se ainakaan näkyvästi vuoda.

    Edit: No ton ylimmän linkin keskustelut kun luki niin antaapa olla. Vaikuttaa mahdottomalta saada hiljaseks.
    Last edited by Purtsi123; 07-04-2009, 13:55.
    E61 525xda -08

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Mulla tossa omassa wanhuksessa auttoi kun vaihtoi uudet tiivisteet siihen pakosarjan/putken väliseen liitokseen

      Ei siinäkään ekaks mitään vuotoa näkyny...
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • joenbimmeri
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 203

        #4
        Originally posted by Jürgen_ View Post
        Mulla tossa omassa wanhuksessa auttoi kun vaihtoi uudet tiivisteet siihen pakosarjan/putken väliseen liitokseen

        Ei siinäkään ekaks mitään vuotoa näkyny...
        Tuliko sulla vika esiin jollain tietyllä kierrosalueella tai kun sopivasti painoi kaasupedaalia auton liikkuessa? Vai säksättikö jatkuvasti?

        Comment

        • joenbimmeri
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 203

          #5
          Muutetaan äänen luonnehdinta kolinaksi.

          Lisää arvauksia:
          - Nokka-akselin asentoanturi
          - Männän rengas

          Help help! Auttakee nyt, please.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Originally posted by joenbimmeri View Post
            Tuliko sulla vika esiin jollain tietyllä kierrosalueella tai kun sopivasti painoi kaasupedaalia auton liikkuessa? Vai säksättikö jatkuvasti?
            Joutokäynnillä kuului hiljaa ja kaasua "höräyttäessä" selvemmin, siiten ajaessa ku vedätti niin ihan hirveesti säkätti

            Ei se vuoto suuri tarvitse olla mutta yleensä tuntuu kädellä se tsupsutus siitä saumasta. Ja voihan sitä äänenlähdettä kuunnella vaikka letkulla...

            Onkos siinä sun autossa katti, jos on se sisusta vaik irronnut? Entä onko niitä äänieristehässäköitä siinä putkien päällä?
            Last edited by Jürgen_; 10-04-2009, 14:34. Reason: lissää...
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • joenbimmeri
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 203

              #7
              Originally posted by Jürgen_ View Post
              Joutokäynnillä kuului hiljaa ja kaasua "höräyttäessä" selvemmin, siiten ajaessa ku vedätti niin ihan hirveesti säkätti

              Ei se vuoto suuri tarvitse olla mutta yleensä tuntuu kädellä se tsupsutus siitä saumasta. Ja voihan sitä äänenlähdettä kuunnella vaikka letkulla...

              Onkos siinä sun autossa katti, jos on se sisusta vaik irronnut? Entä onko niitä äänieristehässäköitä siinä putkien päällä?
              Kattia ei löydy vielä tässä mallissa. Ja kyllä rällätys kuuluu ennemminkin konehuoneen puolelta.

              Comment

              • antero80
                Newbiemmer
                • Aug 2007
                • 19
                • kemi

                #8
                Originally posted by joenbimmeri View Post
                Kattia ei löydy vielä tässä mallissa. Ja kyllä rällätys kuuluu ennemminkin konehuoneen puolelta.

                alkaako kampiakselin laakerit oleen loppu?? tai runko laakerit? itsellä aikoinaan 520sestä kuulu kans ensin kilinää ja myöhemmin alko kolisee sit leikkas myöhemmin ja selvis et kiertokangen laakerit teki möykän.. kannattais ainakin tarkistaa ne ennen kuin tulee yhtään kalliimmaksi..

                Comment

                • joenbimmeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 203

                  #9
                  Originally posted by antero80 View Post
                  alkaako kampiakselin laakerit oleen loppu?? tai runko laakerit? itsellä aikoinaan 520sestä kuulu kans ensin kilinää ja myöhemmin alko kolisee sit leikkas myöhemmin ja selvis et kiertokangen laakerit teki möykän.. kannattais ainakin tarkistaa ne ennen kuin tulee yhtään kalliimmaksi..
                  Ok. Kiitti neuvoista. Miten nämä paikat voi helpoiten tarkistaa ettei tarvisi purkaa vehjettä atoimeiksi? Ja kuuluiko kolina koko ajan? Vai sopivalla kaasulla ja vain ajettaessa eli kun konetta kuormitetaan + kierrokset yli 2700?

                  Comment

                  • joenbimmeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 203

                    #10
                    Vika ehkä selvinnyt

                    BMW harrastajan / asiantuntijan diagnoosi. Koneen alapäässä joku laakeri sökönä.

                    Äänihän tuli esille >2700 kiekoilla kun kaasua antaa sopivasti (ei siis talla pohjassa eikä moottorijarrutuksella).

                    Ja ääni on pikemminkin hakkaava kuin säksätys.

                    Eli mitä todennäköisimmin kone vaihtoon.

                    OSTETAAN:
                    - M20B20 pelkkä kone. Pakosarja must, mutta imusarjaa ja ilmamäärämittareita yms ei välttämättä tarvi. Kansi tietenkin pitää olla. Ja sanomattakin selvää - ehjä kone!
                    - Tai sitten M20B25 tekniikka. Sisältäen kaiken tarvittavan.

                    Comment

                    • joenbimmeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 203

                      #11
                      Niin, pyttyjen painemittaukset kertoivat totuuden. Kone aivan lopussa. Väljä kuin.... Eli vaihtokonetta tilalle.

                      Ostetaan motti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=165347

                      Comment

                      • joenbimmeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 203

                        #12
                        Ja vielä viimeisiä tietoja. Sen lisäksi että kone oli harva, kampiakselin laakereitakin oli sökönä...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎