Auto E34 525i 1990. Auton mukana tuli E39:n (oletettavasti ja myyjän sanojen mukaan n 98-mallisesta peräisin) 15" vakioaluvanteet kesärenkaiden kera & E34:n 15" vakioaluvanteet talvirenkaiden kera.
E34:n vanteet istuu napaan niin tiukasti, että pitää pitkän halon kanssa irroittaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Eivät täristä ajossa. Ok.
E39:n vanteet asennettuna tuohon E34:ään täristää ajossa jatkuvasti vaihtelevalla voimakkuudella. Viime kesänä en osannut epäillä mitään epäsopivuuksia keskireikien tai pulttien suhteen, koska tulivat auton mukana alle asennettuna ja ajattelin tärinän johtuvan epätasapainosta (syksyllä renkaiden vaihdon yhteydessä totesin, että tasapainossa ovat ja muutenkin kunnossa eli vika ei siinä). Ajelin näin n 5tkm ilman muita ongelmia.
E39:n aluvanne on E34:n pyörännapaan selvästi väljä; rakotulkilla tänään mitattuna n 2mm on välystä. Kiristelin pultit oikein varovasti ristiin siten, että keskittyisi pulttien kartioiden avulla. Aluksi näyttikin hyvältä. Kun auton sitten tiputti tunkin varasta kunnolla maahan, karkasi välys toiseen reunaan... Mitä kerpelettä...?
Epäilen, että onko pultitkaan sitten sopivat, koska pultit tuntuvat saavuttavan "kantansa" kartio-osuuden mahdollisesti loppuessa (tästä ei kuitenkaan100% varmuutta).
Pultit on jotkut kromatut pultit, joiden alkuperästä ei tietoa, mutta sopivat taas E34:n vanteiden kanssa hyvin yhteen.
Onko E34:n ja E39:n vanteiden pultinreikien kartiokkuus sama? Pultit vaihtoon? Onko tässä tapauksessa tarvetta soviterenkaille, ja mistä pk-seudulla saa noin pieniä soviterenkaita, mikäli edes olemassa?
Vinkit kelpaisi ;-)
E34:n vanteet istuu napaan niin tiukasti, että pitää pitkän halon kanssa irroittaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Eivät täristä ajossa. Ok.
E39:n vanteet asennettuna tuohon E34:ään täristää ajossa jatkuvasti vaihtelevalla voimakkuudella. Viime kesänä en osannut epäillä mitään epäsopivuuksia keskireikien tai pulttien suhteen, koska tulivat auton mukana alle asennettuna ja ajattelin tärinän johtuvan epätasapainosta (syksyllä renkaiden vaihdon yhteydessä totesin, että tasapainossa ovat ja muutenkin kunnossa eli vika ei siinä). Ajelin näin n 5tkm ilman muita ongelmia.
E39:n aluvanne on E34:n pyörännapaan selvästi väljä; rakotulkilla tänään mitattuna n 2mm on välystä. Kiristelin pultit oikein varovasti ristiin siten, että keskittyisi pulttien kartioiden avulla. Aluksi näyttikin hyvältä. Kun auton sitten tiputti tunkin varasta kunnolla maahan, karkasi välys toiseen reunaan... Mitä kerpelettä...?
Epäilen, että onko pultitkaan sitten sopivat, koska pultit tuntuvat saavuttavan "kantansa" kartio-osuuden mahdollisesti loppuessa (tästä ei kuitenkaan100% varmuutta).
Pultit on jotkut kromatut pultit, joiden alkuperästä ei tietoa, mutta sopivat taas E34:n vanteiden kanssa hyvin yhteen.
Onko E34:n ja E39:n vanteiden pultinreikien kartiokkuus sama? Pultit vaihtoon? Onko tässä tapauksessa tarvetta soviterenkaille, ja mistä pk-seudulla saa noin pieniä soviterenkaita, mikäli edes olemassa?
Vinkit kelpaisi ;-)
Comment