Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n vakioaluvanteet täristää E34:ssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    E39:n vakioaluvanteet täristää E34:ssa

    Auto E34 525i 1990. Auton mukana tuli E39:n (oletettavasti ja myyjän sanojen mukaan n 98-mallisesta peräisin) 15" vakioaluvanteet kesärenkaiden kera & E34:n 15" vakioaluvanteet talvirenkaiden kera.

    E34:n vanteet istuu napaan niin tiukasti, että pitää pitkän halon kanssa irroittaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Eivät täristä ajossa. Ok.

    E39:n vanteet asennettuna tuohon E34:ään täristää ajossa jatkuvasti vaihtelevalla voimakkuudella. Viime kesänä en osannut epäillä mitään epäsopivuuksia keskireikien tai pulttien suhteen, koska tulivat auton mukana alle asennettuna ja ajattelin tärinän johtuvan epätasapainosta (syksyllä renkaiden vaihdon yhteydessä totesin, että tasapainossa ovat ja muutenkin kunnossa eli vika ei siinä). Ajelin näin n 5tkm ilman muita ongelmia.

    E39:n aluvanne on E34:n pyörännapaan selvästi väljä; rakotulkilla tänään mitattuna n 2mm on välystä. Kiristelin pultit oikein varovasti ristiin siten, että keskittyisi pulttien kartioiden avulla. Aluksi näyttikin hyvältä. Kun auton sitten tiputti tunkin varasta kunnolla maahan, karkasi välys toiseen reunaan... Mitä kerpelettä...?

    Epäilen, että onko pultitkaan sitten sopivat, koska pultit tuntuvat saavuttavan "kantansa" kartio-osuuden mahdollisesti loppuessa (tästä ei kuitenkaan100% varmuutta).

    Pultit on jotkut kromatut pultit, joiden alkuperästä ei tietoa, mutta sopivat taas E34:n vanteiden kanssa hyvin yhteen.

    Onko E34:n ja E39:n vanteiden pultinreikien kartiokkuus sama? Pultit vaihtoon? Onko tässä tapauksessa tarvetta soviterenkaille, ja mistä pk-seudulla saa noin pieniä soviterenkaita, mikäli edes olemassa?

    Vinkit kelpaisi ;-)
    Last edited by osilpi; 15-04-2009, 21:22.
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14373
    • Oulu

    #2
    Hae rengasliikkeestä 74,1mm -> 72,5mm sovitteet. E39:n vanteissa on isompi keskireikä.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #3
      Sehän oli nopeaa, kiitos!

      Mitäs pulttien suhteen?
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        #4
        Sovitetta väliin. Keskireikä on E39:ssä isompi. Muuten käy kaikilta muilta spekseiltään.

        :edit: hidas mikä hidas..
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14373
          • Oulu

          #5
          Tuskin se pulteista kiinni on.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 923
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Kumma juttu että toisissa autoissa ei tuo pulteilla keskitys tunnu onnistuvan. tuskin se on siitäkään kiinni etteikö pultit pelkästään tukisi riittävästi, koska esim. meillä on kotona -99 Ford Transit jossa takana ei ole mitään keskinapaa vaan pultit keskittää ja pitää renkaan kiinni. Ei täristä ja kyllähän tuohon kuormaakin kärsii tuplaten laittaa henkilautoihin nähden.

            No tässä tapauksessa ratkennee jo monesti mainituilla sovitteilla.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • osilpi
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 486
              • Espoo

              #7
              Espoossa tuntuvat myyvän pelkkää eioota ko soviterengaskoolle. Neuvottiin teettämään Espoon Erikoishitsauksessa, mutta koitetaan vielä etsiä...
              E34 525i 12v 1990
              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

              ex-BMW:t
              E28 520iA 1983
              E28 520iA 1985

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 923
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Kyllä noita pitäs löytyä tarvikevanneliikkeistä. Mielestäni aika monet bemarin tarvikevanteet(5-sarjaan) on tehty sille isommalle e39:n keskireiälle ja sitten siihen pitää ne rinkulat laittaa jos e34:n alle pulttaa.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • Rale
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 1482
                  • Porvoo

                  #9
                  Laakkonen

                  Myös marmoritiskiltä pitäisi saada alumiinisia soviterinkuloita. Ainakin hertsiksta olen joskus saanut.

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Muoviset soviterenkaat löytyivät Autotekin hyllystä hintaan 10€/4kpl. Nyt istuu tiiviisti.
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by osilpi View Post
                      E39:n aluvanne on E34:n pyörännapaan selvästi väljä; rakotulkilla tänään mitattuna n 2mm on välystä. Kiristelin pultit oikein varovasti ristiin siten, että keskittyisi pulttien kartioiden avulla. Aluksi näyttikin hyvältä. Kun auton sitten tiputti tunkin varasta kunnolla maahan, karkasi välys toiseen reunaan... Mitä kerpelettä...?
                      Ei saa liikkua siitä mihin kiristetään. Jos olet vääntänyt momenttiin tai muuten kiinni pyörät ilmassa niin pitää pysyä siinä kyllä, ehdottomasti. Ei se muovinen soviterengas (tai alumiininekaan) ole tarkoitettu painoa kantamaan vaan helpottamaan keskitystä. BMW:nkin vanteet saa keskittymään pulteilla vaikka ei soviterengasta olisikaan, jos ei muuten niin heittokelloa apuna käyttäen.
                      Nyt eivät pultit aida olla hommaan sopivat tai vanteen kartio on pilalla liian monen liian lujaan kiristämisen takia, tämänkin vian voi toki taas kiertää isokartioisemmilla pulteilla.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎